Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinken onderweg - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

drinken onderweg

Voor 't zout kanen wij altijd een zak chips weg na het fietsen. Verder drinken we melk (of afgeleiden) en sap, maar vooral gewoon water.

En na het fietsen moet er bier zijn, al moet ik het een dag vantevoren inslaan. :)

GertjanT schreef:Voor 't zout kanen wij altijd een zak chips weg na het fietsen. Verder drinken we melk (of afgeleiden) en sap, maar vooral gewoon water.

En na het fietsen moet er bier zijn, al moet ik het een dag vantevoren inslaan. :)
In mijn hele leven heb ik maar aan één glas bier geproefd, buaah, absoluut niet lekker en de rest gooide ik weg in een plantenbak naast me. Ik weet niet of die plant het heeft overleefd.... :lol: Bart Aardema noemde bier al veulenpis.... 's Avonds drink ik altijd thee, en indien het erg warm is, sappen zonder prik (koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).

Martin E. van Doornik schreef:(koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).
Interessant, nog nooit gehoord. Zelf drink ik best wel vaak Cola onderweg.
Koolzuur is toch juist een afvalproduct van zuurstof, dat door de spieren wordt afgevoerd?

peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:(koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).
Interessant, nog nooit gehoord. Zelf drink ik best wel vaak Cola onderweg.
Koolzuur is toch juist een afvalproduct van zuurstof, dat door de spieren wordt afgevoerd?
Kan kloppen. Koolzuur wordt normaal na gebruik afgevoerd. Maar bij het drinken van prik komt koolzuur naast zuurstof in je bloedbaan terecht. Dat is heel anders: binnenkomend koolzuur! Alleen op rustdagen tussen het fietsen door drink ik wel eens een frisdrank met prik. Tijdens het fietsen water en melk, meer niet. Wel koffie op het ontbijt.

In principe is koolzuur sowieso ongezond, en dus energieverslindend voor je lichaam om te verwerken. Neemt niet weg dat het soms aanganaam is een glas bruiswater te drinken.

Eigenlijk is gewoon water de meeste gezonde vorm van rehydratatie.

Daarnaast gewoon voedzaam brood met kaas, pindakaas, honing salami dan kom je overdag al een heel eind zonder dat je veel additieven nodig hebt, is mijn ervaring. Yoghurt of melk natuurlijk ook. Af en toe een stuk fruit.

In Westers contreien, is de kans groot dat je deze dingen ook redelijk frequent tegenkomt.

Groeten

Huh?
In principe is koolzuur sowieso ongezond, en dus energieverslindend voor je lichaam om te verwerken.
Ongezond = energieverslindend? Dat mag je eens nader uitleggen.
Trouwens als je een drankje met prik drinkt wordt het koolzuur geheel moeiteloos door het maagzuur verwijdert, er komt geen energie aan te pas:
CO3 + 2 H+ → CO2 + H2O. Koolstofdioxide en water. De koolstofdioxide verlaat het lichaam via de slokdarm, oftewel een boer.

Kom ik aan mijn tweede en derde huh.
(koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).
Koolzuur wordt normaal na gebruik afgevoerd. Maar bij het drinken van prik komt koolzuur naast zuurstof in je bloedbaan terecht.
Ik neem aan dat we het hier over CO2 (koolstofdioxide) hebben en niet H2CO3 (koolzuur). De kans dat er koolzuur in het bloed komt via de maag is heel erg klein.
Co2 kan de plaats innemen van O2 in de rode bloedlichaampjes. Spieren hebben O2 nodig om te werken, als er te weinig O2 in het bloed zit krijgen de spieren te weinig energie en stoppen met werken. Ook kan er zich melkzuur vormen wat weer spierpijn kan veroorzaken. Dit heeft echter niets met de CO2 te maken, alleen met een tekort aan O2.
De grootste oorzaak van spierpijn en zuurstofgebrek is het feit dat je niet hard genoeg ademt en je bloed niet hard genoeg stroomt. Als je je inspant, ga je op een gegeven moment hijgen. Dat is een reflex die wordt veroorzaakt door het zakken van de O2 concentratie in het bloed. Ook zal je hart harder gaan kloppen om het bloed sneller te laten stromen.

