Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routetips voor Cuba gevraagd - Forum Wereldfietser

Routetips voor Cuba gevraagd

Ik zit met mijn neus in de boeken en websites over Cuba. LEUK!!!
Binnenkort gaan we een maand fietsen!! Het plan is om na onze aankomst in Varadero beide punten te befietsen. Echter er is zoveel aan info...ik kan geen keuze maken, daarom mijn vraag;

welke routes moet ik beslist fietsen in Oost en West Cuba? En Waarom?
Ik hou van natuur (snorkelen/bergen!), op zijn tijd cultuur, muziek en neem geen tent mee.

Alvast bedankt voor de tips, die de keuze hopelijk makkelijker maken.

Dat wordt een mooie reis, Blanche. Fantastische mensen.
Fietservaring heb ik alleen in de omgeving van Varadero en Matanzas. Over routes kan ik (dus) weinig zeggen maar je hebt qua wegen niet zoveel keus.
Wij zijn wel met zo'n ouwe Buick via het binnenland naar Havanna geweest en dat was een prachtige route, ook goed fietsbaar (zeker met de door jou recentelijk geconsumeerde hoogtemeters!).Varkensbaai zou ik zeker bezoeken. West van Havanna het sigarengebied: fraai.
En vlak bij Varadero even acclimatiseren/inrijden: naar Cardenas, een fietsstad bij uitstek (merk je wel bij binnenrijden)

En je spreekt meer dan vijf woorden Spaans: je zit gebeiteld!
Salud, amor y dinero!
Arie
Afbeelding
Afbeelding
Met deze man heb ik samengefietst in Cardenas.
Even de auto verplaatsen in Havanna

Hoi Blanche,
Het is al weer even geleden, 2001, maar Cuba was een van mijn meest mooie reizen. Oost en West zijn het mooist. Het midden en dan vooral Las tunas, niet zo denderend, een paar dagen lang alleen suikerriet velden. Toch als je een maand de tijd hebt zou IK weer het totale eiland befietsen. Mijn reisverhaal met route staat op www.wimleeuw.nl .

Met de groeten van Wim

Hoi Blanche,

geweldig land Cuba, heerlijk om te fietsen. We hebben 3 keer in Cuba gereisd en slechts de laatste keer met de fiets, een verademing. Zo ben je veel minder gebonden aan die Viazul bussen en hun opstapplaatsen.

Vanuit Havana gestart en via (globaal) de noordkust naar Baracoa (oosten) gefietst. Het mooiste deel vinden wij het oosten van Cuba. Zeg vanaf Puerto Padre, daar wordt het landschap afwisselender, de natuur mooier en het is rustiger. Vooral na Moa is het echt schitterend, onverhard (goed te rijden), bijna geen verkeer en heerlijk fietsen langs een schitterende palmenkust. Ten oosten van Baracoa heb je een mooie kustweg langs mooie stranden. In oktober 2006 konden we slechts fietsen tot Yumuri, daarna was het gebied afgesloten voor buitenlanders. Hoe de situatie nu is weet ik niet.

Het deel na Cardenas t/m Moron was ook leuk, wel iets drukker maar heel leuk waren de ontmoetingen met de Cubanen en hier waren weinig toeristen. Vanaf Remedios kun je over een weg (enkel 45 km) die in de zee is aangelegd naar een droomstrand (beetje toeristisch), Cayo Santa Maria. Hier zou je een kamer kunnen huren (ik geloof $ 50,-).

In de volgende gebieden hebben we niet gefietst maar zou ik zeker niet overslaan. West Cuba, via Salto Soroa naar de noordkust en vandaar uit richting westen naar Puerto Esperanza (uitgestorven vissersplaatsje) en dan naar het zuiden naar Vinales. Schitterende landschappen. Bahia Santa Lucia (iets westelijker dan Puerto Esperanza) stelt niet veel voor.

Vanaf Santa Clara naar het zuiden door de Sierra del Escambray naar Trinidad. Die laatste plaats is wel erg toeristisch maar in de vroege ochtend en 's avonds is het nog wel te doen. Het plaatsje is erg opgeknapt, misschien teveel, maar wij vonden het erg aardig en gezellig. Strand dichtbij en leuke snorkel mogelijkheden. Naar het oosten via de Valle de los Ingenios, veel suikerrietplantages, mooi landschap en leuke dorpjes.

