Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets heb ik nodig? - Forum Wereldfietser

welke fiets heb ik nodig?

beste fietsliefhebber,

ik ben van plan om volgende maand de fiets te pakken en europa in te trekken. na het lezen van een aantal boekjes blijkt dat er bij het uitzoeken van een fiets heel wat komt kijken. wie kan mij een goed advies geven?

*ik ben 175 lang en weeg 65 kg.
i*k ben van plan om een komplete kampeer uitrusting mee te nemen maar natuurlijk wel zo licht mogelijk.
*aangezien dit mijn eerste lange trip wordt zal ik met vlakke routes beginnen. waarschijnlijk krijg ik de smaak wel te pakken en zal ik daarna voor grotere uitdagingen gaan. ik heb een jaar de tijd en sluit niet uit dat ik het hele jaar zal fietsen.
*verder vind ik het niet prettig om te ver gebogen te zitten.
*omdat ik met bagage rij denk ik dat een herenframe minder zal zwabberen.
*mijn budget is niet erg ruim en na wat advertenties te hebben gezien denk ik dat ik met 200 euro een aardig eindje kom

ben heel benieuwd naar je mening.
groet, Trinette

(Verbeterd)

Hoi Trinette,

In de Westerstraat # 216 (Amsterdam) zit "de vakantiefietser" die jou heel goed op weg kan helpen. Alle materiaal en ervaring onder 1 dak. Kijk ook even op hun site http://www.vakantiefietser.nl.

Gebruik zeker ook de zoekoptie op dit forum, jouw vraag is namelijk al enkele keren gesteld en beantwoord.

Tja, €200,00 is een schappelijk bedrag, maar persoonlijk denk ik niet dat dit voldoende is als je een jaartje fietsen wil. Een slaapzak, een paar landkaarten en enkele noodzakelijke reserveondeldelen....plop!....dag €200,00 (Doe er een nulletje bij, dan kom je een stuk verder)

Als je goed zoekt op http://www.markplaats.nl bijvoorbeeld, kom je natuurlijk ook een heel eind.

Succes!

Trapper Dick was nog niet goed wakker, hij bedoelt natuurlijk http://www.vakantiefietser.nl :D

Als je echt alleen vlak wilt fietsen kom je niet erg ver, maar daarentegen zijn er maar twee trucs waarmee iedereen, zelfs tante Bep en de kleinkinderen, in de steile heuvels kan fietsen. De eerste is het hebben van lichte versnellingen op de fiets (laten we zeggen minimaal 21). De tweede is rustig aan doen en soms accepteren dat het maar 5 km/u omhoog gaat. Je zult versteld staan van je zelf dat je toch zo snel boven komt.

Maar inderdaad, wat wil je voor 200 euro kopen?
Wat voor fiets heb je nu?

Te ver voorover gebogen zitten hoeft inderdaad niet, er zijn legio wereldfietsers die behoorlijk rechtop zitten. Het vangt wat wind, maar verder geen probleem.

Groeten, Leon

Beste Trinette,

Weet je zeker dat er in je bericht geen fout is geslopen. Moet 200 euro misschien niet 2000 zijn?
Voor 200 euro kom je niet ver bij de aanschaf van een fiets. En als je een jaar lang rond wilt rijden, dan heb je toch een redelijk goede fiets nodig. Geen zesdehands barrel.
Als je werkelijk aan een jaar fietsen denkt, ga dan voor minimaal 21, maar liefst 24 (of zelfs 27) versnellingen. Want vroeger of later verruil je het vlakke voor het klimmen. Kies met heel veel zorg een zadel (een van de belangrijkste onderdelen van een fiets), struin internet af, laat je voorlichten.
Overigens: Wil je zoveel mogelijk vlak rijden en niet alleen aan de Nederlandse polders gebonden zijn, probeer dan eens de Hanzeroute: van Nederland naar Frankfurt a/d Oder (vlakbij Poolse grens) en weer terug. Er bestaan twee routeboekjes van, uitgegeven door Pirola. Er is ook een website, compleet met de laatste updates van de route. Adres heb ik zo snel niet bij de hand, maar kun je via Google wel vinden.

