Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen GPS op de fiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wel of geen GPS op de fiets?

Heb je een GPS op de fiets of overweeg je er een aan te schaffen?

Ja, ik heb een GPS en ik wil niet meer zonder
30%
36
Ja, ik heb een GPS, maar gebruik hem zelden
8%
10
Nee, maar ik ben van plan er een aan te schaffen
14%
17
Nee, maar ik sluit niet uit dat ik er ooit een zal nemen
35%
43
Nee, ik heb en wil absoluut geen GPS
13%
16

Reboli schreef: Ik hik voormamelijk tegen de grens van 10.000 trackpoints en het filter die garmin gebruikt om je data te "comprimeren". Is het nou zo moeilijk om een blok data door te schuiven naar je sd-kaart of iets dergelijks? Als dat volgend jaar nog niet is opgelost kijk ik of ik zelf een oplossing kan maken en zet ik het op internet :evil:
Onder GPL :P
We kijken er naar uit :wink:

Michael W schreef:
Reboli schreef: Ik hik voormamelijk tegen de grens van 10.000 trackpoints en het filter die garmin gebruikt om je data te "comprimeren". Is het nou zo moeilijk om een blok data door te schuiven naar je sd-kaart of iets dergelijks? Als dat volgend jaar nog niet is opgelost kijk ik of ik zelf een oplossing kan maken en zet ik het op internet :evil:
Onder GPL :P
We kijken er naar uit :wink:
Hier wat alternatieven voor de gadget freaks onder ons:
- Neem een Eee-pc mee en laad je active log in je netbook.
- Een paar Bug modules in elkaar klikken en spelen maar!
Qua software allemaal eenvoudig te realiseren met gpsbabel. ( Scheelt mij werk :P ;-) )

Weet je wat? Ik hou het wel bij kaart en waypoints. 'k zie me al slepen met een berg elektronica wat opgeladen moet worden en makkelijk kapot gaat :(
Ik heb al genoeg moeite om mijn kaarten droog te houden :lol:

Garmin komt met de Nuvi 550. Samen met een SD kaart kun je dan makkelijk fietsroutes in Nederland plannen zonder tussenkomst van een computer. Kortom GPS wordt komend jaar een stuk gebruikersvriendelijker.

Want dat vond ik het nadeel aan de GPSmap60 en soortgelijke GPSsen. Ik ga die Nuvi 550 in ieder geval uittesten, want ik ben reuze benieuwd. Oh ja en hij werkt met een stemmetje. Ik bleef namelijk maar staren naar de mooie display van de GPSmap60! En nu zegt een vrouwenstem waar ik moet af. Ja schat, ik ga al naar rechts :lol:

Eric Schuijt schreef:Garmin komt met de Nuvi 550. Samen met een SD kaart kun je dan makkelijk fietsroutes in Nederland plannen zonder tussenkomst van een computer. Kortom GPS wordt komend jaar een stuk gebruikersvriendelijker.
Alleen vind ik een batterij leven van 3 uur of maximaal 8 uur een beetje kort....
Ik ben benieuwd :(
Als het goed bevalt kom ik het bij jouw halen ;-)

volgens mij heeft mijn vader een nuvi 550 op z'n motor gekregen afgelopen februari.
Hij heeft er standaard software bij gekregen waarop je routes kunt uitzetten: klik op de steden/dorpen/bezienswaardigheden/etc. waar je langs wilt en de software rekent voor jou de route uit.
Ook heeft hij er software bij gekocht waarop de mooie/rustige/toeristische wegen staan aangegeven, waarop je dus ook een route kunt uitzetten.
Bij Waypoint (Notter) hebben ze voor Nederland een kaart gemaakt waarop alle fietspaden in Nederland staan.
Overigens blijkt Garmin een nieuwe GPS te hebben uitgebracht: de Oregon. Mooi groot touch screen waarop je routes kunt uitzetten.