Kortom ik kan me ten eerste niet voorstellen dat er CO2 in het bloed komt via de maag. CO2 zal in gasvorm zijn in de maag en dan moet het ook nog eens de maagwand passeren wat voor gas erg moeilijk is volgens mij.
Ten tweede als er al CO2 in het bloed via de maagwand komt dan zie ik niet hoe dit spieren kan beschadigen. Hooguit zal de O2 concentratie in het bloed minder worden en je daardoor wat meer gaan ademen. Maar dan hebben we het nog niet gehad over de hoeveelheid CO2 die in frisdrank zit, deze is ontzettend klein vergeleken met de CO2 die wordt gevormd door de verbranding in de spieren zelf.

Hoewel ik graag cola drink, zal ik dat toch niet tijdens het fietsen doen. Door het borrelen van m'n maag en het boeren wordt ik altijd een beetje misselijk. Helemaal als m'n maag in beweging is op de fiets.

Maurice

wwwillem schreef:In principe is koolzuur sowieso ongezond, en dus energieverslindend voor je lichaam om te verwerken.
Jeetje! Wat een redeneringen worden er opgehangen om te verklaren dat koolzuur ongezond is. Als koolzuur zo ongezond is, dan moeten wereldfietsers toch wel vroeg sterven, want bij lichamelijke inspanningen produceert het lichaam nogal wat CO2.

We maken een schatting.
Als ik even uitga van een wereldfietser-energieopname van 2500 kcal per dag, is dat zo'n 10 MJ wat ruwweg overeenkomt met het verbranden van 400 gram koolhydraten of vetten. Stellen wij koolhydraten en vetten even als (CH2)n voor dan bestaat die 400 gram voor het overgrote deel uit koolstofatomen. Uiteindelijk wordt het grootste deel, in ieder geval meer dan de helft, afgevoerd als CO2. En omdat het molecuulgewicht van CO2 meer dan 3x zo groot is dan dat van koolstof alleen, hebben we dus over een hoeveelheid van ongeveer een kilo per dag.
Frisdranhken bevatten meestal 5 tot 8 gram CO2 per liter*, waarvan een aanzienlijk deel al het glas verlaat bij het inschenken of al burpend via de mond ontsnapt.
Groetjes,
Leon
*: bron Coca Cola :wink:

wwwillem schreef:
Eigenlijk is gewoon water de meeste gezonde vorm van rehydratatie.
Groeten
Als je echt gedehydrateerd bent is water de minst gezonde vorm van rehydratatie. Met water spoel je de weinige zouten die je nog hebt veel te snel weg en je krijgt met water niets toegevoegd zoals bv natrium, suikers, kalium.(met zware lichamelijke activiteit niet eens ongevaarlijk)

Een (alcoholvrij) biertje is dan echt gezonder. :D
Naast water kun je natuurlijk eten zodat je bovengenoemde stoffen wél binnenkrijgt ..en dan is er weer niks mis met water.. :wink:

peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:(koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).
Interessant, nog nooit gehoord.
Niet alles geloven hoor. Borrelpraat oftewel broodje aap verhalen.
Zoals verderop in het draadje al staat, koolzuur is wat anders dan CO2.

Alles moet gewoon in verhouding staan, te weinig CO2 is ook weer niet goed, denk aan hyperventileren..

Met zulk een lichamelijke inspanning als fietsen kan een glas cola je echt geen schade berokkenen..
Als alle wereldfietsers nou jicht zouden hebben?? ja dan kun je je afvragen of er teveel aan afvalstoffen in het bloed zitten.
Daar dat niet het geval is, gewoon lekker genieten van een glas cola :D

Afgelopen voorjaar heb ik in Sualwasi gefietst van Makassar naar Manado. Er zijn dan van die dagen dat je behoefte hebt aan wat anders dan alleen water. Ik was in de gelegenheid geweest om vers van de boom geplukt door een lokale man, cocosnootmelk te drinken. Na het drinken van het vocht van de noten en het jonge vruchtvlees gegeten te hebben leek het net of alle vermoeidheid verdwenen was en kon ik mijn tempo aanmerkelijk verhogen. Later hoorde ik dat wanneer je veel van het cocosnat dronk je goed wakker van blijft. Eigenlijk een soort Red Bull effect.

