Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deze zomer fietsen door Colombia, Ecuador, Peru en Bolivia - Forum Wereldfietser

Deze zomer fietsen door Colombia, Ecuador, Peru en Bolivia

Op 1 juli a.s. vertrek ik voor 6 weken naar Zuid-Amerika. Ik neem mijn fiets mee. Ik ga daar twee stukken fietsen:

Van Bogota / Colombia naar Quito / Ecuador en
van Cusco / Peru naar La Paz / Bolivia

(Ik vlieg van Quito naar Cusco)

Ik neem geen tent, matje, slaapzak of kookspullen mee. Scheelt weer in gewicht. Ik overnacht in hotels en eet in restaurants. Op basis van inlichtingen, kaarten en Google Earth ga ik ervan uit dat ik ook iedere dag weer ergens binnen een slaapplaats zal vinden. Voor de zekerheid neem ik wel veel goede en ook warme kleding mee. Als ik onverhoopt ergens blijf steken, overleef ik een nachtje buiten ook nog wel.

Ik heb nog een aantal vragen:

1) Heb je in de meeste stadjes een internet cafe?
2) Kun je in internet cafes bellen met Skype?
3) Waar heb je nog bereik met je GSM? Alleen in de grote steden of ook daar buiten nog.

Ik vertrek tweemaal van een andere luchthaven dan waar ik aankom. Namelijk vanaf Quito naar Cusco en vanaf La Paz naar Amsterdam. Voor de heenvlucht Amterdam - Bogota verpak ik mijn fiets in een KLM - fietsdoos. Deze doos kan ik natuurlijk niet meenemen achter op de fiets.

4) Verkopen ze op de vliegvelden in Quito en La Paz ook fietsdozen? Of hoe kan ik anders mijn fiets heel laten vervoeren?

Andere tips of suggesties zijn ook welkom. Het gaat een mooi avontuur worden.

Groeten Frank

Internetcafés vind je overal in Zuid Amerika.
Ik zou erop rekenen dat fietsdozen niet verkocht worden op de vliegvelden.

Goede reis!

Skypen lukte in 2006 niet in Argentinië en al helemaal niet in Bolivia. Ik schat in dat dat nu ook niet gaat lukken.

Het is winter op de hoogvlakte, dus het kan heel errug koud zijn 's nachts. Alleen de meest luxe hotels hebben verwarming, de gewone goedkope alleen lamawollen dekentjes. Ik zou serieus overwegen een goede slaapzak mee te nemen.

Bereik : weet wel dat ze daar ook veel met mobieltjes lopen. Bij iedere respectabel plaatsje staan masten. Veelal tussen grote plaatsen in gebruiken de mensen daar een soort portofoon verbinding met speciale daarvoor geschikte mobiele telefoons. Hoe het werk weet ik niet omdat ik geen interesse had om verbinding te hebben met Europa. Contact onderhield ik via mail en MSN.

Fietsdozen>>>> niet naar gezocht, lijkt me niet. Wij hebben voor een paar centen oude dozen van TV's gekocht langs de straat (wordt veel aangeboden)
en deze met tape aan elkaar geplakt zodat de fiets erin kon.

Internetcafé geen probleem : ieder dorp heeft het wel voor 1 sol (0,25 ct) per uur of zelfs langer.

Ambitieusplan om deze afstanden in 6 weken af te leggen. Hoop dat je ervaring heb in bergachtig gebied, maar vergis je niet in de Andes. Wel een geweldige ervaring en veel suc6

liz schreef:Het is winter op de hoogvlakte, dus het kan heel errug koud zijn 's nachts. Alleen de meest luxe hotels hebben verwarming, de gewone goedkope alleen lamawollen dekentjes. Ik zou serieus overwegen een goede slaapzak mee te nemen.
Wel een waardevolle tip over die slaapzak. Ik ben 1.90m lang en bedden en dekens zullen ook vrijwel altijd te kort zijn. Goede kans dat die slaapzak nog meegaat. Bedankt.

Frank

Bob&Marguérite schreef:Fietsdozen>>>> niet naar gezocht, lijkt me niet. Wij hebben voor een paar centen oude dozen van TV's gekocht langs de straat (wordt veel aangeboden)
en deze met tape aan elkaar geplakt zodat de fiets erin kon.

Ambitieusplan om deze afstanden in 6 weken af te leggen. Hoop dat je ervaring heb in bergachtig gebied, maar vergis je niet in de Andes. Wel een geweldige ervaring en veel suc6
Voor wat betreft die fietsdoos zal het wel improviseren worden. Goede tip over die oude tv dozen. Bedankt.

Inderdaad een flink plan. Totaal 1200km hemelsbreed. Zal wel het dubbele worden aan echte kilometers. De bedoeling is om het zonder hulp van een extra busrit te doen. Ik ben net terug van een trainingsstage in de Vogezen. Wel wat anders dan de Andes, maar het ging wel omhoog en omlaag.

Groeten Frank

Als je naar 3000-4000 meter hoogte gaat heb je tijd nodig om te acclamatiseren. Elk mens reageert verschillend op dat soort hoogten, dus misschien valt het mee. Maar Google eens op hoogteziekte. Wel iets om serieus te nemen. Liever een stukje bussen en geen problemen dan doorfietsen en een longembolie.

2) Kun je in internet cafes bellen met Skype?

In Chili en Argentinie hebben met name internetcafes in toeristencentra vaak Skype. Ik neem aan dat dat in Bolivia en noordelijker ook zo is. Je zou kunnen proberen Skype te downloaden op een memory-stick? Neem evt zelf een headsetje mee, want de kwaliteit is geregeld slecht, bv microfoon kapot, enz

3) Waar heb je nog bereik met je GSM? Alleen in de grote steden of ook daar buiten nog.