Eric Schuijt schreef:Garmin komt met de Nuvi 550
Het ding heeft niet eens een tracklog volgens de specificaties! Je hebt er dus niet veel aan als je je afgelegde track wilt bewaren. :evil:
Kan je beter een (vast goedkopere) nuvi 200 serie kopen, daar zit nog een (verborgen) tracklog mogelijkheid op:
http://gpstracklog.typepad.com/gps_trac ... cklog.html

abennen schreef:Overigens blijkt Garmin een nieuwe GPS te hebben uitgebracht: de Oregon. Mooi groot touch screen waarop je routes kunt uitzetten.
En op de fiets lastig te lezen is tijdens het rijden :roll:
Bron
GPS Tracklog schreef:For bikers and others using it on the move, a lot depends on how you use it. If you like to do things with a GPS while you bike, or if you need to view the screen for navigation while on the move, you will likely be frustrated by the display. If, on the other hand, you only tend to use the GPS when stopped, it might work out fine for you.

Eric Schuijt schreef:Garmin komt met de Nuvi 550. Samen met een SD kaart kun je dan makkelijk fietsroutes in Nederland plannen zonder tussenkomst van een computer. Kortom GPS wordt komend jaar een stuk gebruikersvriendelijker.

Want dat vond ik het nadeel aan de GPSmap60 en soortgelijke GPSsen. Ik ga die Nuvi 550 in ieder geval uittesten, want ik ben reuze benieuwd. Oh ja en hij werkt met een stemmetje. Ik bleef namelijk maar staren naar de mooie display van de GPSmap60! En nu zegt een vrouwenstem waar ik moet af. Ja schat, ik ga al naar rechts :lol:
Erik,

Misschien kan ik je wat werk besparen :wink:
De Nuvi 550 kan niet overweg met wegwerpbatterijen. Hij heeft een eigen formaat oplaadbare batterij. Deze is overigens weer wel verwisselbaar. Het beoogde gebruik waarvoor deze GPS ontworpen is gaat uit van primair gebruik in de auto en korte dagtochten op de fiets. Het apparaat werkt max 8 uur op 1 batterij. Dit lijkt me voor vakantiefietsdoeleinde te beperkt. Tenzij je gaat knutselen met opladers gekoppelt aan SON naafdynamo's.

Nu even ook mijn bijdrage. Ik wil een GPS niet missen op een fietsvakantie. Zo als op het foto te zien gebruik ik een GPS 60CSx. Het gaat rond 4-5 dagen (elk 12 uren) mee op een set batterijen (in economode). Waterdicht, dus ook in de regen op het stuur.

Afbeelding

Ik geef nu al een jaar of vier cursussen GPS op reis, vooral voor mensen, die met de auto reizen. En wat ik nu dat ik me meer met fietsen bezig houd, tegenkom is dat mensen bij GPS altijd aan een navigatietoestel zoals een TomTom denken. Maar dat is het per se niet. Als je een GPS op je fiets wilt gebruiken als een TomTom in de auto (kaart met peilen erop en/of een stem, die je verteld hoe je moet fietsen), dan kan dat, maar is in mijn ogen minder leuk en minder aantrekkelijk. Je hebt ervoor (autorouterende) fietspadkaarten nodig of je moet zelf routes aanmaken.

Dat kan allemaal maar ik vind het leuker om een track te plannen, zo als hier eerder genoemd. Je tekent op je pc met een geschikt programma je geplande tocht op een kaart/over een kaart. Deze lijn zet je over naar je GPS. Daar verschijnt die weer als lijn, maakt niet uit of je toestel kaarten kan tonen of niet. Nu fiets je deze lijn af of je fietst ergens anders langs maar ziet altijd waar het geplande traject langsloopt.

Het geheugen van moderne GPS-toestelen is groot genoeg om er bijvoorbeeld topgrafische kaarten van Nederland en Duitsland (en gelijkertijd nog veel meer) op te zetten. Die zijn goed te gebruiken voor fietstochten. Dus je hoef eigenlijk op een reis geen kaarten te wisselen. Nouja, tenzij je reis toch duidelijk verder gaat, b.v. rond de wereld. :-)
Het is wel leuk een laptop mee te nemen, om tussendoor b.v. nieuwe tracks aan te maken omdat men ervoor gekozen heeft een totaal andere route te fietsen. Maar een laptop is ook leuk om de foto’s van je kamera op te slaan, de weblog bij te houden, mails te ontvangen en te schrijven... Maar laptop mee op fietsreis is een heel ander verhaal. :-)

Dus afhankelijk van hoe ingewikkeld je wilt beginnen of hoe makkelijk je bent, is een GPS op de fiets een leuke aanvulling of een overbodig, hinderlijk ding. Weten wat het kan, wat je wilt en hoe het werk, helpt echter. :-)

P.S.: De officiële redenen voor de prijsdaling bij Garmin is dat Garmin een nieuwe prijspolitiek hanteert. Lagere prijs = meer toestellen verkopen :-) Denk een eraan hoeveel mensen tegenwoordig aan geocaching doen... Wat een markt als je de dingen qua prijs voor meer mensen aantrekkelijk maakt.

