Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lonely Planet in beslag genomen - Forum Wereldfietser

Lonely Planet in beslag genomen

In Irkestam, Kirgizstan net voor de grens met China ontmoette ik Yann, een Franse fietser. Hij kwam uit China, ik ging er naartoe. Voor 10 euro kocht ik zijn Lonely Planet over. Goede deal en precies op tijd leek mij zo. Helaas het plezier was van korte duur. Tassen moesten open van de grenswacht. Handschoenen aan voor de hygiene en alles werd doorzocht. "Dit boek is niet goed," zei de man. Taiwan is een deel van China en het staat niet goed op de kaart. Ik moet dit boek in beslag nemen." Ik kon praten als brugman, slijmen :lol: , boos worden :evil: :evil: , niets hielp. En in zijn bureaula lagen nog vijf exemplaren! Wees dus gewaarschuwd: Ga je ook naar China, verpak het boek, stop het onderin je tas, vieze stinkende was bovenop en misschien heb je dan een kans dat men het niet ontdekt. Of misschien beter: Wie wil er een download bischikbaar maken en heeft er zin om de eerste bladzijde in te scannen, Taiwan groen "fotoshoppen" en het stippellijntje te wissen. Ik krijg er mijn boek niet mee terug, maar misschien voor een volgende keer. :twisted: :x ***Chinezen!

China; een prachtig land gebukt onder een verwerpelijk regime :evil:
je had voor het bezit van de lonely planet zelfs in de cel kunnen belanden......gelukkig had je ook niet nog eens "Wilde zwanen" bij je.

Van Wikitravel:
De reisgids voor China van uitgever Lonely Planet is voor de Chinese regering onaanvaardbaar en bijgevolg verboden in China. Elk gevonden exemplaar wordt in beslag genomen en de eigenaar kan ondervraagd worden of zelfs in de cel vliegen. Lonely Planet zelf raadt aan dat reizigers hun gids gewoon goed verbergen — en krijgt dan ook de kritiek dat ze te weinig hun verantwoordelijkheid nemen, aangezien het uiteindelijk wel de reizigers zijn die in de problemen kunnen komen.

Jij fietst daar vrij rond! :D Goede reis!

Had je maar de Rough Guide moeten meenemen, die zijn veel beter!
Met name voor fietsers omdat ze gedetaileerder ingaan op de kleinere plaatsen.

De Chinezen hebben kennelijk kennis van zaken! :wink:

marjan schreef:China; een prachtig land gebukt onder een verwerpelijk regime :evil:
je had voor het bezit van de lonely planet zelfs in de cel kunnen belanden......gelukkig had je ook niet nog eens "Wilde zwanen" bij je.
Ssht, voor je het weet blokkeren ze de Internet toegang tot de WF :(

Groetjes,
Frank

Terecht! Vreselijk boek geschreven door moraalridders. Gezeur over goedkope hotels terwijl die lui zelf allang en breed het duurste hotel kunnen dokken.

Wel erg handig trouwens :D

Ik kan ook een duur hotel dokken maar leuk? Nee niet bepaald. En de schrijvers schrijven voor een bepaalde doelgroep, backpackers voornamelijk en in die categorie val ik (wij) wel min of meer. Moraalridders? Beetje kleuring kan geen kwaad en overigens, had ik aan de grens een Rough Guide aangeboden gekregen, had ik die zeker ook aangenomen. Ben ik alleen wel benieuwd wat voor kaartjes die hebben afgedrukt.

Hee die Harry!

Sinds jij weer internet cafés tegenkomt ben je er volgens mij niet uit te slaan.
Je bent erg actief online de afgelopen twee dagen!

Fiets ze!

Blanche

Actief on-line? Ja, voor het eerst sinds een week. Ik ben nu in Kashgar en verblijf voor een poep en een scheet in de jeugdherberg,....met gratis internet!! Ik probeer er momenteel achter te komen of het mogelijk is een visum aan de grens met Pakistan te krijgen. Ben bang dat die Chinezen weer gaan tegenwerken, Pakistan verstrekt naar zeggen een visum aan de grens.
Wie er nog andere tips voor China heeft als alternatief, welkom, voel me een beetje blind nu maar kan het natuurlijk ook gewoon als een Marco Polo zelf gaan opzoeken. Behalve Tibet dan weer, krijg ik echt problemen mee, ook al weer die g**&@!! chinezen.

