Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met hoeveel bagagegewicht valt er nog aangenaam te fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met hoeveel bagagegewicht valt er nog aangenaam te fietsen?

anouk schreef:5 t-shirts????
Op de camping kan een t-shirt wel wat langer mee , en als je hem 's avonds wast, is hij 's ochtends droog.
Je moet gewoon je eigen prioriteiten stellen. Onze spullen zijn heel lichtgewicht, maar daarnintegen hebben wij een ruime trekkerstent en veel boeken mee. Je hebt ook vakanite, het is geen overlevingstocht!

Wij hebben gemiddeld 5 a6 kg per achtertas, 4 kg per voortas, tent van 4.6 kg, stoeltjes van 260 gr, en twee slaapzakken en matjes samen zo'n 3.5 kg. Zo'n 25 kg per fiets halen wij ook zeker wel.
Het gewicht zit dus duidelijk niet in de t-shirts. En in een verregende vakantie wil het overnacht drogen nog wel eens tegenvallen. Die paar honderd gram extra neem ik voor lief als er de garantie is op een kraakhelder t-shirt na het douchen... Dat is voor mij luxe, en ik neem maar een boek mee.

Zo zie je maar, ieder zijn eigen prioriteiten, en daarbij bijbehorend gewicht.
De een kiest voor het een de ander voor het anders. Dus zal de een met een kilo meer rijden dan de ander.
Bovenstaand voorbeeld bewijst het. Een paar t-shirts zijn een stuk lichter dan een paar boeken :lol:

Hi Anouk,
Wij hebben gemiddeld 5 a6 kg per achtertas, 4 kg per voortas, tent van 4.6 kg, stoeltjes van 260 gr, en twee slaapzakken en matjes samen zo'n 3.5 kg. Zo'n 25 kg per fiets halen wij ook zeker wel.
Misschien is mijn redenering totaal fout, maar zou dan niet een solo fietser met dezelfde bepakking rond de 30 kg meesleuren ? Nu zijn de volgende zaken verdeeld over twee fietsers, terwijl je voor een solo tocht bijna hetzelfde meesleurt (en niet gedeeld door twee)
  • Kookgerief
    Tent
    Fietsreparatiegerief
    ehbo + toiletgerief
    kaarten
Kan je dat eventueel eens nakijken ?

Wim

anouk schreef:5 t-shirts????
Op de camping kan een t-shirt wel wat langer mee , en als je hem 's avonds wast, is hij 's ochtends droog.
Je moet gewoon je eigen prioriteiten stellen. Onze spullen zijn heel lichtgewicht, maar daarnintegen hebben wij een ruime trekkerstent en veel boeken mee. Je hebt ook vakanite, het is geen overlevingstocht!

Wij hebben gemiddeld 5 a6 kg per achtertas, 4 kg per voortas, tent van 4.6 kg, stoeltjes van 260 gr, en twee slaapzakken en matjes samen zo'n 3.5 kg. Zo'n 25 kg per fiets halen wij ook zeker wel.
Hmmm... stoeltjes van 260 gram? Die wil ik ook!!! Iemand met tips?

Ik heb als 'stoeltje' een hoes met balijnen van thermarest waar je een zelfopblazend matje dubbel in kan doen. Met schuifbandjes trek je de rug van het 'stoeltje' omhoog. Je hebt dus een dubbel matje om op te zitten en een steuntje in de rug. Het gewicht weet ik niet, maar het is licht.

Lisette

fietsen doe je gewoon het lekkerste met het minste gewicht.
naast kieskeurigheid in hoeveel mee te nemen spullen kun je erg veel gewicht besparen door aankopen van lightweight nasa spullen...echt veel besparen. en dat begint al bij je fiets en tassen! en ga met z'n 2en....dat is pas een gewicht bespaarder.

in de loop der jaren heb ik staps gewijs lichtgewicht dingen aangeschaft.
en synthetische kleding/handoeken is inderdaad erg goed mee te nemen en snel droogbaar.
en niet vergeten een goed humeur weegt niets en maakt een hoop goed

Wim,

Inderdaad sleep je dan in je eentje ongeveer 30 kg mee. Ik probeer echt het minimum mee te nemen, maar dan kom ik nog rond die 25 kg.

als je erover nadenkt, zou het toch lichter moeten kunnen, maar hoe?? Ik heb al het idee dat ik alles erg lichtgewicht meeneem.
Ik heb nog drie weken voor ik op vakantie ga, dus toch nog maar eens uitzoeken hoe het lichter kan.
Iemand tips?


