Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog tips voor Normandie en Bretagne? - Forum Wereldfietser

Nog tips voor Normandie en Bretagne?

Ik ga voor een korte trip naar Bretange (en terug via zuidkust Engeland; een rondje Kanaal zeg maar).
Ik wou gewoon zoveel mogelijk de kustlijn volgen. Maar toch maar even een vraagje: zijn er nog (fiets)routes die ik niet mag missen? Of toeristische bezienswaardigeheden (behalve de bekende, evidente, Mont Siant Michel, D-day dingen) ?

Bedankt
Peter Rodenburg schreef:Ik ga voor een korte trip naar Bretange (en terug via zuidkust Engeland; een rondje Kanaal zeg maar).
Ik wou gewoon zoveel mogelijk de kustlijn volgen. Maar toch maar even een vraagje: zijn er nog (fiets)routes die ik niet mag missen? Of toeristische bezienswaardigeheden (behalve de bekende, evidente, Mont Siant Michel, D-day dingen) ?

Bedankt
Carnac met de beroemde Obelix-menhirs....

Hoi, Ik vond zelf de "haute Normandie" erg mooi. En het klimmen valt reuze mee. O.a. FIS route naar Anjou komt daar door, dacht ik
Rob

Binnenkort "moet" ik voor een fietsblad die kant op. Heb in meer dan 80 landen gefietst maar nog nooit in Bretagne. Ben dus heel benieuwd wat jullie als fietsers interessant vinden van Bretagne. Hou dit topic vol interesse in de gaten......
Peter Rodenburg schreef:Ik ga voor een korte trip naar Bretange (en terug via zuidkust Engeland; een rondje Kanaal zeg maar).
Ik wou gewoon zoveel mogelijk de kustlijn volgen. Maar toch maar even een vraagje: zijn er nog (fiets)routes die ik niet mag missen?
Ik ben 2x in Bretagne geweest.
Côte de Granit Rose is erg mooi, zo wie zo de hele kust vanaf Saint-Malo.
Binnenland Mûr-de-Bretagne en richting Rennes is ook fraai evenals uiteraard de menhirs bij Carnac. Ook leuk vond ik het langs het kanaal van Nantes naar Brest, ofwel de Aune.
Erg toeristisch druk is de zuidkust, zeg van Vannes naar St. Nazaire.

Vergis je niet in de zwaarte van de kustlijn; je gaat bijna de hele dag op en neer; nooit hoog, maar ben je boven dan ben je in 10 tellen weer beneden en begint het klimmen opnieuw!
En van het Bretons begrijp je echt helemaal niets :wink:

Afbeelding

alime schreef:Hoi, Ik vond zelf de "haute Normandie" erg mooi.
Dat ligt alleen niet in Bretagne :wink:

maar al fietsend kun je ook Normandië eerst aan doen, dacht ik
Rob

alime schreef:maar al fietsend kun je ook Normandië eerst aan doen, dacht ik
Rob
Uiteraard, ligt eraan waar je begint :wink:

Kust van Normandië is ook leuk; haventje van Honfleur en Lisieux (met grote baseliek) etc etc.

Die FIS route naar Anjou die jij noemt zou mij persoonlijk veel te veel door het binnenland gaan ipv langs de kust.

idd, als je de kust wat wil aanhouden, voldoet hij niet. Kust is behoorlijk stijgend en dalend en weer opnieuw en steil hier en daar. Rob

Ik heb eens het 3-daags tochtje gedaan dat in de lonelyplanet Cycling in France beschreven staat en dat was wel heel mooi: Pontivy - Carnac - Vannes - Josselin - Pontivy. Veel stukken langs kleine kanaaltjes met schattige sluishuisjes flink versierd met bloemen. En tegen Carnac menhirs en dolmen a volonte. Maar wel véél drukker dan het binnenland! Ik zou me zeker niet beperken tot de kust alleen...

klopt, kust kan heeeeel druk zijn. Rob

Als het in oktober nog een beetje goed weer is ga ik mogelijk ook voor een week of 3 die streek doen. Tja, heb nog een gaatje in mijn agenda gevonden dat ik wil opvullen.

Peter,

Check wel eerst of de boot die je naar engeland wilt nemen ook fietsers mee wil nemen. Vanuit Bologne naar Dover en van Ramsgate naar Oostende kan dat namelijk niet.

Sjoerd

Dit verwonderd me, een boot die geen fietsen mee neemt? Heb ik nog nooit geweten. Werd je werkelijk geweigerd met je fiets?

De entree van Bretagne via Fauvergne is erg mooi. Een prachtige stad en een mooie kathedraal waar je recht op af rijd. Ook Quiberon aan de zuidkant is erg mooi met z'n Côte Savage(wilde kust).

DriesBa schreef:De entree van Bretagne via Fauvergne is erg mooi. Een prachtige stad en een mooie kathedraal waar je recht op af rijd. Ook Quiberon aan de zuidkant is erg mooi met z'n Côte Savage(wilde kust).
Fauvergne? Waar ligt dat ?

Het jaagpad langs het Canal de Nantes a Brest is een handige manier om zonder klimmen door Bretagne van oost naar west te reizen. De omgeving van Mur de Bretagne vond ik het mooist.
De zuidkust heeft aanmerkelijk beter weer dan de noordkust.
Die menhirs in Carnac (Kermario) moet je gezien hebben. In het westen is het af en toe heel stijl. Ruig.
15 km van de zuidkust is het al een stuk rustiger.
Ten westen van Quiberon is een lekker strand. Kerhiliio. Je kan daar in de duinen kamperen.
Heel Bretagne is vermoeiend klimwerk.
Als het warm is drink dan Cider!
Eet ook eens mosselen en Fruits de Mèr.
Fijne omgeving.

veel plezier,

niko

Michael W schreef:
DriesBa schreef:De entree van Bretagne via Fauvergne is erg mooi. Een prachtige stad en een mooie kathedraal waar je recht op af rijd. Ook Quiberon aan de zuidkant is erg mooi met z'n Côte Savage(wilde kust).
Fauvergne? Waar ligt dat ?
Excusez-moi. Fauverges, Fauverdinges...zoiets. Een middelgroot stadje. Je rijdt van Rouen naar Rennes en zo'n 50 mag ook 100km zijn voor Rennes.

DriesBa schreef: Excusez-moi. Fauverges, Fauverdinges...zoiets. Een middelgroot stadje. Je rijdt van Rouen naar Rennes en zo'n 50 mag ook 100km zijn voor Rennes.
Fougères

Afbeelding

Michael W schreef:
DriesBa schreef: Excusez-moi. Fauverges, Fauverdinges...zoiets. Een middelgroot stadje. Je rijdt van Rouen naar Rennes en zo'n 50 mag ook 100km zijn voor Rennes.
Fougères

Afbeelding
Absolutement, merci. Dat is het. Hoe kom ik dan aan die andere naam? Aan de voorkant leek het toch meer op een 'gotische' kathedraal. Als je vanaf Rouen c.s. komt dan zie je dit monument al op afstand: in één woord: prachtig. Zeer aan te bevelen. Thanx Michael.