Wim Tjan schreef:Afgelopen voorjaar heb ik in Sualwasi gefietst van Makassar naar Manado. Er zijn dan van die dagen dat je behoefte hebt aan wat anders dan alleen water. Ik was in de gelegenheid geweest om vers van de boom geplukt door een lokale man, cocosnootmelk te drinken. Na het drinken van het vocht van de noten en het jonge vruchtvlees gegeten te hebben leek het net of alle vermoeidheid verdwenen was en kon ik mijn tempo aanmerkelijk verhogen. Later hoorde ik dat wanneer je veel van het cocosnat dronk je goed wakker van blijft. Eigenlijk een soort Red Bull effect.
Kokosnoot vocht is rijk aan mineralen zoals Kalium en aan korte suikers. De korte suikers zijn makkelijk om te zetten in energie en de mineralen helpen in heel veel processen vooral in neuronen. In veel energiebars (en ook drankjes) zie je dit soort bestanddelen ook. Dus je vergelijking met een Red Bull is helemaal zo gek nog niet.

Gr
Maurice

Maurice, bedankt voor je uitleg, dat verklaart natuurlijk veel. En nu we toch een beetjs wetenschapplijke bezig zijn, wist je ook dat door iedere dag flink te fietsen (lichaamlijke inspanning) de hoge bloeddruk aanzienlijk kan verlagen? Dat is mij nl overkomen en dat zonder pillen in te nemen.
Mijn motto blijf doorfietsen en drink cocosnat dan blijf je ook af van de pillen.

Wim

En kokosnootolie doet wonderen als je in contact bent gekomen met een besmette teek, daar kan geen antibiotica tegenop...

Maurice schreef:[...] en de mineralen helpen in heel veel processen vooral in neuronen.[...]
Ik moet gelijk weer aan de acetylcholine denken.

Cola bevat overigens ook koolhydraten (wo. suikers) en andere bestanddelen die je lichaam bij een grote inspanning, en met name bij warm weer, verliest. Hiermee kun je dus prima een verlies compenseren. Sterker nog: bij gebrek aan ORS is Cola juist een hele goede vervanger. Omdat het zo vloeibaar is wordt het, zeker i.c.m. water, erg makkelijk opgenomen in de bloedbaan.

Verder is Cola een prima nood-middel om de ketting draaiende te houden. Om de 40km ofzo weer behandelen. Pak dan wel Kola Real o.i.d. Tegenwoordig ook in flessen van >4 liter verkrijgbaar.

GertjanT schreef:Voor 't zout kanen wij altijd een zak chips weg na het fietsen.
Dan ben ik toch niet de enige die dat doet :P
Toen ik op een fietsreis een stukje samen fietste met een andere vakantiefietser, en we samen de supermarkt in gingen, was hij verbaast dat ik een zakje chips mee nam. Hij vond het toch niet zo gezond, tot ik hem uitlegde waarom ik dat deed. Toen begreep hij het wel.

Wij eten ook chips als ze het al te krijgen is.
Maar favoriet is warm eten met brood met zout erover gestrooid.

Bob&Marguérite schreef:
Haike schreef:Als we het toch hebben over water e.d. en het lauw worden ervan op een hete dag; zijn er mensen die rijden met een geïsoleerde bidon? En zo ja wat zijn de ervaringen daar mee? Zelf rij ik met Tacx thermo dat stelt niet echt veel voor....
Wij hebben Elite geïsoleerde alu bidons...............ook lauw water, maar zoals gezegd we zijn er al aan gewend :wink:
Voor de bidons hebben we niks speciaals. De dop openlaten zodat het water wat verdampt ook kan verdwijnen, dat is al het verschil tussen lauw en warm.

Verder hebben we slecht 1 bidon (p.p.) op de fiets. Bij mijn vriendin is er slechts één plek, bij mij zijn de andere plekken ingenomen 1,5L fles en brandstof.
Onze serieuze watervoorraad ligt in de lengte tussen mijn achtertassen. 3L in een platypus in de bijbehorende zak met dun schuim in de voering en zilverfolie aan de bovenkant. En dat werkt eigenlijk prima, blijft behoorlijk koel.

Beproeft alternatief is dat wat je koel wil houden in de tassen stoppen tussen de kleding, buiten bereik van zon en koel ingepakt.

Zoals je al merkt: ook hier hoofdzakelijk water. Vaak wat fruit onderweg voor de suikers en hartige bammetjes/lokaal alternatief voor de zouten.

Twee flessen (0.75 l) gevuld met water, één met sinaasappelsap of grapefruitsap en één petfles gevuld met water. Onderweg wat koude blikjes tonic of cola voor de afwisseling.

Aangezien ik zodra het hier in Jeruzalem een pietsie koeler wordt de woestijn in wil , werd ik toch nieuwsgierig: http://www.princeton.edu/~oa/safety/heatill.shtml
Wim