Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlanders zwaargewond na roof - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nederlanders zwaargewond na roof

Wat een bizarre ervaring moet dit zijn: het ene moment ben je lekker Europa door aan het fietsen, met volgende moment lig je in het ziekenhuis, staan de Nederlandse kranten vol over je en ligt de Italiaanse politiek overhoop over de vraag of je daar nu wel of niet je tentje had mogen neerzetten...

Dennis

Een paar dingen vallen me op in het hele verhaal:

- Twee Roemenen ritsen midden in de nacht de tent open en eisen geld. Die vent gaat zich heftig verzetten. Gesteld dat zijn vrouw niet mee doet is het twee tegen een. Volgens mij maakt ie daar een beoordelingsfout.

- Even vanuit de Roemenen gedacht: ze bestelen en randen een stel aan terwijl ze later eenvoudig als dader aangewezen kunnen worden. Waarom doen ze dat? Wilden ze alleen maar stelen, en slaan ze door nadat die man zich verzet? Kunnen ze je achteraf wat maken als je alleen maar geld steelt?

- En weer even terug naar het begin: stel je komt een paar locals tegen, die je een plek aanwijzen waar je kunt overnachten. Hoe groot schat je de kans in, en op basis waarvan, dat ze later zo tegen je tekeer gaan? Ik bedoel: ik heb wel eens bij een stel Mexicanen in de caravan overnacht.

Ik wens het echtpaar heel veel sterkte. Het is een verschrikking als dit je overkomt. Ze zijn niet de eerste die het overkomt. Ik hoop dat ze ondanks alle ellende toch nog vertrouwen houden in de mensen.

Wij zelf zoeken altijd interactie met de lokale bevolking als we willen kamperen en er is geen officiele plek. Het is dan vaak een gezin woonachtig op een boerderij. (in de hoop dat dit veiliger is)
Mensen hebben van je spullen en van je lichaam af te blijven.
Groeten,
Gudy

Mitch schreef:Ik kan alleen maar mijn medeleven betuigen aan het echtpaar, verschrikkelijk als dit je moet overkomen.
Ookal weten mensen hier blijkbaar hoe je dit "perfect" kunt voorkomen, het echtpaar is daar niet mee geholpen.
Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die (denken) dit soort zaken perfect weten te voorkomen. Iedereen weet dat er risico's zitten aan wild kamperen, net zoals je ook risico loopt als je een reguliere camping kiest, een hoteletje, of bij particulieren wordt uitgenodigd. De mate waarin je risico loopt is altijd lastig in te schatten en blijft een kwestie van statistiek.

Hooguit dat je achteraf kunt vast stellen dat andere keuzes misschien beter geweest waren. Maar dat is natuurlijk wel achteraf en op basis van informatie die de getroffen fietsers mogelijk niet hadden. Alle strategieen die langs gekomen zijn om veilig te kunnen kamperen hebben in mijn perceptie hun eigen voor en nadelen.

mvg
Wilco

Wilco schreef: De mate waarin je risico loopt is altijd lastig in te schatten en blijft een kwestie van statistiek.
Elke gebeurtenis van deze aard is er een te veel, dus ik vind het te makkelijk om het af te doen met statistiek. Dit soort zaken zouden nooit mogen gebeuren.

:evil:

Laten we het hier positief houden in plaats van te (ver)oordelen. Beter is het om elkaar te waarschuwen voor dit soort "bad neighbourhoods".

De enige foute keuze die hier gemaakt is, is het vrijlaten van die twee criminelen. Die lui zijn al eens eerder opgepakt voor beroving en (nog erger) verkrachting. Waarom lopen ze dan nog rond? Een van hen is zelfs illegaal in Italie!!
Zo zie je maar weer, door een zwak strafbeleid lopen burgers (en toeristen) gevaar.

luddo schreef:Elke gebeurtenis van deze aard is er een te veel, dus ik vind het te makkelijk om het af te doen met statistiek. Dit soort zaken zouden nooit mogen gebeuren.
Sorry, maar ik vind het dan weer te gemakkelijk om alleen maar te stellen dat zulke gebeurtenissen nooit mogen gebeuren. Ik denk dat iedereen het daar mee eens is, maar feit is dat zulke zaken absoluut nooit voor 100% te voorkomen zijn. De consequentie is dat het een kwestie van statistiek blijft.

