Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met hoeveel bagagegewicht valt er nog aangenaam te fietsen? - Forum Wereldfietser

Met hoeveel bagagegewicht valt er nog aangenaam te fietsen?

Ik vertrek binnenkort voor een jaar alleen op reis, een tocht doorheen noord- en zuid-amerika. Ik heb op het internet al diverse paklijsten overlopen en ben momenteel druk bezig een eigen lijstje met noodzakelijke bagage samen te stellen. Maar het lijstje is echter nog niet compleet en ik zit toch al aan 37 kg bagage (zonder voedsel en drank).
Ik heb enkele maanden terug de beslissing genomen om de tocht met een bob yak te rijden maar ben nu aan het twijfelen omdat deze kar toch 6kg weegt.
Wat zijn jullie ervaringen, met welke hoeveelheid bagage valt er nog aangenaam te fietsen?

36 kilo is wel erg veel. Ik zou proberen naar iets van 20 tot 25 kilo te gaan.
Als je gaat fietsen met bagage, laad dan 2/3 van het totaalgewicht op je achterdrager en 1/3 voor. Dan rijdt je fiets lekker in balans. Ook met een BOB, neem ik altijd voortassen mee, omdat het gewicht toch ook gedeeltelijk op je achteras drukt.
Ik zou schrappen:
1. Spullen die je overal kunt kopen of krijgen (neem suiker, thee, rijst en drinkwater alleen in kleine hoeveelheden mee)
2. Katoenen kleding (synthetische kleding weegt veel minder)
3. Discutabele reserveonderdelen. (met goede Schwalbe of Continental buiten banden hoef je geen reservebuitenband mee te nemen. Laat ook je tweede of derde fietsketting thuis)
4. Koop niet van alle landen al de Lonely Planets hier, maar koop ze ter plekke. Lees Engelse pockets. Goed om te 'swappen' en veel letters per gram.
5. Neem niet teveel brandstof mee voor je eventuele benzinebrander.
6. Neem lichtgewicht spullen (foam matje i.p.v. een Palestijns luchtbedje (zo eentje die zichzelf opblaast), tentje van 1600 gram, donzen slaapzak etc.)

Zoiets dan maar. Ga niet af op alle paklijsten die je overal ziet, maar gebruik ze als een indicatie wat je mee KUNT nemen.

Buen viaje!

Tja, wat is aangenaam fietsen?
Afgelopen weekend, tijdens het Wereldfietser-met-kinderen-weekend, kwam bagage-gewicht ook een paar keer ter sprake.
We constateerden dat, zeker als je een kind in een fietskar meehebt, je vaak aan erg veel gewicht zit. Snel rekensommetje: in mijn vier tassen zit in totaal zo'n 12 kilo (schatting). Fietskar is 13 kilo, jongste spruit is 16 kilo, tent + 4 matjes + wat klein spul in de kar is ook vaak tussen de 10 en 15 kilo. Maakt zo'n 55 kilo in totaal. Wij zijn daar geen uitzondering in.

Maar is zoveel gewicht een belemmering? Voor ons niet. En (gezien de verhalen en foto's van de zeven andere gezinnen) voor veel anderen ook niet. Ook met heel wat gewicht kun je bergachtige gebieden in of de woestijn door. En ook nog aangenaam.

Ik denk dat je vooral kunt stellen dat je gemiddelde snelheid wat lager ligt met veel gewicht, dat een steile berg nog wat steiler wordt en zandpaden lastiger. Wil je perse 120 km per dag fietsen? Dan zou ik echt kritisch naar het gewicht kijken. Heb je alle tijd van de wereld en is 60 of 80 km ook goed? Dan komt het echt niet op een kilootje meer of minder.
Neemt niet weg dat, als je ook gaat vliegen, het wel eens hele dure kilo's kunnen worden.

Veel succes!
Sandra

Wat is aangenaam? Sommige fietsers willen zo goed als niks bij zich hebben en gaan op een racefiets. Anderen nemen veel meer mee, tot campingstoeltjes aan toe.
Je moet bedenken wat je niet wilt missen onderweg. Dat neem je mee. Als je nog ruimte over hebt, dan kan je wat meer meenemen, kom je ruimte tekort, dan zal je moeten schrappen (of meer ruimte creëren, zoals een BobYak).
De norm is ergens tussen de 15 en 25 kilo.
Misschien dat je eens een rondje kan roefrijden met alle bagage die je mee dacht te nemen. Daarna eenzelfde rondje met wat minder. Merk je vanzelf hoeveel dat scheelt.

