Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht filmstatief met een goede pan- en tiltkop - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht filmstatief met een goede pan- en tiltkop

Dit jaar wordt mijn fiets extra zwaar. Ik ga in november en december fietsen in Patagonie en ga daar een reportage over maken. Dat betekent een broadcast camera (2 kg), een kleine HD camera (350 gram), een goed statief om goed te kunnen pannen en tilten (4 kg!) en dan nog van alles eromheen (dvd-brander, notebook, harddisk 1Tb, draadloze reversmicrofoon, handheld microfoon etc.).

Weet een van jullie een licht film-statief met een goede kop? De Sachtler DV1 kop is mooi, maar alleen de kop weegt al 1,7 kg.

Let op: een fotocamerastatief voldoet niet, want daarmee kun je niet mooi zwenken. :lol:

Ik houd mij warm aanbevolen voor een goed advies.
Eric Schuijt schreef:Dit jaar wordt mijn fiets extra zwaar. Ik ga in november en december fietsen in Patagonie en ga daar een reportage over maken. Dat betekent een broadcast camera (2 kg), een kleine HD camera (350 gram), een goed statief om goed te kunnen pannen en tilten (4 kg!) en dan nog van alles eromheen (dvd-brander, notebook, harddisk 1Tb, draadloze reversmicrofoon, handheld microfoon etc.).

Weet een van jullie een licht film-statief met een goede kop? De Sachtler DV1 kop is mooi, maar alleen de kop weegt al 1,7 kg.

Let op: een fotocamerastatief voldoet niet, want daarmee kun je niet mooi zwenken. :lol:

Ik houd mij warm aanbevolen voor een goed advies.
Eric,

Waarom huur je geen volgauto met een complete filmcrew? :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb een Velbon P-max statief. Weegt 1,7kg, maar is ook maar geschikt voor camera's tot ongeveer 1,5 kg. Dat weegt die van mij, en het gaat prima.
Op het moment dat je camera zwaarder wordt en je toch nog stabiliteit wilt, wordt dat moeilijk en duur (misschien iets van carbon?).

Succes!

Groet,
Maurits
Hallo Eric,
Ik weet panisch weinig van videokoppen omdat ik niet film.
Ik kan je wel aanraden om een statief pas te kopen als het het gezien en geprobeerd hebt met de camera die er op moet, dat scheelt geld en/of kilo's.
Belangrijk voor als je het echt goed wilt doen (zelf nooit zo gedaan, maar toch...): let op natrillen van de camera op het statief als je er een tikje tegen geeft, de camera moet dus mee.
Er zijn in jouw woonplaats legio zaken om te gaan kijken.
Helaas liggen echt goede statieven zelden in de opruiming, omdat er niets in zit van microsoft, intel of adobe en ze dus nooit ouderwets worden.
Heftige en bekende statiefmerken zijn Gitzo en Manfrotto. Ze hebben ook heel leuke carbon-uitvoeringen $ :lol: $
Leon

En als je kunt leven met ietsje bukken scheelt dat ook veel gewicht. Een hoger statief is niet alleen zwaarder vanwege de hoogte, maar ook omdat het door die hoogte disproportioneel zwaarder gemaakt moet worden.
Professionele cameramensen in gevaarlijke gebieden werken tegenwoordig soms met spectaculair lichte spullen.
Wim

Geen idee, maar heb je al wat 'film-fora' afgestruind.....

Groet,
Eric van Dijken

Hoi Eric,
Ben heel benieuwd hoe de docu gaat worden. Leuk idee. Ik denk inderdaad dat je het in carbon moet gaan zoeken. wel duur maar zeker licht. Ook kun je denken aan een schouderstatief. Hiermee steun je met je statief op je heupen en je schouder en met een goede beeldstabilisatie haal je hiermee hele goede resultaten.
Succes,
Marco

Hoi Bert, een volgauto gaat niet (ook al had iemand dat van de NOS dat ook al voorgesteld), want die komt niet waar wij met de fiets gaan.

Maurits ik ga eens achter dat Velbon statief aan. Werkt de frictie met een hydrauliek zoals de betere Manfrotto of Stachler statieven, of gewoon meteen een stuk rubber (polymeer)?

Ik ken wel wat profesionele cameramannen, maar die werken allemaal met en zwaar statief. Dit in verband met de stabiliteit.

Marco, dank voor de tip met een schouderstatief. Ik heb dat al geprobeerd maar dat is voor mij niet stabiel genoeg om een lang shot te maken. Zeker op een HD scherm (1920 x 1200 pixels) zie je het beeld bewegen. Met de kleine HD camera die wij voor persoonlijke dingen gebruiken, is dat niet zo erg, want die afwisselling mag wel weer. Er zijn wel alternatieven zoals een zak meenemen en die vullen met grind of zo. Ik ga gewoon testen en zoeken.

Eric

Hoi Eric,

Van Hein en Gaele hoorde ik over je filmplannen. Gaaf, ambitieus!