Wat er positief is aan het waarschuwen voor dit soort "bad neighbourhoods" is mij overigens onduidelijk. Dit soort incidenten zijn echt niet beperkt tot "bad neighbourhoods". Hooguit is het risico daar hoger dan wanneer je elders vrij kampeert. Waar je ook verkiest om vrij te kamperen, er kunnen altijd onbekende risico's zijn. Het is gewoon een feit dat gecalculeerde risico's nemen een normaal onderdeel van het leven is.

mvg
Wilco

Wilco schreef:Wat er positief is aan het waarschuwen voor dit soort "bad neighbourhoods" is mij overigens onduidelijk. Dit soort incidenten zijn echt niet beperkt tot "bad neighbourhoods". Hooguit is het risico daar hoger dan wanneer je elders vrij kampeert.
Het risico om door een vliegtuig getroffen te worden is ook hooguit groter als je op de startbaan loopt, maar het kan je overal gebeuren (heus), dus waarom mag je dan niet op de startbaan lopen?
Leon

Vanavond in Nova, 22:15, Nederland 2:
POLITIEKE REL ITALIË DOOR GEWELDDADIGE OVERVAL OP NEDERLANDERS

In de nacht van vrijdag op zaterdag werd een Nederlands echtpaar in de buurt van Rome overvallen door twee Roemeense schaapsherders en met stokken afgetuigd en beroofd. De vrouw werd verkracht.


De burgemeester van Rome geeft de Nederlandse fietsers de schuld voor hun gewelddadige overval.

Paul en Wilma van Munster sloegen vrijdagavond hun tent op bij een verlaten huis vlakbij Ostia ten zuiden van Rome. De overvallers namen 1500 euro mee die het paar had ingezameld voor twee goede doelen: de Stichting Planterij de Pimpernel uit Waalre en de Stichting Recreatie Gehandicapten (SRG) in Haarlem.

De overval en de reactie van de burgmeester leidt in Italië tot een politieke rel van de eerste orde.

NB: speciale sponsorrekening
Vrienden/bekenden van het paar hebben een manier bedacht om het gestolen sponsorgeld alsnog bij elkaar te krijgen: "Mensen die zich het lot van Wilma en Paul aantrekken, maar vooral hart hebben voor de sponsordoeleinden waarvoor zij fietsten, kunnen geld storten op een speciale sponsorrekening."

Rabobanknummer Waalre 140317406, onder vermelding van 'sponsor vrijwilliger gehandicapten Rome'. Het geld gaat uitsluitend naar beide goede doelen.
bron: Novatv.nl

luddo schreef:Elke gebeurtenis van deze aard is er een te veel, dus ik vind het te makkelijk om het af te doen met statistiek. Dit soort zaken zouden nooit mogen gebeuren.
Daar sluit ik me bij je aan, Luddo! Wat ik nog erg vind, is de diefstal van de Slee-zijtas in 1974, notabene in bewaring afgegeven aan een garderobe in een zaalgebouw in Utrecht! Zie foto: www.mijnalbum.nl/Album=GATOX48Z . Dit was de fietstas van mijn vader uit 1948. Deze foto is bij vrienden in Massachusetts genomen tijdens mijn fietstocht door Amerika en Canada in 1973. Het lukte me pas in 1977 om soortgelijke tassen te kopen, van het merk Karrimor, welke ik nu nog steeds gebruik. In die tussentijd gebruikte ik een niet bepaald geschikte bruine tas, die ik bij een schoenmaker van riemen liet voorzien om hem aan de bagagedrager vast te maken.

AmmoX schreef: Paul en Wilma van Munster sloegen vrijdagavond hun tent op bij een verlaten huis vlakbij Ostia ten zuiden van Rome. De overvallers namen 1500 euro mee die het paar had ingezameld voor twee goede doelen: de Stichting Planterij de Pimpernel uit Waalre en de Stichting Recreatie Gehandicapten (SRG) in Haarlem.

De overval en de reactie van de burgmeester leidt in Italië tot een politieke rel van de eerste orde

bron: Novatv.nl
Dit verklaart waarom ze zo'n groot bedrag cash geld bij zich hadden...
Geld inzamelen en wildkamperen maakt op mij geen erg professionele indruk. Maar over de manier waarop het gros van de Italiaanse politici omgaat met het geld dat zij geacht worden te beheren, zullen we het hier maar niet hebben.

