Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke lowriders passen op deze verende vork? - Forum Wereldfietser

Welke lowriders passen op deze verende vork?

Op deze geveerde vork wil ik graag Tubus Tara of Tubus Ergo lowriders monteren. Er zitten dus wel bevestigingsgaten voor (die grijze dopjes en alleen aan de buitenzijde).
De afstand tussen deze gaten en het gat van de bevestiging van de spatborden is 148 mm.

Het liefst ga ik denk ik voor de Tara, aangezien deze iets lichter is en het voorwiel er makkelijker uit kan en ook nog eens ietsjes goedkoper. Maar dan moet ik wel zeker weten dat die past. Of als mensen zeggen dat de Ergo sowieso beter is, kan ik ook sowieso voor die gaan natuurlijk.

Waarschijnlijk moet ik ook die spatbordstangetjes inkorten dan?

Afbeelding

P.s. Is het ook mogelijk om dit soort vorkvering vast te zetten, zodat er minder/geen energie verlies plaats vindt?

Ow ja, Ik wil er Ortlieb Classic frontrollers aan hangen. Passen deze goed op beide modellen?
Ik las elders dat er nog wel eens problemen zijn om de onderste haak van die Ortlieb tassen goed vast te krijgen?
JesseL schreef:Op deze geveerde vork wil ik graag Tubus Tara of Tubus Ergo lowriders monteren.
P.s. Is het ook mogelijk om dit soort vorkvering vast te zetten, zodat er minder/geen energie verlies plaats vindt?
Hoi!

Wat betreft het laatste: wat is het model? Sommigen hebben een knop/schakelaar/stelring waarmee je de vering aan en uit kunt zetten: 'lockout' maar of deze dat heeft kan ik met deze foto niet zien maar ik denk het niet :-) Wat is het merk?
Bij mij ziet het er zo uit (knop aan de rechter kant van de voorvork)
Afbeelding


Wat betreft lowrider zou ik een geveerde lowrider kiezen want voor de belasting van het frame en de velgen, bagage en stabiliteit is het veel beter de bagage als afgeveerde massa te transporteren.
Er zijn meerdere lowriders voor geveerde voorvorken op de markt waaronder de Tubus Swing (nogal hoog zwaarte punt en bagage steekt iets naar voren) of de FAIV lowrider (nogal duur maar fijn laag zwaartepunt op de as). Old Man Mountain maakt ook mooie lowriders trouwens (te koop bij Marten: http://www.m-gineering.nl).
De Tubus Swing is trouwens ook op bovenstaande foto te zien.

De Faiv is iets gecompliseerder (loopt over 'rails') en die is hier te zien:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... _itemId=28

Zoek maar eens op het forum :-)

Fiets de Wereld (eerst met een Tubus Swing, nu met een FAIV),
Whisky

Het is een RST. Als ik het zwarte dopje aan de bovenkant eraf haal dan zit er een flinke holte onder en dan onderop een inbusboutje. Zou dit een stelboutje zijn om de vering strakker/vast te zetten? Of haal ik dna de hele vork uit elkaar?

Een swing zie ik niet zo zitten met zo'n hoog zwaarte punt.

Je zou toch zeggen dat als er schroefgaten voor zitten er wel een lowrider op kan? Er mag aan een Tubus sowieso maar 7,5 kg per kant. En dat zal ik bij lang en na nog niet halen met die kleine Ortlieb voortasjes.

Hoi!

Dat stelboutje is volgens mij om de weglengte van de vering in te stellen, dus hoe ver je vering in kan veren. Een lockout kan onafhankelijk daarvan de gehele vering blokkeren.
Ik heb ook een RST, de RST Omega SL combo olie geveerde voorvork. Dus met lockout.

Tuurlijk kan je ook gewone lowriders monteren maar ik zou het vanwege de genoemde nadelen niet doen. Je merkt het vooral op pistes en bij het bergop rijden. Maar voor asfalt toeren zonder te veel bergen zijn ze prima geschikt. In Tibet etc zou ik er echter niet mee fietsen :-)

En verkijk je niet op de Ortlieb tasjes, daar past heel veel in. Het gaat namelijk niet altijd om het volume maar om gewicht. Als je veel compacte voorraden meesleept (gevulde waterzakken, müsli, pasta etc) of uitrusting (koker, elektronica, reserve onderdelen) zit ja al snel op veel gewicht.

