Additionally, paste this code immediately after the opening tag: artikel nrc - Forum Wereldfietser

artikel nrc

Hi, wie heeft er nogmeer het artikeltje van/ over de wf Theo Jorna gelezen in de weekeind special van het nrc? Vond het wel een aardig stukje en goede reclame voor de wf

Bas

Ja ik heb het ook gelezen, goed artikel en mooie foto's!
Peter.
B@se schreef:Hi, wie heeft er nogmeer het artikeltje van/ over de wf Theo Jorna gelezen in de weekeind special van het nrc? Vond het wel een aardig stukje en goede reclame voor de wf

Bas
Kan hier ook een link naar dat artikel geplaatst worden= Theo z´n opinies over diverse zaken spreken me wel aan.

Inderdaad een goeie vraag: wat staat er in het NRC-artikel over Theo Jorna?

zie link

NRC

bron NRC 30 augustus 2008

Of is dit reclame voor de wereldfietser en wordt dit artikel gecensureerd :lol:

luddo schreef:Of is dit reclame voor de wereldfietser en wordt dit artikel gecensureerd :lol:
Lijkt mij wel noodzakelijk als iemand zo serieus kijkt :wink:

Michael W schreef:
luddo schreef:Of is dit reclame voor de wereldfietser en wordt dit artikel gecensureerd :lol:
Lijkt mij wel noodzakelijk als iemand zo serieus kijkt :wink:
Het was dan ook een serieus onderwerp: hoe overleef je als fietser.
En een onuitgesproken onderliggende vraag is altijd: Is zo'n fietser niet enigszins gestoord om zulke dingen te gaan doen? Want zo dacht die burgemeester van Rome erover. En denkt, alleen durft hij het nu niet meer hardop te zeggen.

Theo Jorna schreef:Het was dan ook een serieus onderwerp: hoe overleef je als fietser.
En een onuitgesproken onderliggende vraag is altijd: Is zo'n fietser niet enigszins gestoord om zulke dingen te gaan doen? Want zo dacht die burgemeester van Rome erover. En denkt, alleen durft hij het nu niet meer hardop te zeggen.
Was een grapje Theo; je kijkt gewoon wat boos op die foto.

Het onderwerp is zeker serieus; gewoon afschuwelijk wat ze daar overkomen is, maar gelukkig komt het zelden voor bij wild-kampeerders, maar misschien reden genoeg om er toch eens meer aandacht aan te geven.

Michael W schreef: Was een grapje Theo; je kijkt gewoon wat boos op die foto.
Boos?? Dat is toch niet boos? Ik kijk meer van "schiet eens effe op met die foto."
Michael W schreef: Het onderwerp is zeker serieus; gewoon afschuwelijk wat ze daar overkomen is, maar gelukkig komt het zelden voor bij wild-kampeerders, maar misschien reden genoeg om er toch eens meer aandacht aan te geven.
Wat dacht je van een workshop op de Fiets en Wandelbeurs? Over de basis zaken voor een fietsreiziger: eten, drinken, gezondheid en een veilige plek voor de nacht. Alle andere zaken zijn secundair.
Veel mensen maken zich drukker over materialen, routes, verzekeringen en wat dies meer zij. En als het er echt op aan komt, beseffen ze niet wat dan echt de prioriteit moet hebben.

Of misschien is het wat als thema onderwerp voor het tijdschrift.

Theo Jorna in het NRC schreef:Wie kwaad wil gaat juist naar een camping. Daar zijn zeker potentiële slachtoffers.
Vooropgesteld ik houd absoluut niet van wildkamperen. In mijn fietsvakantiejaren heb ik tot nu toe slechts één keer - min of meer noodgedwonden - wildgekampeerd.

Maar het heeft mij juist altijd verbaasd, dat er op campings zo weinig gestolen wordt. Afgelopen vakantie heb ik voor het eerst - niet bij mijzelf, maar bij andere fiets-kampeerders - meegemaakt dat er 's nachts fietstassen gestolen waren die onder de tentluifel lagen.

Aan de andere kant herinner ik mij - naast de onderhavige zeer gewelddadige beroving en verkrachting in Italië - het verhaal van een mede-forumgebruikster die tijdens het wildkamperen in Iran verkracht was.

Mijn vraag is dus: Zelfs als het waar is dat je op een camping meer risico op diefstal loopt, loop je als wildkampeerder niet meer risico op zeer ernstige gewelddadigheden?

Gerd

GerdC schreef:Mijn vraag is dus: Zelfs als het waar is dat je op een camping meer risico op diefstal loopt, loop je als wildkampeerder niet meer risico op zeer ernstige gewelddadigheden? Gerd
In beide gevallen zul je cijfers nodig hebben van zowel het aantal misdrijven als het aantal overnachtingen. Dat laatste is op campings factoren groter natuurlijk.
Maar die cijfers zijn er niet.
Leon

luddo schreef:zie link

NRC

bron NRC 30 augustus 2008

Of is dit reclame voor de wereldfietser en wordt dit artikel gecensureerd :lol:
Goed artikel met beschreven zaken die volgens mijn gevoel correct worden weergegeven. Enig vraagteken heb ik bij 'Pas op in de Oekraïne'.
Zelf heb ik in 2005 Rusland op de fiets doorkruist en heb slechts één poging tot beroving (tijdens een beklimming) meegemaakt. Tijdens deze tocht heb ik overwegend vriendelijke, behulpzame en gastvrije Russen ontmoet. Ik kan me niet voorstellen dat er een groot verschil is tussen Rusland en de Oekraïne.