Het is maar de vraag of je uberhaupt je Nederlandse GSM kunt gebruiken. Mensen zullen tegen je zeggen: je hebt voor Z-Am een drie- of vier- of x-bander nodig, maar het gaat erom WELKE banden je dan op je GSM hebt zitten. In Zuid Amerika gebruikt men veel de 850 en 1900 banden, in tegenstelling tot NL waar we op 900 en 1800 zitten.

Hier kun je zien welke banden per land gebruikt worden: www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/index.shtml

In Chili heb ik voor omgerekend 24 euro de goedkoopste telefoon die aangeboden werd (Nokia 1200) gekocht, deze heeft de 850 en 1900 band. Het is een pre-paid en de prijs was inclusief omgerekend 15 euro beltegoed! De dekking was best okee, maar in de woestijn deed ie het natuurlijk niet .

Het is gebruikelijk dat pre-paids het niet in andere landen doen, ze zien de netwerken wel maar je wordt geweigerd als je je probeert aan te melden. Doen ze het wel dan is de roaming weer duur. Ik heb dus in Argentinie de simlock eraf laten halen in een zelfstandig telecomwinkeltje voor omgerekend 5 euro (de provider Movistar wilde/kon het niet doen). Vervolgens kocht ik voor omgerekend 1 euro een nieuwe Argentijnse pre-paid SIM (met Argentijns telefoonnummer) en heb deze opgewaardeerd met het goedkoopste beltegoed dat mogelijk was, nl 15 pesos (3 euro). In Bolivia koop ik weer een nieuwe SIM, etc. Ik denk ook dat het daar en noordelijker allemaal nog goedkoper is.


4) Verkopen ze op de vliegvelden in Quito en La Paz ook fietsdozen? Of hoe kan ik anders mijn fiets heel laten vervoeren?

Geen idee, maar ik zou zeggen: haal voor de zekerheid een fietsdoos bij een lokale fietsenwinkel.

liz schreef:Als je naar 3000-4000 meter hoogte gaat heb je tijd nodig om te acclamatiseren. Elk mens reageert verschillend op dat soort hoogten, dus misschien valt het mee. Maar Google eens op hoogteziekte. Wel iets om serieus te nemen. Liever een stukje bussen en geen problemen dan doorfietsen en een longembolie.
Zeker iets om serieus te nemen. Ik begin ook met 2 dagen acclimatiseren in Bogota en ga geleidelijk omhoog. Ik ben met skien al regelmatig boven 3000m geweest en eenmaal in India tot 5500m. Via GGD, huisarts en internet ben ik al aardig op de hoogte over hoogteziekte. Je hebt gelijk, mijn gezondheid gaat boven alles.
Ik heb fietservaring met je 2e stuk:
frankvans schreef:1) Heb je in de meeste stadjes een internet cafe?
Cuzco wel, Urcos niet, verderop nog een stuk of 2 plaatjes wel, Juliaca en Puno ook, naar de grens en de plaatjes in Bolivia weet ik niet (bijv. Llave niet). Ik ben via Copacabana gefietst en niet via Desaguedero. In Copacabana wel internet, maar erg duur (ca. 16 Bolivianos/uur, die aan de overkant van de toeristische is iets van 12 Bolivianos, situatie maart 2005). In Huatajata geen internet maar wel een bedriegende eigenaar van een klein "hostalletje". En een gezellige markt op woensdag (1 Boliviano ontbijten!).
frankvans schreef:2) Kun je in internet cafes bellen met Skype?
De duurdere wel. In kleinere plaatsjes vindt je geen "duurdere" internetcafé's. Wel in Cuzco, en vermoedelijk ook in La Paz. Mogelijk ook in Puno. In Quito sowieso wel. Althans, in het "nieuwe" (toeristische) centrum.
frankvans schreef:3) Waar heb je nog bereik met je GSM? Alleen in de grote steden of ook daar buiten nog.
900-netwerk (Movistar) op veel plaatsen nog wel (alleen ver buiten de grotere plaatsen wellicht niet, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen in het gebied rond Cuzco: in februari had een gids nog goed bereik op 1,5 uur bussen van Cuzco bij Chincheros), 1900-netwerk (Claro) alleen in de grotere plaatsen. Claro heeft zelfs in bijv. Iquitos (4e grootste plaats van Peru) een belabberd bereik. Ik kon daar naartoe bellend vrijwel geen contact krijgen (maart dit jaar). Naar Lima bellend is het contact vaak goed (behalve als auto's luid toeterend langsrijden i.v.m. bijeenkomst belangrijke regeringsleiders uit de hele wereld...).
frankvans schreef:4) Verkopen ze op de vliegvelden in Quito en La Paz ook fietsdozen? Of hoe kan ik anders mijn fiets heel laten vervoeren?
In La Paz: gewone dozen voor een prikkie kopen in een winkel (aan elkaar tapen), want dozen lijken er waardevol te zijn. Vliegveld stelt in feite weinig voor. En pas op voor het vliegen met Taca en een fiets met vertrek van vliegveld La Paz: erg slechte ervaringen met de inpakker/bagage-hulp.
La Paz binnenfietsen is erg mooi vanaf El Alto. De huisjes direct langs de weg in El Alto zien er veel beter uit dan de reputatie die El Alto heeft. Je merkt dan ook vrijwel niet dat je er doorheen fietst.
frankvans schreef: Andere tips of suggesties zijn ook welkom. Het gaat een mooi avontuur worden.

Groeten Frank
Alvast erg veel plezier!
Robertjan schreef: .....

Alvast erg veel plezier!
Bedankt voor al je tips.
Weblog is te lezen op http://fvans.hyves.nl/blog

groeten Frank