Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Onroute Fietskaart - Forum Wereldfietser

Garmin Onroute Fietskaart

Heeft iemand al ervaring met dit artikel?:

http://gpstracks.nl/nieuws-detail.php?nieuws=41

Ik heb voor de auto zo'n Nüvi, en dit zou een leuke oplossing kunnen zijn voor op de fiets...

Hoi Spironski,

Deze kaart is ontwikkeld door WayPOint Notter en daar kun je hem dus ook bestellen. Zij hebben er meer informatie van op hun website staan. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Als je het koopt laat dan even weten of het wat is !

http://www.gps-garmin.nl/waypoint_fietskaart.html

Via Onroute kun je checken of jouw toestel er ook geschikt voor is.

http://www.onroute.nl/fiets/113

Wouter

De ONroute fietskaart is net deze week binnengekomen.
EN,
als je van autorouting houdt een fantastisch iets. De TOPO NL heeft een mooiere kaart, maar geen autorouting, wat ik toen nog niet wist. Beginnende GPSer he?
Op dit moment heb ik beide kaarten geladen, TOPO met autorouting dus.
De ONroute kaart is minder gedetailleerd dan de TOPO, maar als ik nu weer zou moeten beslissen, zou ik alleen de ONRoute kopen.
Van de ONroute kaart krijg je updates.

Met de groeten van Wim

Ik heb gewoon 0 verstand van GPS, volgens mij is het een prachtige techniek, maar wat is nou het voordeel ten opzichte van ouderwets kaart lezen?

Het 'ouderwets' kaartlezen doe ik nog steeds heel graag, thuis of onderweg in een hotel of andere rustplaats.
Op de fiets wil ik graag fietsen, en dat gaat met de GPS heerlijk ontspannend, de thuis uitgezette route wordt zonder tussentijdse stops, de weg te moeten zoeken, afgelegd.
Thuis de route weer in Google Maps laden en even nagenieten.
T'is even wennen, je over te geven aan 'dat ding', daarna is het, voor mij, genieten van het fietsen en de omgeving.

GreetZ Wim

Wim

Hij zegt gewoon waar je rechts en links moet? Schuin achter de kerk het B-weggetje op, en zo?

Yep,
Vergelijk het met TomTom. Garmin wordt denk ik in de nabije toekomst met de nieuwe generatie GPSen, een concurrent van TomTom.
Op de niet autorouting zie je alleen waar je je bevind, op een al dat niet gedetailleerde kaart. Op de wel Autorouting kaarten wordt op elke kruispunt aangegeven waarheen de weg vervolgd moet worden. Je aandacht wordt niet door een bevelende stem, maar door een zacht (niet te) TingTing getrokken.
Groeten van Wim

Op het ligfiets forum wordt deze planner ook besproken: link

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Soms is een GPS wel onhandig als je denkt dat er wegen zijn die er in feite helemaal niet zijn, en je dus letterlijk en figuurlijk het bos wordt ingestuurd ;-)

Afbeelding

en je dus letterlijk en figuurlijk het bos wordt ingestuurd Wink
Nu zou ik dáár nu juist niet zo'n probleem mee hebben! :wink:

Ik heb begrepen dat deze Onroute werkt met het knooppunten-netwerk. Ik vraag me echter af of het dan àltijd die routes zal nemen, of dat het ook wel een kortere,ook leuke, route zal kiezen als je ergens heen wil.

De knooppunten zijn als waypoints opgenomen in de kaart, dat wil zeggen, dat je GPS er een route naar toe, of een serie als trip erlangs, kan berekenen. Dit wil niet zeggen dat de gekozen route dezelfde is als de aangewezen route tussen knoopunten.
De vaste routes tussen de knoopunten zijn dus die als zodaning niet in de kaart opgenomen.
Groeten van wim

De tovenaar schreef:Ik heb er zelf geen ervaring mee. Soms is een GPS wel onhandig als je denkt dat er wegen zijn die er in feite helemaal niet zijn, en je dus letterlijk en figuurlijk het bos wordt ingestuurd ;-)
Dus je moet ergens een rivier over en hij stuurt je naar een punt waar geen brug is? :?:

De GPS topomap (in dit geval van Utah) was gebaseerd op oud kaartmateriaal, waardoor de weg die op de kaart stond, niet meer doorliep tot de highway maar ophield bij een zandafgraving. De kortste weg naar de snelweg was door het veld dus die hebben we maar genomen. We moesten toen ook nog wat beekjes doorwaden en over een prikkeldraad hek klimmen om uiteindelijk weer op de weg te komen :wink:

Ik gebruik zelfs in de auto geen navigatie. Op e fiets daarentegen kon zo iets wel eens goed werken, vooral bij langere tochten en het systeem doet de rest, je wordt als het goed is langs de mooiere stukken gestuurd.
Maar eigenlijk toch een heel gedoe: het kost je een GPS apparaat met de software. Dan moet je het ding installeren en bij langere tochten progammeren.
Is het niet een beetje veel gedoe voor een fietstocht? Een kaart heb je toch nog nodig om een route ongeveer te plannen.

Ik hèb al een auto-navigatie (en ik had nooit gedacht dat ik het zó fijn zou vinden!), en met die Online fietsnavigatie kan je dus datzelfde apparaat op de fiets gebruiken door er gewoon de SD-card in te stoppen. Heel makkelijk.

Ik zou hem willen gebruiken om me, plezierig, te laten verrassen zonder te verdwalen op b.v. dagtochten "in den vreemde". Dus niet om routes te plannen.

In de auto heeft het tot nu toe al wel zo gewerkt: ik kwam ermee op mooie kleine weggetjes die ik anders nooit zou hebben genomen. En dat allemaal heel ontspannen, zonder iedere keer te moeten stoppen en op de kaart te hoeven kijken (ook errug fijn voor de bijrijd(st)er!).
Dus als het voor de fiets werkt zoals het tot nu toe voor de auto heeft gewerkt, ben ik helemaal tevreden!

Dat je niet steeds hoeft te stoppen is absuluut een voordeel. Hoe lang werkt zo'n Garmin GPS op de accu?
Denk je dat de waypoint navigatie software echt een voordeel geeft ten opzichte van de standaard software?
Maar ja verdwalen in NL? Hooguit kun je zonder navigatie een inefficiente route nemen.
Maar ik blijf nieuwsgierig en zal zeker eens gana kijken hoe het werkt.

Die Nüvi schijnt het ongeveer 12 uur op één lading uit te houden (nog niet geprobeerd), is dus wel genoeg.
De navigatie gaat met die nieuwe software bij voorkeur over mooie fietsroutes, en dat is dus een enorm voordeel boven de standaard navigatie van dat auto-apparaat.

Verder geldt er tot 1 augustus een introductie-korting van €20, en dat is toch leuk meegenomen!

En ach, verdwalen in Nederland is een groot woord... :D

Spironski schreef: Verder geldt er tot 1 augustus een introductie van €20, en dat is toch leuk meegenomen!
Je bedoelt dat er 20 euro korting op zit tot overmorgen.
Hij kost normaal €89, tot 1 augustus €69 en als je hem aanschaft bij een toestel €19.

Met betrekking tot de levensduur van de batterijen, kan ik melden dat ik mijn GPSMAP 60C ongeveer 21 uur aan te praat houd met 2 oplaadbare penlites.

Oeps, woordje vergeten..., meteen aangepast.

Inderdaad zullen die auto-navigatie-dingen het waarschijnlijk wat minder lang op een lading volhouden dan de fiets/wandel apparatuur. Maar het is wel een goedkoop alternatief voor die enkele keer dat ik hem wil gaan gebruiken.

Gisteren een Garmin legend hcx gekocht met fietsroutekaart van NL. De fierstroutekaart was € 19 tot 1 augustus. Nu maar hopen dat ik er veel plezier aan ga beleven, want ik ben niet zo'n navigatie en toeters en bellen man.
Het lijkt mij heel erg leuk, maar al met al toch een kostbare hobby, want kaarten van andere landen zijn heel duur!
Als je kosten van deze apparatuur (met de bijbehorende afschrijving) afzet tegen de investering in een goede fiets, dan is een fiets een goede investering te noemen!
De fietskaart wordt nageleverd, dus ik kan nog niet zeggen hoe het werkt.

Ik heb ondertussen de routekaart op mijn Nüvi gezet en er een ritje mee gereden. Ik moet zeggen dat ik nog niet alles goed heb onderzocht, maar tot nu toe valt het me niet helemaal mee. Duidelijk is wel dat echt bestaande fietsroutes worden genomen, en niet per sé de kortere, stillere of de mooiere route.
Ook wat rare beslissingen: toen ik b.v. van de route afweek vroeg de stem me 900 meter door te rijden en dan een u-bocht te maken om om te keren! Aan de andere kant ontdekte ik door de navigatie wel weer een weggetje dat ik nog niet kende.

Ik zal nog meer gaan experimenteren, maar de nadruk op bestaande routes kan dus ook een nadeel vormen...