Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden Giant Expedition - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden Giant Expedition

Velgen: Rigida Grizzly met off-set, dubbel gebust.
Hoi Ernst,

Zet er met de nieuwe buitenbanden, ook een goed velglint op je fiets. Hoe is de kwaliteit van de binnenbanden?

Mvgr,
Eric

Hoi Eric,

De binnenbanden zijn nog helemaal goed dus die laten we zo. Maar het velglint ziet er nog geheel goed uit.

Bedankt voor je reactie alle beetjes helpen, maar met de fiets zelf ben ik heel erg tevreden heb dit weekend test gereden van Apeldoorn naar Amsterdam heen en terug, ging helemaal perfect. Over twee weken gaan ik en mijn vriendin eindelijk richting La France!

Met een groet

Ernst

PS woon jij niet in Apeldoorn Eric? Ik namelijk ook!

Ik weet niet of ik het hier mag vragen of een nieuw topic moet openen, maar ik twijfel ook nog over wat voor nieuwe banden ik moet nemen.

Ik heb een oude Giant Custom Lite, Ik wil binnen enkele jaren wel een nieuwe Expedition, maar inmiddels zijn mijn 11 jaar oude buitenbanden verteerd en moet ik dus nieuwe buitenbanden. Ik twijfel tussen de Schwalbe Marathon plus en de Marathon Supreme.

Het is voornamelijk voor stadsgebruik en recreatieve tochtjes (in de toekomst ook (weer) voor fietsvakanties, maar dan heb ik misschien al een nieuwe fiets). Ik hou van snel fietsen, dus ik wil lichtlopende banden, maar ik heb een gruwelijke hekel aan lekke banden, dus dat aspect is ook zeer belangrijk. Ik heb in elf jaar tijd nog nooit een lekke band gehad (tot nu toe omdat ze gewoon doorgescheurd zijn) en dat wil ik graag zo houden. Het prijsverschil is niet zo belangrijk.

Ik heb denk ik 6000km maar gefietst erop, maar hij is wel 11 jaar oud. Zijn er nog andere onderdelen welke risico's op pech onderweg gaan lopen? Remkabels, ketting?

Je kunt natuurlijk niet alles willen: comfort, snelheid en lekbestendigheid gaan niet echt gelijk op. Een band blijft een compromis. Als je echt erg hoge lekbestendigheid wilt dan zit je vast aan de Marathon Plus. Helaas is dat door de dikke rubberlaag ook een stugge band. Dat is niet zo comfortabel, en evenmin erg snel (een snelle band moet soepel zijn). Zelf zou ik zoiets alleen acceptabel vinden op een stadsfiets. Een gewone Schwalbe Marathon is een veel plezieriger compromis (en niet voor niets een heel veel gebruikte tourband). Hij kan lek, maar echt vaak gebeurt dat niet. Wij hebben hem hier in huis op diverse stads en toerfietsen zitten, en behalve op de tandem (waar je door het hogere gewicht altijd meer lekke banden hebt) hebben we er de afgelopen zes jaar slechts twee keer lek mee gereden. Een keer was het een punaise, en een keer een scherp stuk staal. Beide keren zou je denk ik met iedere band lek gereden zijn.
Je noemt ook de Marathon Supreme. De ervarigen daarmee zijn nogal gemengd. Gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens.
Als je lekker op de oudere Giant wilt fietsen zou ik kijken of je wat bredere banden kunt monteren dan er nu op zitten. Meestalk past een maatje breder ook nog wel, en dat rijdt veel lekkerder (en niet zwaarder). Wij hebben hier ook nog een oude Giant hybride staan, en daar heb ik een tijdje terug met veel succes 42 mm Marathons op gezet. Het maakte de fiets veel comfortabeler, en beter inzetbaar op slechter wegdek en onverharde paadjes. En dat zijn nu net vaak de leukste plekken om te touren. Het loopt lekker licht.
O ja, en zet er gelijk goede binnenbanden in, in plaats van de goedkope rommel. Zelf probeer ik momenteel de Schwalbe Extralight binnenbanden uit - tot nu toe zonder enig probleem.
Wim

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Comfort komt op zich op de laatste plaats, maar dat komt eigenlijk omdat ik geen idee heb hoe zich dat uit. Mijn vrouw heeft een verende zadelpen en een verende voorvork en dat vind ik helemaal niks. Maar op zich komt de Big Apple ook altijd overal positief naar voren, voor het comfort, maar wat merk je daar dan van in de praktijk? Vering voelt vaak alleen maar aan als energieverlies.

