Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur van een stalen fietsframe - Forum Wereldfietser

Levensduur van een stalen fietsframe

Hoe lang gaat een kwaliteits(Koga) stalen frame mee? Ik zie soms hele oude tourfietsen bij mij in de buurt (Zuid-Limburg) rondrijden, en vraag mij af of mijn fiets het waard is hem van nieuwe onderdelen te voorzien.

Zie hier:
- Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?
- Aluminium vs stalen frame

Crmo staal gaat veel langer mee. Vrees voor roest en/of lakschade is m.i. ook niet meer aan de orde, als je de fiets met een Sports Cover BikeShield folie afplakt. :wink:

Cycle Maniac schreef: Crmo staal gaat veel langer mee. Vrees voor roest en/of lakschade is m.i. ook niet meer aan de orde, als je de fiets met een Sports Cover BikeShield folie afplakt. :wink:
Hmm, die folie is al lang achterhaald, dit is veel beter:
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... n_wrapit08

Whisky
BertKremer schreef:Hoe lang gaat een kwaliteits(Koga) stalen frame mee? Ik zie soms hele oude tourfietsen bij mij in de buurt (Zuid-Limburg) rondrijden, en vraag mij af of mijn fiets het waard is hem van nieuwe onderdelen te voorzien.
Dat hangt er ook vanaf hoe oud je fiets is, een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen... :wink:
Plus dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je er goedkoper mee uit bent, hooguit de lol van het zelf monteren die je ervan hebt.

Ik denk dat een recente tweedehands dan een betere optie is
Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen... :wink:
ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)

Mijn, voor moderne begrippen stokoude, Bioracer krijgt in zijn elfjarige leeftijd binnenkort een 3e update. Ik ga ervan uit dat ik dit frame nog een kleine 10 jaar in gebruik heb, een 4e update zal zeker een keer volgen. Problemen heb ik nooit gehad met niet passende onderdelen.
m-gineering schreef:
Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen... :wink:
ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen... :wink:
ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Als je dat al truuks en listen noemt....
De frames uit de laatste pak 'm beet 15 jaar hebben allemaal 130mm inbouwbreedte, lukt dus prima. Een goed stalen frame uit die tijd had al een aanlasnok voor een voorderailleur. Het zijn de huidige alu en carbon frames waar je de trucs en listen moet uithalen omdat er daar niks aangelast is. Pompnokken en andere handigheedjes bijvoorbeeld. Die zie je op de oude frames bijna als standaarduitvoering, tegenwoordig moet je die met een lampje zoeken.
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen... :wink:
ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Je had het over een hele hoop onderdelen met truuks en listen.
ik kom alleen op de achternaaf (130mm raceuitvoering nemen) en de rest is gewoon passend te koop.

als je een frame opbouwt moet je zorgen dat je de bij het frame passende spullen hebt. Heeft niks met bouwjaar te maken en is ook geen aparte truuk of listigheid. Sinds 20 jaar geleden zijn er geen voorderailleurmaten bijgekomen.

even algemeen:
je wil geen raceframe met die gekke aanlas voorderailleur bevestiging van Suntour die je op sommige raceframes had
Een U-brake op het achterwiel is ook geen plus
Koga heeft ooit fietsen met 650B wielen gehad, dat is voor veel mensen niet handig
Pas op voor exoten die trapassen met ingeperste lagers hebben
Ivo Miesen schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef: ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Als je dat al truuks en listen noemt....
De frames uit de laatste pak 'm beet 15 jaar hebben allemaal 130mm inbouwbreedte, lukt dus prima. Een goed stalen frame uit die tijd had al een aanlasnok voor een voorderailleur. Het zijn de huidige alu en carbon frames waar je de trucs en listen moet uithalen omdat er daar niks aangelast is. Pompnokken en andere handigheedjes bijvoorbeeld. Die zie je op de oude frames bijna als standaarduitvoering, tegenwoordig moet je die met een lampje zoeken.
Niet op mijn oude reynolds frame niks pompnokken of wat dan ook. Zou ook een beetje raar zijn op zo'n frame, we hebben het toch niet over een sportfietsje...
m-gineering schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef: ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009 ;)
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Je had het over een hele hoop onderdelen met truuks en listen.
ik kom alleen op de achternaaf (130mm raceuitvoering nemen) en de rest is gewoon passend te koop.
O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen. Is via een tandembouwer gekomen die rechtstreek tussentijds in Japan kon bestellen. Dat kan Shimano Nederland niet eens, die moeten een inschatting maken voor het komende jaar wat ze denken af te zetten.

Moest vorige jaar een spacer hebben 1.56 mm was het geloof ik, waren op. Kom in Januari maar terug hebben we een nieuwe voorraad uit Japan.

Gewoon passend te koop.... :oops:
Haike schreef: O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen.
en de 40 gaats naaf voor een frame uit 2008 was wel gewoon leverbaar? De vraag was toch of je een 20 jaar oud frame kon hergebruiken zonder speciale problemen?


/Marten (if you're in a hole stop digging ) :D
Haike schreef:
Ivo Miesen schreef:
Haike schreef: Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....

Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Als je dat al truuks en listen noemt....
De frames uit de laatste pak 'm beet 15 jaar hebben allemaal 130mm inbouwbreedte, lukt dus prima. Een goed stalen frame uit die tijd had al een aanlasnok voor een voorderailleur. Het zijn de huidige alu en carbon frames waar je de trucs en listen moet uithalen omdat er daar niks aangelast is. Pompnokken en andere handigheedjes bijvoorbeeld. Die zie je op de oude frames bijna als standaarduitvoering, tegenwoordig moet je die met een lampje zoeken.
Niet op mijn oude reynolds frame niks pompnokken of wat dan ook. Zou ook een beetje raar zijn op zo'n frame, we hebben het toch niet over een sportfietsje...
Pompnokjes werden o.a. door Gazelle als standaard extra geleverd. Ook Bioracer had ze als gewoon aan te kruisen extra. Bob Jackson zelfs standaard. En zelfs dan nog, met een eenvoudig klemmetje kun je op je oude stalen frame prima een Zéfal HPX bevestigen. Probeer dat niet op je moderne aerodynamisch gevormde carbon sloping frame.
m-gineering schreef:
Haike schreef: O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen.
en de 40 gaats naaf voor een frame uit 2008 was wel gewoon leverbaar? De vraag was toch of je een 20 jaar oud frame kon hergebruiken zonder speciale problemen
Als je als individuele consument nu iets wil wat afwijkend is zou je wel eens wat langer de tijd moeten nemen om aan je spullen te komen. Maar je hebt gelijk het is niet de oorspronkelijke vraag van de OP, maar jij begon er over dat alles passend te koop is, daar heb ik wat andere ervaringen mee, al was het maar met een frame wat van drie weken tijd naar ruim drie maanden tijd ging.... Maar goed, ik stop met graven... :wink:
BertKremer schreef:Hoe lang gaat een stalen frame mee?
Ergens tussen 10.000 km (4x ervaring, waarvan 2xRe525 en 2xpbs, omgeving Maastricht) en >>100.000 km voor lichtgewichte glad-asfaltjunkies.
Leon
Ivo Miesen schreef:
En zelfs dan nog, met een eenvoudig klemmetje kun je op je oude stalen frame prima een Zéfal HPX bevestigen. Probeer dat niet op je moderne aerodynamisch gevormde carbon sloping frame.
Zo zat mijn Zefal er ook op, met bijgeleverde klem. Evenals klemmen die ook kabelgeleiders waren voor rem en derailleur. Toen volop te krijgen, maar dat is nu niet meer gangbaar en een moeilijk artikel geworden. Moet je maar eens proberen om een paar padboutjes te pakken te krijgen, zeker als het om de lange versie gaat. (Ja ik heb ze wel maar zonder kop, was het antwoord) En juist; je schrijft het zelf al, met je moderne carbon sloping frame heb je dus alweer een probleem qua onderdelen. Maar goed een wereld reiziger met een carbon frame zie ik nog niet zo snel gebeuren dus dat scheelt. Dus laat staan met een 20 jaar oud frame....

Allerhande klemmetjes kun je nog goed krijgen. Zéfal spullen zijn redelijk goed te krijgen via Decathlon (die betrekken het rechtstreeks van Zéfal uit Frankrijk). Klemmetjes en andere zaken bij Mario in Noord-Brabant, die heeft een Ebay handel.

Ivo Miesen schreef:Allerhande klemmetjes kun je nog goed krijgen. Zéfal spullen zijn redelijk goed te krijgen via Decathlon (die betrekken het rechtstreeks van Zéfal uit Frankrijk). Klemmetjes en andere zaken bij Mario in Noord-Brabant, die heeft een Ebay handel.
sjugt.. ja via E-bay.

Maar niet bij de lbs bij mij om de hoek, en ook niet bij de volgende een straat verderop.

Tuurlijk kan je er aan komen, maar er is een verschil tussen of de verkoper onder de toonbank moet bukken en het voor het grijpen heeft, of dat hij het eerst op moet zoeken in een boek om te kijken of hij het kan bestellen, en of het vervolgens leverbaar is....

Je vergeet dat de TS meldt dat hij in Zuid-Limburg woont. Dan zijn verkopers in België en ook Decathlon behoorlijk dichtbij.

Haike schreef:
sjugt.. ja via E-bay.

Maar niet bij de lbs bij mij om de hoek, en ook niet bij de volgende een straat verderop.

Tuurlijk kan je er aan komen, maar er is een verschil tussen of de verkoper onder de toonbank moet bukken en het voor het grijpen heeft, of dat hij het eerst op moet zoeken in een boek om te kijken of hij het kan bestellen, en of het vervolgens leverbaar is....
Dat is dan meer een probleem van de LBS. Als je in de catalogus van de fabrikanten zoekt hebben ze voor bijna alles een oplossing, en vaak in meerdere varianten. 'Tuurlijk verkoopt de LBS liever iets nieuws wat in de zaak ligt, maar daar moet je je als consument niet door laten imponeren. En ook niet door het bekende 'bestaat niet'' en 'niet meer leverbaar'.
'Niet leverbaar' betekent over het algemeen trouwens 'die importeur wil mij niks leveren'.