Leon,

De site van de wereldfietser zit zo goed tussen mijn oren gebakken, dat de vergissing mij wel vergeven kan worden. :oops: Maar je heb helemaal gelijk, ik bedoelde de vakantiefietser natuurlijk. :wink: (Inmiddels verbeterd)

Hoi Trinette,

In tegenstelling tot andere personen op het forum denk ik dat je wel een leuke tweedehands kan kopen voor 200 euro.
Goed zoeken op marktplaats, en met wat geluk vind je wat.
Beperk je wel tot de bekende merken, en ga niet in op kyoso, of andere blokker of halfordstroep.

Laat je niet gek lullen door sommige personen op dit forum. Als het voor jouw de eerste keer is zou je gek zijn om 2000 euro's neer te leggen.
Bij aldi en lidl hebben ze soms aardige tassen of andere fietsspulletjes.
Een maandje fietsen kan echt wel op een oude tweedehands.

Kijk iedere dag op marktplaats e.d, succes, John.

Hoi Trinette,

In tegenstelling tot andere personen op het forum denk ik dat je wel een leuke tweedehands kan kopen voor 200 euro.
Goed zoeken op marktplaats, en met wat geluk vind je wat.
Beperk je wel tot de bekende merken, en ga niet in op kyoso, of andere blokker of halfordstroep.

Laat je niet gek lullen door sommige personen op dit forum. Als het voor jouw de eerste keer is zou je gek zijn om 2000 euro's neer te leggen.
Bij aldi en lidl hebben ze soms aardige tassen of andere fietsspulletjes.
Een maandje fietsen kan echt wel op een oude tweedehands.

Kijk iedere dag op marktplaats e.d, succes, John.

die 200 euro is natuurlijk bedoeld voor alleen de fiets. Marktplaats is inderdaad een hele goeie. daar heb ik citybikes gezien voor ongeveer dit bedrag. de vraag is alleen, waar moet ik op letten????
Als je die winkel op de westerstr. bedoeld die ik geloof RIH fietsen bouwd, daar ben ik binnen geweest. is bij mij om de hoek :) de beste man bleek het alleen erg druk te hebben met z'n andere werkzaamheden en scheen geen zin te hebben om mij te adviseren. Helaas :( , als het fietsen mij bevalt en ik later misschien wel een fiets op maat wil aanschaffen zal ik zeker niet naar hem terug gaan :idea: .

De Hanzeroute klink erg interssant, neem ik zeker in overweging!

een barrel moet het zeker niet worden!had me al enigzins laten verleiden door het merk Kyoso. klonk wel professioneel.
Hoe zit het met de merken Giant, gazelle, sparta en union?
welk merk banden raden jullie mij aan?
welk merk versnellingen?
zelf dacht ik met lichaamslengte 175cm aan framemaat 58, is dit een goede keus?
hoe zwaar mag het frame hooguit wegen?

ik ben zeker van plan om Nederland uit te gaan, het zal dus niet bij vlaktes blijven. Bereid me nu al geestelijk voor op een zware klus maar heb er erg veel zin in!
bedankt voor jullie reacties!

Trinette

Kijk voor een hybride of een ATB.
Aan de merken die je noemt val je geen breuk.
Versnellingen, remmen en naven zou ik shimano preveren, type altus, deore, of LX.
Als je een karretje op het oog hebt kijk op internet of je nieuwprijs kan achterhalen. Hoe duurder de fiets was hoe beter!
Bij banden zou ik aan continental of schwalbe denken.
Een normale fiets weegt tussen de 16 en de 18 kilogram.

Probeer een 'expert' te vinden die met je meegaat als je iets op het oog hebt.

Groeten, John.