P.S.: De nüvi modellen van Garmin zijn allemaal bedoelt voor auto/wegnavigatie. Wat niet verkeerd is, maar soms minder mogelijkheden biedt dan een ‘puur’ GPS. Tracklog zoals genoemd is een absoluut must!
Oh, nüvi’s zijn niet waterdicht en hoe goed ze tegen stof kunnen weet ik niet.

Ik heb een soortgelijk GPS toestel als Andreas. Het kunnen opslaan van tracks heeft wat mij betreft idd een heel groot voordeel. Zo kun je je afgelegde weg opslaan en laten zien op google maps of earth. Je onderweg gemaakte foto's kun je weer aan je gefietste track koppelen (geotagging) zodat je precies kunt zien waar je foto's gemaakt zijn (zie vb http://www.everytrail.com). Je GPs is ook een uitgebreide fietscomputer, hij geeft info over vb je snelheid en afgelegde km's, maar ook de hoogte.

Een tweede voordeel is de mogelijkheid tot het uitwisselen van tracks, zo kun je tracks downloaden van anderen (op bv http://www.gpstracks.nl) en ze zelf nafietsen. Een leuke fietsroute heb je zo in een mum van tijd 'gepland'!

** Onze fietsvakantiewebsite is vernieuwd, zie http://www.evil.demon.nl **

liedje schreef:Leuk om al jullie meningen en ervaringen te lezen. Het verbaast mij dat er toch nog best veel mensen zijn, die absoluut geen gps willen. Wat is de rede hiervan? Is een GPS te ingewikkeld, heb je geen zin om je er in te verdiepen? of vind je kaartlezen gewoon heel leuk? of een combinatie? Zelf vind ik mijn GPs geweldig...ik zou echt niet meer zonder willen.
we rijden nu al twee jaar rond zonder en ik heb er nooit over nagedacht eentje aan te schaffen; het bevalt prima zonder. Ik zou niet weten wat een GPS zou toevoegen aan onze reis, behalve dan een extra geval om op te laden en mee te zeulen. We hebben ons kompas ook al ergens weggegeven, want die nam ook al ruimte in. Gewoon je neus volgen en de zon in de gaten houden. Borden langs de kant van de weg helpen ook. :D

vanuit Pahrump, Nevada, USA (waar we heen wilden trouwens!)
Son en Ali

Gewoon je neus volgen en de zon in de gaten houden. Borden langs de kant van de weg helpen ook.
Je neus volgen is heerlijk, mijn GPS helpt me de neus in de juiste richting te houden. Borden langs de weg zijn lang niet altijd aanwezig en het zonnetje schijnt in onze omgeving ook veel te weinig. Om dan niet steeds op de kaart te hoeven kijken waar je naartoe moet (als je een eindbestemming hebt) is het erg handig om, zoals Andreas al schreef, een lijntje op de GPS te zien waar je geplande route loopt. Zo ben ik dit jaar van Maastricht naar Luxemburg gefietst met een route op de GPS waarvan ik geen meter echt heb gevolgd. ik heb steeds leuke weggetjes genomen zonder op de kaart te hoeven kijken. het enige waar ik op lette was of ik niet meer dan een kilometer of 20 van het lijntje op de GPS afweek. Dat is ook vrijheid,ik zou mijn 60CSx niet graag meer willen missen,
Mocht je een tweede fiets hebben waar je de 60 serie op wil plaatsen, kun je ook in plaats van 20 euro kosten de
Afbeelding
een losse
Afbeelding
of een goedkopere houder van een ander model van Garmin kopen.

