Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten

hey,

hebben beide geheel de reis enkel met achtertassen gefietst en ging vlot. Zou het veel verschil geven moesten we met tassen vooraan fietsen, is het niet moeilijker fietsen met voortassen? Wanneer we moesten afstappen omdat te steil en glad was is wel moeilijk fiets omhoog te duwen omdat voorwiel neiging heeft naar omhoog te vliegen.

Mijn vriedin fiets het liefst met recht zithouding, vandaar dat we geen sportiever model hebben gekozen. Klimmen lukte goed in de rechte zithouding, enkel bij starten en steile stukken was moeilijk voor fiets recht te houden.

de sparta heeft idd beperkingen;
de pikkel fiets bleef praktisch nooit staan altijd ergens tegen plaatsen, hoe lossen jullie dit op?

Een esge pletcher standaard houdt mijn fiets met volle bepakking prima overeind... eventueel zou je nog kunnen kijken naar een dubbelestandaar (zoals brommers).
Als je al je gewicht achterop gooit, kon het idd nog wel eens te zwaar worden voor enkel een achterstandaard.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn voorwiel (met bagage) in tegengestelde richting moet zetten en niet ook naar de kant waar de standaard hangt kan laten hangen, dan blijft de fiets net (niet) overeind staan.

bossie schreef:Wanneer we moesten afstappen omdat te steil en glad was is wel moeilijk fiets omhoog te duwen omdat voorwiel neiging heeft naar omhoog te vliegen.
Afstappen hoef je veel minder snel met een evenwichtige verdeling van de bagage (achterdrager+ voordrager) omdat de fiets een stuk stabiler rijdt. Hoef je die steigerende fiets ook niet meer omhoog te duwen :D

Fiets de wereld,
whisky

Een regel die meestal word toegepast is 40% voor en 60% van je bagage achter te laden. Je zal zien dat dat veel lekkerder fietst.

bossie schreef:
de sparta heeft idd beperkingen;
de pikkel fiets bleef praktisch nooit staan altijd ergens tegen plaatsen, hoe lossen jullie dit op?
Die Esge-Pletcher standaard is nou een van die standaards die en héél goed zijn en relatief héél goedkoop.

Koop geen standaard met dubbele poten die je middenonder de bracket monteert, op een schuin vlak flikkert je fiets alsnog om, die dingen werken alleen maar in Holland waar nagenoeg alles vlak en plat is, en zeker niet als je fiets voor en achter vol hangt met bagage.

Daarnaast heb je low-riders met een kleine standaard eraan dat maakt dat je voorwiel niet meer door kan klappen en het gewicht van je fiets over 2 standaards verdeeld wordt; 1 voor, en 1 achter, ik geloof dat die standaardjes ook wel los te verkrijgen zijn, zodat je je low-rider alsnog van zo'n ding kan voorzien.

Afbeelding

Geweldige dingetjes, zag um al voor € 21,96.
Alleen doordat de tas het zicht op het standaardje ontneemt, vergeet ik deze wel eens in te klappen. Geen probleem alleen een beetje gekras!

en dit zijn mijn 2 fietsen waar ik elke dag uit kan kiezen:
een Stevens X6
Afbeelding
een Diamant Saphir Rohlof DL
Afbeelding

wat is die windvanger voorop je diamond? kaarthouder? ziet er op de foto beetje apart uit. Voor de rest ziet ie er netjes uit. Ow en waarom het pompje boven en niet onder(gewoon benieuwd of er een idee achter zit :) )

nu eindelijk ook een volwaardige foto van mijn Huidige vakantie fiets. Ik had eerst een hele oude giant expedition, maar het balhoofd was op en de trapas schroefdraad van het frame waren beide kapot gegaan. Dus vlak voor de vakantie een janjansen transalpine gekocht voor een mooi bedrag. Opzich erg van genoten, zei het dat het frame iet wat aan de kleine kant is, dus ik ga 'm nog wat uitrekken met zadel plaats en stuurpen etc.

hij heeft in ieder geval de 3 weken alpen fietsen mooi doorstaan, en me weer veel geleerd over dingen om op te letten bij een nieuwe fiets ;)

Afbeelding

whave schreef:en dit zijn mijn 2 fietsen waar ik elke dag uit kan kiezen:
een Stevens X6
Aha!! Een luxe probleem :lol: maar het zijn pracht exemplaren!

