Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen GPS op de fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of geen GPS op de fiets?

Heb je een GPS op de fiets of overweeg je er een aan te schaffen?

Ja, ik heb een GPS en ik wil niet meer zonder
30%
36
Ja, ik heb een GPS, maar gebruik hem zelden
8%
10
Nee, maar ik ben van plan er een aan te schaffen
14%
17
Nee, maar ik sluit niet uit dat ik er ooit een zal nemen
35%
43
Nee, ik heb en wil absoluut geen GPS
13%
16

Peter M schreef:
De tovenaar schreef: vooraf en achteraf kan je naar hartelust de digitale kaart bewerken, aanpassen en op je website weergeven :P

:?:
hier haak ik even af. Wellicht te cryptisch geformuleerd voor mij.

Bedoel je dat je een weg ontdekt die je niet fietst en wel als gefietst op je websitekaart weergeeft :o

Peter
Je kan denken aan fietsroutes of knooppuntennetwerken downloaden en aan de GPS kaart toevoegen. Of fietspaden die niet op de kaart staan, intekenen, maar dat is voor gevorderden . Als je het wilt kan je je eigen topografische kaart maken en in je GPS stoppen :D

De tovenaar schreef: Je kan denken aan fietsroutes of knooppuntennetwerken downloaden en aan de GPS kaart toevoegen. Of fietspaden die niet op de kaart staan, intekenen, maar dat is voor gevorderden .
Oeps, die komt wel erg hard aan :D Nou ja, dan maar geen gevorderde :cry:
De tovenaar schreef: Als je het wilt kan je je eigen topografische kaart maken en in je GPS stoppen :D


Volgens mij vind ik fietsen leuker 8)

Peter

Haike schreef:
marjan schreef:Ik heb geen gps en vond het tot mijn laatste vakantie absoluut niet nodig, vond het eerlijk gezegd een hebbeding, echt van deze tijd. :? Ik hou van kaarten. Thuis tijdens voorbereiding er eindeloos op turen, fantaseren en uiteindelijk de weg erop te banen.
Maar een stuurtas met kaart lezer die je kaart tegen nattigheid beschermd doet veel. Plus dat je die niet uit je tas hoeft te pakken.... :lol:
Ik gebruik GPS gewoon als een "kaart", ik rijd zelden tracks. Hij zit bevestigd voor op de thriathlonstuur. Je kunt tijdens het fietsen bij elk kruispunt inzoomen tot op detail en de juiste richting kiezen. Daarna weer uitzoomen tot op provincieniveau voor het overzicht. Echt perfect.
Overigens zit mijn GPS ook tijdens regen op het stuur. Ik bevestig daarover dan gewoon een plastic beschermkapje van een doos en zodoende blijft het apparaat droog.
Ik heb een GPS Garmin Legend HCX. Wil niet meer zonder rijden. Zelf kan ik goed kaart lezen maar met de Gps is het een goede aanvulling.
In het buiten land rijd ik op Waypoints die ik onderweg aanmaakt.
De GPS wil jou onderweg je de grote weg opsturen zoals de N wegen die druk zijn in Frankrijk ,deze negeer je dan en volg gewoon de D wegetjes ,wat later begrijp de sateliet dat jij de kleine wegetjes wilt en je GPS neem jou roete weer op zoals op de kleine wegetjes.
Het voordeel van de GPS is wat ik ervaart is dat je wat minder hoef te turen op je kaarten en dat je zo meer tijd overhoud voor andere leuke dingen onderweg.
Het nadeel is dat je wel om de paar dagen steeds bezig bent je batterijs op te laden op campings.
Ik neem zelf altijd 8 batterijs mee voor onderweg en dat is wat meer bagage.


PS:Wel kaarten en meschien een kompasje mee dat kan handig zijn voor onderweg.

Groetjes

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Vrijdag 5 september stemde ik: ik heb geen gps maar sluit niet uit er ooit 1 aan te schaffen.
Nou, dat ooit is nu al. :D
Heb een Garmin 60cx aangeschaft..heb de hele winter tijd om uit te vinden hoe het werkt en hier tochtjes mee rijden voor de oefening.

Laatst zag ik ergens een gps 60CX voor 320 euro nieuw, ik heb hem een jaar of wat geleden nog gekocht voor 490 euro, hoeveel was hij nu.

Overigens ben ik heel tevreden over de gps.

Alleen vond ik het zeker in het begin een duur ding dat men kan stelen(gelukkig is de prijs wat gedaald, zo wordt hij wat minder interessant), dat je bij wijze van spreke mee de douche in moet nemen, en dat kan ook. Gelukkig genoeg.

Groeten,

Willem

wwwillem schreef:Laatst zag ik ergens een gps 60CX voor 320 euro nieuw, ik heb hem een jaar of wat geleden nog gekocht voor 490 euro, hoeveel was hij nu.

Overigens ben ik heel tevreden over de gps.

Alleen vond ik het zeker in het begin een duur ding dat men kan stelen(gelukkig is de prijs wat gedaald, zo wordt hij wat minder interessant), dat je bij wijze van spreke mee de douche in moet nemen, en dat kan ook. Gelukkig genoeg.

Groeten,

Willem

Volgens kieskeurig.nl vanaf €224, een Legend hcx kost nu nog 'maar' €170 (was een jaar geleden nog 2x zoveel). Mijn Venture cx (niet meer in productie) kan je op ebay voor minder dan €100 vinden.

Bizar vind ik dat, zulke scherpe dalingen voor een produkt dat niet eens zoveel verouderd is, denk ik. In een tijd van als maar duurder wordende olie en andere prijstijgingen.