Ssmit,
De stoeltjes die wij hebben zijn van Tatteljee. Ideaal, lichtgewicht en toch een steuntje in de rug voor 's avonds.

anouk schreef:Ik probeer echt het minimum mee te nemen, maar dan kom ik nog rond die 25 kg.
Iemand tips?
Ja,
Tip 1: So what! Fiets gewoon een paar % langzamer, geniet meer van de omgeving en je hebt 's avonds meer comfort van je spullen.
Tip 2: Sorteer je paklijst eens op gewicht en zie op welke items er het meest te besparen valt. Ik las eerder dat jullie een tent van 4,6 kg hebben. Da's best fors. Ik heb eens een slecht isolerende slaapzak ingeruild voor een donzen. Nooit heb ik meer koude nachten gehad en meteen was een kilo bespaard.
Tip 3: Zet je paklijst eens (met gewichten) op dit forum, dan kunnen we er nog máánden over bakkeien! :D
Fiets ze,
Leon

Mmm... ik lees hier alleen over bagagegewicht maar je moet jezelf ook nog meenemen... :wink:

Wij hebben gekozen voor comfort tot op zekere hoogte en daar hangt vaak een gewichtskaartje aan. So be it.

Wat nog aangenaam fiesten is hangt sterk af van waar je gaat fietsen. Als je een wereldreis gaat maken dan hoef je immers gemiddeld niet zoveel te klimmen.
Ik heb zelf op mijn 'wereldreis' 30 kilo bij me.
Het kan natuurlijk een stuk lichter, maar ik moet ook rekening houden met de sterk wisselende weersomstandigheden (tot nu toe +44 tot -15 C meegemaakt).
Kookspullen heb je bijvoorbeeld niet echt nodig. Regenkleding? Een waterfilter? Een tent? Als je echt heel erg zuinig gaat doen dan kan er veel weg. Ik heb lang geleden eens met de racefiets op en neer naar Middenlandse Zee gefietst met alleen een klein rugzakje.

Volgens mij is belangrijker op een lange reis de luchtweerstand dan het gewicht. Geen voortassen scheelt heel wat meer. Voor mij maakt dat echter niet uit want ik heb toch altijd wind mee.

Ik wil echter ook enig comfoor onderweg. Een heel goed matje op lichaamslengte ipv een halve, maar dat zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Een wereldontvanger heb ik bijvoorbeeld ook bij me, gezellig naar het geleuter in Nederland luisteren.
Een paar kilo meer?? Dan ga ik toch wat langzamer, wat maakt mij dat uit.
Of ik nu over 4 jaar of over 4 jaar en maand in Alaska aankom, so what.
Nietemin zal ik de komende weken die 30 kilo wel gaan vervloeken als ik de Karakoram Highway op ga.

ps Ik fiets alleen en ben daarom niet in de gelukkige omstanigheid als mensen als Eric Schuyt en Marco Meijerink die hun zwaarste stukken bagage op de fiets van hun vriendin kunnen laden.

Hoi!

@ mazzeltov en flipse:
Dit is een heeeel erg oude draad uit 2004. Even de datum lezen voor het antwoorden :-)
Voor een recent draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4756

Whisky

Hoi,

toevallig pakgewicht voor een fietstocht van 5 maanden door Europa uitgerekend, kom totaal inclusies kaartmateriaal, gereedschap tassen enz op bijna 21 kg. Lijkt mij meer dan genoeg. Tenslotte moet je het ook over alle begen trappen. Veel dingen heb ik minimaal bij me maar ik ga ervan uit dat ik veel onderweg kan kopen.
In elk geval veel succes.

