Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinken onderweg - Forum Wereldfietser

drinken onderweg

We zijn net terug uit portugal. Heerlijk gefietst, maar vaak bij temperaturen boven de 40 graden. Na 1 week was onze voorraad sportdrankpoeder op.
Daarna hebben we vele drinkvarianten uitgeprobeerd, maar het was geen van alle zo fijn als onze eerdere sportdrank.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat oplossen: wat is jullie ideale fietsdrankje?

Cola als het warm is, houd je scherp en wakker. Anders gewoon water.

Water....water.....water....water.....niet altijd het meest favorietje drankje maar waar wij komen wel vaak het enige wat er te verkrijgen is.

De ideale fietsdrank is deze die er is als je hem nodig hebt.
Dat is heel dikwijls water omdat dat het makkelijkst en goedkoopst is.

Maar als je in de Thar desert langs een stalletje passeert waar ze niets meer over hebben dan wat flesjes Thums up cola of Limca die 'gekoeld' toch nog zo'n 25C° lauw is :? , dan doe je het daarmee natuurlijk.
In Spanje ook wel Estrella gedronken op zomertemperatuur, of in Griekenland een Amstel die ik eerst effe in de schaduw moest zetten eer ie brandwondenvrij drinkbaar werd :oops: .

neem zo'n klein flesje citroensap mee en geef je water af en toe een scheut van dat, voor de broodnodige afwisseling. Werkt erg goed als het erg warm is :D

Hey,

In Tsjechië, maar ook wel in Duitsland hebben ze zoiets als water met een smaakje, aromatisch water.

Meestal heb ik dat, het is niet te zoet, en toch wat anders dan water
Als je zoiets in België koopt heb je meestal limonade, en dat vind ik dan weer te zoet.

Daarnaast heb ik meestal ook gewoon drinkwater bij me, omdat je daar in nood, ook nog mee kan koken, je handen mee kan wassen. Overigens heb ik in Tsjechië nooi drinkbaar water gevonden op campings.
Tenzij alle kraanwater daar drinkbaar is.

Maar ja dat koop je dan aan wat kronen, nog geen halve euro voor een liter, of minder.

Willem

http://en.wikipedia.org/wiki/Apfelschorle ,kan nattuurlijk ook met een ander vruchtendrankje, bv, druivensap, erg lekker. En dan nog een snufje zout erin om te blijven drinken

Water....

Onze eerste fietsvakantie namen we drie potten isostar mee! :shock:

Veel te veel gewicht bij ons, dat snap je wel.. ik heb het daarna nooit meer gemist, water is heerlijk, dorstlessend... behalve als het heel warm geworden is, maar goed. We proberen ook wel eens een cola'tje te scoren, maar dat lukt niet altijd.

Dus... water!

Voor mij niets anders dan heerlijk water. Kan je ook nog eens over je kop gieten als je in de brandende zon een helling beklimt. Al die suikerige drankjes zijn niet aan mijn besteed (nou ja, een ijskoude cola wil er op een terrasje ook wel in :) )

Spironski schreef:Voor mij niets anders dan heerlijk water. Kan je ook nog eens over je kop gieten als je in de brandende zon een helling beklimt. Al die suikerige drankjes zijn niet aan mijn besteed (nou ja, een ijskoude cola wil er op een terrasje ook wel in :) )
Idem, maar absoluut geen 'Sprudels'. Ik heb de afgelopen weken een paar keer in bijna tropische hitte gefietst en geklommen. Water kun je, zoals Spironski zegt, ook lekker over je heen gieten. Wanneer ik een dorpje of stadje binnenreed, was er plotseling de onbedwingbare behoefte om een liter Buttermilch achterelkaar op te drinken. Door de plaatselijke horeca of een grootgrutter binnen te stormen uiteraard. Mmmm! :wink:

Ik heb in '79 door de Jordaanse woestijn gefietst bij 41 graden! Nergens een schaduwplekje te vinden. De zon stond in z'n hoogste stand precies vertikaal boven mij. Aan de linkerkant van mijn bagagedrager een jerrycan met 5 liter water. 90 km op één dag door de woestijn fietsen betekende wel tweemaal een volle jerrycan! Kijk maar op www.mijnalbum.nl/Album=FU3ZUFCI
Het is een nieuw gekochte benzinejerrycan, ik heb twee nylonbanden met haken er omheen gespannen voor ophanging. Zonder dat ding hadden de gieren al lang boven mij rondgecirkeld.... Het leverde wel prachtige foto's op. Die levensreddende jerrycan heb ik nog steeds.
Op "normale" fietstochten twee bidons met water en melk. Op www.mijnalbum.nl/Album=FWKA73AX zie je "acqua" staan, een herinnering aan mijn Italiaanse fietstocht in 2006. De dubbelwandige RVS-bidon voor melk ontbreekt op de foto.

Ik doe het meestal ook met water en verder niks. Soms wil ik wel uitwijken naar de appelsap of voeg ik een beetje citroen toe aan het water. Maar aan water valt vaak makkelijk te komen, rij je ergens langs een kerk met begraafplaats dan kan je daar vaak wel aan vers water komen.

