Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

Hoi John,

voor het laatste nieuws over Rohloff zul je naar de Eurobike in Freidrichshafen moeten. Een tijd geleden was er het volgende bericht:

Aktiv Radfahren hat wiedermal als erstes Magazin die Info: Getriebenaben-Guru Rohloff wird erstmals auf der Eurobike 2008 ein erstes Handmuster seiner komplett überarbeiteten Rohloff 14-Gang Nabe präsentieren. Sie wird 20% kleiner, entsprechend leichter und giftiger . .

En zo loopt het bericht nog even door. Er zou ook een nieuwe draaigreep komen.

Eric
Hallo wereldfietsers,

Een vraag t.a.v. Rohloff naven en de stand van het wiel: een achterwiel met cassette is asymetrisch gespaakt. Staat het wiel met een symetrisch gespaakte Rohloff naaf dan nog wel in één lijn met het voorwiel? Of is dat flauwekul? En als het geen flauwekul is, zijn frames voor fietsen met Rohloff op dit punt anders ontworpen zodat het verschil wordt gecompenseerd?

Groet, Frank
frank bueters schreef:Hallo wereldfietsers,

Een vraag t.a.v. Rohloff naven en de stand van het wiel: een achterwiel met cassette is asymetrisch gespaakt. Staat het wiel met een symetrisch gespaakte Rohloff naaf dan nog wel in één lijn met het voorwiel? Of is dat flauwekul? En als het geen flauwekul is, zijn frames voor fietsen met Rohloff op dit punt anders ontworpen zodat het verschil wordt gecompenseerd?

Groet, Frank
beide wielen hebben de velgen midden tussen de aseinden. Bij het cassette wiel staat alleen de rechter flens naar binnen
m-gineering schreef: beide wielen hebben de velgen midden tussen de aseinden. Bij het cassette wiel staat alleen de rechter flens naar binnen
Dat is duidelijk, dank je wel.

Frank

Hij is mooi, de honderduizendste naaf:
Afbeelding

Volgens Rohloff, schijnt de introductie van de 'nieuwe'naaf -die niet geschikt is voor de vakantiefietser- nog zeker tot eind 2009 te duren. Kortom het is een jaar uitgesteld.

Verdere laatste Rohloffweetjes op: http://www.vakantiefietser.nl/producten ... vorderden/

(zoals een verkeerd gebouwde Rohloff-fiets :cry:, dus eigenlijk anti-spam)

nog een Rohloff aardigheidje, bij Tout Terrain experimenteren ze met een Rohloff 'rapid fire'shifter. Een productieversie is zo te zien nog heel ver weg, dit was een teaser (op de Eurobike) om de belangstelling te peilen
Afbeelding

Sjiek hoor die houten knopjes... vind ik wel wat hebben... :wink:

Eric Schuijt schreef:(zoals een verkeerd gebouwde Rohloff-fiets :cry:, dus eigenlijk anti-spam)
Maar verklap ons nu eens welk merk het is? Straks rijdt er een niets vermoedende en niet zo deskundige Wereldfietser rond met een Rohloff-fiets zonder mogelijkheid om de ketting te spannen.

Gerd

GerdC schreef:
Eric Schuijt schreef:(zoals een verkeerd gebouwde Rohloff-fiets :cry:, dus eigenlijk anti-spam)
Maar verklap ons nu eens welk merk het is?
Dan kunnen we misschien geen fietsen meer bij hem kopen omdat hij geboycot wordt :cry:
Het is handel en aangenomen dat dat "grote merk" een macht is, stel ik liever dat de jacht geopend is en dat "wij" de consument de betreffende fabrikant aan de schandpaal nagelen. Veel betere tactiek ;)
We weten tenslotte dat er één is. Dan houden wij tenminste onze toevoer van goede fietsen :)
Iemand een lijst van grote fabrikanten? Ik ken alleen Merknamen zoals Sparta, Gazelle, Union, Batavus.

Alvast het eerste gebod:
Gij zult geen fietsen fabriceren voor de Rohloff naaf die dezelfde Rohloff naaf niet waardig zijn.
;)

Ik zal niet zover gaan om te stellen dat je geen andere versnelling mag eren dan de Rohloff :D

Goede jacht iedereen! :twisted:

GerdC schreef:
Eric Schuijt schreef:(zoals een verkeerd gebouwde Rohloff-fiets :cry:, dus eigenlijk anti-spam)
Maar verklap ons nu eens welk merk het is? Straks rijdt er een niets vermoedende en niet zo deskundige Wereldfietser rond met een Rohloff-fiets zonder mogelijkheid om de ketting te spannen.
Beurzen moet je niet te serieus nemen. In de nachtelijke uurtjes wordt er nog snel even iets in elkaar gezet, en als er spullen niet klaar of niet geleverd zijn verzin je een list. Op iedere beurs vindt je dus probeersels waarbij de banden klem zitten in het frame, de lowrider op de kop zit, de remgrepen geen enkele invloed op de remmen uitoefenen, de synchroonketting in de full carbon tandem niet gespannen kan worden enz enz. Vervolgens trek je een blik verkopers open die het na een dagje beurs en een avondje apres-beurs ook niet meer weten ;)

Het was een fiets op de stand van de Grote Duitse inkooporganisatie ZEG. Toen ik de Nederlandse vertegenwoordiger vertelde over deze ontwerpfout, leek het hem niet bijster veel te interesseren. Rohloff zelf zegt dat zij niet de markt in de gaten kunnen houden. Er zijn te veel framebakkers die hem nu gebruiken.