Ik zou het zoeken in de zelfbouw hightech.
Pannen zal ook lukken met een lichtgewicht kop op een stevig kogellager met dik vet. het vet werkt als hydraulische demping. Voor de tiltbeweging zou ik Marco's optie nemen.

Bedenk ook dat net als met fotografie degene die filmt het belangrijkst is, dan pas je hardware.

Succes,

John.

johntelleman schreef:Ik zou het zoeken in de zelfbouw hightech.
Met alle respect, de hh statiefmakers van Manfrotto en Gitzo en zo hebben echt al decennia prachtige oplossingen voor filmers. En ze zijn er ook in lichtere uitvoeringen, want de videomarkt is big booming business de laatste jaren.
Groet,
Leon

Ik heb wel eens een één-been statief meegenomen. Is aanzienlijk kleiner en lichter, terwijl je wel de hoogte hebt (hoef je niet zo krom te staan). Is natuurlijk niet zo "smooth" als een mooie videokop van Manfrotto (heb ik ook), maar het voldeed opmerkelijk goed.

Hoi Spironski, er is zelfs een eenbeen-statief van Manfrotto. Maar die is -helaas- met een zwaardere camera gewoon minder stabiel. En ik wil de optie open houden om te filmen terwijl Carla en ik in beeld komen rijden. Anders heb je steeds een fietser in beeld.

Dat roept namelijk bij mij een beeld op van zgn. Frank van Rijn foto's :wink: .
Oftewel een eenzame fiets tegen een paal of onder een bord. Maar geen mens :wink:.

En ik wil de optie open houden om te filmen terwijl Carla en ik in beeld komen rijden.
Ehhh, ja....... dat wordt lastig met een één-been! :D

Eric Schuijt schreef:Maurits ik ga eens achter dat Velbon statief aan. Werkt de frictie met een hydrauliek zoals de betere Manfrotto of Stachler statieven, of gewoon meteen een stuk rubber (polymeer)?
Zie hier
Ik denk met een stukkie rubber. Daar is de prijs ook wel naar... (rond de 80 euro) Moet wel zeggen dat het behoorlijk stabiel is! Maarja, als je er een filnke telelens aan hangt dan zal je wel een echte nodig hebben :)

(Ben je er ook bij de komende fotografiecursus dag? Dan neem ik 'm mee :) )

Groet,
Maurits

Gitzo GT 1530 carbon statief plus Gitzo G218o fluid head? Samen 1,72 kg.
Wim

Hoi Maurits,

ik heb op de Velbon site gekeken. Ik ga eens kijken of ik er een uit kan proberen (een soort van testrit:-). Wat mij verbaast is dat een duur Velbon statief pakweg 10 procent kost van wat een Manfrotto of Satchler kost. Ik hoop dat ze ze niet 10 keer slechter zijn.

Een fotocursus hoeft voor mij niet zo, maar als Marco ooit een videocursus geeft, dan kom ik graag;-)

Eric

Erg leuk idee! Ik wilde het al doen op m'n geplande 3-jarige reis maar dan met alleen een compacte videocamera. 'Helaas' bestaat er ook nog zoiets vrouwvolk wat roet in het wereldfietsreis-eten kan gooien... :roll:

Voor de compact werkt mogelijk ook zo'n mini-statiefje die rond een tientje kosten. Voor de zware camera heb ik geen idee...

Robertjan
- mompelt zoiets als "oow ja, verhaaltje schrijven..." -

Ha Robertjan, gelukkig vindt Carla (mijn vriendin) het een geweldig idee, dus zij doet vol enthousiasme mee. Sterker nog; zij heeft net een cursus documentaire maken gevolgd.
Als Carla het niet leuk had gevonden, dan had ik het niet gedaan. Want het moet wel leuk blijven.

Overigens is een goed statief met een goede kop (die met eenzelfde frictie zowel horizontaal als verticaal kan draaien) ook voor een kleine HD camera van belang. Een goed stabiel shot uit de hand is anders onmogelijk.

Als je naar programma's/documentaires kijkt waarbij ze toch een handcamera gebruiken, zie je dat de schokkerige beelden in de montage worden afgewisseld met steady shots. En die laatse shots zijn dan meestal door een professionele cameraman/vrouw opgenomen. Die dus een statief gebruikt.

Leuk weetje; gisteren heb ik een beugel gemaakt zodat ik mijzelf kan filmen tijdens het fietsen. Dit weekend ga ik hem testen.

En een ander weetje: filmen is een ding, maar het afmonteren duurt minstens net zo lang. Van de week hebben Carla en ik een stukje van 2 minuten afgemonteerd, en daar was ik een uur mee bezig voordat hij goed was. Voor het stukje van 2 minuten hebben we 20 minuten materiaal gebruikt :lol:

Eric Schuijt schreef: Leuk weetje; gisteren heb ik een beugel gemaakt zodat ik mijzelf kan filmen tijdens het fietsen. Dit weekend ga ik hem testen.
Hoi Eric,

Zit die beugel op je stuur?
Dan zal je beeld wel erg schokkerig worden!

John.

foutje