Rachel schreef:
Idem, maar absoluut geen 'Sprudels'. Ik heb de afgelopen weken een paar keer in bijna tropische hitte gefietst en geklommen. Water kun je, zoals Spironski zegt, ook lekker over je heen gieten. Wanneer ik een dorpje of stadje binnenreed, was er plotseling de onbedwingbare behoefte om een liter Buttermilch achterelkaar op te drinken. Door de plaatselijke horeca of een grootgrutter binnen te stormen uiteraard. Mmmm! :wink:
Idem! Altijd water bij me, elke dag 1 liter Buttermilch,voor de supermarkt gaat dat al naar binnen. "savonds sluit ik het liefst af met een koud biertje :wink:

Dat citroentje ga ik onthouden.

marjan schreef:'s Avonds sluit ik het liefst af met een koud biertje :wink:
Jaaa, maar dat dan wel van de tap terwijl je het Tagesbericht schrijft.. :lol:

Rachel schreef:
marjan schreef:'s Avonds sluit ik het liefst af met een koud biertje :wink:
Jaaa, maar dat dan wel van de tap terwijl je het Tagesbericht schrijft.. :lol:
Oh, ik wil terug! :wink:

marjan schreef:Oh, ik wil terug! :wink:
Ik ook. Al die dingen smaken zo veel beter en zijn zo'n cadeautje als je een dag hebt ingespannen en je hoofd vol zit met prachtige beelden en vergezichten! Vind je niet? :wink:

Rachel schreef:
marjan schreef:Oh, ik wil terug! :wink:
Ik ook. Al die dingen smaken zo veel beter en zijn zo'n cadeautje als je een dag hebt ingespannen en je hoofd vol zit met prachtige beelden en vergezichten! Vind je niet? :wink:
ABSOLUUT :D

Even weer on-topic :wink:
Ik kwam in Duitsland een fietser tegen en zijn cardioloog had hem geadviseerd ipv water onderweg alcoholvrij bier te nuttigen en wel hierom:
Alcoholvrij bier is een ideale sportdrank om het vochtgehalte en de diverse voedingsstoffen weer op peil te krijgen. Door het hoge watergehalte lest het de dorst en levert het tegelijkertijd de benodigde vitamines, mineralen en koolhydraten. Zoals bij sportdranken vereist is, is de samenstelling van alcoholvrij bier isotonisch en licht hypotonisch, zodat de verschillende stoffen gemakkelijk door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Hoi,

Wat ik graag mag drinken als het erg heet is, boven de 35 graden, is water aangelengd met bv fanta. Ik koop dan een 1 1/2 literfles fanta en giet deze in mijn 2 bidons en mijn 2 pet flessen bij het water.
Zo wordt warm water weer drinkbaar en zelfs lekker !

Proost !

[quote="marjan"] "savonds sluit ik het liefst af met een koud biertje :wink: [/quote]

Ik kwam eens met een behoorlijke dorst op een camping aan, ergens in de buurt van Freiburg (D). Prikte mijn tentje in de grond, en ging even de formaliteiten regelen met de campingbaas. Die vroeg wat ik wilde drinken. Nou, dorst had ik wel, dus een pilsje ging er wel in...

Die man werd helemaal enthousiast! Bleek dat hij zijn eigen bier brouwde, type pilsner. Hij legde omstandig uit dat je het mooiste pilsje in een kwartier tapt, en dat je het niet sneller moet drinken dan het getapt is... Terwijl hij bezig was met zijn kraantje, zijn glas en het goudgele vocht kreeg ik steeds meer verschijnselen van uitdroging. En toen hij dan eindelijk het glas presenteerde, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om het achter elkaar naar binnen te gooien. Het biertje zelf heb ik eigenlijk niet kunnen proeven. Daarna ben ik eerst maar even overgestapt op water en later op de avond heb ik nog maar eens dat pilsje geprobeerd. Inderdaad, toen was het heel erg lekker.

Ik heb verder gemerkt dat je je eraan kan wennen om heel goed te draaien op uitsluitend water. Die sportdrankjes heb je helemaal niet nodig, de enige legitieme reden om speciale sportdrankjes te drinken is, als je heilig gelooft in de marketingverhaaltjes van de fabrikant. Dit is mij toevertrouwd door iemand die jarenlang voor een van de marktleiders van sportdrankjes heeft gewerkt.

Ik heb verder gemerkt dat je je eraan kan wennen om heel goed te draaien op uitsluitend water. Die sportdrankjes heb je helemaal niet nodig, de enige legitieme reden om speciale sportdrankjes te drinken is, als je heilig gelooft in de marketingverhaaltjes van de fabrikant. Dit is mij toevertrouwd door iemand die jarenlang voor een van de marktleiders van sportdrankjes heeft gewerkt.
Nou, het schijnt dat sportdrankjes daadwerkelijk wel enig verschil kunnen maken. Maar dat gaat dan voornamelijk op voor topsporters, zoals er nu in China bezig zijn. Voor de anderen, zoals wij, heeft al dat isotone gedoe een stuk minder belang. Maar ja, de geest is een sterk iets, dus als je gelooft.......
Overigens kan je (zijn hier voedseldeskundigen aanwezig?)een isotoon drankje krijgen door 1:1 jus d'orange met water te verdunnen, en daar dan een beetje zout bij te gooien. Veel makkelijker en goedkoper!