Hoe weet ik of 42mm of zelf 50mm (Big apple) op mijn fiets past? Heb ik dan geen bredere velgen nodig? Ze verkopen geen banden hier in de buurt, dus ik wilde ze online bestellen, maar dan kan ik ze niet eerst even passen...

Zijn standaard Schwalbe binnenbanden (type 17) ook goed?
En heeft er nog iemand tips voor een goede online shop voor banden?

En verder zou ik nog graag advies willen over welke andere onderdelen mijn aandacht nodig hebben op een 11 jaar oude fiets met max 6000km.

Edit: In de fietsbondtest uit 2004 scoort de Marathon een stuk slechter dan de Marathon Plus, ook op gebied van rolweerstand en comfort. Is dit inmiddels achterhaald of deugt die test niet?

Ik denk dat die test dan niet deugt. In elk geval is er sindsdien een nieuwe Marathon die merkbaar soepeler (= comfortabeler plus sneller) is. Zelf ben ik ook erg enthousiast over de Big Apple, maar dat past vast niet in een oude hybride (wel in een oude mtb). Ik schat dat 42 mm het praktische maximum is wat er in je fiets zal passen, maar zeker kan ik dat natuurlijk niet weten. Je kunt kijken wat er nu in zit, en zien of er nog veel ruimte over is (moet je wel eerst de spatborden op maximale ruimte afstellen).
Bredere banden dempen trillingen echt merkbaar veel beter (en ontzien je wielen dus), maken de besturing wat rustiger, en geven je meer grip op losse ondergrond. Ze hebben ook een wat hoger draagvermogen. Maak je bij zulke kleine verschillen geen zorgen over de breedte van de velgen.
Gewone Schwalbe binnenbanden zijn ook prima.
Online shop: bike4travel ?
Andere onderdelen die een beurt nodig hebben zijn de remkabels (ik zou minstens de binnenkabels vervangen - kost weinig, zelfs goede - en is een fluitje van een cent). Alle lagers waar je bij kunt zullen vet kunnen gebruiken (naven, vermoedelijk balhoofd). De ketting zou ik minstens goed smeren met olie (niet van dat WD40 achtige spul), net als alle draaipunten van derailleurs. Of de ketting versleten is kan ik zo niet zeggen. Als hij nooit vervangen is dan kun je vermoedelijk het beste een nieuwe monteren, net als nieuwe achtertandwielen (moet je altijd tegelijk vervangen). Op www.m-gineering.nl staat een glasheldere beschrijving hoe je dat zelf kunt doen (het is niet moeilijk). Draai tot slot alle boutjes aan.
Lekker fietsen maar,
Wim

Bedankt weer voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb toch ook de Supremes nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet. Vooral de extra grip bij nat en glad lijkt me ook wel erg prettig (ik fiets vaak met mijn dochter achterop en wil dan niet graag onderuit gaan). En dat deze qua specs en snel en lekbestendig zijn.
Alleen is dan weer een "probleem" dat er geen dynamo rol op zit? Moet ik dan een hele nieuwe voorlamp (batterijen) nemen? Dat lijkt mij ook erg omslachtig.

Verder nog een vraag over de breedte van de binnenbanden. Volgens de Schwalbe catalogus kunnen bij 42mm zowel normale als extra brede binnenbanden erin. Qua prijs geen verschil. Wat is hierin wijsheid?

