Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental-banden - Forum Wereldfietser

Continental-banden

Ik wil graag jullie mening voor het soort band voor mijn Koga Traveller van 2007.
Per jaar rijd ik ongeveer 12.000 kilometer, dus een goede band is noodzaak.
Ik zal mijn ervaringen van de afgelopen tijd geven, dan hebben jullie misschien een idee wat voor mij de beste band kan zijn.
Overal hoor ik andere ervaringen over verschillende merken, maar ik wil simpelweg op Conti blijven rijden.

Toen ik mijn fiets kocht in oktober 2007 zat er Maxxis Overdrive op. Deze heb ik na 5.000 km laten vervangen omdat het loopvlak poreus werd.
Op mijn vorige fiets, een Koga Balance van 2006 die helaas gestolen werd, had ik ContiSportContact. Een héérlijke asfalt band, snel, veel gevoel en grip (ook op nat asfalt) en nooit lek gereden. Die dus nu weer op mijn nieuwe fiets.
Vorige maand ben ik echter verhuisd van de randstad (met veel asfalt) naar Terschelling (veel schelpenpaden). Mijn fietsenmaker raadde mij toen de Schwalbe Marathon XR aan.
Ik was uit het verleden al niet zo dol op Schwalbe, maar vooruit, ik probeer het. Twee weken is het goed gegaan, maar toen had ik voor en achter een lek...
Ik kan niet zonder mijn fiets, dus direct andere banden laten monteren. De beste man had geen Conti op voorraad, dus ben ik voor Schwalbe Marathon Plus gegaan. Misschien wel bekend, met die blauwe "punaise-laag" er in. Daar rijd ik nu twee weken op, maar 't rij-gevoel is eigenlijk ver te zoeken en op natte steentjes is de grip ook niet geweldig.

Ik ben dus weer aan het kijken naar een goede Conti-band. Mijn eisen: extreem lekbestendig, veel rijgevoel en grip, lichtsturend.
Het liefst rijd ik weer op SportContact, maar daar komen toch door de schelpenpaden inkepingen in. Ze zullen niet snel lek gaan, maar toch, ze zijn er niet direct voor geschikt natuurlijk. De TouringPlus heeft ook zo'n "punaise-laag" maar vind ik qua gewicht toch wat zwaar. Zo doende zou ik voor de TopContact of TravelContact gaan. Weten jullie of er veel verschil is in de Vectran-laag van de TopContact en de nylon/kevlar-laag in de TravelContact?
Kan het ook zijn dat Schwalbe-buitenbanden niet goed samen gaan met Conti-binnenbanden?

Wij hebben al jaren de Marathon XR (oude antilek laag)en zijn uiterst tevreden.

Waarom: A) géén lekke banden B) liggen als een blok op de weg zeker dergelijke bergwegen met dito stenen/keien.
Afbeelding
De originele Conti binnenbanden zitten er gewoon nog in, dus dat moet geen probleem zijn.
Koga schreef: Twee weken is het goed gegaan, maar toen had ik voor en achter een lek...
Ik kan niet zonder mijn fiets, dus direct andere banden laten monteren.
en
Kan het ook zijn dat Schwalbe-buitenbanden niet goed samen gaan met Conti-binnenbanden?
begrijp ik het goed dat je er direkt andere banden tegen aan gesmeten hebt zonder te weten waarom je lek had?
Voor het eerst een lange tocht (1500 km plus) ereden zonder lekke banden, nu op een CONTIOTO. Over asfalt en 'dirt roads'. En een enkel schelpenpad. Dus voor mij voortaan Conti. Maar over de andere types die je noemt kan ik niets zeggen

Ik heb afgelopen zomer een flinke tocht gemaakt in Australie met zo'n 800 km onverharde wegen waar we veelal met redelijk wat geweld overheen denderden.
Ik ben uiterst tevreden over de Continental TopContact banden waar naderhand niet aan te zien was dat ze heel wat te lijden hebben gehad.
Dus ik raad die band echt aan.

Ik heb iets van een 1500km in de pyreneëen gefietst deze zomer, in 2 keer :) en heb toen een paar 100km onverhard gefietst. Ik reed uiteindelijk lek in Parijs toen ik van Austerlitz naar Nord moest. De banden waren Conti Travelcontact en ze hebben nu iets van een 3000km gedaan, er is wat slijtage maar ik kan er toch nog zeker 3000km mee fietsen. Op nat wegdek vind ik ze wat minder grip hebben.
begrijp ik het goed dat je er direkt andere banden tegen aan gesmeten hebt zonder te weten waarom je lek had?
Ik ben net 200 km van mijn vaste fietsenspecialist verhuisd, dus ik ben nog bezig met het retourneren. Ik moest wat, anders kon ik niet fietsen.[/quote]
Koga schreef:
begrijp ik het goed dat je er direkt andere banden tegen aan gesmeten hebt zonder te weten waarom je lek had?
Ik ben net 200 km van mijn vaste fietsenspecialist verhuisd, dus ik ben nog bezig met het retourneren. Ik moest wat, anders kon ik niet fietsen.
Tsja, je had natuurlijk ook een nieuwe fiets kunnen kopen! :wink:

Als je lek rijdt, moet je altijd eerst uitvinden waarom je lek had, anders blijf je bezig. Als het velglint verschoven is (gat aan de binnenkant) hebben nieuwe banden ook niet veel zin. Twee gaatjes naast elkaar (=stootlek) is aan de pomp te wijten. Uitgescheurd ventiel: montagefout of kwaliteitsprobleem. En zo kun je nog wel even doorgaan

Sommige banden zijn vreselijk gevoelig voor 'scherpe schelpjes en vochtige weg' soort problemen, maar ik zou de XR's daar niet direct onder scharen. Antileklagen zijn daar tegen trouwens maaar een lapmiddel, een rubbersoort/profiel waar het spul om te beginnen niet aan blijft hangen werkt beter

Bedankt Marten,
Ik zal extra naar het velg lint kijken, dat zou inderdaad een oorzaak geweest kunnen zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.
In die XR's zitten nauwelijks inkepingen, maar toch zat het gat in de binneband aan de kant die tegen de buitenband zit, dus niet bij het velglint...

Ik heb overigens Conti TravelContact besteld, de MarathonPlus zet ik op mijn andere fiets.
Ik heb Conti om raad gevraagd. Uiteraard zal daar best wat marketing in zitten, maar het kwam erg duidelijk en logisch over hun advies.

Die banden had ik al gewild i.p.v. de XR's, maar mijn fietsspecialist raadde mij dus anders aan haha... dat heeft hij geweten... gelukkig kan ik ze retour geven.

Ik heb overigens Conti TravelContact besteld
Denk je aan de garantie van Conti........alleen als je conti binnenbanden heb :wink: