Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Nightline (CNL) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

City Nightline (CNL)

Spoorwegmaatschappij: City Night Line
Traject: Amsterdam - Praag
Datum: mei 2008
Vervoerstarief fiets: € 12
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: ja, via de Treinreiswinkel
Ervaringen: het ultieme fietstreinreisgevoel! Eerst naar Amsterdam, dan met de IJpont naar het terras van Het Tolhuis om een hapje te eten zonder de fiets uit het oog te verliezen. Terugvaren naar het Centraal Station, fiets in de trein, couchette opzoeken en na een comfortabele nacht sta je met je fiets midden in Praag.
Wel was het aantal fietsplaatsen in deze trein zeer beperkt: dus tijdig reserveren.

Henk Dubbink schreef:Op woensdag 15 Augustus begon mijn treinreis met de Citynightline naar Munchen.
Arnhem was voor mij gemakkelijker maar door het bericht ,van de verbouwing in Arnhem ,van Bert Sisters koos ik toch maar voor Utrecht.
Gelukkig had ik door toeval de juiste fietswagon.
Als de trein in Utrecht aankomt is het een zeer lang geheel.
Een aantal mensen die verkeerd zaten moesten wachten tot ze in Emmerich waren om over te stappen met hun fiets naar het juiste rijtuig.
Ik had een sparnightticket voor een 4 persoonsslaapcompartiment(59Euro)en had het geluk om hier alleen gebruik van te mogen maken.
Na een heerlijke nacht in bed een heerlijk ontbijtje en om 07.15 uur uitgerust in Munchen.
Meteen kon mijn fietstocht naar huis beginnen die zo veel als mogelijk langs de rivieren ging.
Het is een prachtige tocht geworden.
Het fietsencompartiment richting Muenchen is in een van de eerste rijtuigen achter de locomotief. Kies dus voor een positie op dat deel van het perron.

31 juli van Rome via Munchen, Heidelberg naar Keulen
Geboekt via Reiswinkel, alles prima gegaan.
Vertrek om 19.00u in Rome is wat chaotisch omdat er toch veel mede-fietsers zijn die ongeveer allemaal tegelijkertijd aankomen. Minpuntje is dat pas laat bekend is op welk spoor de trein binnenkomt/ vertrekt, maar er is voldoende tijd om in te laden, ook al is er geen Schaffner om het in de gaten te houden. Pech was dat door de enorme hitte restauratie pas na 22.00 uur openging, veel zuipende Amerikaanse jeugd in de restauratie wagen met zelf meegenomen drank met veel spektakel :( . Slaapplaats was al opgemaakt maar omdat het a. te warm om te slapen en b. toch wel gezellig was in de restauratie weinig gebruik van gemaakt, maar toch goed geslapen (al is dat voor 2 meter mensen wel een klein bedje). In Munchen tijd zat om over te stappen op de trein naar Heidelberg, fijn dat de fietsers elkaar helpen met fietsen en bagage uit te laden en te ontbijten. Perron en trein zijn goed aangegeven. Door flinke seinstoringen toch nog even benauwd gehad of we de aansluitende trein naar Heidelberg wel zouden halen. Is wel gelukt, maar ik vraag me af hoe het gaat als je die aansluiting niet haalt, want zonder fiets reservering ga je dus niet mee. Wel hel vriendelijke Schaffner die alle vragen over "Stel dat..." serieus probeerde op te lossen, lof voor de DB! Op de route van Heidelberg naar Keulen stappen nog veel mensen met fietsen in, behoorlijk chaotisch en rommelig in de fietswagon, dus het is wel zo handig als je tijdig voor aankomst al je fiets tussen al die andere fietsen eruit pikt en klaarzet want het is wel opschieten. Al met al, goedkope en comfortabele manier om na je vakantie weer thuis te komen.
Traject:
Hengelo - Aalborg
Datum: juni 2008

Vervoerstarief fiets:
Weinig, € 15,- per enkele reis geloof ik. Vroeg geboekt!

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
geen

Fiets tevoren aangemeld?:
Reserveren is verplicht. Je fiets gaat op een genummerde plek in het rek. Geboekt bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Ervaringen:
Prima te doen eenmaal in de trein. In en uitstappen is hectisch en de haalbaarheid is afhankelijk van het perron.
Deuropening niet al te groot, tassen moeten van de fiets. Maar dat kan pas bij de deur want je weet niet precies waar de trein stopt en voor 4x 50 meter heen en weer lopen heb je echt geen tijd. Fietsrijtuig helemaal aan het einde van de trein, in Kolding is de trein te lang voor het perron. Moet je er daar uit dan moet je naar de grond (ervaring medefietsers terugweg).
Eenmaal in trein gewoon een stoel in een coupé gehad. Niet comformabel, maar doebaar en goedkoop.
Zolang het licht is was een bistro aangekoppeld. Daar prima eten kunnen krijgen voor nette prijzen. Betalen met creditcard of cash.

