Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het vinden van een geschikte multi inzetbare fiets - Forum Wereldfietser

Het vinden van een geschikte multi inzetbare fiets

Fietsvrienden,

Bestaat er in de fietsbranche wat ik zoek?

Ik wil in de zomer fietsvakantie tripjes maken met volle bepakking en evt. ook een fietskar achter de fiets.
Maar in de winter wil ik graag met dezelfde fiets (zonder alle dragers, etc) deelnemen aan veldtoertochten.

Welke fiets zou hiervoor geschikt zijn?

Groetjes, Rob.

In principe is een veldrijfiets behoorlijk geschikt om mee op vakantie te gaan, en dat wordt ook wel gedaan. Een veldrijfiets verschilt nu ook weer niet zoveel van een klassieke randonneur. Er is ruimte voor bredere banden, het frame is wat steviger dan bij een racefiets, en de zit is niet zo belachelijk voorover. Zelf weet ik niet wat er op dit moment allemaal op de markt is, maar ik kan me voorstellen dat de huidige generatie wedstrijd veldrijfietsen een beetje te toegespitst is. Je wilt toch wel een echt sterk frame, met oogjes voor dragers, en misschien liever geen sti grepen maar echte crossverstellers. Tenzij je alleen in Nederland en Denemarken met vakantie gaat wil je ook een triple crankstel.
Ik weet het niet zeker, maar het zou wel eens kunnen dat je bij een bescheiden budget het beste kunt kijken naar een wat oudere tweedehands stalen fiets waar je dan het nodige aan verandert (ik zag net op Marktplaats een stalen Gazelle, en een luxe Bioracer met alle nokjes die je maar kunt willen). Heb je meer geld, dan kun je aan een maatfiets denken, zodat het frame ook echt geschikt is voor beide toepassingen. Dan kun je ook gelijk kiezen voor een voor touring meer geschikte (=steviger) achterasbreedte van 135 mm.
Ik ben benieuwd of er hier ook veldrijders zitten. Die kunnen vast iets meer zeggen over de geschiktheid van moderne alu veldraceframes. Als je in plaats van tassen op dragers een tweewieler bagagekar gebruikt wordt je frame natuurlijk veel minder belast, en hoef je alleen nog maar wat lichtere verzetten toe te voegen.
Andersom is een 26 inch vakantiefiets met lekker brede banden weliswaar niet geschikt voor veldraces, maar wel om in de winter onverharde tourtochtjes te maken. Het hangt er dus ook een beetje van af hoe competitief je dat veldrijden wilt doen.
Wim

Een blik in de catalogus van Rose leverde het volgende model op: Red Bull Multicross-300 Trekking. http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=14886

Overigens zou ik met je wensen gewoon naar een framebouwer bij je in de buurt gaan. Wat is je budget trouwens?

om eerlijk te zijn denk ik zelf gelijk aan de cross check van surly, das een cx stijl fiets (staal) met veel verschillende opbouw opties. Alle nojes zijn aanwezig en is in een aantrelkkelijke opbouw te koop, of als frameset zodat je deze zelf met je favo componenten kunt opbouwen.
Bas

B@se schreef:om eerlijk te zijn denk ik zelf gelijk aan de cross check van surly
Daar dacht ik ook aan. Die heb je ook in deze variatie: http://www.surlybikes.com/travelerscheck.html

niko
robrijen schreef:Fietsvrienden,

Bestaat er in de fietsbranche wat ik zoek?

Ik wil in de zomer fietsvakantie tripjes maken met volle bepakking en evt. ook een fietskar achter de fiets.
Maar in de winter wil ik graag met dezelfde fiets (zonder alle dragers, etc) deelnemen aan veldtoertochten.

Welke fiets zou hiervoor geschikt zijn?

Groetjes, Rob.
Dat kan met iedere echte randonneur: accessoires er afschroeven, andere banden erop, klaar

Als je naar de site van Santos gaat, http://www.santos-bikes.nl kun je daar ook een fiets geheel naar eigen wens samenstellen. Misschien is dat ook een van de optie's voor je.

Of naar de Koga site http://www.koga-signature.com/nl/about- ... ature.aspx , waar je hetzelfde kan doen.

Met mijn MTB deed ik, jaren lang, al deze activiteiten. De cyclecrossfiets vond ik, met de bobyak, in de afdalingen iets te slap maar het was geen aluminium. Bij de veldrit tourtochten vond ik de banden van de crossfiets te smal. Ik heb of liever had een redelijke ervaring als cyclecrosser.

of een fiets uit de Stevens X cross serie.

Gewoon een mountainbike met BOB trailer en evt kleine bagagedrager.
(wij gaan ermee naar Ghana voor een reis van 8 weken.)
Pas ook mee op vakantie geweest (perfect gewoon,(wel rijden met minimaal 2.2 braade banden.)

(nu net terug van een weekend mountainbiken in Belgie.)
Volgende week weer toertochtjes rijden, en dan bike klaarmaken voor de reis. :D