En Marten, een professionele beurs neem ik zeker wel serieus. Immers de standhouder betaalt veel geld, dus zal hij toch ook wel zorgen dat hij zijn zaakjes voor elkaar heeft? Of doe jij dat niet als jij met SON en Old Man Moutain op de Fiets- en Wandelbeurs staat :wink:

Eric Schuijt schreef:Het was een fiets op de stand van de Grote Duitse inkooporganisatie ZEG. Toen ik de Nederlandse vertegenwoordiger vertelde over deze ontwerpfout, leek het hem niet bijster veel te interesseren. Rohloff zelf zegt dat zij niet de markt in de gaten kunnen houden. Er zijn te veel framebakkers die hem nu gebruiken.

En Marten, een professionele beurs neem ik zeker wel serieus. Immers de standhouder betaalt veel geld, dus zal hij toch ook wel zorgen dat hij zijn zaakjes voor elkaar heeft? Of doe jij dat niet als jij met SON en Old Man Moutain op de Fiets- en Wandelbeurs staat :wink:
Afbeelding

[bescheiden]Ik neem een heel aparte plaats in in het fiets gebeuren [/bescheiden] Iets als bovenstaand zou ik dan ook nooit doen. Maar een voornaaf met een los freewheel er naast om een achternaaf te simuleren valt niemand op ;)

johntelleman schreef:Is er niemand meer met rohloff ervaringen die de moeite van het delen waard zijn?
John.
Hi John & anderen,

wij hebben zojuist de eerste 5000km met de Santos Travelmaster met de Rohloff gedaan. Aangezien ongeveer 15-20% onverhard was, zijn alle voordelen van de naaf erg duidelijk :P

Opvallend:
Gisteren van beide fietsen de olie vervangen en het viel me op dat na het inspuiten van de 25ml spoelolie en wat rondjes fietsen, er niet meer dan 25 ml uit te halen viel (de spoelolie moet je er weer uithalen en daarna de 'echte' Rohloff olie inspuiten). Logischerwijze betekent dat dat er geen olie meer inzat?!?
We hebben niets gemerkt qua zwaarder trappen, maar ja, als dat geleidelijk gaat in 3 maanden dan is dat moeilijk te voelen. Ik heb geen sporen van lekkage gezien en zoals gezegd, ze deden hun werk prima.

1 keer de ketting aangespannen na ongeveer 1600km. Ivana's ketting was er een paar keer afgestuiterd (dat krijg je als je zo lui bent als ik, de instructies van Santos, Rohloff & Eric 'vakantiefietser' Schuijt zeggen duidelijk na 1000km :wink: ), maar de mijne deed ik omdat ik toch bezig was. Nu na 5000km ga ik ze nog wat aanspannen. Heb je trouwens bij de Travelmaster geen enkel tool voor nodig, behalve een inbussleutel om de excentrische as mee los te draaien.

Kortom: ik wil nooit meer terug naar een derailleur en heb meer tijd om te fietsen, lezen, schrijven en fotogaferen. In tegenstelling tot enkele andere fietsers die we tegenkwamen, die op de Dalton Highway elke avond hun derailleur moesten schoonbikken (ze gooien nog al wat chemicalien op die toch al modderige weg...).

Groetjes vanuit Victoria, BC

Ik heb zondag een andere Rohloff-handgreep gemonteerd.

Afbeelding

Hij draait superlicht, wat ook weer een nadeel kan zijn. In november en december ben ik fietsen in Patagonië en laat hem voorlopig op m'n Koga zitten. Daarna volgt meer nieuws.
En eh, Harry en Ivana, als jullie doorfietsen, dan komen we elkaar vast wel tegen :lol:

Biketravellers schreef:... het viel me op dat na het inspuiten van de 25ml spoelolie en wat rondjes fietsen, er niet meer dan 25 ml uit te halen viel (de spoelolie moet je er weer uithalen en daarna de 'echte' Rohloff olie inspuiten). Logischerwijze betekent dat dat er geen olie meer inzat?!?
Er zit heel veel oppervlak in de naaf en dat is natuurlijk nog kletsnat als je de (spoel)olie afgezogen hebt. Dat het dus lijkt alsof er niet veel olie meekomt is normaal. Je zou de oliefles kunnen wegen want de gemengde volumes zullen ook niet precies x+y cc zijn

m-gineering schreef:
Biketravellers schreef:... het viel me op dat na het inspuiten van de 25ml spoelolie en wat rondjes fietsen, er niet meer dan 25 ml uit te halen viel (de spoelolie moet je er weer uithalen en daarna de 'echte' Rohloff olie inspuiten). Logischerwijze betekent dat dat er geen olie meer inzat?!?
Er zit heel veel oppervlak in de naaf en dat is natuurlijk nog kletsnat als je de (spoel)olie afgezogen hebt. Dat het dus lijkt alsof er niet veel olie meekomt is normaal. Je zou de oliefles kunnen wegen want de gemengde volumes zullen ook niet precies x+y cc zijn
Ja, dat zou goed kunnen, hoewel ik de naaf zeker 20 minuten heb laten 'rusten' voordat ik de olie afgezogen had (veel olie kwam vanzelf al naar buiten).
In elk geval was de olie (die er transparant inging) volledig donker van het vuil en slijpsel, dus wat dat betreft is het altijd goed. Betekent dan wel dat de binnenkant voor het spoelen vrij 'droog' moet zijn geweest, omdat de spoelolie +vuil/slijpsel minder cc was dan de schone olie die erin ging.
'
Anyway, voor de zekerheid maar wat loctite op de schroef gesmeerd, eens kijken hoe het er over 5000km uitziet.

We hebben deze keer de officiele Rohloff olie gebruikt (bedankt Eric!), maar die zullen ze in mexico niet hebben. Weet jij welk type olie kunnen we het beste gebruiken voor spoelen en/of smering?

Bedankt,
Groetjes,
Harry
(ps: Eric, doorfietsen is niet ons sterkste punt! Misschien als je de Carretera in 3 stukken knipt, dan zien we elkaar op het laatste stuk in 2010 :lol: )

Biketravellers schreef: We hebben deze keer de officiele Rohloff olie gebruikt (bedankt Eric!), maar die zullen ze in mexico niet hebben. Weet jij welk type olie kunnen we het beste gebruiken voor spoelen en/of smering?
Rohlof spoel en smeerolie voor de speedhub. Kun je dat niet vinden kun je vast beter doorrijden met de oude olie dan er zelf op de gok wat inmikken

Hoi!

Geen andere olie gebruiken want daarmee vern**k je het oliebad en het schakelen.

Dus liever met de oude olie verder rijden en een olie-setje met spuit en slang vooruit laten sturen per post. Dat heb ik ook gedaan (naar Kashgar) en dat ging prima :-)

Fiets de wereld,
Whisky

Hmmm, die Rohloff naaf krijgt toch een beetje Brooks-achtige eigenschappen als het om smeren gaat. Heeft Rohloff niet gewoon aangegeven welke viscositeit olie in de naaf moet?
In motoren-land is het algemeen dat de eerste olieverversingen kritiek zijn om het inloopslijpsel te verwijderen, vandaar dat ik me goed kan voorstellen dat je goed moet spoelen en eventueel een inloop-olie moet gebruiken. Is de naaf goed ingelopen dan vind ik het lastig om voor te stellen dat je niet 'gewone' transmissie olie mag gebruiken....

De olie wordt niet heet, 'slijt' dus amper, de krachten zijn in vergelijking met versnellingsbakken van motorvoertuigen bescheiden, en als versnellingsbakolie van een motor makkelijk 30.000 km mee gaat, waarom dan niet voor een fiets. En volgens mij worden bij auto's de cardan en versnellingsbakolie nog minder vervangen.... (maar die hebben vaak magneten die het slijpsel wegvangen..)

Ik kan me niet voorstellen dat Rohloff een aparte olie heeft laten ontwikkelen voor haar naven. Ik denk dat er gewoon een 'standaard-olie' in zit van één van de olieproducenten met een etiketje van Rohloff.. Ik zou het getuigen van kinderachtigheid als ze niet gewoon de SAE-waardes cq gewenste viscositeit vrij willen geven of desnoods de merken en types olie die geschikt zijn...
Wat een gedoe om een busje olie de halve wereld over te laten vliegen terwijl waarschijnlijk in elke automaterialenhandel hetzelfde spul te koop staat....

En als je geen spoelolie tot je beschikking hebt dan zou ik diesel gebruiken om de naaf van binnen schoon te maken, daarna een keer olie er door heen en dan afvullen....

Groeten
Eric

eric190173 schreef:Hmmm, die Rohloff naaf krijgt toch een beetje Brooks-achtige eigenschappen als het om smeren gaat. Heeft Rohloff niet gewoon aangegeven welke viscositeit olie in de naaf moet?
Olie heeft nog meer eigenschappen als alleen viscositeit

http://www.klueber.com/