Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom roesten inbusboutjes? - Forum Wereldfietser

Waarom roesten inbusboutjes?

Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarom zelfs van dure fiets (>2000 euro) de inbusboutjes roesten (b.v. waarmee het stuur vast zit)?

Waarom is dit niet van RVS. Ik snap dat RVS duurder is, maar op duurdere fietsen mag je dat toch wel verwachten?

Zijn er ook fabrikanten wel RVS boutjes gebruiken?

Ik las op de site van De Vakantiefietser dat bij Koga Signature dit ook een probleem is want Eric wist niet hoe snel hij die boutjes moest vervangen.
robv schreef:Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarom zelfs van dure fiets (>2000 euro) de inbusboutjes roesten (b.v. waarmee het stuur vast zit)?

Waarom is dit niet van RVS. Ik snap dat RVS duurder is, maar op duurdere fietsen mag je dat toch wel verwachten?

Zijn er ook fabrikanten wel RVS boutjes gebruiken?

Ik las op de site van De Vakantiefietser dat bij Koga Signature dit ook een probleem is want Eric wist niet hoe snel hij die boutjes moest vervangen.
dat komt omdat het een fiets van 2000€ is ipv 2200€ :D

Kwalitatief goede RVS inbusbouten zijn duur, en al die stuurpenboeren etc gebruiken ook nog eens niet standaard boutkoppen en draadsoorten wat het nog duurder maakt. Vervolgens kiest de consument de 2000€ fiets want "ík zie het verschil niet".
robv schreef:Hoi,
Kan iemand mij vertellen waarom zelfs van dure fiets (>2000 euro) de inbusboutjes roesten (b.v. waarmee het stuur vast zit)?
Waarom is dit niet van RVS. Ik snap dat RVS duurder is, maar op duurdere fietsen mag je dat toch wel verwachten?
Zijn er ook fabrikanten wel RVS boutjes gebruiken?
Ik las op de site van De Vakantiefietser dat bij Koga Signature dit ook een probleem is want Eric wist niet hoe snel hij die boutjes moest vervangen.
Er zijn legio fabrikanten die RVS boutjes toepassen, maar niet iedereen gebruikt het juiste gereedschap. Als je namelijk RVS boutjes gaat vastzetten met standaard stalen gereedschap, dan gaan de RVS-boutjes ook roesten. Dit gebeurt met name met de boutjes aan het stuur omdat voor inbussleutels vaak goedkoop gereedschap gebruikt wordt (o.a. door mijzelf...) en omdat in die boutjes vaak water blijft staan na een buitje.
Niet dat die hoeveelheid roest erg is, maar je kijkt er zo tegenaan.
Of jouw boutjes van RVS danwel iets anders zijn kan ik van hieruit niet zien. RVS heeft ten opzichte van verzinkt staal een iets warmere kleur.
groetjes,
Leon

Het waarom kan ik je helaas niet vertellen, maar ik herken het, ook onze dure Koga tandem had hier last van. Wat ik tegenwoordig doe, en wat helpt: de inbus boutjes even licht kwasten met wat (kogellager) vet. Trekt wel wat vuil aan, maar roesten doet het zeker niet meer.

Roef
Leon schreef: Als je namelijk RVS boutjes gaat vastzetten met standaard stalen gereedschap, dan gaan de RVS-boutjes ook roesten. Leon
Wat voor gereedschap dan wel?

Overigens een tip: Boormachientje + wattestaafje en 'çhroom'poestmiddel
eraan kun je er weer een halfjaartje tegen, beetje simpel maar het werkt :lol: :lol: :lol:
Bob&Marguérite schreef:
Leon schreef: Als je namelijk RVS boutjes gaat vastzetten met standaard stalen gereedschap, dan gaan de RVS-boutjes ook roesten. Leon
Wat voor gereedschap dan wel?
Dat mag je zelf googelen. Raad eens. Gereedschap {voor} RVS...?
Groetjes,
Leon

Alles roest, ook RVS, de term staat ook voor Roest Vast Staal, niet voor roest vrij.

En ook als je een hoge kwaliteit rvs hebt, zoals op de bierbrouwerij waar ik werkte, zag je toch roestplekken hier en daar, kwestie van wegwerken.