Ik betaalde 8 euro in plaats van 22 euro voor een tweede houder voor de MTB. :lol:

Ik vraag me wel regelmatig af wat ik met het ding moet doen. Ik ervaar het regelmatig als een doel op zich en geen middel om tot een doel te komen. Toch maar een een training volgen om intiuitie aan te passen aan het intiutief gebruik volgens Garmin. Hoewel dat bij microsoft ook nog niet heeft gewerkt. Waarschijnlijk is mijn intiutie, intiutief niet Amerikaans. Noord Amerikaans danwel. :roll:

Ik heb dit weekeinde de Nüvi 550 met OnRoute uitgebreid getest. Voor een vakantiefietser is hij inderdaad niet geschikt i.v.m. de accu's. Maar wel voor de fietser die een dagje gaat fietsen.

Het is eindelijk een gebruiksvriendelijke GPS. Gewoon postcode of adres invoeren en hij plant een heuse fietsroute. En een lieve Vlaamse vrouwenstem zegt waar je links- en rechtsaf moet. :lol: Dus je kunt hem ook in je broekzak doen en dan hoef je niet op de display te kijken.

Op een aantal punten mag hij verbeterd worden. In straatjes in Amsterdam raakt hij de weg kwijt (lees; slechte ontvangst). En je rijdt soms om.

Leuk weetje: Onderzoek bij collega TomTom heeft uitgewezen dat de fietsmarkt geen aantrekkelijke markt is voor GPS-boeren. Nu verdient Garmin zijn geld door GPS-systemen te verkopen aan het Amerikaanse leger. En daardoor verdienen ze zo veel, dat ze geld genoeg hebben om niet interessante markten (fietsers en vissers) aan een GPS te helpen. Nou, is de 'War on Terror' toch nog ergens goed voor :oops:

Oh ja, de populaire GPS MAP60 is weliswaar heel erg mooi, heeft een betere ontvangst en werkt met AA batterijen. Maar mijn moeder kan er niet mee overweg! Anders gezegd, je moet erg computerminded zijn. Dus de Nüvi is een stap vooruit.

Eric Schuijt schreef:Ik heb dit weekeinde de Nüvi 550 met OnRoute uitgebreid getest. Voor een vakantiefietser is hij inderdaad niet geschikt i.v.m. de accu's. Maar wel voor de fietser die een dagje gaat fietsen.

Het is eindelijk een gebruiksvriendelijke GPS. Gewoon postcode of adres invoeren en hij plant een heuse fietsroute. En een lieve Vlaamse vrouwenstem zegt waar je links- en rechtsaf moet. :lol: Dus je kunt hem ook in je broekzak doen en dan hoef je niet op de display te kijken.

Op een aantal punten mag hij verbeterd worden. In straatjes in Amsterdam raakt hij de weg kwijt (lees; slechte ontvangst). En je rijdt soms om.

Leuk weetje: Onderzoek bij collega TomTom heeft uitgewezen dat de fietsmarkt geen aantrekkelijke markt is voor GPS-boeren. Nu verdient Garmin zijn geld door GPS-systemen te verkopen aan het Amerikaanse leger. En daardoor verdienen ze zo veel, dat ze geld genoeg hebben om niet interessante markten (fietsers en vissers) aan een GPS te helpen. Nou, is de 'War on Terror' toch nog ergens goed voor :oops:

Oh ja, de populaire GPS MAP60 is weliswaar heel erg mooi, heeft een betere ontvangst en werkt met AA batterijen. Maar mijn moeder kan er niet mee overweg! Anders gezegd, je moet erg computerminded zijn. Dus de Nüvi is een stap vooruit.
Je kan natuurlijk ook andere alternatieven bekijken die zeer geschikt zijn voor fietsers zoals de Colorado en Oregon van Garmin. Beide zeer gebruiksvriendelijk. Route kan je plannen vanop het toestel, AA batterijen, goede ontvangst, robust...

Onlangs ben ik even langs geweest bij een lokale outdoor-winkel en de Garmin Oregon naast de GPSMAP CSX60 gelegd...buiten in de zon (met de verkoper naast me natuurlijk :D ). Ondanks het feit dat de Oregon me eerder via zijn technische specificaties had verleid, was het verschil meteen duidelijk: het scherm van de GPSMAP 60CSX was het enige dat makkelijk leesbaar was tegen de zon. Oregon ontgoochelde zwaar. Ik heb nog altijd geen GPS gekocht maar heb wel plannen. Ik wacht eigenlijk op het volgende (in de hoop dat er ontwikkelaars meelezen die voor een kleine, commercieel onaantrekkelijke markt willen gaan):

Een GPS met de ontvangst en schermhelderheid van een GPSMAP60Csx, de schermresolutie en het bedieningsgemak van de Oregon, en vooral...direct aansluitbaar op een naafdynamo (geen gezeur met batterijen, geen zelfbouw-tussenelektronika die overal aan bevestigd moet worden). Als die GPS bestaat schaf ik hem meteen aan!