Groeten,

Willem

Garmin Gecko 201 is mijn fietsmaatje :-)
Het is een simpel apparaat zonder kaart. Ik gebruik het om campings op te slaan en als ik het zat ben te kijken welke richting een camping het dichtste bij is.
Dit jaar door de ardennen gegaan zonder kaart (tot Malmedy). Dan Luxemburg zonder kaart. Heel simpel naar het zuiden rijden ;-)
Koortom, een veredelde kompas. Ook handig in kombinatie met kaarten, om te zien of de lijn van de route overeen komen met je GPS. Ik rij nog weleens de verkeerde kant op.

Mvg,

Remy

Niet dat ik hem echt noodzakelijk vind, maar ik zou mijn 60CXs niet graag missen. Je moet de GPS echter zien als een hulpmiddel, en niet als een apparaat wat jou vertelt welke weg je MOET nemen. Zelf laad ik vaak thuis al een track in en wanneer ik dan de tocht ga maken volg ik gewoon de weggetjes die me leuk lijken. Ik zorg gewoon dat ik niet teveel afwijk van het lijntje wat op de GPS staat en dus binnen niet al teveel kilometers de beoogde bestemming kan bereiken. Kaartlezen lukt me best goed, maar om nou bij iedere afslag te kijken welke kant je op moet is niet mijn hobby. Ik fiets liever door en dan is het makkelijk als je op het schermpje kunt zien welke kant je het beste op kunt gaan.

Ik heb een beetje pech met mijn aankoop: Garmin 60 cx.
Eergisteren kreeg ik 'm thuisgestuurd en gisteren kon die alweer retour.
Heeft het uit de verpakking ongeveer een uur gedaan en toen was het over met de pret. Als ik 'm aandeed gind die binnen de 2 seconden uit.
Jammer, ga as zondag paar dagen fietsen rond Appelscha en had 'm graag uitgeprobeerd.
Nouja, heb nog de hele winter tijd.

znder jullie van dit forum af te willen jagen :lol: Hier een prima forum over alles wat met GPS te maken heeft: http://forum.gps.nl/

willemdebruijn schreef:znder jullie van dit forum af te willen jagen :lol: Hier een prima forum over alles wat met GPS te maken heeft: http://forum.gps.nl/
zie je m'n berichje daar? :lol: :lol:

@Marjan: gelukkig heb je hem dus bij een prima leverancier gekocht :)

willemdebruijn schreef:@Marjan: gelukkig heb je hem dus bij een prima leverancier gekocht :)
Ja, prima service :!: :D

Leuk om al jullie meningen en ervaringen te lezen. Het verbaast mij dat er toch nog best veel mensen zijn, die absoluut geen gps willen. Wat is de rede hiervan? Is een GPS te ingewikkeld, heb je geen zin om je er in te verdiepen?
of vind je kaartlezen gewoon heel leuk? of een combinatie?

Zelf vind ik mijn GPs geweldig...ik zou echt niet meer zonder willen.

Absoluut niet willen gaat een beetje ver, maar voor de bestemmingen waar ik naar toe ga voldoet een kaart. De batterij kan niet leegraken. Hoewel ik ook wel de voordelen zie, als je voor NL, BE en Duitsland voldoende gedetailleerde kaarten wil kopen, dan ben je een aardig bedrag kwijt. Als ik naar gebieden (Zuid-Amerika, China ed.) zou gaan waarvan geen goede kaarten zijn en waar het belangrijk is dat je weet waar je bent, dan zou ik zeker overwegen om er één te kopen.

Groetjes,
Frank
'k Gebruik de TomTom uit m'n auto. Gecombineerd met een overzichtskaart.
Dat apparaat voldoet aan de eisen die ik stel:
-Hoe kom je een beetje gericht een stad uit? (Erin ga ik gewoon naar het centrum omdat ieder stadscentrum wel iets interessants heeft)
-Hoe vind ik een overnachtingsadres?
-En bij desoriëntatie: waar ben ik en hoe ga ik verder?
Maar ik moet erbij zeggen dat ik geen routefreak ben die (in extremis, las ik ergens: ik sla de blzz van het boek om tot het uit is en dan is mijn vakantie voorbij).
Gr., A.

Ik heb gestemd dat ik "absoluut geen gps wil hebben". Dat is een behoorlijk standvastige uitspraak voor mijn doen. Voor wat betreft mijn verdwaaltalent zou ik er eentje moeten overwegen. Maarja, ik heb al heel vaak leuke weggetjes en mooie dingen gezien juist door te verdwalen.

De prijs van die gevallen staat me erg tegen. ik ben bang dat je werkelijk alles gaat plannen en op die manier een stuk van het avontuur van het fietsen in onbekend gebied verliest.

Nald schreef:ik ben bang dat je werkelijk alles gaat plannen en op die manier een stuk van het avontuur van het fietsen in onbekend gebied verliest.
Geen angst. Deze verdwaal talent gebruikt een GPS en raakt nog steeds de weg kwijt ;-)
Komt omdat ik er nauwelijks routes in doe. Alleen "points of intrest" (campings). Volgend jaar vormt wel een uitzondering omdat ik dan de groene weg naar de middellandse zee wil rijden. :roll:
De prijs.... Hangt er van af wat je er mee wil doen. Soms is een compas net zo goed, als je de GPS alleen gebruikt als compas. Ik hik voormamelijk tegen de grens van 10.000 trackpoints en het filter die garmin gebruikt om je data te "comprimeren". Is het nou zo moeilijk om een blok data door te schuiven naar je sd-kaart of iets dergelijks? Als dat volgend jaar nog niet is opgelost kijk ik of ik zelf een oplossing kan maken en zet ik het op internet :evil:
Onder GPL :P