De beste bagage is overigens je kennis en inzicht om de dagelijkse probleempjes op te lossen. Het fijne is dat het ook niks weegt. Neem daarom zeker niks mee waarvan je niet weet hoe het werkt, hoe zeer het ook aangeprezen wordt door buitensportzaken en paklijsten enz.

en niet vergeten; wat je thuis laat, is mooi meegenomen! :P

Ik wil me zowel bij Sandra aaansluiten, alsook bij de voorstanders van lichtgewicht. Hoe minder je op je fiets hebt, hoe lekkerder het fietst. Wel hangt daarbij veel af van je fiets. Een stevig frame en vooral heel stevige dragers maken dat je veel minder last hebt van al dat gewicht.

Toch moeten sommigen onder ons inderdaad heel wat meeslepen. Wij zijn een gezin met twee jonge kinderen, en we hebben zo'n 65 kg bagage bij ons. Minder lukt ons niet. Het meeste is tamelijk goed lichtgewicht spul, maar met kinderen moet je de kosten wel in de gaten houden. Het mag bij ons wat kosten als het flink wat jaren mee gaat, maar anders moet het wat goedkoper. Voor sommige dingen zijn niet eens lichtgewicht spullen te krijgen (probeer maar eens een titanium pannenset te kopen met grote pannen), en we vervangen eigenlijk alleen maar dingen door lichtere als ze ook versleten zijn.
Het meeste gewicht zit op een bagagekar (tweewieler, een Bob zou niet genoeg zijn) achter onze speciale tandem met kinderachterkant: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html Op de vlakke weg gaat het allemaal prima, want die kar draagt zichzelf, en de tandem is behoorlijk stijf. Het leed en de heldendaden beginnen pas als we omhoog moeten. De bevrediging als we boven zijn is navenant.

In jouw geval zou ik overigens toch maar proberen wat minder gewicht mee te nemen. Hartelijke groeten, en heel veel plezier,
Wim

Is 15 tot 25 kilo haalbaar in je eentje? Ik heb een jaar rondgereden met naar ik schat iets tussen de 30 en 35 kilo. Met eten en water ging het richting de 40 kilo. Dat was weliswaar op een zeer stabiele ligfiets, maar bijzonder goed te doen. Ook langdurig omhoog met 10%. (Neemt niet weg dat ieder onsje minder gewicht prettiger is.)
Eric Schuijt schreef: 4. Koop niet van alle landen al de Lonely Planets hier, maar koop ze ter plekke. Lees Engelse pockets. Goed om te 'swappen' en veel letters per gram.
Tip: neem geen Lonely Planet maar Footprint. Hebben een veel betere inhoud/gewicht-verhouding. Er is een Central America & Mexico Handbook en een South America Handbook. En de gebruikte hoofdstukken kun je er makkelijk uitscheuren ;-)

Gaele

Hi

Ik ben een beginnend fietsertje maar ik heb ook mijn twijfels bij een pakgewicht van 15 a 20 kg (als je solo gaat !):

lege tassen: 4.6 kg (ortlieb en agu)
tent: 2.7 kg
slaapzak: 1.3 kg
matje: 1 kg

tesamen is dit al 9.6 kg

Ik hou van een beetje comfort, dus 3 t-shirts vind ik een minimum.'s avond doe ik graag een hemd aan om eens een leuk stadje in te kunnen trekken, etc ...

Ik moet dringend werken aan mijn ehbo en toiletzakje want tesamen wegen die 1300 gr (een grote tube tandpaste en een grote bus deodorant zijn inderdaad een beetje dom) maar als je regelmatig last hebt van een paar kwaaltjes dan kan je die beter meehebben ( 's avonds met een hevige hoofdpijn op zoek gaan naar een pijnstiller is niet leuk !)

Ik heb om mijn fiets onderweg op te lappen twee multitooltjes mee, maar tesamen wegen deze inderdaad veel. Regelmatig wordt er gesuggereerd om de aparte sleuteltjes mee te nemen wat waarschijnlijk minder weegt.