Sephi schreef: nu eindelijk ook een volwaardige foto van mijn Huidige vakantie fiets. Ik had eerst een hele oude giant expedition, maar het balhoofd was op en de trapas schroefdraad van het frame waren beide kapot gegaan. Dus vlak voor de vakantie een janjansen transalpine gekocht voor een mooi bedrag. Opzich erg van genoten, zei het dat het frame iet wat aan de kleine kant is, dus ik ga 'm nog wat uitrekken met zadel plaats en stuurpen etc.]
Oeps... als dat dan maar goed gaat met die maat....

wat is die windvanger voorop je diamond? kaarthouder? ziet er op de foto beetje apart uit. Voor de rest ziet ie er netjes uit. Ow en waarom het pompje boven en niet onder(gewoon benieuwd of er een idee achter zit Smile )
Op de Stevens kon geen pomp onder de buis omdat daar de kabels lopen, vandaar maar bovenop gedaan omdat dat een plek wasd waar ruimte was. Omdat ik dat gewend was heb ik 'm daarom ook maar boven op gedaan bij de Diamant . De 'windvanger' is inderdaad de kaartlezer, ik hou lekker ouderwets van kaarten en het liefst zo groot mogelijk... hoef ik geen leesbril :lol:

@haike: jahoor zal wel goedkomen :)

en whave: bedankt voor de uitleg, en kaartlezen doe ik ook nog steeds, geen tomtom,gps of wat dan ook mee, maar ik prop de kaart wel in m'n stuurtasje en haal 'm er sporadisch uit om het volgende deel te plannen ;)

Hier mijn fiets en die van mijn vrouw tijdens onze fietstocht langs de Rievers en de C2C route in Engeland.

Afbeelding

Ziet er kleurrijk uit! :wink:

Voor Ortlieb achterop Vaude?
Wat hangt er achter opzij van de (rode) tas? Is dat iets wat bij dat type tas hoort?
Ik herken ze als ortlieb of vaude, maar ik ken het zijstukje noet.

Dat is wat ik aan mijn huidige fietstassen mis. Iets aan de buitenkant waar je wat afval oid even kan wegstoppen.
HansvanderVeeke schreef:Wat hangt er achter opzij van de (rode) tas? Is dat iets wat bij dat type tas hoort?
Ik herken ze als ortlieb of vaude, maar ik ken het zijstukje noet.

Dat is wat ik aan mijn huidige fietstassen mis. Iets aan de buitenkant waar je wat afval oid even kan wegstoppen.
Het zijn Vaude achtertassen. Dit type heeft een zijpokket, ook waterdicht af te sluiten. Heel handig voor gereedschap, kaarten, etc. Is dat wat je bedoelde?

Maurice
Maurice schreef:Is dat wat je bedoelde?
Maurice
Ja, bedankt voor je toelichting. Ik had zoiets nog niet eerder gezien. Lijkt me inderdaad uitermate handig.
HansvanderVeeke schreef:
Maurice schreef:Is dat wat je bedoelde?
Maurice
Ja, bedankt voor je toelichting. Ik had zoiets nog niet eerder gezien. Lijkt me inderdaad uitermate handig.
Dat model wordt alleen niet meer gemaakt, :cry: het is de Trans Alp plus II maar misschien dat er nog ergens een verloren setje te vinden is, mocht je belangstelling hebben.
Haike schreef:Dat model wordt alleen niet meer gemaakt, :cry: het is de Trans Alp plus II maar misschien dat er nog ergens een verloren setje te vinden is, mocht je belangstelling hebben.

Ok, bedankt voor de info.
Ik zat niet gelijk aan vervanging van mijn (nieuwere) tassen te denken, maar het brengt me wel op een idee. Met behulp van wat plak-klittenband (wat goed houdt op het canvas) kan ik evt wat aan de buitenkant maken. Niet om mijn portemonee in te doen :) maar voor evt wat afval.
Deze winter toch eens puzzelen...

Gezien het feit dat het mij deze zomer gelukt is om een ronde door Duitsland en Nederland te doen, durf ik nu ook mij fiets hier laten zien.
Afbeelding