Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

'k Heb een oude (1996) VW Polo die loopt als een trein.
Per jaar rijd ik:
auto...6000 km (altijd met >= 2 personen)
fiets...7000 km
trein...2000 km
En dit jaar auto gehuurd in het buitenland: 2000 km.

peter de rijk schreef:Maar goed, dit is natuurlijk allemaal allang bekend en eigenlijk is het net een soort wel of geen helmdiscussie. Oeverloos en nutteloos want iedereen heeft zijn standpunt allang bepaald en sommigen zijn zelfs niet te beroerd om dat op quasi-religieuze wijze te verwoorden (zie Fien hierboven).
Er is inderdaad een grote groep autobezitters waarmee niet te discussiëren valt. Ik ken ze zelf ook: ze weten niet hoe een trein er van binnen uitziet, vinden fietsen niet bij hun sociale status horen en zeuren over het fileleed dat ze zelf veroorzaken. Deze groep wordt gekoesterd en in hun wereldbeeld bevestigd door een coalitie van bedrijven (auto-industrie, wegenbouwers, oliemaatschappijen etc.), maatschappelijke organisaties (Kamer van Koophandel, ANWB etc.) en nieuwsmedia (zoals de grootste landelijke ochtendkrant en het grootste opinieweekblad). Het stempel dat deze machtige coalitie op onze maatschappij drukt is zeker zo groot als de invloed die kerk en religie tot ver in de 20e eeuw hadden. De bijdrage van Fien hierboven is daarom niet alleen humorvol, maar ook een treffende vergelijking.

bert sitters schreef:Ik reis beroepsmatig zeer veel en kom maar weinig bestemmingen tegen die ik in combinatie van trein en fiets niet kan bereiken.
Ik reis beroepsmatig niet veel, maar als ik het met OV en fiets zou moeten doen zou ik een stuk meer uren reizen. :D
Leon

bert sitters schreef: Ik reis beroepsmatig zeer veel en kom maar weinig bestemmingen tegen die ik in combinatie van trein en fiets niet kan bereiken.
Maar de hamvraag is natuurlijk hoe lang je daarover doet. Voor jou is dat kennelijk niet van belang, maar velen zullen dan toch vaak voor de auto kiezen, alleen al omdat dat algauw uren per heen- en terugreis scheelt.

peter de rijk schreef:
bert sitters schreef: Ik reis beroepsmatig zeer veel en kom maar weinig bestemmingen tegen die ik in combinatie van trein en fiets niet kan bereiken.
Maar de hamvraag is natuurlijk hoe lang je daarover doet. Voor jou is dat kennelijk niet van belang, maar velen zullen dan toch vaak voor de auto kiezen, alleen al omdat dat algauw uren per heen- en terugreis scheelt.

Ik dacht dat je al onderweg was naar het Gardameer. Volgens mij red je het echt niet meer om daar vanavond te zijn.
Zoals ik al aangaf: van Amsterdam naar 's Hertogenbosch ben ik sneller dan wanneer ik de auto zou pakken. Zo weet ik meer voorbeelden.

Er is ooit een onderzoek geweest naar de verplaatsingen van de bestuurders van 50 auto's die op een moment achter elkaar in de file stonden.
Op de vragen aan de bestuurders in de rij kwamen de bekende negatieve vooroordelen over het openbaar vervoer. Met daarbij natuurlijk de reactie: "Met het OV ben ik veel langer onderweg." Uit onderzoek naar de verplaatsingmogelijkheden tussen hun woonadres en werkadres bleek dat de meerderheid van de 50 achter elkaar in de rij minder reistijd nodig zou hebben, Wanneer zij gebruik zouden maken van het OV.

Jouw hamvraag is niet volledig. Toegevoegd moet worden: "Wat doe je met de tijd tijdens het vervoer?"
Natuurlijk betekent het reizen met het OV dat je regelmatig wel eens meer tijd kwijt bent, dan wanneer je de auto pakt. Als in mijn moeder opzoek in haar verzorgingshuis is dat voor mij het dubbele aan reistijd. In de trein kan ik echter allerlei dingen doen, die ik sturend in een automobiel niet kan doen.

