Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krakende naafdynamo v Shimano - Forum Wereldfietser

Krakende naafdynamo v Shimano

Ik rijd sinds een tijd met een shimanodynamonaaf (DH-3N71).Sinds kort kraakt de naaf en geeft een knakkend geluid, daarbij voel je een "tik".
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en hoe is dat opgelost?

ik heb gen naafdynamo maar dit klinkt zeer naar een kapotte lager.

misschien kan je deze vervangen, ik weet ook niet of het cup and cone of industrie lagers zijn, maar beide zijn normaal te maken.

succes!

groejes, Thomas

ThomasR schreef:ik heb gen naafdynamo maar dit klinkt zeer naar een kapotte lager.

misschien kan je deze vervangen, ik weet ook niet of het cup and cone of industrie lagers zijn, maar beide zijn normaal te maken.

succes!

groejes, Thomas
Om de lagers van een Shimano naafdynamo open te halen moet je ook nog handig zijn met een soldeerbout.
http://de.geocities.com/hb_nx30/

Voor een SON heb je speciaal gereedschap nodig

Mijn fietsenmaker heeft de as, al twee keer, weer stevig aangedraaid, maar is dat voldoende? De dynamo is nog geen jaar oud.

BertKremer schreef:Mijn fietsenmaker heeft de as, al twee keer, weer stevig aangedraaid, maar is dat voldoende? De dynamo is nog geen jaar oud.
Is het probleem opgelost? Dan was het voldoende.

Een schriftelijk geluid is altijd moeilijk te localiseren. Naast lagers kunnen ook loszittende wielmoeren, slappe spaken, kromme padden, de rollerbrake en ook nog alle andere onderdelen aan je fiets kraken of tikken

Na de eerste keer dacht ik dat het probleem ook opgelost was, maar dat bleek niet zo te zijn, want na een week kwam het geluid weer terug en werd steeds erger. Toen vertelde mij iemand dat hetvaker voorkwam bij de Shimanonaaf en dat het alleen te verhelpen was door de comus en kogels te vervangen. Ik vraag mij dus af of iemand daar ervaring mee heeft.

Hallo,

volgens mij kun je als die dynamo nog geen jaar oud is het beste naar je leverancier gaan voor garantie.

Groetjes,
Frank

Ik weet dat er een tijd terug (anderhalf jaar geleden of zo) een batch was van de DH3N71 die problemen had. Toen ik over zo'n gelijk probleem belde, werd mij dit door Shimano verteld en het werd ook opgelost. Dus inderdaad terug naar je dealer waar je hem gekocht hebt.

Vorige week dinsdag ben ik voor de tweede keer bij mijn fietsenmaker geweest en de dynamo kraakt sindsdien nog niet weer. Als het probleem weer terug komt zal ik hem er aan herinneren dat er een partij dynamo's van Shimano niet goed waren. Ik heb Shimano ook een e-mail gestuurd, maar tot nu toe geen reactie geahad.