De goedkoopste bruikbare nieuwe fietsen kosten inderdaad toch wel meer dan 200 euro. Ik heb zelf laatst toen ik in de VS woonde voor $260 een Trek Navigator 100 gekocht (model 2003, zonder voorvering), en daar zou je best mee op vakantie kunnen gaan. Het is een fiets met 26 inch wielen, en comfort geometrie, d.w.z. een atb waarop je veel meer rechtop zit. Eigenlijk ideaal voor vakantie. Ik heb hem inmiddels opgebouwd met spatborden, en met 37 mm slicks en Blackburn dragers die ik nog had, zodat mijn dochtertje er de komende jaren op kan rijden als vakantiefiets (met haar gewicht en zonder veel bagage blijft het vast wel heel). Helaas importeert Trek in Nederland alleen modellen met voorvering (de stalen Navigator 50 zonder vering van $249 zou ideaal zijn: http://www.trekbikes.com/bikes/2004/cit ... ator50.jsp). Ook andere merken als Giant lijken helaas alleen nog modellen met vering te verkopen.
Het beste is dus inderdaad een goede tweedehands. Ga eens kijken bij een Koga dealer in een dure wijk. Daar kun je heel wat hybrides met derailleur vinden van een jaar of 15 jaar oud, maar nauwelijks bereden. Ze zijn ooit gekocht omdat mensen vonden dat ze wat fitter moesten worden, en vervolgens zijn ze alleen af en toe op zondag uit de garage geweest. Bij zulke kwalitatief goede fietsen zijn ook de onzichtbare onderdelen als balhoofdstel, trapas of naven van goede kwaliteit. Het enige probleem is dat smalle bandjes toen erg in de mode waren. Voor echt trekken is dat minder geschikt, dus monteer de breedste band die erop past, en laat de fietsenmaker de spaken extra aanspannen. Ik denk dat je dan nog altijd wel iets meer dan euro 200 kwijt bent, maar niet heel veel meer.
Veel plezier, en blijf weg bij de Halfords etc.
Wim

De beste tip is (inderdaad): ga te raad bij een goede fietsenwinkel en laat je daar goed informeren. Helaas worden deze winkels schaars.

Maar enkele adviezen op een rij:
*** een fiets is als het kopen van een broek: hij moet lekker zitten.
Proefrit maken dus op verschillende modellen. Kan/mag het niet van de winkelbaas? -> naar een betere winkel gaan.
Probeer ook meerdere winkels uit en schroom niet om ook de duurdere (boven je budget) fietsen uit te proberen. Zo zul je ontdekken wat je krijgt, voor ietsjes meer geld.
*** prijs kun je uitruilen tegen slijtage. Goedkopere versnellingen/remmen/ketting/banden/zadel etc zullen minder km meegaan dan de duurdere versies. Het is net wat je wilt: of nu veel geld uitgeven voor lang-meegaan, of nu goedkoper maar snel moeten vervangen. 'Veel uitgeven voor lang meegaan' wordt natuurlijk vervelend als je fietsen onverhoopt toch niet leuk vindt.
*** besef dat je banden/ketting/tandwielen etc op een later tijdstip kunt vervangen door duurdere exemplaren (upgrade van je fiets) maar dat je niet snel je frame zult vernieuwen. Je koopt in eerste instantie dus een frame... met vervangbare onderdelen.
Natuurlijk is alles-in-een-keer goed uiteindelijk goedkoper...
*** Was het vroeger zo dat de nederlandse merken Batavus, Union, etc de wereldleiders waren op het maken van fietsen... nu is het zo dat de buitenlandse merken vaak meer fiets voor hetzelfde geld opleveren. Een goede fietsenwinkel zal je precies uitleggen waarom.
Kijk dus niet alleen naar Batavus, Union, Gazelle enzo, maar ook naar Cannondale, Trek, Giant, Scott enzovoort.
*** Laat je niet verleiden tot het kopen van 'de fiets van het jaar'.
*** Ook mij lijkt 200 euro erg krapjes voor een lange trip. Je zou natuurlijk een kyoso kunnen kopen om te ontdekken of lange afstanden fietsen echt waanzinnig is. Zo ja, dan het kyoso-geworden-tot-barrel bij de vuilnis zetten en een echte fiets kopen. Verwacht echter van deze goedkopere modellen geen top-prestaties in weer-en-wind met 30 kg bepakking en helling op, helling af. Een iet-wat haperende trapper gaat na 50 km echt erg irriteren.
*** besef overigens ook dat geld versus kwaliteit ook opgaat voor de rest van de uitrusting. Een fietstas van enkele euri zal gemakkelijker scheuren van (vooral) meer kiloos wegen (en daarmee zwaardere belasting voor je fiets)

Succes!

dankjulliewel voor deze bruikbare informatie.
ik ga er me aan de slag.
groeten,
trinete