Er zit geen dynamorand meer op omdat de zijwangen heel licht gehouden zijn, en omdat dure fietsen (en daar zijn deze banden voor bedoeld) tegenwoordig een naafdynamo hebben. Een smalle binnenband tot de grens van de specificatie oprekken is lichter, maar iets kwetsbaarder.
Nu ik hoor dat je ook een kind achterop wilt vervoeren zou ik helemaal voor die bredere banden gaan. Ik weet niet hoe oud het kind is, maar op de standaard alu dragers kun je geen kind laten zitten. Een bobike zitje of ander zitje dat aan het frame zit gaat natuurlijk wel.
Wim

Ik heb een Bobike achter zitje met ATB beugel. Mijn dochter is bijna drie en weegt 15 kilo.

De Supreme valt dan toch af, want ik heb geen trek om m'n hele verlichting te vervangen.
Dan nog de twijfel over de Marathon en de M plus. Ik denk dat lekbestendigheid toch het allerbelangrijkste is.
Ik heb nu al 42mm banden eronder zitten zag ik net en die vind ik niet overdreven breed. Dus kleiner lijkt me niet een optie. Alleen is de M plus alleen in 40mm of 47mm te krijgen. Als ik nu al 42 heb, zou die 5mm extra dan ook wel passen? Waarom is de Plus niet in 42mm te krijgen en is 40mm dan weer merkbaar minder? Tussen de vorken zal 47mm wel net passen denk ik, alleen hoe zit het met de spatborden?

De Marathon plus ATB is wel in 42mm en lijkt me wel wat qua extra grip. Volgens de specs heeft het geen nadelen ten op zichten van een gewone plus. Alleen verkopen ze die weer niet bij bike4travel.nl

KarlMarX schreef:
De Supreme valt dan toch af, want ik heb geen trek om m'n hele verlichting te vervangen.
Ik heb Supremes en mijn dynamo (Lightspin met antislipdopje) doet het er gewoon op. Ik geef natuurlijk geen garantie dat _alle_ dynamo-typen het doen :D en durf ook niks te zeggen over slijtage, ik heb ze pas sinds december vorig jaar. Maar ik heb in elk geval geen last van slippen, ook niet in de regen. O, en met de banden ben ik heel blij, ook onverhard, wat ik tijdens een tweeweekse vakantie zoveel mogelijk gedaan heb. Ik moest alleen wel vaak steentjes uit het rubber peuteren.

Groetjes,

Carl

Het zou me echt verbazen als een 47 mm band past op een Giant hybride met spatborden. Normaal wordt daar af fabriek toch slechts 37 mm op gemonteerd. Bij die van ons is 42 mm echt de grens. En hoe breed zijn de spatborden zelf dan wel?
Dat een Lightspin het goed doet zegt weinig over andere dynamo's. Een Lightspin loopt werkelijk super licht (ik weet het, want we hebben er eentje).
Waarom maak je lekbestendigheid toch tot zo'n enorme prioriteit? Er zijn leukere dingen dan een nieuwe binnenband erom leggen (ik leg er altijd eerst een nieuwe om in plaats van te plakken), maar dat doe ik toch liever eens per twee jaar of zo dan dat ik elke dag op een stugge fiets rijd waar ik geen plezier aan beleef. Een gewone Marathon zit echt niet in de categorie kwetsbare supersnelle bandjes.
Wim

Willem Jongman schreef:Het zou me echt verbazen als een 47 mm band past op een Giant hybride met spatborden. Normaal wordt daar af fabriek toch slechts 37 mm op gemonteerd.
Het kan op mijn fiets nét, met veel afstelwerk. Maar ik kan het niet aanraden omdat bij zo weinig speling het risico van een vastloper toch aanwezig is en dat wil je niet meemaken. De volgende keer gaan er bij mij 42 mm Marathon standaard banden op.
Leon

Bedankt weer voor alle reacties.

Ik denk dat ik dan maar voor een Marathon normaal 42mm ga.

Blijft alleen de vraag over de breedte van de binnenbanden. Volgens de Schwalbe catalogus kunnen bij 42mm zowel normale (type 17) als extra brede binnenbanden (type 19) erin. Qua prijs geen verschil. Wat is hierin wijsheid?
Extra light verkopen ze helaas niet bij bike4travel.

De smalle is wat lichter (50 gram?), maar de bredere zal wat degelijker zijn (wordt minder opgerekt).
Wim