Minpuntje:
Op de terugweg 3 uur vertraging, dat was weinig in vgl met onze medereizigers die op de heenweg tegen 12 uur aanliepen.
Trein vertrekt weer snel (2 min per stop) en conducteur fluit gewoon. Niet elke conducteur komt ook naar buiten, wegens de lange trein kan de conducteur die wel buiten staat je dan ook niet altijd zien. Schreeuwen werkte!

Bijzonderheden:
We hadden een speciale vroegboek prijs, echter konden we 3 maanden van te voren al niet meer in het goedkoopste tarief voor de terugreis.
Met de fiets in de trein in Denemarken is erg duur. Op de CNL kun je echter een aansluitticket kopen van slechts EUR 18,- (i.p.v. regulier EUR96,- voor Odense - Aalborg)
bert sitters schreef:Advies: ook al woon je in het oosten, probeer zo veel mogelijk in Utrecht op te stappen.
Wij zijn over Hamm gereden. Enschede - Muenster (daar goederenlift proberen te regelen) in trein met gelijkvloerse instap, Muenster - Hamm (daar liften) ook in trein met gelijkvloerse instap. Ideaal, scheelt enorm veel tijd (CNL gaat namelijk onder het ruhrgebied door). In Hamm om 24:00 op de trein gestapt. Daar 's ochtend 6:00 weer uitgestapt (oorspronkelijk plan zonder vertraging). In Duitsland Schones Wochende ticket gebruikt.
Traject:
Amsterdam - München v.v.
Datum: 2 juli 2009 / 27 juli 2009

Vervoerstarief fiets:
€ 12,- per enkele reis per fiets.

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
Geen. Er is echter in de fietscoupé niet voldoende plaats om alle bagage op de fiets te laten tijdens de reis. Wij hebben de tassen meegenomen naar onze eigen coupé (stoelen), de bagagerekken daar bieden voldoende ruimte.

Fiets tevoren aangemeld?:
Reserveren is verplicht. Je fiets gaat op een genummerde plek in het rek. Geboekt bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl

Ervaringen:
Prima. De fietsen hebben een gereserveerde plek in een speciaal, ruim, treinstel voor fietsen. Onze fietsen waren niet naast elkaar gereserveerd, maar we mochten zonder problemen van plaats wisselen van de conducteurs. De fietsen kunnen gemakkelijk de coupé binnen door de brede deur. Het opstapje is wel redelijk hoog. Omdat wij stoelen hadden gereserveerd zaten we een aantal coupés van onze fietsen af, maar de bagage kon daar goed worden gestald.
In onze trein was geen bordbistro aanwezig. Wel zou het mogelijk moeten zijn iets te drinken te halen bij het servicepunt voor de twee-persoonscabines.
Op het station van München liggen alle perrons op gelijke hoogte. Hierdoor hoef je niet met je fiets over trappen of in liften.
Als je vroeg boekt (mogelijk vanaf 6 maanden van tevoren) gelden speciale voordelige tarieven.

Minpuntje:
Zoals met de meeste nachttreinen staat ook deze trein middenin de nacht 1,5 uur stil op een station. In dit geval om aan-/los te koppelen met een trein uit/naar Zürich. Dit soort stops zorgt voor een langere reistijd, maar dat is nu eenmaal het kenmerk van nachttreinen. Door die stop kom je gelukkig wel op een schappelijk tijdstip aan in München (7:15)/Amsterdam (8:59).
Wij hadden op de terugweg 45 minuten vertraging. Schijnt vaker voor te komen. Op de heenweg arriveerden we echter precies op tijd in München.

