Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium of staal? - Forum Wereldfietser

Aluminium of staal?

Is er iemand met goede argumenten voor of tegen het gebruik van deze materialen in je frame bij lange reizen over onverhard terrein?

Name: Roberto

Alleen de inkoppers. Staal kan (bijna) overal gelast worden, alluminium veelal niet.. Maar een frame breekt niet zomaar.. Achterdragers of lowriders wel. Tip: Inversteer dus in goede dragers.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Staal heeft het grote voordeel dat je het kunt lassen vrijwel overal, terwijl voor aluminium lassen speciaal apparatuur nodig is. Dus als er iets met je frame aan de hand is, verdient staal de voorkeur. Staal is sterker maar stugger, alhoewel ik het laatste met fietsen eigenlijk niet merk. Alu ziet er steviger uit door de dikke buizen, maar volgens mij is dat meer uiterlijk.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Roberto

Email: sb127255@wolmail.nl

Wat je vaak ziet is dat ze een zgn oversized frame maken met aluminium. De buizen zijn dikker (in omtrek) maar dunner in wanddikte. Al met al is men in staat het gewicht van het frame te verminderen door de buis in omtrek te vergroten , maar de wand paar mm dunner te maken.. Het ziet er vaak ook stoerder uit...
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Een frame van staal is een beetje soepeler, zodat er meer rijcomfort is. Het kan ook wel roesten als je je fiets niet onderhoud, en weegt meer als aluminium. Aluminium daarentegen is lichter, stijver, maar ook zwakker, zodat er naar verhouding meer materiaal gebruikt moet worden. De kracht die een buis kan verdragen, is kwadratisch met de diameter, zodat er gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde oversized buizen. Prettige bijkomstigheid van aluminium is dat het niet roest. Nadeel: een aluminium frame gaat bij frequent gebruik maar ±5 jaar mee. Het begint te scheuren, en dit kan niet (of moeilijk) gerepareerd worden. Een stalen frame kan echter veel langer mee, tot wel 15 jaar (bij goed onderhoud).


Groetjes Bart

Nadeel: een aluminium frame gaat bij frequent gebruik maar ±5 jaar mee. Het begint te scheuren, en dit kan niet (of moeilijk) gerepareerd worden. Een stalen frame kan echter veel langer mee, tot wel 15 jaar (bij goed onderhoud).
Dit is totaal nieuw voor me en wel degelijk belangrijk, want ik rijd op Alu. Kan ik tijdig constateren dat mijn frame beschadigingen krijg, of is het meer zo dat het 'onzichtbaar' is tot ik er doorheen zak? Of moet ik zoiets na een jaar of 5 sterk 'in de gate' houden?

Nadeel: een aluminium frame gaat bij frequent gebruik maar ±5 jaar mee. Het begint te scheuren, en dit kan niet (of moeilijk) gerepareerd worden. Een stalen frame kan echter veel langer mee, tot wel 15 jaar (bij goed onderhoud)
Daarom geeft Gazelle b.v. ook maar 10 jaar garantie op het frame. Beetje slechte marketing strategie als het frame maar 5 jaar meegaat.

Van de Gazelle site:
Gazelle maakt uitsluitend kwaliteitsfietsen. Vandaar dat u op alle frames en vorken, staal en aluminium, maar liefst 10 jaar garantie krijgt!