Hoi Harry,
Komt heel bekend voor. Onze reisgids hadden we op diezelfde grensovergang flink onderin de tassen gestopt.
Maar je kan altijd terug vallen op de uitstekende positief geschreven reisgidsen die je in de boekwinkels in Kashka kan kopen :lol: (zijn wel in het chinees)
veel succes jongen......doe voorzichtig...

marco
harry-fietsenaar schreef:In Irkestam, Kirgizstan net voor de grens met China ontmoette ik Yann, een Franse fietser. Hij kwam uit China, ik ging er naartoe. Voor 10 euro kocht ik zijn Lonely Planet over. Goede deal en precies op tijd leek mij zo. Helaas het plezier was van korte duur. Tassen moesten open van de grenswacht. Handschoenen aan voor de hygiene en alles werd doorzocht. "Dit boek is niet goed," zei de man. Taiwan is een deel van China en het staat niet goed op de kaart. Ik moet dit boek in beslag nemen." Ik kon praten als brugman, slijmen :lol: , boos worden :evil: :evil: , niets hielp. En in zijn bureaula lagen nog vijf exemplaren! Wees dus gewaarschuwd: Ga je ook naar China, verpak het boek, stop het onderin je tas, vieze stinkende was bovenop en misschien heb je dan een kans dat men het niet ontdekt. Of misschien beter: Wie wil er een download bischikbaar maken en heeft er zin om de eerste bladzijde in te scannen, Taiwan groen "fotoshoppen" en het stippellijntje te wissen. Ik krijg er mijn boek niet mee terug, maar misschien voor een volgende keer. :twisted: :x ***Chinezen!

Ha die Harry,

Ik heb hier nog een Lonely Planet Taiwan liggen. Moet ik je die naar Kashgar sturen? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

harry-fietsenaar schreef:Ik kan ook een duur hotel dokken maar leuk? Nee niet bepaald.
Uuh wat is er nou niet leuk aan een duur hotel? Behalve dat het duur is?!? :shock:

Enkele keer is een goedkoop hotel leuk (in Jeruzalem b.v heel veel lol gehad om al die aparte types in low-budget hostel) maar meestal vind ik het maar vies. Liever in mijn eigen tentje van eenmalig EUR 140,- lig ik tenminste in mijn eigen vuil :lol: Hoewel kamperen in Kasgar wel lastig zal zijn, waars. onmogelijk.

Ik vond in China de 'dure' hotels (ja we hebben het over 9 Euro voor twee personen of nog minder,waar hebben we het over) trouwens ook vaak vies. Altijd haren en nagels in bed, wc, badkamer.. ja waar eigenlijk niet? Ha,ha.

Dat lonely planet-echtpaar, Wheeler, ziet er gewoon een beetje tsja eng, sektarisch uit zien. Check:http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/1 ... 68x308.jpg

Zijn het geen zevende dags-adventisten ofzo? :D


Nou ja nevermind. :wink:

Heel veel plezier met je fietstocht! En als de Chinezen moeilijk doen ga je toch lekker niet naar Tibet of Pakistan maar 'gewoon heel gelukkig op het Thaise strand zijn'. Ook leuk!?

En nu weer gewoon genieten van de reis he.

Groetjes en take care!
Marieke

Het is wel gevaarlijk in een duur hotel zie ik nu net:

Vuur verteert hotel Islamabad na aanslag
Uitgegeven: 20 september 2008 17:05


ISLAMABAD - Een grote brand die zich erg snel verspreidt is uitgebroken in het grote Marriott Hotel in Islamabad, de hoofdstad van Pakistan.


De brand brak uit als gevolg van een aanslag op het pand die werd gepleegd met een autobom, aldus ooggetuigen.

Waarnemers ter plaatse vrezen dat nog honderden mensen in het hotel zijn, terwijl de vuurzee snel om zich heen grijpt.

Slachtoffers

Volgens de politie zijn er zeker twintig doden en twintig gewonden gevallen. De vermoede bomexplosie voor de ingang van het hotel was enorm en heeft tot honderden meters in de omtrek schade aangericht.

Diplomatieke vestiging

Veel landen hebben in het Marriott-hotel in Islamabad een diplomatieke vestiging. De Nederlandse ambassade zit echter in een ander hotel in de Pakistaanse hoofdstad, aldus een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het ministerie zoekt uit of er Nederlanders in het
Marriott verbleven.

oei toch maar lowbudget..
Mijn dochter mocht de Lonely Planet houden, toen ze Taiwan eruit scheurde.

De vriendelijkste Chinezen vind je in Taiwan! :D :D :D :D

Wij zijn bijna 25 jaar geleden door China en Tibet getrokken, met de Lonely Planet. Bij de grens zijn we ook heel achterdochtig bekeken, maar gelukkig hadden we een exemplaar van het 'Rode Boekje' hoog in de rugzak zitten. Dat veranderde de sfeer meteen. Ik zou niet weten welk wondermiddel je er nu in zou moeten stoppen.

Tip: afgelopen jaar kwamen we heel soepel Egypte in, toen de Koran bovenop bleek te liggen.

Ligandi schreef:Wij zijn bijna 25 jaar geleden door China en Tibet getrokken, met de Lonely Planet. Bij de grens zijn we ook heel achterdochtig bekeken, maar gelukkig hadden we een exemplaar van het 'Rode Boekje' hoog in de rugzak zitten. Dat veranderde de sfeer meteen. Ik zou niet weten welk wondermiddel je er nu in zou moeten stoppen.
Foto's van de Olympische Spelen die de hemelhoge glorie van China niet in twijfel trekken natuurlijk!
Leon

Waar de Chinezen zich nogal druk over maken... :cry:

China staat nog altijd op mijn lijstje van landen die ik wil bezoeken. Ik wacht nu toch maar tot betere tijden.

Er zijn twee soorten Chinezen:
1. de gewone Chinees die je op straat tegen kan komen. Als je door China reist zal je merken dat dit heel aardige, hartelijke en ook nieuwsgierige mensen zijn.
2. Chinezen met een pet op. Die zijn ergens voor in functie. Die worden snoeihard afgestraft als ze afwijken van de lijn die door hogere kaders is uitgezet, of waarvan ze denken dat die zo zijn uitgezet. 'Petten' zijn in onze ogen heel dom, en ontzettend rechtlijnig. Die nemen een boek in beslag omdat er misschien een kaart in staat die misschien niet overeenkomt met wat misschien de partijlijn is. Neem het ze maar niet al te kwalijk, ze kunnen niet anders. En als je ze zover kunt krijgen dat ze (soms letterlijk!) die pet afzetten, zijn het ook heel aardige, hartelijke en nieuwsgierige mensen.

Ga dus gewoon naar China, maar laat onze normen en waarden thuis en pas je aan aan je gastland. Dan kan je er een geweldige tijd hebben.

Nog een leuke tip: als je in een restaurant in de binnenlanden (geen westerse menukaart) gaat eten, leg dan een bepaald bedrag op tafel, wijs in je woordenboek de zin aan: 'Wat beveelt u aan?' en je zult heerlijk eten. Is bij ons in vier maanden maar een keer fout gegaan, en dat lag meer aan ons dan aan onze gastheer.

bert sitters schreef:China staat nog altijd op mijn lijstje van landen die ik wil bezoeken. Ik wacht nu toch maar tot betere tijden.
Hoi Bert,
Of je wel of niet gaat is natuurlijk geheel aan jou maar ik ben het wel eens met "Ligandi". We hebben nu twee maal een aantal maanden door China gefietst en beide keren hebben we hele hartelijke mensen ontmoet. Maar natuurlijk moet je je Nederlandse pet thuis laten (geldt voor erg veel landen). Iets wat in eerste instantie gek/vreemd voorkomt went na een tijdje vanzelf. Ook met de politie hebben we veel domme, nare, leuke, vervelende maar ook grappige ervaringen gehad. Wanneer je het land en de mensen iets beter begrijpt, begrijp je ook wat de daden zijn. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je het ermee eens hoeft te zijn!
China ontwikkelt zich in een hele korte tijd en waar wij in Nederland) jaren over hebben gedaan.

Oh ja, op de fiets en wandelbeurs http://www.fietsenwandelbeurs.nl geef ik op beide dagen een lezing over het fietsen door China. Maar iets vertelt me dat je dat al weet :lol:


Afbeelding

Oh ja, eten kan je heerlijk in China.... :D
Afbeelding

Even terug naar de topic. Harry, in de twee grote low-budget hotels in Kashka (die zul je nu inmiddels wel hebben gevonden, ga gewoon een Europeaan achterna en je komt er vanzelf) kun je vaak wel aan een reisgids komen. Succes, Marco