Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vakantie ervaringen op titanium fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vakantie ervaringen op titanium fiets?

In mij opinie is dit allemaal zeer subjectief. Zonder bagage zal je het verschil tussen de 3 soorten materialen van een frame met dezelfde geometrie niet voelen.

Alsook is de opbouw van de fiets van groot belang. Wat ik wil zeggen is dat een titanium frame met 23 banden harder zal rijden dan een alu frame met 50mm banden. Alsook is het gebleken dat een tita zadelpen op een alu frame wonderen kan door daar je de meeste schokken obsorbeert via het bovenlichaam en niet via de benen.

Het is naar eigen smaak en keuze. Ik persoonlijk hou niet zo van de titanium kleur, geef mij maar mat zwart (gelijk welk kwalitatief merk)

En de meerkost in prijs is net hetzelfde verhaal. Ik koop bv liever een Idworx ER die ik dan na 3 jaar (30000km) verkoop ipv een ETiR waarmee ik dan dubbel zo lang moet rijden. In 3 jaar kunnen veel zaken veranderen en ik rij graag met up -to-date fietsen als ze werkelijk een meerwaarde opleveren, zoals bv Edelux tov van E6 is een echte meerwaarde. Een nieuw spatbord is geen meerwaarde.

Voor de prijs van de pioneer moet je niet twijfelen. Kan geen slechte koop zijn.

Als je toch even naar de vakantiefietser gaat kijken en vergelijken moet je zeker eens naar de afwerking van beide frames kijken en dan zal je het prijsverschil beter begrijpen.

Een ander eigenaardigheid is dat jullie de pioneer 26" met ETiR 28" vergelijken. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit zo'n goede vergelijking is.

Tot slot, zoals al aangegeven is het nogal subjectief. En ja grafieken kan je overal terugvinden, maar rijervaring moet je ondervinden en zijn dus heel persoonlijk.

Greetz en ga nu allen fietsen want het is goed weer.

Ik ga ze gewoon uitproberen: de VSF en Pioneer.
En de ID worx is vast heel mooi maar valt voor mij buiten de categorie betaalbaar.
Nogmaals dank voor alle toevoegingen en leuk om positieve ervaringen over de pioneer te lezen.
ik ga nu fietsen - op mijn oma fiets die is met dit weer ook heel comfortabel
groeten
nicolien

Leon schreef:
Van aluminium kun je wel degelijk slappe (cq erg comfortabele) fietsen bouwen .....

Ja, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je binnen 5 jaar met een gebroken frame zit.

Gerd
Ben het met Leon eens dat het plaatje wel zeer algemeen en erg subjecitef is. Na jaren alleen maar staal rij ik nu zeer tevreden al weer ruim 6 jaar op een stijf alu frame. Zeer persoonlijk dus... of hij moet morgen breken :lol:

whave schreef:
Leon schreef:
Van aluminium kun je wel degelijk slappe (cq erg comfortabele) fietsen bouwen .....

Ja, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je binnen 5 jaar met een gebroken frame zit.

Gerd
Ben het met Leon eens dat het plaatje wel zeer algemeen en erg subjecitef is. Na jaren alleen maar staal rij ik nu zeer tevreden al weer ruim 6 jaar op een stijf alu frame. Zeer persoonlijk dus... of hij moet morgen breken :lol:
Ik heb ook jaren op een stijf aluminium frame gereden zonder dat het gebroken is. Leon had het echter over een slap aluminium frame en dat is heel iets anders.

Gerd

Ik heb ook jaren op een stijf aluminium frame gereden zonder dat het gebroken is. Leon had het echter over een slap aluminium frame en dat is heel iets anders.
Yep Gerd, je hebt gelijk, maar het gaat mij ook om het kolommetje 'Ride Quality', ik vind mijn stijve Alu fietsen veel lekkerder fietsen dan staal en misschien vind ik ze ook wel lekkerder fietsen dan Titanium. Alhoewel ik dat laatste natuurlijk eens moet uitproberen.

Zou vooral verhelderend zijn te weten waar dat plaatje vandaan komt…

.tsooJ

Grappig: er wordt gevraagd naar ervaringen met een titanium vakantiefiets.
Er komen 26 reacties waarvan maar 1 van iemand die daadwerkelijk met een dergelijke fiets op reis is geweest.

Alien schreef:Zou vooral verhelderend zijn te weten waar dat plaatje vandaan komt…
Dat plaatje komt van de site van Van Nicholas. Overigens was het met name geplaatst ter illustratie van de mate van stijfheid van de verschillende frame-materialen.
Op de Van nicholas-site wordt er ook bij vermeldt dat de "rij-kwaliteit" natuurlijk een enigzins subjectief gegeven is. Waarbij ik desondanks opmerk dat ik tot nu toe niemand ben tegengekomen die op een titanium-fiets heeft gereden en die niet enthousiast was over de rij-kwaliteit.

Gerd

GerdC schreef: Op de Van nicholas-site wordt er ook bij vermeldt dat de "rij-kwaliteit" natuurlijk een enigzins subjectief gegeven is.
Lijkt me een juiste zienswijze
GerdC schreef:Waarbij ik desondanks opmerk dat ik tot nu toe niemand ben tegengekomen die op een titanium-fiets heeft gereden en die niet enthousiast was over de rij-kwaliteit.
Maar dat kan je net zo goed ook over staal en allu zeggen, en ik vind een tita frame qua rijeigenschappen niet plots een grote toegevoegde meerwaarde opleveren. Je moet nog steeds trappen en het gaat niet beter of lichter.

Blijft over: een hebbeding, en/of statussymbool dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, ik zal er niemand op veroordelen of op aan kijken :lol:

Haike schreef: Blijft over: een hebbeding, en/of statussymbool dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, ik zal er niemand op veroordelen of op aan kijken :lol:
Nou Haike, doe je dat met dat zinnetje niet toch een beetje?

niko

nikopaul schreef:
Haike schreef: Blijft over: een hebbeding, en/of statussymbool dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, ik zal er niemand op veroordelen of op aan kijken :lol:
Nou Haike, doe je dat met dat zinnetje niet toch een beetje?

niko
Als jij dat zo wil zien ga je gang :D Op mijn racekarretje uit '75-76 had ik al tita hebbedingtjes erop, en ik denk dat ik daarmee een van de eerste was.....

Maar verder heb ik geen auto, geen TV, geen Ipod, of andere MP3 speler, geen afwasmachine of wasdroger. Toen iedereen allang een mobiel had kocht ik maar eens een 2ehands in 2003, en met dat ding bel ik nog steeds. En als je koffie bij me komt drinken krijg je die van door mijzelf handgemalen bonen van biologische kwaliteit :lol:

Maar een paar uitstekende vrienden hebben dat allemaal wel, de meest geavanceerde Nokia 95 die nu weer vervangen moet worden door de Iphone, Volvo V70 diesel met 160 PK erin, Macbook air laptop, daar zal jij mij niet van horen zeggen dat het niet mag, het zijn mijn vrienden, en de relatie die ik met ze heb vind ik belangrijker dan de spullen die ze wel of niet hebben, daar reken ik niet iemand op af.