Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies spiegel op racestuur - Forum Wereldfietser

Advies spiegel op racestuur

Een tweede onderwerp over spiegels. In dit onderwerp is al veel aan bod gekomen. Nu een vraag van mij ipv een antwoord. Mijn fiets is uitgerust met een racestuur en de huidige spiegel bevalt me niet goed genoeg. Het vinden van de juiste plek gaat niet helemaal zoals gewenst. Eerst aan het uiteinde van de stuurbocht bevestigd, maar daarbij kon ik het model dat ik nu heb niet goed genoeg positioneren. (lange arm met daaraan de spiegel). De twee draaipunten lieten toch te wensen over voor dit stuur. De spiegel die ik heb is zeer geschikt voor een ATB- of tourfietsstuur.

Nu kom ik zojuist op deze site een ander model spiegel tegen. Mijn vraag is of mensen daarmee ervaring hebben op een racestuur. Andere stuurervaring is voor mij niet relevant!
Het gaat om deze spiegel:
Afbeelding

Ik gebruik het spiegeltje ook op mijn racefiets. Of het ook werkt op een vakantiefiets met racestuur hangt af van hoe hoog het racestuur staat.
Wanneer het uiteinde van het racestuur op dezelfde hoogte als de achtertassen zit, nemen deze de helft van het zicht weg.

Groeten,

Marco

Wij gebruiken deze spiegels ook (cateye, toch?).
Niets mis mee.

Op een race-stuur zit het ding echter te laag en is de positie oog/spiegel niet o.k (je zit met je oofd te ver naar voren en de spiegel zit te laag)
Bovendien nemen de achtertassen het grootste deel van het zicht weg.

Dick

Tja, met mijn huidige spiegel kijk ik meer tegen me benen aan dan tegen fietstassen. En ik heb niet echt een bijzonder smal stuur. Het stuur staat overigens vrij laag.
Het probleem is bij de huidige dat de spiegel vanwege de lange arm tever naar onder staat om lekker naar te kijken. Vandaar dat dit model interessant lijkt.
Hoe zit het bij jouw racefiets Marco? Kijk je deels tegen je eigen benen aan? Wat betreft de positie denk ik dat mijn stuur hoger zit dan de achtertassen.

En idd Dick, dit is de Cateye.

Als je een nieuwe spiegel zoekt, maar je hebt (blijkbaar) problemen met het zicht naar achteren toe, dan is wellicht een andere spiegel ook een optie. Ik heb ze op CycleVision gezien, een handspiegel die je met een elastiek om je hand heen bevestigd en zo dus bovenop je hand zit.

In een handomdraai heb je weer zicht (-:

Zal nog ff zoeken of ik een voorbeeldje ergens kan vinden.

<edit>
Deze bedoel ik, kijk ook eens hier voor meer spiegels.

Jarno schreef:Hoe zit het bij jouw racefiets Marco? Kijk je deels tegen je eigen benen aan? Wat betreft de positie denk ik dat mijn stuur hoger zit dan de achtertassen.
De spiegel staat ongeveer naast het einde van de racebocht, en dit is ver genoeg om niet tegen je benen aan te kijken.

Afbeelding

Ik heb mijn probleem opgelost door er een dodehoekspiegel op te plakken.

In de San Luis Valley in Colorado zag ik in een tankstation zelfklevende dodehoekspiegels liggen. Rond en precies passend binnen de rand van de Cateye.
Nu ik die gebruik kijk ik niet meer tegen m'n tassen (ik had overigens geen last van m'n staande tassen maar vooral van de roltas die er bij mij bovenop ligt - wanneer jij geen roltas op je achterdrager hebt dan kan het best een prima oplossing zijn).

Het nadeel van die dodehoekspiegel staat er overigens al op: objects in the mirror may be closer than they appear.

heb je al eens een helmspiegel geprobeerd... daar zijn veel mensen enthousiast over

Dick


en nee... ik ga die spiegels niet veilen!

Fantastisch Marco, daar heb ik zeer veel aan. Zo te zien moet ik kort voor mijn vakantie nog even ergens een spiegeltje bestellen. :wink:

Toch nog een reactie van mezelf op mijn eigen bericht. Het spiegeltje is alweer een dag of twee binnen. En het zit al op m'n stuur. Vandaag even met 1 achtertas gefietst en het gaat perfect. Ik kan erg goed achter me kijken en zie veel meer dan verwacht. Bijkomend voordeel vergeleken met mijn vorige spiegel is dat deze weinig trilt. Kan goed kijken zonder gelijk te moeten turen.
Erg blij ermee dus.
Alleen als ik in de 'beugels' hang kan ik niet goed de spiegel gebruiken. Maar daar maak ik normaal niet veel gebruik van tijdens de vakanties.