Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polen - Forum Wereldfietser

Polen

Hey,

wij overwegen om voor 2 weekjes te gaan fietsen in Polen - met tent, een kleine 100 km per dag (indien niet te lastig parcours). Voorlopig vind ik vooral informatie over de grensstreek met Slovakije en Tsjechië, maar amper iets over het binnenland van Polen. Daarom bij deze de vraag naar tips over fietsen in Polen (tips over die grensstreek zijn uiteraard ook nog welkom). Het enige dat min of meer vastligt is dat we langs Krakau willen passeren.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden...
Bedankt alvast!

steven

Hallo Steven,

Zuid Polen is erg mooi. Afgelopen zomer hebben wij de Amber-route gevolgd, die ook een stukje door Zuid-Polen gaat. Er zijn goede fietskaarten te koop waarop je goed een route kunt uitstippelen. Over het algemeen staan die routes (met nummers en/of gekleurde schildjes) goed aangegeven.

Een aantal jaren geleden zijn we in Noord-Oost Polen geweest (niet gefietst). Daar vonden we de omgeving van Bialowieza (oerbos) erg mooi. Wel veel muggen! Daarna zijn we naar het westen getrokken, waar we een stukje Mazuren hebben 'gedaan'. Ook erg mooi. Volgens mij zijn er ook mensen op het forum die een fietsvakantie in alleen Polen hebben gedaan. Deze informatie staat dan op hun eigen website.
Hallo Steven,

Wij hebben in 2006 en 2007 door Polen gefietst. In 2006 middendoor vanaf Kostrzyn naar Malbork en in 2007 van Szczecin langs de Oostzeekust tot Frombork en dan door de Mazuren naar de Litouwse grens. Info staat op onze site: http://www.europesefietstochten.nl/r1-inleiding.html

Polen vonden we een heel interessant land om te bezoeken. Krakow hebben we in deze jaren niet aangedaan, maar dat kennen we van eerdere bezoeken en is zeker de moeite waard. (nauwelijks verwoest in WOII, in tegenstelling tot de meeste andere steden in Polen).

Ik fiets al een paar jaar steeds een week in Polen, heb vrijwel het hele land bezocht. Ik weet niet goed welk deel van Polen je wilt bezoeken. Je zou kunnen overwegen te starten in Kraków. Begin bij de boekenwinkel Empik (op de grote markt) die heeft veel (fiets)kaarten. Er zijn themakaarten met alle goede campings, of gericht op natuur (przyroda) met nationale parken (park narodowy) en landschapsparken (park krajobrazowy).

Ga vanuit Kraków in ieder geval naar het noordwesten: Ojców Park Narodowy, nationaal park in een krijtgebied. Dit deel van Polen, de Jura, is erg aantrekkelijk. Verder weet ik niet waar jullie heen willen. Ik ervaar het midden van Polen, Wielkopolska, soms minder interessant. Er zijn ook minder campings.

Interessant om te fietsen is, maar ver van Kraków, zijn Mazury (noordoosten) en de streek ten westen van Gdansk: Kaszuby: een bosrijk merengebied (Pomorskie, Pomorskie Zachodnie..). Gdansk, Malbork, Frombork, Elblag, Torun, Chelmno etc. zijn alle interessante plaatsen om te bezoeken in het noorden.

Als ik zou fietsen bij Kraków, zou ik juist naar het zuiden gaan: richting Gorce (Nowy Targ), Pieniny, Dunajec, Nowy Sadz en dan naar het oosten: Beskid Nisky en Bieszczady. Zamosc, helemaal in het oosten, schijnt de moeite waard te zijn (ben ik helaas nooit geweest).

Als je meer wil weten, laat maar horen.

Hou er rekening mee dat de (kleine) wegen in Polen soms vrij slecht zijn. Opgereden asfalt kom je geregeld tegen.
Maar het is een prachtig land om te fietsen, zeer gastvrij volk.
Beste

Heeft er iemand meer informatie over het stuk van Eurovelo 9 (Amber route) in Polen. We zouden deze zomer graag van Wroclaw tot in Gdansk fietsen.

Ik ben vooral op zoek naar reisgidsen en of kaarten.
GPS-tracks zouden super zijn!!!

Alvast heel erg bedankt!!!
Thijs