Ik zou eens graag een paklijst van iemand zien met telkens het gewicht erbij van de individuele componenten, gewoon om alles te kunnen vergelijken. Neem je bijvoorbeeld mes, lepel en vork mee en dan nog een kampeermes of gebruik je je kampeermes ook als gewoon mes ?

Kan je evt niet gedeeltes van je uitrusting vooruit zenden per post ? Eventueel kan je dan ook overbodig geworden uitrusting per post terug sturen. Voor de prijs moet je het niet laten.

Veel succes met je tocht

Wim

joggerke schreef:Ik zou eens graag een paklijst van iemand zien met telkens het gewicht erbij van de individuele componenten, gewoon om alles te kunnen vergelijken.
Hoi,
Misschien zou Jim (http://www15.brinkster.com/jimvdberg) hier zijn paklijst eens kunnen posten, want hij heeft op weekends maar altijd twee tasjes bij zich!
Van mijn paklijst zou het gewicht van je tassen niet verminderen. :lol:
Groeten, Leon
Een gewicht tussen de 20 en 25 kilo lijkt me wel een redelijk streven. Sommigen nemen allicht meer mee, maar het lukt mij niet om zoveel mee te nemen dat ik boven de 25 kilo uitkom. Nu zijn mijn fietstochten wel beperkt tot 4 weken, maar ik zou niet meer meenemen als ik langer weg zou gaan.

Mijn inpak filosofie is gebaseerd op de vraag of ik het werkelijk nodig zal gaan hebben. Als het antwoord niet direct overtuigend 'ja' is, dan gaat het niet mee. Mocht ik het toch nodig hebben dan zal er onderweg een oplossing gezocht moeten worden. Heel veel bijzondere, extra lichtgewicht dingen heb ik niet en er gaat ook altijd een dik boek mee, schrijfpapier en een (zware) fotocamera.

Ik heb ondertussen 'ns het een en het ander nagerekend, meer gewicht doet inderdaad minder snel fietsen, dat is natuurlijk vrij logisch.

Op http://www.movingsouth.be onder bagage -> krachtmeting vinden jullie een kleine berekeningsmodule die de invloed weergeeft van kilo's op de gemiddelde snelheid.

Het verschil in gemiddelde snelheid tussen 130kg en 135kg (eigen gewicht + fiets + bagage) valt best nog mee.

Naast de theorie heb ik dit weekend ook 'ns in de praktijk een testritje uitgevoerd. Een tochtje van 110km over het parcours van de ronde van vlaanderen met 35kg bagage .. ik had nog een gemiddelde van 23km/u, niet zo heel belangrijk maar zo weet ik toch dat het nog best fietsbaar is.

gr en bedankt voor de reacties,
wim

Het zal je verbazen hoe weinig je in werkelijkheid nodig hebt. Ik heb zelf op een tocht van de Noordkaap naar Nederland van tevoren alles precies gewogen (27,38 kilogram) en na afloop nog eens dat gewogen wat ik niet eens heb aangeraakt of wat ik maar een of twee keer heb gebruikt (omdat ik het toevallig bij me had, maar ik had zonder gekund). Dat bleek 8,12 kilogram te zijn. Ik had dus uiteindelijk 19,26 kilogram nodig.

De beste tip die je kunt krijgen: Kijk alles nog eens heel kritisch na.
Aan de andere kant: Maak er geen kramp van. Je gaat voor je plezier zo'n tocht ondernemen. Wat geeft het als je ergens een kwartiertje later aankomt omdat je snelheid, als gevolg van het gewicht, twee kilometer langzamer is dan gepland/gedacht/gehoopt.

In ieder geval: Heel veel plezier. Geniet van je tocht.

Eric.

He Eric,

Een leuk discussiepunt om een keer in jouw winkel in de praktijk te brengen.
Vijf wereldfietsers met hun spullen en hun tassen. Met een totaal verschillend aantal aan kilo's.
In de winkel staat een grote weegschaal met een dame (of heer) die de score bijhoudt. Vooraf worden alle tassen gewogen.
Dan gaan alle spullen uit de de tassen de vijf wereldfietsers geven aan waarom ze dat wel of niet meenemen.
Vervolgens onstaat er discussie tussen de vijf over wat wel en niet en alternatieven. Het publiek mag uiteindelijk meedoen. De vijf kunnen vervolgens spullen "thuislaten" of vervangen door alternatieven.
Het geheel wordt geleid door een creatieve gespreksleider
Uiteindelijk worden de tassen opnieuw gewogen.