Ik bedacht me ineens dat er nog een andere goedkope fiets de moeite waard zou kunnen zijn voor vakantiefietsers: de nieuwe Dahon Espresso, in Amerika te koop voor $329 (ik heb geen idee wat het hier moet kosten, maar Dahon wordt ook hier verkocht): www.dahon.com Dit is een mtb met 26 inch wielen en een tamelijk ontspannen geometrie. De fiets lijkt in veel opzichten op die Trek Navigator die ik laatst gekocht heb. Het bijzondere van de Dahon Espresso is dat het frame vouwbaar is. De hele fiets past zo in een koffer of grote tas. Je bent in een klap van alle gezeur bij het vliegen af. Dahon moet wel vertrouwen hebben in dit frame, want ze gebruiken het ook op veel duurdere modellen. Daarvan zag ik er laatst eentje, en dat zag er heel goed uit. Ik ben benieuwd of iemand al ervaringen heeft. Het is eigenlijk de goedkope variant van een fiets met S&S koppelingen.
Als je deze fiets voor serieus vakantiewerk zou inzetten zul je na enige tijd wel wat onderdelen moeten vervangen, want voor deze prijs kan het natuurlijk niet echt.
Wim

Ik zie opeens:
Op KWANTUM fiets de Himalaya in.

http://www.digitale-fietspad.nl/verslag ... index.html

(Nogmaals) Het lijkt me niet aan te raden, maar kennelijk kan het wel :P

Inderdaad kun je op een Kwantum-fiets ook de Himalaya in. Blijkens een verhjaal dat al enkele jaren circuleert op internet. Maar als wat kan hoef je niet ook te doen. Dit is dus zoiets wat wel kan, maar geen navolging verdient. Ga dus niet naar Halfords (was al gezegd), maar ook niet naar Kwantum. Tenzij je de fiets wilt gebruiken voor wat plaatselijke boodschappen. Maar als je, zoals je schrijft, er misschien wel een jaar lang mee wilt weggaan, dan heb je iets beters nodig. Geen Kwantum-prul.

Eric.

geen zorgen, een kwantumfiets is voor mij uitgesloten. Ik dacht eerst op m'n fiets met trommelremmen en drie versnellingen tegaan maar na wat naslagwerk ben ik er achter gekomen dat dit echt heel erg zwaar en niet leuk zal worden.
zo ook zal ik er voor zorgen dat mijn nieuwe kar van degelijke kwaliteit is al hoeftie niet top van de tops te zijn.
ik las al een paar keer dat voorvering werd afgeraden, waarom is dit eigenlijk?

Trinette

Het is eigenlijk heel simpel: Hoe ingewikkelder, hoe groter de kans dat het kapot gaat en dat jij met je handen in het haar staat toe te kijken. Hou het zo simpel mogelijk. Natuurlijk heb je versnellingen nodig, dus je ontkomt niet aan een derailleur. Voor de rest: Alle toeters en bellen die niet nodig zijn, vormen ballast. Soms neem je dat op de koop toe omdat het niettemin heel comfortabel is. Maar ga zoveel mogelijk uit van de basis: Een goed, stijf frame. Daar kun je - desnoods later, in tweede instantie, de fiets van je dromen rond opbouwen. Echte wereldreizigers (die mannen en vrouwen die dwars door de Sahara trekken of die over de ongebaande steppen van Mongolie rijden, dat soort lui...) kiezen bijvoorbeeld veelal een stalen frame in plaats van aluminium. Terwijl aluminium lichter is en in principe net zo goed als staal. Maar als je frame breekt, vind je bijna overal wel een smid die een stalen frame kan lassen. Het lassen van aluminium vereist iets meer en dat kun je dus lang niet overal (laten) doen. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor jou: Vermijd alles wat je extra in problemen zou kunnen brengen. Kies je frame met zorg, en hou de rest van je fiets zo eenvoudig mogelijk.
En de gouden tip van vandaag luidt: Maak je niet te veel zorgen, maar ga eerst en vooral genieten! Een fietstocht door Europa is een fantastische belevenis!

Eric.

Hoi Trinette,

Als je nog niet aan fietstassen bent toegekomen, de HEMA heeft waterdichte in de aanbieding. Rood met zwart, 27 eurotjes!
Ideaal voor een uitprobeer vakantie in Europa. Mocht het reizen per fiets je niet bevallen, (lijkt me sterk) heb je in iedergeval een paar stevige boodschappentassen.

Groeten, John.

Goeie tip John,
dankjewel,
Trinette