Da's teveel willen zeker?

Geniet vooral van het fietsen...

Aniphys schreef:Onlangs ben ik even langs geweest bij een lokale outdoor-winkel en de Garmin Oregon naast de GPSMAP CSX60 gelegd...buiten in de zon (met de verkoper naast me natuurlijk :D ). Ondanks het feit dat de Oregon me eerder via zijn technische specificaties had verleid, was het verschil meteen duidelijk: het scherm van de GPSMAP 60CSX was het enige dat makkelijk leesbaar was tegen de zon. Oregon ontgoochelde zwaar. Ik heb nog altijd geen GPS gekocht maar heb wel plannen. Ik wacht eigenlijk op het volgende (in de hoop dat er ontwikkelaars meelezen die voor een kleine, commercieel onaantrekkelijke markt willen gaan):

Een GPS met de ontvangst en schermhelderheid van een GPSMAP60Csx, de schermresolutie en het bedieningsgemak van de Oregon, en vooral...direct aansluitbaar op een naafdynamo (geen gezeur met batterijen, geen zelfbouw-tussenelektronika die overal aan bevestigd moet worden). Als die GPS bestaat schaf ik hem meteen aan!

Da's teveel willen zeker?

Geniet vooral van het fietsen...
Hoi,
de kans is groot dat de displayverlichting op 0 stond. Ik heb een colorado en telkens ik die opstart moet ik de verlichting bijregelen (bug in de software). Maar eens de verlichting juist staat dan kan je deze perfect aflezen tegen de zon.

Venturi300 schreef:Hoi,
de kans is groot dat de displayverlichting op 0 stond. Ik heb een colorado en telkens ik die opstart moet ik de verlichting bijregelen (bug in de software). Maar eens de verlichting juist staat dan kan je deze perfect aflezen tegen de zon.
Backlight bij daglicht :? ?
Ik grijp meestal naar contrast ;)
Had onderweg een keer een griezelig moment waarbij mijn Garmin Gecko opeens alleen een zwart scherm gaf. Ik dacht dat het defect was, maar het diagnostische scherm werkte wel goed :?
Bleek dus contrast instelling te zijn :lol:

Mijn vergelijking ging inderdaad tussen beide GPS systemen met displayverlichting op 'off'. Dat lijkt me de dan ook enige redelijke manier om een aanvaardbare batterijduur te verkrijgen. Ik liet me vertellen dat de zwakkere schermprestaties van de Oregon te maken hadden met het touchscreen (dat zeer goed werkt maar onvermijdelijk een hap licht wegneemt). Ik heb toen de Colorado (zonder touchscreen) niet vergeleken.

groetjes,

Bart
Ik ben persoonlijk nog aan het wachten.

Er moeten eerst nog wat technologische veranderingen komen eer het echt brijkbaar wordt voor mijn gebruik. Het probleem lijkt mij nu vooral de batterij en de beschikbaarheid van kaarten. Ook vraag ik me af hoe je onderweg op je GPS je route kan bepalen. Met een kaart voor de neus kan je snel een alternatieve route bepalen als je een streek niet echt meer mooi vind, als je je dan aan een GPS route moet houden is dat wel mottig...

Op reis wijk ik vaak uit van mijn route. Als ik bijvoorbeeld proviand moet hebben op een moeilijk uur, kan dat wel wat kopzorgen bieden. Als de GPS evolueert naar een apparaat dat even intuïtief bediend wordt als pakwerg de iPhone, en als dat ding in alle omstandigheden werk, kan ik er wel voor kiezen.

Nu heb ik te weinig vertrouwen in dat ding om enkel met GPS en zonder kaarten te vertrekken. Als dat niet meer zo is zal het niet meer lang duren eer ik omschakel. Een GPS lijkt me ook leuk om je route te tracen... Maar enkel daarvoor koop ik dat ding nou ook niet.