Op vlak terrein merk je gewicht minder maar in de heuvels begint het al.
Daarom fiets ik met minimale bagage.
Als het moet kun je met 60kg fietsen maar leuk is het voor mij dan niet meer.
Ben je echt een luxe behoeftig mens kun je beter een hotel tocht maken.

Surff voor minimaal gewicht tips naar
http://www.backpackinglight.com
vergeet vooral de links niet naar oa het forum van de ultra-lighters.

Zonder water is mijn bagage/onderdelen/gereedschap makkelijk onder de 10 kg

gvw schreef: Surff voor minimaal gewicht tips naar http://www.backpackinglight.com
Zonder water is mijn bagage/onderdelen/gereedschap makkelijk onder de 10 kg
Hoi Gerrit,
Is er ook een light-versie van die site? Hij is zoooo omvangrijk :lol:
Leon

Echt lichtgewicht op reis is met alleen een creditcard :P (quote van iemand waarvan ik de naam niet weet)
Ries schreef:Een gewicht tussen de 20 en 25 kilo lijkt me wel een redelijk streven. Sommigen nemen allicht meer mee, maar het lukt mij niet om zoveel mee te nemen dat ik boven de 25 kilo uitkom. Nu zijn mijn fietstochten wel beperkt tot 4 weken, maar ik zou niet meer meenemen als ik langer weg zou gaan.
...
Het lijkt me logisch om voor ongeveer 2 weken spullen mee te nemen. Als de vakantie langer duurt, hoeft daar alleen een tube handwasmiddel bij...

Allemachtig.... Unihoc voor 2 weken spullen mee???
- Fietsbroek - 14 stuks
- Zweethemdje - 14 stuks
- Fietsshirt - 14 stuks
- Onderbroek - 14 stuks
- Aardappelen - 5 kg (rijst of macaroni heb je minder van nodig......)
- Water - 35 liter........
- Hoeveel rollen toiletpapier voor 2 weken?
Enz. enz. enz.
Zou een tube wasmiddel en een waslijntje niet praktischer zijn :?: En onderweg dagelijks wat inkopen doen... :idea:
Of heb ik je niet helemaal goed begrepen :wink:

Dick Schuurman schreef:Allemachtig.... Unihoc voor 2 weken spullen mee???
- Fietsbroek - 14 stuks
- Zweethemdje - 14 stuks
- Fietsshirt - 14 stuks
- Onderbroek - 14 stuks
- Aardappelen - 5 kg (rijst of macaroni heb je minder van nodig......)
- Water - 35 liter........
- Hoeveel rollen toiletpapier voor 2 weken?
Enz. enz. enz.
Zou een tube wasmiddel en een waslijntje niet praktischer zijn :?: En onderweg dagelijks wat inkopen doen... :idea:
Of heb ik je niet helemaal goed begrepen :wink:
Goed, met twee weken schoot ik wel wat uit mijn slof. Als ik beter nadenk heb ik eigenlijk maar voor een tot anderhalve week spullen bij me:
3 korte broeken, 5 t-shirts, afritsbroek, trui, 4 paar sokjes (altijd sandalen aan) en wel redelijk veel onderbroeken. Maar ik heb dan ook het voordeel dat ik 's zomers fiets.

Maar ik heb inderdaad niets gezegd over twee weken voedsel en water meesjouwen. Spullen betekent bij mij materiaal. En over die tube wasmiddel zijn we het dus wel eens, aangezien die in beide posts als idee wordt aangedragen.

5 t-shirts????
Op de camping kan een t-shirt wel wat langer mee , en als je hem 's avonds wast, is hij 's ochtends droog.
Je moet gewoon je eigen prioriteiten stellen. Onze spullen zijn heel lichtgewicht, maar daarnintegen hebben wij een ruime trekkerstent en veel boeken mee. Je hebt ook vakanite, het is geen overlevingstocht!

Wij hebben gemiddeld 5 a6 kg per achtertas, 4 kg per voortas, tent van 4.6 kg, stoeltjes van 260 gr, en twee slaapzakken en matjes samen zo'n 3.5 kg. Zo'n 25 kg per fiets halen wij ook zeker wel.