Bert,

Misschien moeten we de voordelen van de trein niet te luid verkondigen. Stel je voor dat 10% van de automobilisten vanaf morgen de trein zou pakken, dan zou de NS het aantal treinen moeten verdubbelen om ze fatsoenlijk te kunnen vervoeren. Ik vrees dat de klapstoeltjes waar wij onze fietsen zo graag tegenaan zetten, dan permanent bezet zouden zijn... :(

bert sitters schreef:Je "moet" niet met de automobiel naar Amsterdam..
Tuurijk hoef ik niet met de auto naar Amsterdam Bert. Sterker nog, wanneer ik naar Amsterdam ga reis ik meestal met de trein.
Ik reageerde alleen op iets wat Eric een tijdje geleden op het forum schreef; wanneer je met een Porsche komt voorrijden kan je zo een fiets met een titanium meenemen voor een testritje..
Laat ik nu een oude Porsche hebben. :wink:
PS: Niet doorvertellen dat de dagwaarde van die auto stukken lager ligt dan een titanium trekkingfiets

Ik vond de analyse van Peter anders erg scherp. 't Is immers zo'n fijne discussie waar je toch niet uitkomt. Zeker als die zo simpel gevoerd wordt. Er zijn namelijk zoveel condities die je ertoe kunnen doen besluiten om voor OV dan wel auto te kiezen: reistijd, filegevoeligheid, kinderen, leaseauto, werktijden, budget, milieubewustzijn, gewoonte, vakantiegebruik, etc etc. De keuze is een optelsom van meerdere elementen. Sommigen reduceren de realiteit tot een enkele reis A'dam-Den Bosch. [zucht]

bert sitters schreef: De meeste auto's zijn ingericht voor het vervoer van vier personen, maar in meer dan 70% van de auto's die deelnemen aan het verkeer zit slechts een persoon.
Dat is voor die trein van jou niks beter

Als in de overige 30% die auto bezet wordt met twee personen kom je al op een gemiddelde bezettingsgraad van 33%.

Voor de NS kom je 35% tegen

;)

Ik heb al 30 jaar geen auto meer en vele jaren heb ik geprobeerd om collega's er van te overtuigen dat ze ook zonder auto naar hun werk kunnen. Probleem met de mensheid is dat ze zo ontzettend gemakzuchtig/lui zijn en altijd smoezen verzinnen om maar met de auto te gaan. Al die tijd ben ik er maar een tegengekomen die echt een auto nodig had en dat was een gehandicapte.

Enkele van de excuses:

Iemand gebruikt de auto om de 4,5 kilometer naar haar werk te overbruggen:
"Als ik ga fietsen dan ga ik zo zweten en ik vind het zo naar om op mijn werk te komen met bezwete oksels".

En een ander komt met de auto van Zaandam naar Almere. Woont 1 kilometer van het station en het werk is 300 meter van Almere Centraal. Dankzij de belastingmaatregelen van een vorig kabinet Balkenende (in 2003 was het geloof ik) werd het aantrekkelijker om de auto te nemen dus gaat hij niet meer met de trein.

" Gaat het nu sneller," vraag ik.
"Nee." Hij is nu heel veel tijd kwijt aan het vinden van een parkeerplek in Almere.
En op mijn vraag waarom hij dan niet met de trein gaat is het antwoord:
"Ik moet staan in de trein."
"Helemaal naar Almere?"
"Nee, ik Sloterdijk kan ik zitten."
"Hoe lang duurt het het dan van Zaandam naar Sloterdijk?"
"Zeven minuten."
27 jaar is de zak.

"Het regent altijd," is ook een klassieker terwijl vaststaat dat het in Nederland maar 4-5% van de tijd regent oftewel gemiddeld een uur per etmaal. Bovendien zijn er regenpakken.