Re:

bert sitters schreef:Pas op! Het station Arnhem is door verbouwing een puinhoop. Voor fietsers betekent dit zwaar sjouwwerk over lange steile trappen.
Advies: ook al woon je in het oosten, probeer zo veel mogelijk in Utrecht op te stappen.
Hoi Bert,

Er zijn liften in Arnhem, helemaal aan de zijkant, verdekt op gesteld, naast het stegerwerk, sterker, je denkt dat het bij het steigerwerk hoort, maar die puinhoop is een ellende ja

Gr,
Rob W
alime schreef:
bert sitters schreef:Pas op! Het station Arnhem is door verbouwing een puinhoop. Voor fietsers betekent dit zwaar sjouwwerk over lange steile trappen.
Advies: ook al woon je in het oosten, probeer zo veel mogelijk in Utrecht op te stappen.
Hoi Bert,

Er zijn liften in Arnhem, helemaal aan de zijkant, verdekt op gesteld, naast het stegerwerk, sterker, je denkt dat het bij het steigerwerk hoort, maar die puinhoop is een ellende ja

Gr,
Rob W
Die liften schijnen het tegenwoordig te doen. Ze zijn traag en er kan maar een fiets in.
Klantduidelijkheid NS highspeed :evil:

Tijdens de buitenlandreis naar Tsjechië van de WF dit jaar lag het treinverkeer naar Utrecht CS eruit. Hierdoor heb ik de citynight line gemist naar Wenen. De volgende dag ben ik gelukkig de groep achterna gereisd en heb ik dus nieuwe dure tickets a 180,- moeten kopen. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik niets meer van die xtra kosten terug zou zien. En de leuke tijd was het immers meer dan waard. Echter de NS zette me na een telefonisch onderhoud tot 2 x toe ertoe aan om toch een aangetekende brief te sturen met alle bewijzen.
Alsnog gedaan. Krijg ik vandaag een brief met het antwoord dat ik niets terug krijg. Want NS highspeed en NS zijn twee verschillende bedrijven en de citynight line reed gewoon zonder vertraging. Het enkeltje naar Utrecht krijg ik wel terug a 4,90. !!!! :evil:

Het kwaadst ben ik over het feit dat de NS je toch aanzet tot die moeite terwijl ze dit antwoord ook al van te voren hadden kunnen geven. Tja!!!
Nou ja de buitenlandtrip nemen ze me tenminste niet meer af. En met de herfst mogen ze het proberen goed te maken. 8)
L.S.,
Grote particuliere bedrijven zijn (vaak) net zo bureacratisch als de vroegere echte staatsbedrijven waar ook van alles aan mankeerde. Hoe het wel moet weet ik ook niet. Wel weet ik dat als mensen voor hun eigen "tuintje" verantwoodelijk zijn er meestal geen rotzooi in ligt. Dat zou dan door getrokken moeten worden naar alle logge grote bureaucratische instellingen en komt het toch nog goed.
Rob W
Slecht nieuws over de CityNightLine Amsterdam-Milaan/Wenen, deze wordt per 13 december 2009 opgeheven! Voor de route naar Wenen wordt er waarschijnlijk een vervangende EuroNighttrein Köln-Wenen ingelegd, maar of de fiets mee kan op deze trein is nog niet bekend. En om in Köln te komen, moet je ook per regionale trein via Venlo en Mönchengladbach reizen, erg omslachtig.

Voor verbindingen naar Italië wordt de reiziger doorverwezen naar de CityNightLine Amsterdam-Basel/Zürich, met aansluitende binnenlandse verbindingen richting Italiaanse grens en vanaf daar per Italiaanse boemel. De Cisalpino-treinen Basel/Zürich-Milaan nemen helaas ook geen fietsen mee.

Een andere optie voor Italië is per CityNightLine naar München, daar de dag doorbrengen (of met de dagtrein naar München, circa 3x overstappen) en dan met de CityNightLine richting Rome/Verona/Venetië.

Men maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
mauritswever schreef:Slecht nieuws over de CityNightLine Amsterdam-Milaan/Wenen, deze wordt per 13 december 2009 opgeheven! Voor de route naar Wenen wordt er waarschijnlijk een vervangende EuroNighttrein Köln-Wenen ingelegd, maar of de fiets mee kan op deze trein is nog niet bekend. En om in Köln te komen, moet je ook per regionale trein via Venlo en Mönchengladbach reizen, erg omslachtig.

Voor verbindingen naar Italië wordt de reiziger doorverwezen naar de CityNightLine Amsterdam-Basel/Zürich, met aansluitende binnenlandse verbindingen richting Italiaanse grens en vanaf daar per Italiaanse boemel. De Cisalpino-treinen Basel/Zürich-Milaan nemen helaas ook geen fietsen mee.

Een andere optie voor Italië is per CityNightLine naar München, daar de dag doorbrengen (of met de dagtrein naar München, circa 3x overstappen) en dan met de CityNightLine richting Rome/Verona/Venetië.