Paul Snoeij

Even een zijdelings vraagje: hoeveel gewone (lichtgewicht) broeken nemen jullie mee?
Ikzelf neem toch altijd twee mee, dit omdat vetvlekken op dat lichtgewichtspul zo vreselijk duidelijk te zien zijn. En waar zitten ze na het avondeten meestal? Juist!: vreselijk suspect in de buurt van mijn kruis! :evil: :D
En als ik dan eens een leuk stadje wil bekijken voel ik me toch niet op mijn gemak als ik er uitzie als iemand die net naar het toilet is geweest en niet door heeft dat 'ie heeft gelekt...:oops:

Heeft iemand deze ervaring ook? Oplossingen? Of zal ik maar een heel groot slabbetje meenemen, de volgende keer? :D :?
Naja, kan ik misschien net zo goed een extra broek meenemen...

Spironski schreef:Even een zijdelings vraagje: hoeveel gewone (lichtgewicht) broeken nemen jullie mee?
Ikzelf neem toch altijd twee mee, dit omdat vetvlekken op dat lichtgewichtspul zo vreselijk duidelijk te zien zijn. Heeft iemand deze ervaring ook? Oplossingen? Of zal ik maar een heel groot slabbetje meenemen, de volgende keer? :D :?
Naja, kan ik misschien net zo goed een extra broek meenemen...

Ken het probleem uitermate goed. Ik heb mijn broek nog niet uit de wasmachine of er zitten al vlekken op. Ik heb het opgelost met een wat donkerkleurige, ruimvallende broek. Ook nog met pijpenritsen zodat ik tevens een reserve kortebroek heb. Inderdaad wel wat dikkere stof maar geen probleem want vaak wel lekker als het 's avonds kouder is. Misschien wel wat warmer dan een lichtkleurige broek bij warm weer, maar daar heb ik niet zo veel last van.

De keren dat ik op fietsreis was, sliep ik steeds in jeugdherbergen en at daar avondeten en ontbijt. Ik zeulde buiten wat kleren en eten/drinken weinig mee.
Ik heb sinds een maand een tent en ik ben al eens 2 dagen weggeweest en had door de slaapmat en slaapzak al gauw een pak meer gewicht bij. Mijn volgende reis zal een tweetal weken duren en ik ben van plan ook een brandertje mee te nemen en te koken. Ik ga met een kameraad en ik probeer toch een redelijke voorraad aan vriesdroogvoedsel mee te nemen.
Ik heb een lichtgewicht zelfopblazend slaapmatje van rond de halve kilo. Een slaapzak van 700g maar ik hoop dat als het zo'n weer blijft, ik met een zijden lakenzak al toekom om de nacht door te brengen.
De tent weegt 3kg en qua kleren neem ik zo min mogelijk mee. 2-3 korte broeken, 2-3 onderbroeken, 2-3 katoenen t-shirts en/of synthetische. Kousen zijn niet nodig, ik draag sandalen. Water kan ik wel ter plaatse kopen.
Ik ga ook eiwitrepen meenemen, poeder/tabletten om sportdrank te maken.
Het zwaarste zal de tent en het kookgerei (en eten) zijn. Hopelijk kom ik niet boven de 15kg per man uit.
Verder is het belangrijk dat ik nog wat plek vrij heb om onderweg water/eten te kopen.

Als je echt lichtgewicht wil reizen, kan je best in jeugdherbergen overnachten, maar dan kost het je een pak meer.

Hoi!
s0lar schreef:...Ik ga met een kameraad en ik probeer toch een redelijke voorraad aan vriesdroogvoedsel mee te nemen.
Ik ga ook eiwitrepen meenemen, poeder/tabletten om sportdrank te maken. Verder is het belangrijk dat ik nog wat plek vrij heb om onderweg water/eten te kopen...
Eiwitrepen? Die ken ik niet, waar zijn die te koop? Zo'n een eiwitreep lijkt me ook wel wat, dat spaart weer plaats en gewicht :) Voor afgelegen gebieden koop ik dan meestal gedroogde bonen, linzen, erwten of zo maar die moet je eerst inweken, nogal een gedoe.
Waar gaan jullie fietsen dat je die repen en sportdrank nodig hebt? Met een gewone maaltijd krijg je meestal voldoende binnen.

