Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn SON is overleden - Forum Wereldfietser

Mijn SON is overleden

Hoi!

Ik heb het weer eens voor elkaar gekregen iets kapot te krijgen. Mijn 'onverwoestbare' SON naaf dynomo is gisteren na 25.000km overleden. :roll: :cry: Tidjens een normale asfalt toer produceerde de SON ineens een strerk snorrend geluid (zoals een spatboord op een buitenband) en vervolgens leverde hij geen stroom meer. Mijn fietsenhandelaar heeft alles nog eens nagemeten en bevestigde dat ook.

Gelukkig geeft SON 5 jaar garantie (echt klasse :-)) maar de komende weken heb ik dus geen naafdynomo. Wanneer ik weet wat precies het probleem is, laat ik het jullie even weten.

Voor hoeveel km is een SON eigenlijk gebouwd?


Fiets de wereld (maar even zonder SON),
Whisky

Laat je ons even weten hoe de garantie afhandeling was, wat er precies kapot gegaan is en wat de oorzaak was? Ben benieuwd.
Gr. Roger

Toch niet veroorzaakt door de Zzing?
whisky schreef:Hoi!

Ik heb het weer eens voor elkaar gekregen iets kapot te krijgen. Mijn 'onverwoestbare' SON naaf dynomo is gisteren na 25.000km overleden
je SON is niet dood, gewoon opsturen naar het Kurort in Tübingen ;) De medici gaan alleen volgende week op vakantie

Nessie schreef:Toch niet veroorzaakt door de Zzing?
Hoi!

Nee, dat is onmogelijk want de Zzing ontvangt alleen maar stroom van de SON. En mijn oude zelfbouw batterijlader heeft ook nooit problemen veroorzaakt.

Zodra meneer Schmidt op 24 augustus weer terug van vakantie is en ik wat meer weet, schrijf ik hier ieder geval hier een berichtje over het probleem en de afhandeling daarvan.

Helaas kan ik de komende maand de Zzing dus niet testen.

Fiets de Wereld,
Whisky
whisky schreef:Hoi!

Ik heb het weer eens voor elkaar gekregen iets kapot te krijgen. Mijn 'onverwoestbare' SON naaf dynomo is gisteren na 25.000km overleden. :roll: :cry: Tidjens een normale asfalt toer produceerde de SON ineens een strerk snorrend geluid (zoals een spatboord op een buitenband) en vervolgens leverde hij geen stroom meer. Mijn fietsenhandelaar heeft alles nog eens nagemeten en bevestigde dat ook.

Gelukkig geeft SON 5 jaar garantie (echt klasse :-)) maar de komende weken heb ik dus geen naafdynomo. Wanneer ik weet wat precies het probleem is, laat ik het jullie even weten.

Voor hoeveel km is een SON eigenlijk gebouwd?


Fiets de wereld (maar even zonder SON),
Whisky
En?
Gr. Roger

whisky schreef:
Nessie schreef:Toch niet veroorzaakt door de Zzing?
Hoi!

Nee, dat is onmogelijk want de Zzing ontvangt alleen maar stroom van de SON. En mijn oude zelfbouw batterijlader heeft ook nooit problemen veroorzaakt.

Zodra meneer Schmidt op 24 augustus weer terug van vakantie is en ik wat meer weet, schrijf ik hier ieder geval hier een berichtje over het probleem en de afhandeling daarvan.

Helaas kan ik de komende maand de Zzing dus niet testen.

Fiets de Wereld,
Whisky
En?
Gr. Roger

Whisky

Laat ons niet langer in spanning en vertel.
Moet je de SON helemaal uitbouwen, of kan je het hele wiel opsturen?

Haike schreef:Whisky

Laat ons niet langer in spanning en vertel.
Moet je de SON helemaal uitbouwen, of kan je het hele wiel opsturen?
Tegenwoordig kun je je hele wiel opsturen, vroeger, toen de SON nog een zwarte band had, moest je 'm uibouwen.
Mijn 1e SON heb ik na zo'n 25-30.000km uit voorzorg opgestuurd, die heeft er nu sinds de renovatie minimaal 15.000 opzitten. Mijn nieuwe SON denk ik ook ongeveer zoveel. Nooit een probleem gehad.

Haike schreef:Whisky

Laat ons niet langer in spanning en vertel.
Moet je de SON helemaal uitbouwen, of kan je het hele wiel opsturen?
Het oude zwarte centersectie model en de nieuwe XS en R modellen moeten voor revisie uitgespaakt. Zolang er garantie opzit kun je het hele wiel opsturen. Enige voordeel van uitspaken is dat losse naven door de polijstmachine gaan en er dan weer als nieuw uitzien. Voor afgebroken contacten kun je vaak de naaf nog dicht laten

Voor de geschroefde modellen geldt: als het wiel nog ingespaakt is kan ik ev de stator vervangen. Losse naven gaan altijd naar Tubingen, want ik heb niet het gereedschap om grip te krijgen op alle verschillende spaakgaten

Hoi!

Sorry voor de stilte maar ik ben de laatse tijd redelijk vaak in polen (ja ja, ik heb sinds kort een vriendin :D ) of ik ben druk aan het leren voor mijn promotie eind november.

De SON kan ik gewoon ingespaakt opsturen. Ik probeer de nieuwe SON te krijgen maar dat is nog een beetje een gedoe maar ik denk dat het wel gaat lukken. Gewoon geduld hebben. Ik hoop weer snel een SON te hebben want ik moet nog twee laders en allerlei randapparatuur aan de tand voelen in de komende Beierse winter...

Fiets de wereld (maar nu even niet, moet leren),
Whisky

whisky schreef:Ik probeer de nieuwe SON te krijgen maar dat is nog een beetje een gedoe maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Je hebt toch geen schijfremmen? De SON R zonder schijf is gewoon leverbaar. De leveringsproblemen beperken zich tot de Edelux koplampen.

Hoi Marten,

Nee, ik heb geen schijfremmen, veel te veel gedoe. Ik heb fijne Magura HS 33's.

Maar hier in Duitsland hebben ze nog achterhaalde verkeersregels uit de 19e eeuw en zo en officieel mag de nieuwe SON 20R hier alleen in 20' ingebouwd worden.

Van de SON Site over de SON 20R:

Er ist der Nachfolger des klassischen SON. Mit 390g ist er der leichteste Nabendynamo weltweit. Er ist tandemtauglich und eine Version mit Scheibenbremsaufnahme ist in Vorbereitung. Radiale Einspeichung ist zugelassen und er ist in allen Lochzahlen (20, 24, 28, 32, 36) in schwarz und in silber erhältlich. Nach StVZO ist er für 16“ bis 20" Laufraddurchmesser zugelassen. In Zeiten sparsamer LED-Leuchten ist er aber auch in 26"- und 28"-Rädern sinnvoll, da er dort besonders verlustarm ist und trotzdem bei geringer Geschwindigkeit viel Licht macht.

Dus het mag niet volgens de wet maar ze raden hem wel aan voor 26' en 28'. Lang leve Duitsland en de 10.000 achterhaalde regels :roll:

Whisky

Ordnung muss sein, jawohl :lol:

Het zijn daar in Beiren natuurlijk ook goede bierbrouwers, geen fietsenmakers......