Men maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.

Zo jaag je dus mensen het vliegtuig in!
mauritswever schreef:Slecht nieuws over de CityNightLine Amsterdam-Milaan/Wenen, deze wordt per 13 december 2009 opgeheven! Voor de route naar Wenen wordt er waarschijnlijk een vervangende EuroNighttrein Köln-Wenen ingelegd, maar of de fiets mee kan op deze trein is nog niet bekend. En om in Köln te komen, moet je ook per regionale trein via Venlo en Mönchengladbach reizen, erg omslachtig.
Inderdaad onzettend jammer, het zal wel niet rendabel geweest zijn. We hebben met de buitenlandtocht dit jaar met plezier gebruik gemaakt van de CNL Wenen. En voor de toekomst hadden we Milaan ook prima kunnen gebruiken, maar Italië valt op deze manier dus af.
Spoorwegmaatschappij: City Night Line
Traject: Leiden - Munchen
Datum: juli 2009
Vervoerstarief fiets: € 10
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: tassen eraf, voldoende ruimte in de 6p couchette onder de banken
Fiets tevoren aangemeld?: ja, via de Treinreiswinkel
Ervaringen: Prijs viel mee, 59 pp voor 6p couchette. Met 6 mensen wordt het best stoffig en benauwd, volgende keer boeken we een 2p coupe. Geplande oponthoud op Mannheim van 1,5 uur werd 5 uur, hierdoor wel beter geslapen (geen gerammel) en vanwege de vertraging van uiteindelijk 3,5 uur nog iets korting gekregen op de terugreis. 's Ochtends krijg je prima koffie.

Overigens waren we op de terugreis op Arnhem station (Koblenz naar Emmerich met de regionalbahn, naar Zevenaar gefietst, overgestapt op Arnhem). Verbouwing nog in volle gang maar geen problemen gehad met de liften. Past idd maar 1 fiets tegelijk in maar dat is (naar onze ervaring) op elk station zo.
goldrush schreef:Spoorwegmaatschappij: City Night Line
Traject: Leiden - Munchen
Datum: juli 2009
Vervoerstarief fiets: € 10
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: tassen eraf, voldoende ruimte in de 6p couchette onder de banken
Fiets tevoren aangemeld?: ja, via de Treinreiswinkel
Ervaringen: Prijs viel mee, 59 pp voor 6p couchette. Met 6 mensen wordt het best stoffig en benauwd, volgende keer boeken we een 2p coupe. Geplande oponthoud op Mannheim van 1,5 uur werd 5 uur, hierdoor wel beter geslapen (geen gerammel) en vanwege de vertraging van uiteindelijk 3,5 uur nog iets korting gekregen op de terugreis. 's Ochtends krijg je prima koffie.

Overigens waren we op de terugreis op Arnhem station (Koblenz naar Emmerich met de regionalbahn, naar Zevenaar gefietst, overgestapt op Arnhem). Verbouwing nog in volle gang maar geen problemen gehad met de liften. Past idd maar 1 fiets tegelijk in maar dat is (naar onze ervaring) op elk station zo.
Utrecht Centraal heeft zeer grote liften. Ook op Amsterdam Centraal passen meerdere fietsen in de liften (Aan de westzijde van de perrons. De liften aan de oostzijde zijn ook piepklein.J e moet voorkomen dat je fiets voor het oog staat, anders gaat de deur niet dicht).
Traject:
Milaan - Utrecht
Datum: augustus 2009

Vervoerstarief: Iets van €55 en nog eens €10 à €15 voor de fiets. Een koopje!

Fiets tevoren aangemeld?
Ja, telefonisch geregeld via NS Internationaal met goedkoop tarief. Via het internet kan je je fiets niet boeken/reserveren dus moet dit telefonisch. Zucht.

Ervaringen:
Voorlopig de laatste keer dat deze trein vanuit Milaan naar Nederland reed.
Zoals gewoonlijk is het behoorlijk hectisch en zwoegen om de fietsen in de trein te krijgen, maar daar stond ie dan wel prima. Tassen moeten van de fiets anders paste de fietsen überhaupt de deur niet door.
Helaas was onze slaapplaats flinks wat treinwagons verderop dus het was nog behoorlijk sjouwen met al die fietstassen.

De slaapcoupé deelden we met vier anderen wat echt (te) krap is maar gelukkig ging de airco aan zodra de trein begon te rijden. Na een aantal stops in Noord-Italie en Zwitserland hebben we heerlijk geslapen maar duurde het voor ons gevoel wel weer erg lang eer we in Nederland konden uitstappen.