Ik moet weer even terugdenken aan mijn eigen langere fietsreis. Men heeft het echt al snel door als je ergens je tentje opzet. Ik heb geregeld gehad dat er misschien 1 familie was die mijn verblijfplaats voor de nacht kenden. Tevens ook gehad dat ik in de buurt van de weg zelf overnachtte.
Wat als die ene familie nu kwaad had willen doen? Allemaal waren ze aardig en behulpzaam. Automobilisten genoeg toen ik dichtbij de weg sliep. Die hadden me allemaal kunnen overvallen, molesteren, of erger. Toch is het niet gebeurd. Waarom? Geen idee. Maar aan de "goede buurt" heeft het niet gelegen...

Tja als ik wild ga staan, ga ik toch echt pas de weg af als ik zeker weet dat niemand me eraf heeft zien gaan, voorbij rijdende automobilisten probeer ik dan de indruk te geven dat ik ff iets aan m'n fiets moet veranderen of dat ik een band bij moet bij pompen of iets dergelijks. Vervolgens duik ik dan snel de weg af om ergens achter wat struiken of bomen de tent op te zetten, vaak zo, dat ik de weg wel kan zien, maar zij mij niet. Wat ook helpt is dan een tent die niet knalrood is van kleur..... Dat is de manier waarop ik het doe, en ik durf geen garantie te geven dat het de goede is.

We hebben allemaal te maken met de ijzeren wet van J.C. Cruiff:

Elk voordeel hep ze nadeel......

Leon schreef:
Wilco schreef:Wat er positief is aan het waarschuwen voor dit soort "bad neighbourhoods" is mij overigens onduidelijk. Dit soort incidenten zijn echt niet beperkt tot "bad neighbourhoods". Hooguit is het risico daar hoger dan wanneer je elders vrij kampeert.
Het risico om door een vliegtuig getroffen te worden is ook hooguit groter als je op de startbaan loopt, maar het kan je overal gebeuren (heus), dus waarom mag je dan niet op de startbaan lopen?
Leon
:) Je kunt de stelling dat het primair een kwestie is van statitiek natuurlijk in het belachelijke proberen te trekken, maar daar veranderd dit simpele gegeven echt niet van. Misschien is het handiger de feiten te onderkennen en proberen het gebeurde in het juiste perspectief te plaatsen.

Het is een simpel feit dat je inderdaad overal door een vliegtuig getroffen kunt worden. Zoals jij stelt is op de startbaan het risico het grootst. Waar de wetgever de grens trekt waar je wel en niet mag komen is volstrekt arbitrair en gebaseerd op zowel statistische als practische overwegingen. Net als dat het volstrekt arbitrair is dat op de snelweg een maximum sneheid geld van 120 km/h terwijl het een simpel feit is dat als je die maximumsnelheid op 20km/h legt er minder verkeers doden en gewonden vallen op de snelwegen. De maximum snelheid op de snelwegen verlagen naar 20 km/h bespaart heel veel meer menselijk leed dan het verbieden van kamperen in 'achterbuurten'. De maximum snelheid op de snelweg is echter geen 20km/h omdat 'wij' vinden dat de practische voordelen van een hogere maximum snelheid opwegen tegen het menselijke leed dat die hogere maximum snelheid veroorzaakt.

Ik, en ik denk velen met mij, doe ook wel eens dingen die misschien niet zo heel erg verstandig zijn. Ik neem ook wel eens bewust een gecalculeerd risico. In het overgrote deel van de gevallen loopt dat goed af. Nog afgezien van het feit dat het onmogelijk is alle risico's te mijden staat er tegenover die risico's vaak ook een toegevoegde waarde. Als het risico extreem uit de hand loopt, zoals dat nu is gebeurt, is de prijs uiteraard veel te hoog voor welke toegevoegde waarde dan ook. Het is echter goed om te beseffen dat het gebeurde overal kan gebeuren en dat het gebeurde, ook voor die "bad neighbourhoods", een zeer zeldzaam incident is.