"Er zijn zoveel plekken waar geen openbaar vervoer komt." Ook een lulkoekargument want het overgrote deel gaat nooit naar die plekken.
En ook al is de bushalte een kilometer verderop dan vindt men het onbereikbaar. Je zou eens een kilometer moeten lopen.

Toen ik jong was waren er in Nederland een paar honderdduizend auto's Toen moest men ook naar het werk en ik zie nog voor me hoe vele 's ochtends de fiets pakte om naar het werk te gaan.
Nu zijn er miljoenen auto's en dat komt omdat auto rijden in verhouding tot het gemiddelde inkomen in die jaren stukken goedkoper is geworden.

m-gineering schreef:
bert sitters schreef: De meeste auto's zijn ingericht voor het vervoer van vier personen, maar in meer dan 70% van de auto's die deelnemen aan het verkeer zit slechts een persoon.
Dat is voor die trein van jou niks beter

Als in de overige 30% die auto bezet wordt met twee personen kom je al op een gemiddelde bezettingsgraad van 33%.

Voor de NS kom je 35% tegen

;)
Volgens mij kom je met jouw rekensommetje uit op 27,5 % voor de auto. Maar het belangrijkse is dat als alleenzitters in de auto overstappen op de trein, dan gaat de gemiddelde bezettingsgraad van de auto en de trein omhoog en wordt er economischer vervoerd.

Fien schreef:Ik heb al 30 jaar geen auto meer en vele jaren heb ik geprobeerd om collega's er van te overtuigen dat ze ook zonder auto naar hun werk kunnen. Probleem met de mensheid is dat ze zo ontzettend gemakzuchtig/lui zijn en altijd smoezen verzinnen om maar met de auto te gaan. Al die tijd ben ik er maar een tegengekomen die echt een auto nodig had en dat was een gehandicapte.
Ik wens je collega's sterkte toe met het jarenlang ontvangen van deze goedbedoelde boodschappen.

Verder vind ik de argumentatie aan de hand van de voorbeelden weinig overtuigend.

Misschien is het tijd om een expert van V&W te vragen en wat zinnige uitspraken te doen.

willem.megens schreef:
Verder vind ik je argumentatie aan de hand van de voorbeelden weinig overtuigend
Tja zo kan ik ook discuseren. Ooit aan gedacht om in politiek te gaan?

bert sitters schreef:
m-gineering schreef:
bert sitters schreef: De meeste auto's zijn ingericht voor het vervoer van vier personen, maar in meer dan 70% van de auto's die deelnemen aan het verkeer zit slechts een persoon.
Dat is voor die trein van jou niks beter

Als in de overige 30% die auto bezet wordt met twee personen kom je al op een gemiddelde bezettingsgraad van 33%.

Voor de NS kom je 35% tegen

;)
Volgens mij kom je met jouw rekensommetje uit op 27,5 % voor de auto. Maar het belangrijkse is dat als alleenzitters in de auto overstappen op de trein, dan gaat de gemiddelde bezettingsgraad van de auto en de trein omhoog en wordt er economischer vervoerd.
misschien dat autobezitters beter kunnen rekenen? Maar dat hindert niet, want bezettingsgraad is een onzinnig criterium in deze discussie. De KLM zit op +80% ;) ;)


0.7*.25 + 0.3*.5=.33

GerdC schreef:Waarom kunnen ondergetekende en kennelijk vele anderen niet stemmen in deze poll?

Gerd
Maar al met al, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag!

Gerd

Fien schreef:(...) Probleem met de mensheid is dat ze zo ontzettend gemakzuchtig/lui zijn en altijd smoezen verzinnen om maar met de auto te gaan. Al die tijd ben ik er maar een tegengekomen die echt een auto nodig had en dat was een gehandicapte.