Hoe hoger de kwaliteit, hoe vertragender de roest werking, maar roesten zal het.... :lol:

Haike schreef:Alles roest, ook RVS, de term staat ook voor Roest Vast Staal, niet voor roest vrij.

maar roesten zal het.... :lol:
Zoiets als kogelvrij glas?; je ziet toch ook duidelijk geen kogel in het glas? :wink: :lol:

Voor roesten zijn drie dingen noodzakelijk:
  1. spanningsverschil;
  2. geleidend contact, dit is vooral water (vooral zout water (zweet) is geleidend en daarom oxidatie verhogend);
  3. zuurstof.
Om roestvorming te voorkomen dient minstens één oorzaak weggenomen te worden.
  1. Het spanningsverschil wordt veroorzaakt door verschillende metalen met elkaar in contact te brengen. Een lage kwaliteit legering (niet roestvast) heeft zelf al spanningsverschillen in zich. Reeds gevormde roest geeft ook een extra spanningsverschil met het nog niet geroeste materiaal, waardoor de roest zal versnellen. Door een roestvast staal legering in contact te brengen met minder edele legeringen kan roestvast staal ook gaan roesten.
    Het spanningsverschil is te voorkomen door toepassing van één en dezelfde legering van een hoge kwaliteit (geen interne spanningen). Bij gebruik van verschillende legeringen met grote spanningsverschillen kan geleiding voorkomen worden door deze elektrisch te isoleren van elkaar (met bijvoorbeeld plastic o-ringen).
  2. Water is bij een fiets te voorkomen door alleen met mooi weer te fietsen. :P Droog stallen zodat hij goed kan drogen. Achtergebleven zout van bijvoorbeeld zweten (speciaal op het stuur) goed afspoelen met water.
  3. Zuurstof kan afgesloten worden met een beschermende laag, zoals verf, vaseline of vet.
Tja, waarom zullen je inbusboutjes dan roesten? Wat mij betreft is een te lage kwaliteit materiaal inderdaad de hoofdschuldige. Zeker aan het stuur dienen de materialen goed bestendig te zijn om roest te voorkomen, door roest vastzittende stuurpennen is een veel voorkomend probleem.

Peter_K schreef: Tja, waarom zullen je inbusboutjes dan roesten?
Heel veel Chinaboutjes zijn verchroomd. In de holte waar het water blijft staan is de chroomlaag uiteraard (kooi v Faraday enzo) het dunst of geheel afwezig

Een motorrijder in mijn vriendenkring vertelde dat RVS boutjes die in alu gedraaid worden op den duur gaan 'vreten' en vastzitten en op den duur een heel motorblok kunnen verruïneren.
Klopt dat?
Wat valt er tegen te doen?
Als je RVS boutjes in je alu stuurpen wil draaien wil je niet dat die boutjes de boel gaan opeten.
Is er een metallurg in de zaal?
niko

Vermijd metaal-metaal contact, want dan kan er geen corrosie door spanningsverschil ontstaan (werd al eerder genoemd). Ook oxide huidjes kunnen dit verergeren agv water wat erin kan blijven staan. In dat water kunnen zouten terecht komen (winter....) die het allemaal nog erger maken. Zouten van chlorides (zoals keukenzout) zijn een van de ergste: het chloride ion maar ook het chloorgas, die aan weerszijden van de reactievergelijking staan, zijn goed in water oplosbaar. Maw er ontstaat een zgn reversibel oxidatie-reductie koppel dat zijn werk maar kan blijven doen omdat beide stoffen aanwezig blijven en weer teruggevormd kunnen worden (het metaal levert de elektronen. Vertaald betekent het invreten in je metaal...

Daarom is het zo belangrijk om het strooizout van je spullen zien te krijgen in de winter... op deze wijze verbreek je deze balans.

Goed spoelen met schoon water en droog maken of zorgen dat het water met het zout op de kritieke plekken niet kan komen, bijv dmv vet of een andere hermetische afsluiting om de bouten.

(PS: ben geen metallurg maar heb wel veel electrochemie gehad tijdens mijn studie...)

andre@home schreef:Vermijd metaal-metaal contact
Ik snap wat je bedoelt, maar hoe moet ik mijn stuur, zadel etc. etc. dan monteren?
Leon

Peter_K schreef:Voor roesten zijn drie dingen noodzakelijk:
  1. spanningsverschil;
  2. geleidend contact, dit is vooral water (vooral zout water (zweet) is geleidend en daarom oxidatie verhogend);
  3. zuurstof.
Om roestvorming te voorkomen dient minstens één oorzaak weggenomen te worden.
Ik neem aan dat je het hier hebt over spanningscorrosie. Voor roesten zijn 1 en 2 niet echt nodig.
En ik mis de post "metaal" :wink:
Groet,
Leon

Leon schreef:
andre@home schreef:Vermijd metaal-metaal contact
Ik snap wat je bedoelt, maar hoe moet ik mijn stuur, zadel etc. etc. dan monteren?
Leon
Montagepasta ertussen, ik heb een keer gekl**t gehad met een allu zadelpen in een stalen frame, of was het andersom? Hoe het ook zij hij was er niet meer uit te rammen, in de lengte doorzagen hielp ook niet uren mee bezig geweest. Als daar pasta tussen had gezeten had ik mezelf nog wel een kans gegeven...

Leon schreef:
Peter_K schreef:Voor roesten zijn drie dingen noodzakelijk:
  1. spanningsverschil;
  2. geleidend contact, dit is vooral water (vooral zout water (zweet) is geleidend en daarom oxidatie verhogend);
  3. zuurstof.
Om roestvorming te voorkomen dient minstens één oorzaak weggenomen te worden.
Ik neem aan dat je het hier hebt over spanningscorrosie. Voor roesten zijn 1 en 2 niet echt nodig.
En ik mis de post "metaal" :wink:
Groet,
Leon
Nee Leon, dit is de algemene theorie geldend voor alle roestvorming. Schakel één van de drie elementen uit en er is geen roestvorming meer.

Waar ik het heb over spanningsverschil bedoel ik het elektrische spanningsverschil dat altijd aanwezig is als twee verschillende metalen contact met elkaar maken. Van dit spanningsverschil (of potentiaalverschil) wordt ook gebruik van gemaakt om de temperatuur te meten met een thermokoppel.

Bij spanningscorrosie komt tevens de chemische inwerking van andere elementen dan zuurstof om de hoek kijken (bijvoorbeeld chloor). Naar dit element had ik al een beetje naar verwezen door te wijzen op de verslechterende werking van zout (kalium/natrium chloride) en zweet.

Aangezien het om roest gaat heb ik de aanwezigheid van metaal als uitgangspunt genomen.

Groeten,

Peter

nikopaul schreef:Een motorrijder in mijn vriendenkring vertelde dat RVS boutjes die in alu gedraaid worden op den duur gaan 'vreten' en vastzitten en op den duur een heel motorblok kunnen verruïneren.
Vreten en vastzitten kan voorkomen worden door een geschikt "anti-seize" middel toe te passen.
Bij dit soort zaken geldt overigens dat de motorfabrikant een materiaal keuze voor de bouten gemaakt heeft. Het is dan niet verstandig om zomaar iets anders te installeren.
Als eens bout zich echt vast heeft gevreten is er een soort lasverbinding ontstaan en rest er niets anders dan de bout uit te boren. Waarom het motorblok geruïneerd zou worden weet ik niet.
Wikipedia: Roestvast staal ook inox of RVS genoemd, en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom nodig en maximaal 1,2% koolstof.

Het chroom vormt een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3) wanneer het in aanraking komt met zuurstof, de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.


Roest Vast Staal roest dus om Roest Vast Staal te zijn. :lol: Zoiets als; De fietser fietst omdat hij fietser is.

Peter_K schreef:
Leon schreef:
Peter_K schreef:Voor roesten zijn drie dingen noodzakelijk:
  1. spanningsverschil;
  2. geleidend contact, dit is vooral water (vooral zout water (zweet) is geleidend en daarom oxidatie verhogend);
  3. zuurstof.
Om roestvorming te voorkomen dient minstens één oorzaak weggenomen te worden.
Ik neem aan dat je het hier hebt over spanningscorrosie. Voor roesten zijn 1 en 2 niet echt nodig.
En ik mis de post "metaal" :wink:
Groet,
Leon
Nee Leon, dit is de algemene theorie geldend voor alle roestvorming.
O sorry :oops:
Ik snap alleen niet hoe een spijker die buiten aan een touwtje hangt na verloop van tijd toch geroest is. Waartussen is dan een spanningsverschil en wat maakt geleidend contact?
Leon

Leon schreef:
Peter_K schreef: Nee Leon, dit is de algemene theorie geldend voor alle roestvorming.
O sorry :oops:
Ik snap alleen niet hoe een spijker die buiten aan een touwtje hangt na verloop van tijd toch geroest is. Waartussen is dan een spanningsverschil en wat maakt geleidend contact?
Leon
Omdat die niet gemaakt is van een legering die valt binnen de categorie RVS?