Santiago de Cuba, mooie muziek en historie. Ten westen ervan ligt de Sierra Meastra, veel wandel mogelijkheden en afgelegen dorpjes.
Het mooiste in Cuba vonden we steeds de spontane ontmoetingen en uitnodigen van de Cubanen die we onderweg tegen kwamen. En gelukkig fietsen de Cubanen op het platteland (noodgedwongen) veel, leuk om een praatje te maken terwijl je fietst. Daarnaast natuurlijk de muziek, rum, domino en de postieve instelling van velen.

Ga je het hele eiland rondfietsen? Wanneer je onvoldoende tijd hebt om het eiland rond te fietsen zou je ook vanuit Baracoa het vliegtuig terug naar Havana kunnen nemen (ca. $ 100,- enkel) en dan een rondje in het westen fietsen.

Ik wens je heel veel plezier en geniet met al die Cubanen. O ja, ik zag dat je nog een vraag had gesteld over een GPS meenemen naar Cuba toe. De fietsreisorganisatie Globalcyclist organiseert reizen in Cuba met GPS, misschien zou je hen eens kunnen vragen.

groeten Marcel

Moeilijk hoor... Ik heb drie weken in het oosten gefietst en drie weken in het westen (zie mijn website), maar heb geen echte voorkeur. In het westen vond ik de schitterende omgeving van Viñales, Havana en vooral Trinidad de hoogtepunten. Houd je van gezelligheid en Cubaanse muziek in een unieke sfeer, sla dan vooral de avonden bij de Casa de la Musica in Trinidad niet over (bekijk de filmpjes op Youtube maar eens).
In het oosten heb je de prachtige kustweg tussen Holguín en Baracoa en dan de oversteek over een mooie pasweg naar het zuiden, en natuurlijk Santiago met de Casa de la Trova als cultureel hoogtepunt.
Wij vonden het oosten wat minder "ontwikkeld", wat als nadeel had dat er soms erg weinig winkels waren waar wat te koop was, maar je komt er veel minder toeristen tegen.
In een maand zowel de oostkant als de westkant doen kan wel, maar je verliest dan wel een paar dagen door de betrekkelijk lange busreis door het relatief saaie midden.
Cuba is in elk geval een land dat je niet onberoerd raakt, en de kans dat het een heel positieve ervaring wordt, is volgens mij voor de fietser veel groter dan voor de automobilist in zijn huurautootje!

@ Allen
Goh allen al bedankt voor de antwoorden! Vandaag weer een dag pluizen.
Het wordt echt een combinatie van Oost en West. Dan maar twee keer een nachtlang bussen of treinen. We hebben 32 dagen in Cuba, dus ik moet even kijken wat haalbaar en prettig is.


Verlengen visum op vliegveld?

Heeft iemand ervaring met het verlengen van een visum op het vliegveld in Cuba? Van de ambassade hebben we een toeristenpas voor 30 dagen gekregen. Verlengen op het vliegveld zou muy faciele/ erg makkelijk zijn.


@ Peter

Briljant Peter dat Youtube filmpje van Estudiantina Invasora op je website!
Heb er al helemaal zin in!

Blanche,
Mijn visum heb ik Havanna laten verlengen, Vergeet niet EERST bij de bank de zegels te kopen waarmee je betalen moet. Wij stonden in de rij, en werden teruggestuurd naar de bank, later konden we dus voor een tweede keer in de rij aansluiten. Ook vragen ze bij het verlengen om een verblijfsadres, hotelnaam is voldoende. Dit was de situatie in 2001.
Groeten van Wim

Ik ben van Holguin via Pinar del Rio naar Havanna gefietst. In vijf weken. Het was flink doortrappen, maar van oost naar west moet zeker lukken, want je hebt dan de wind in je rug :lol:

Erg mooi is La Farola, de bergweg helemaal in het oosten. En wat ook leuk is, zijn de gesprekken met Cubanen. Ze spreken goed verstaanbaar Spaans, wat niet altijd het geval is in Spaanstalige landen.

Tja ik blijf bezig....


Overnachten in Moa

In Moa overnachten is geen optie. Het enige hotel accepteert geen buitenlandse gasten. Casas kan ik niet vinden. Kamperen ook niet volgens de laatste ervaringen van Frank van rijn :wink:

Wie o wie kent een alternatieve overnachtingsplaats in de buurt van Moa (straal 25 km)??

Hoi Blanche,

Ik was in Hotel Miraflores. Nog steeds te vinden op
http://www.sprachcaffe-kuba.com/english ... flores.htm . Ik kan me niet voorstellen dat ze jou hier weigeren. Desnoods ga je naar de policia en vraag om toestemming.
Greetz Wim

Volgens http://www.cubahotelbookings.com/hotel- ... =1&hID=470 is het inderdaad gesloten voor gewone toeristen, ik heb dat al meer gehoord. Een alternatief weet ik niet, maar het is wel zo dat in veel steden en dorpen illegaal onderdak vinden geen probleem is. Kamperen is geen optie , dat is vragen om grote problemen.
Wellicht weet een casa-eigenaar in een etappeplaats vóór Moa een alternatief. Wanhopen is in elk geval niet nodig, want ook (of juist) in Cuba kan veel meer dan officieel mogelijk lijkt.
Ik heb overigens ook gehoord dat de campismo Rio Carbónico (op een dagafstand van Moa) ook gesloten is, dus dat zou ik zeker nog even proberen te checken.

Ik was vorig jaar in Moa en hotel Miraflores was wel open, maar helemaal volgeboekt met fabriekspersoneel. Hoe we ook probeerden, wij konden absoluut geen kamer krijgen. Alternatief was vervoer zoeken naar Mayari resp. Baracoa. Wij kozen voor een overnachting bij mensen thuis in Moa, dat is illegaal en niet zonder risico's, moeilijk om dit anderen aan te raden.

jim

peter de rijk schreef:Ik heb overigens ook gehoord dat de campismo Rio Carbónico (op een dagafstand van Moa) ook gesloten is, dus dat zou ik zeker nog even proberen te checken.
Deze mensen hebben er nog wel in maart geslapen. Van wanneer en wie stamt jou 'gerucht' ?

Illegaal slapen bij mensen zie ik niet als een optie om op te rekenen op voorhand. Alleen in een noodgeval zoals bij Carolien en Jim het geval was. Ik zou het mezelf nooit vergeven als door mijn 'luxe' probleem het vinden van geen slaapplaats, anderen in de problemen komen.

In Baracoa heb je wel casas particulares. Ben daar in 2003 geweest.
En mocht je rond 26 juli in Santiago de Cuba zijn dat is er een groots carnaval.
Groet,
Marlous

Ik had toen mijn tentje bij me dus als er niets was, ging ik tussen het suikerriet slapen. :P

Blanche schreef:
peter de rijk schreef:Ik heb overigens ook gehoord dat de campismo Rio Carbónico (op een dagafstand van Moa) ook gesloten is, dus dat zou ik zeker nog even proberen te checken.
Deze mensen hebben er nog wel in maart geslapen. Van wanneer en wie stamt jou 'gerucht' ?
Dat las ik in een verslag van vorig jaar, maar het kan heel goed zijn dat deze campismo nu weer open is natuurlijk. Mooi, want de overnachtingsmogelijkheden in die buurt houden niet over...

marlous schreef:In Baracoa heb je wel casas particulares. Ben daar in 2003 geweest.
Ja, een heel goede is
ISABEL CASTRO VILATO
Mariana Grajales # 35, entre Calixto Garcia y Emiliano Corrales

Daar werden we verwelkomd met een prima fles rioja, geserveerd door haar echtgenoot. Zelden een gastvrijere ontvangst meegemaakt in Cuba.

@ Marloes en Peter.

Bedankt voor de tip! Ja ik ben rond die tijd in Santiago (Jippie)!!!
Ik zoek echter ook een slaapplaats in de buurt van Moa, om de dagafstand niet al te groot te maken.

Afbeelding Higher Ground

Ok we zijn er uit!

We gaan zowel de Oostpunt als de Westpunt befietsen. Met genoeg tijd om naast het fietsen een duik te nemen in de Cubaanse muziek- en onderwaterwereld. Bovendien eindelijk eens tijd voor een boek. Het gebied tussen de west- en Oostpunt bereizen we met trein en bus. In de omgeving van Moa geen overnachtingsadres kunnen vinden, maar dat is opgelost door vriendelijke mensen uit Nederland met famillie in Cuba :>.

Onze globale route:

Varadero - (bus) – Holguin – Mayari – Moa – Baracoa – Yacabo – Santiago de Cuba – Chivrico – Pontillo – Manzanillo – Bayamo –Santiago de Cuba. Met de trein terug naar Havana en vandaar richting Pinar del Rio.

Uiteraard volgt na deze reis een bijdrage in de landeninfo en op mijn weblog.

Fijne zomer allemaal!! 8)

Blanche schreef:Fijne zomer allemaal!! 8)
¡Buen viaje y mucha suerte en la isla muy linda!