Het probleem dat ik heb met het waarschuwen tegen "bad neighbourhoods" is dat deze reactie wat selectief op mij over kwam. Zoals gezegd, zoiets kan overal gebeuren, hooguit dat de risico's net wat anders liggen. Je kunt natuurlijk ook ver weg van de grote plaatsen en achterbuurten gaan kamperen en zo het risico om gewelddadig overvallen te worden verminderen. Het risico dat je dan gemolesteerd wordt omdat je op een voor de locals heilige plek kampeert is dan wel weer groter. Ik kan me nog een paar van dergelijke verhalen herinneren. Ik vind het wat gemakkelijk om nu, achteraf, een oordeel uit te spreken over die mensen op grond van info die zij mogelijk niet hadden en zonder de overwegingen van die mensen om te doen wat ze gedaan hebben te kennen.

mvg
Wilco

In de buurt van Napels moet je ook oppassen met wild kamperen:

http://www.ad.nl/buitenland/2557302/Opn ... Itali.html
ROME/ROTTERDAM - Twee dagen na de brute overval op twee Nederlandse wildkampeerders bij Rome is opnieuw een buitenlands stel beroofd en verkracht in Italië.
Het gaat om Duitsers die op een strand bij Napels kampeerden.

De Duitse man (27) en vrouw (25) hadden hun tentje zondag opgezet op het strand van Rovigliano bij de stad Torre Annunziato, niet ver van Napels. ’s Avonds kwamen drie jongemannen de tent binnen. Ze doodden eerst de hond. Nadat ze ongeveer 50 euro hadden gevonden, sleepten ze de vrouw de tent uit. Onder bedreiging met een knots verkrachtten ze haar op het strand. Daarna ging het trio ervandoor.

De politie startte een grootscheepse zoekactie. Die leidde gisteren tot de arrestatie van een van de vermoedelijke daders, de 17-jarige zoon van een onlangs vermoorde leider van de lokale maffia-clan de Camorra. Hij werd opgepakt in de kerk van Torre Annunziato tijdens de huwelijksplechtigheid van een broer. De tiener werd positief herkend door de Duitse vrouw. De twee medeverdachten waren gisteravond nog voortvluchtig.
:evil:

Ik vond het wel leuk om de Wereldfietser, en in het bijzonder Theo Jorna, bij Nova op tv te zien.

Voor wie het gemist heeft: http://player.omroep.nl/?aflID=7757225& ... vopjepc.nl
De reportage begint op 10:54.

Tja, Torre Annunziata (ligt aan de kust net ten noorden van Pompeii). Dat is behalve de vindplaats van de gigantische Romeinse villa van Oplontis ook het het hoofdkwartier van de maffia in de streek. Ik had het er toevallig gisteravond over met enkele archeologen met veldwerkervaring in Italie, en we vroegen ons af of er nog ergere plekken waren dan de omgeving van Rome. Torre Annunziata stond unaniem bovenaan onze lijst: door betonrot vervallen woonkazernes met wasgoed, wegen die al in geen decennia enig onderhoud gezien hebben (al is er vast wel voor betaald), schokkende armoede en hele kleine mensen (mijn kinderen waren groter, zelfs af en toe mijn zoon van tien).
Strand klink nog heel romantisch, maar de werkelijkheid is een vuile kust met industrie die niet gehinderd door een onmachtige overheid rechtstreeks op zee loost, en niets wat ook maar aan "strand"doet denken. Je kunt ook je tent op de vuilnisbelt opslaan. Met alle hopen vuil lijkt het er ook op. Kortom, hoe bedenk je het?
Wim

Peter Rodenburg schreef:Ik vond het wel leuk om de Wereldfietser, en in het bijzonder Theo Jorna, bij Nova op tv te zien.

Voor wie het gemist heeft: http://player.omroep.nl/?aflID=7757225& ... vopjepc.nl
De reportage begint op 10:54.
Het werkt niet, inloggen met password, flauwekul. Geen beeld dus.

Martin E. van Doornik schreef:Het werkt niet, inloggen met password, flauwekul. Geen beeld dus.
Bij mij ging het perfect, niks inloggen; hij begint uit zichzelf af te spelen !!

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Het werkt niet, inloggen met password, flauwekul. Geen beeld dus.
Bij mij ging het perfect, niks inloggen; hij begint uit zichzelf af te spelen !!
Een printscreen gemaakt en ziedaar! http://www.mijnalbum.nl/Album=X3NUIJEU
Dit log-in venster krijg ik *!#@grrr* :x .... steeds te zien als ik op het play-knopje druk onder het zwarte filmschermpje links.