Och, en ik ben er zeker van dat je met wat 'goede wil' die ene gehandicapte ook luiheid en gemakzucht kunt aanwrijven 8) .. de gehandicapten van vandaag, mijnheer, ze zijn niet meer zoals vroeger :twisted:

Toen ik jong was waren er in Nederland een paar honderdduizend auto's Toen moest men ook naar het werk en ik zie nog voor me hoe vele 's ochtends de fiets pakte om naar het werk te gaan.
Nu zijn er miljoenen auto's en dat komt omdat auto rijden in verhouding tot het gemiddelde inkomen in die jaren stukken goedkoper is geworden.

In die laatste zin zit de essentie, dat is de crux. De macro-economische situatie nu is gewoon helemaal (en snel) veranderd. Dat heeft niets met de aard van het beestje te maken, luiheid en gemakzucht zijn nu niet ineens genetisch dominanter geworden dan vroeger :wink: .

Denkend aan Holland
zie ik lange files
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ijdel
glimmende auto’s
als kuddedieren
op het asfalt staan;
en achter enorme
geluidsschermen verzonken
de rijtjeshuizen
verspreid door het land
tankstations, vinexlocaties,
glazen torens,
bedrijven en banken
zonder onderpand.
De lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in roetige veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van de onderbuik
met zijn eeuwige vetzucht
gevreesd en gehoord.

Vrij naar Hendrik Marsman
(zie originele versie)

Wat een prachtige discussie, ik heb zitten grinniken achter het computerscherm. Ik heb bijna 40 lang gefietst door weer en wind, voor m'n werk, m'n vakantie's, m'n sociale contacten. Sinds vorig jaar oktober staan de werk- en vakantiefiets in een schuurtje en heb ik twee auto's tot m'n beschikking in m'n eentje, een mazda 323 en een vw-polo.
Okee, dat is wel weer 't andere uiterste, misschien kan ik tot m'n verdediging zeggen dat ik zelden tot nooit in een file sta, m'n werktijden en plaats van bestemming (per dag verschillend) zijn meestal heel gunstig. Maar het belangrijkste is toch wel dat het me érg goed bevalt. Degenen die wilen fietsen, prachtig, ga zo door, maar ik sta inderdaad toch ook altijd weer even grijnzend te kijken naar de hoeveelheid auto's op de wereldfietsersweekenden.

m-gineering schreef:
bert sitters schreef:
m-gineering schreef: Dat is voor die trein van jou niks beter

Als in de overige 30% die auto bezet wordt met twee personen kom je al op een gemiddelde bezettingsgraad van 33%.

Voor de NS kom je 35% tegen

;)
Volgens mij kom je met jouw rekensommetje uit op 27,5 % voor de auto. Maar het belangrijkse is dat als alleenzitters in de auto overstappen op de trein, dan gaat de gemiddelde bezettingsgraad van de auto en de trein omhoog en wordt er economischer vervoerd.
misschien dat autobezitters beter kunnen rekenen? Maar dat hindert niet, want bezettingsgraad is een onzinnig criterium in deze discussie. De KLM zit op +80% ;) ;)

0.7*.25 + 0.3*.5=.33

Als autobezitters echt beter zouden kunnen rekenen, dan waren er aanzienlijk veel minder auto's op de weg.

bert sitters schreef:Als autobezitters echt beter zouden kunnen rekenen, dan waren er aanzienlijk veel minder auto's op de weg.
Welnee. Het belangrijkste criterium om voor de auto te kiezen is de behoefte aan comfort en privacy, luiheid, status en nog meer factoren, maar met geld heeft het allemaal weinig te maken. De meeste mensen hebben tegenwoordig nu eenmaal genoeg geld om die auto te betalen. Als weten ze dat de trein veel goedkoper is, dat heeft geen enkele invloed op hun keuze. Zelfs gratis OV kan de mens nog niet uit de auto krijgen, met uitzondering van fijnmazig en zeer frequent OV in de grote steden.