Hoeveel water kan je aan je frame transporteren? In van die ordinaire PET-flessen past lekker veel en ze worden ook niet zo snel gejat :)
Ik heb er 2 op mijn fiets en kan dus 3 liter aan mijn frame transporteren, super handig. En voor in hete en/of droge gebieden dan nog een ortlieb waterzak van 10 liter.

Lange broek niet vergeten of een afritsbroek, reuze handig als het 's avonds afkoelt en tegen muggen en zo.

Fiets de wereld (nog 5 nachtjes slapen),
Whisky

Ja een lange broek kan handig zijn, in de krokusvakantie niet meegenomen en 's morgens was het maar 5-6 graden. Ik droeg ook nog sandalen.

Eiwitrepen kun je in de Carrefour of Decathlon wel kopen of op sportvoedingsites/shops. Ze zijn idd duur, maar van die gevriesdroogde etenswaren zijn nog veel duurder. Meestal ga ik fietsen in de Ardennen en dan zijn eiwitrepen ideaal vind ik. Afhankelijk van de reep heb je tot 300kcal en dan kom je met een reep en wat koekjes al ver :). Ik ga experimenteren met eten te vriesdrogen.
Het zou handig zijn moest ik meer informatie krijgen van andere forumleden over wat zij thuis al prepareren.

s0lar schreef:Meestal ga ik fietsen in de Ardennen en dan zijn eiwitrepen ideaal vind ik. Afhankelijk van de reep heb je tot 300kcal en dan kom je met een reep en wat koekjes al ver :). Ik ga experimenteren met eten te vriesdrogen.
Eiwitrepen in de Ardennen? Daar zijn toch nog wel supermarkten te vinden voor een blik ravioli of zo? Ik hou als het even kan mijn normale voedingspatroon vast en eet alleen reepspul als ik echt niet anders kan. Hmmm, bonen met uitgebakken spek en ui s'avonds voor je tent, lekkerrrrr :D Of macaroni met kaas, salami, ui en tomatensaus, mjamjam.
Ik ben beniewd wat voor lekker dingen ik in Turkije kan vinden... Courgette overbakken met kaas en gesmoord in knoflook en daarbij een lekkere salade met feta en olijven lijkt me wel wat, dat wordt echt haute cuisine kamperen daar :-)

Repen? Veel te saai.

Voor nog meer lekkere en makkelijke recepten: http://www.radtouren-urlaub.de/7.html Dat is van een gepensioneerde fietsende kok die weet wat lekker eten is voor op de camping :-)

Fiets de wereld (met lekker koken),
Whisky

Precies: lekker eten is toch wel erg belangrijk. Voor het gemak hebben wij als noodvoedsel altijd pasta bij ons (licht, voedzaam, en bederft niet), bij voorkeur met een potje pesto, en wat geraspte Parmezaanse kaas. Dat smaakt met een fles witte wijn (behoort ook tot de voorraad noodvoedsel) erbij nog altijd duizend keer beter dan vriesdroogvoedsel, repen etc. Als we echt eten kunnen kopen dan is dat vaak vers vlees, vis of gevogelte, en een heerlijke verse salade met veel tomaat, feta, olijven of wat er ook maar te krijgen is. Stokbrood of zoiets erbij, en je buik zit ook nog vol. Fruitsalade of exotische kaas na afloop. Hierbij hoef je dus alleen maar het vlees of de vis te bakken, en water te koken voor een kopje koffie na afloop. Asl we erg veel honger - en tijd - hebben gaan we echt op de Italianse toer: pasta met pesto vooraf, en vlees met salade erna.
Wim

Ik heb vrij recent een gevriesdroogde maaltijd uitegeprobeerd(macaroni met kaas pakje ) en moet zeggen, het spul smaakte erg goed.. en was in principe ook wel genoeg.

en voor de rest: gewoon een supermarkt plunderen en dat koken, snijden of wat je met het voedsel wil doen. Ik neem alleen gevriesdroogd spul mee als ik weet dat er een kans is dat ik meer dan 2 dagen door onbewoond gebied fiets.