Het 'sanitair' in de trein is behelpen en niet zo hygienisch. Hoort bij de charme van internationaal treinreizen? Wat daar zeker bij hoort zijn de gesprekken met andere (fiets)reizigers. Erg leuk en jammer dat de bestemmingen steeds ingeperkt worden.

Re:

keesswart schreef:Traject: Amsterdam-Zürich
Datum: mei 2007
Vervoerstarief fiets: € 12,-
peter de rijk schreef:Er was geen fietscompartiment, de fietsen werden in een lege couchettecoupé geplaatst.
Dit overkwam ons op de heenweg ook. Terug was de fietswagon wel aanwezig. Van 2 andere fietsers die 1 dag eerder dan wij met deze trein zijn teruggereisd heb ik gehoord dat de fietswagon toen ook ontbrak. Het is nogal een gedoe om je fiets via het gangpad een couchette in- en uit te wurmen!
Personeel (Zwitsers) was behulpzaam.
Dat hangt wel van de persoon af en wat je van hem of haar wilt.
We hadden een economy tweepersoons bedcoupé (goed ontbijt inbegrepen) geboekt, dat is op zich comfortabel
Als je vroegtijdig boekt, kun je voor € 79 p.p. in zo'n afgesloten 2-persoons slaapcompartiment reizen en heb je geen last van zatte, snurkende of potloodventende medereizigers. Er is net genoeg ruimte om al je fietstassen op te bergen. Lastig is wel, dat de bedden in Amsterdam (en op de terugreis in Zürich) al uitgeklapt zijn, waardoor je om 20.30 uur al niet meer rechtop kunt zitten. Zelf kun je deze bedden niet meer inklappen (tenzij je toevallig een soort XL versie van een radiatorontluchtingssleutel bij je hebt): dat moet je aan het treinpersoneel vragen. Bij ons lukte dat na flink aandringen en niet zonder de verzuchting dat "niet iedereen dat moet willen".
maar de trein stopt en schudt nogal eens wat de nachtrust niet ten goede komt.
Dit is eigen aan nachttreinen. Ik ben ook een lichte slaper, maar 1 of 2 slaappillen doen wonderen!





dat dat van fietswagon komt mij bekend voor. 2 jaar geleden ook geen fiets wagon op de heen. waren ze vergeten. uiteindelijk hebben ze onze fietsen in een 6 persoon coupe gestaan. Dit jaar wilde ik weer tickets kopen voor fietsen en ik maakte een beetje een geintje van als er maar een fietswagon is.... We hadden dus achteraf onze fietsreservering terug kunnen krijgen. Ja dat wisten wij nou niet....
Uiteindelijk gaan de fietsen dit jaar toch niet mee... met een dikke buik lijkt mij toch niet prettig fietsen.
Ik zie dat voor 2011 de (eind)bestemmingen met de Citynightliner vanuit Nederland Praag, München, Kopenhagen en Zürich zijn. Het houdt niet over vind ik.
Per vliegtuig reizen vind ik zelf altijd een omslachtig gedoe met de fiets. Zeker als het gaat om de fiets weer heelhuids op Schiphol te krijgen.

Meer rechtstreekse (nacht)treinbestemmingen AUB!
Sinds december 2010 rijdt CityNightline weer dagelijks naar München en Basel/ Zürich, in plaats van alleen in het weekend, dus er zit enige vooruitgang in.
Het lijkt me niet dat Milaan zal terugkomen in het aanbod, er zijn gewoon te veel goedkope vluchten daarheen.
Onlangs de CNL naar Praag geboekt. Het viel me op dat dit blijkbaar de enige manier is om met de fiets in Praag te komen, want tot een goede dagverbinding liet de reisplanner van de Deutsche Bahn (die i.t.t. tot de site van de NS/Hyspeed in mijn optiek toch behoorlijk fantastisch kan worden genoemd) zich niet verleiden.
peter de rijk schreef:Het lijkt me niet dat Milaan zal terugkomen in het aanbod, er zijn gewoon te veel goedkope vluchten daarheen.
Je kan wel vanuit München de Citynightliner naar Rome nemen. Deze stopt in de volgende plaatsen:
Rosenheim
Kufstein
Wörgl
Jenbach
Innsbruck
Fortezza
Bressanone
Bolzano
Trento
Verona
Bologna
Firenze
Chiusi-Chianciano Terme
Orvieto
Roma