Fiets de wereld,
Whisky

Nou, voorlopig blijven we in west-europa en dan vooral redelijk plat.
Mijn vrouw is nu zwanger en moet dus niet gaan klimmen en volgend jaar hebben we een kleine baby en blijven we ook in de buurt. Daarna zien we dan wel weer verder en hebben we wellicht al een nieuwe fiets. :D

Dus voor nu kunnen die Tubussen wel? Blijft allen de vraag welke het beste past? En of het uberhaubt past.

Heeft niemand hier een antwoord op? Of ervaring met Ortlieb Classic front rollers in combinatie met één van deze tubussen?

Ik heb dus flink gezocht hier op het forum, maar geen eenduidig antwoord op deze vragen kunnen vinden.

Misschien ben ik erg ongeduldig, maar ik moet ze gaan bestellen, anders hebben we ze niet op tijd voor onze eerste rit en ik zou niet graag "verkeerde" kopen.

Tubus Tara en classic frontroller werkten bij ons goed, maar er zit nu geloof ik een nieuwe bevestiging op de tassen. Ik kan me niet voorstellen dat de meest bekende drager en de meest bekende tas niet op elkaar zouden passen. Of die Tara op deze verende vork past weet ik echt niet. Tubus is er tegen (zie hun site). OMM Ultimate lowrider is er in elk geval voor gemaakt. Overigens denk ik dat voor jullie gebruik een goedkope Cordo drager of zo ook wel werkt. Je achterwiel zal denk ik eerder sneuvelen dan zo'n Cordo drager. Ik zou het pas probleem bij de fietsenmaker leggen.
Wim

De fietsenmakers in de buurt verkopen dit niet, dus ik moet het via internet bestellen. Vandaar dat ik me zo'n zorgen maak over het passen.

Is de afstand van 148mm tussen middengat en het gat onder een normale afstand? In de Tubus handleiding op internet kon ik niet echt vinden voor welke afstanden/maten het geschikt is

Ik dacht aan de Tubus, omdat die veel garantie geven en die dingen dan wellicht wel langer dan één fiets mee kunnen.

JesseL schreef:De fietsenmakers in de buurt verkopen dit niet, dus ik moet het via internet bestellen. Vandaar dat ik me zo'n zorgen maak over het passen.

Is de afstand van 148mm tussen middengat en het gat onder een normale afstand? In de Tubus handleiding op internet kon ik niet echt vinden voor welke afstanden/maten het geschikt is

Ik dacht aan de Tubus, omdat die veel garantie geven en die dingen dan wellicht wel langer dan één fiets mee kunnen.
designafstand is 165mm, het hangt van sprong en balhoofdshoek af of je de drager horizontaal krijgt.

Hoe diep zijn die bovenste draadgaten in de vork? Als dat een paar gangen in gegoten alumnium is is dat op termijn niet betrouwbaar

Op de site van Tubus vond ik dit:
Question: What do I have to do, to fix a ORTLIEB-pannier with a QL-1 mounting system onto a Tara or DUO?

Answer: You have to change the lower hook, which is originally not wide enough to encompass the 14mm tube of the carriers Tara and DUO.
You need our Art. No.: E110 to change your pannier over to fit perfectly onto our carriers.
Dus de Tara valt af, want dat klinkt als teveel gedoe.
Ik denk dat ik dan eerst maar één set Ergo bestel en kijk of die past, als het niet past zet ik het op mijn fiets (met een zeer normale standaard voorvork, wel ook een rare gat afstand van 15xmm).
JesseL schreef:P.s. Is het ook mogelijk om dit soort vorkvering vast te zetten, zodat er minder/geen energie verlies plaats vindt?
Over hoeveel energieverlies hebben we het eigenlijk? Bovendien: als de vork goed is afgesteld zal hij uitsluitend werken als het nodig is, dus bij hobbels en kuilen. Op een vlakke weg moet de vork (vrijwel) niet in- en uitveren. Doet hij dat wel, dan heb je volgens mij óf een te slappe afstelling óf je hebt een 'hoekige' rijstijl waarbij je veel aan het stuur trekt.