Leon schreef:
GerdC schreef:Mijn vraag is dus: Zelfs als het waar is dat je op een camping meer risico op diefstal loopt, loop je als wildkampeerder niet meer risico op zeer ernstige gewelddadigheden? Gerd
In beide gevallen zul je cijfers nodig hebben van zowel het aantal misdrijven als het aantal overnachtingen. Dat laatste is op campings factoren groter natuurlijk.
Maar die cijfers zijn er niet.
Leon
En al waren die cijfers er wel, dan zouden ze nog niet zoveel zeggen. Op de ene camping wordt nooit gestolen, op een andere is het aan de orde van de dag. Wildkamperen op IJsland lijkt me veel safer dan een stadscamping in Rome of Praag.

Theo Jorna schreef:Wat dacht je van een workshop op de Fiets en Wandelbeurs? Over de basis zaken voor een fietsreiziger: eten, drinken, gezondheid en een veilige plek voor de nacht. Alle andere zaken zijn secundair.
Of misschien is het wat als thema onderwerp voor het tijdschrift.
Lijkt mij een goede zaak; ook zou het gebeuren in Rome volgens mij niet zo gekoppeld moeten worden aan "fietsvakanties".

Als deze luitjes daar op die plek bijv. met een camper waren gaan staan, had het ze ook kunnen overkomen, zoals in 2006 in Nieuw-Zeeland ook gebeurde met een echtpaar.

Vond het een goed interview.
Geen bangmakerij.
Helder.
Oppassen moet je altijd.
niko

Vond het een prima artikel. Inhoudelijk en ook de lay-out was okay. Mooie kleurenfoto's (van Eric?) - boodschap: met de fiets kom je nog eens ergens - zijn goed voor profilering van vakantiefietsen iha en WF in het bijzonder. Op zich dus uitstekende reclame, wel een beroerde aanleiding natuurlijk.

GerdC schreef:
Mijn vraag is dus: Zelfs als het waar is dat je op een camping meer risico op diefstal loopt, loop je als wildkampeerder niet meer risico op zeer ernstige gewelddadigheden?

Gerd
Algemene uitspraken zijn altijd gevaarlijk. Op een kleine municipal bij een Frans dorpje hoef je niet bang te zijn voor diefstal, op een grote stadscamping wisselen spullen regelmatig van eigenaar. Ik heb mijn tent met spullen en fiets wel eens op een vrije stek (ook in Italie!!, in de Dolomieten) laten staan voor een wandeltocht van enkele dagen. Bij terugkomst was alles nog pico bello. Ik ken ook verhalen van gewelddaden op campings. En meer nog, in de directe omgeving daarvan. Daar doelde ik op in het interview. Zo was een stel beroofd vlak bij de stadscamping van Rome, toen ze 's avonds vanuit het centrum met de bus naar de camping waren gekomen; tussen de bushalte en de camping.
Moord en verkrachting op een camping? Ik weet wel van tenten die op een camping in de fik zijn gestoken. En ook wel van vechtpartijen. In de VS ben ik wel eens bedreigd op een camping. Dat is me met vrijkamperen in de VS nog nooit gebeurd.

GerdC schreef:
Mijn vraag is dus: Zelfs als het waar is dat je op een camping meer risico op diefstal loopt, loop je als wildkampeerder niet meer risico op zeer ernstige gewelddadigheden?
Als je het zo stelt doe je alsof het een het verlengde en erger is van het ander. Ik denk dat je kan stellen dat iemand die kwaad wil toch wel z'n gang gaat, ongeacht of dat nou op een camping is of niet.

Ik heb het omgekeerde mee gemaakt van jouw vraag; op de klassieke manier, ('s nachts met spuitbus met slaapmiddel naar binnen spuiten) berooft op de camping, en in het wild tot nu toe nooit een probleem gehad met de keren dat ik het deed, en dat is geen schering en inslag.

Maar nooit aan de grote klok gehangen dat ik die nacht wild ging staan. Want ook de politie moet je niet tegenkomen als je wild kampeert in een land waar dat niet mag :D

In het artikel worden een paar duidelijke suggesties gedaan om veilig te kamperen. Verder moet je vooral zelf heel goed opletten. Het heeft geen zin om algemene waarschuwingen te geven. En weet je waarom: er komen zo ontzettend weinig van deze problemen voor, dat het niet mogelijk is daar betrouwbare uitspraken op te baseren.

Je moet op een bepaald moment ook een zeker risico accepteren, om daar heel veel moois voor terug te krijgen. We begeven ons immers ook in het verkeer, en dat lijkt me toch heel wat gevaarlijker.

Mijns inziens moet je op je hoede zijn zonder angst te hebben.
Dat het nabij grote steden iets gevaarlijker is dan op het platte land blijkt al 50 jaar uit de statistieken.