Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanuit Nepal naar Tibet - Forum Wereldfietser

Vanuit Nepal naar Tibet

Hallo,

Op het forum las ik al iets over Nepal en Tibet. Mij is bekend dat het mogelijk is om vanuit Tibet Nepal in te gaan. Maar ik zou dit graag andersom doen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of er meer over weet te vertellen?

Alvast mijn hartelijke dank!

Ies Goedbloed

Hoi!

Ik was vorig jaar in september tot november van China via Tibet naar Nepal onderweg.

Waarom graag vanaf Nepal en niet vanaf Tibet?

Ik zou je het niet aanraden want:
1: je moet met een groepsvisum
2: je klimt binnen een korte tijd van 800m naar 5000m dus je hebt een heel grote kans op hoogteziekte.
3: Het is een continue klim van 3000m (!) over een steile modderige weg.
Zelfs downhill was die al beerezwaar. Wel ongelofelijk mooi natuurlijk. Ik heb mij laten vertelen dat het de langste downhill op aarde is en het was fantastisch. Binnen twee dagen van meer dan 5000 meter in de ijskoude droge Himalya naar de vochtige hete tropen op 800 meter. Van de yaks naar de apen, van het boedisme naar het hindoeisme, Van de Tjampa naar de Samosa. Echt ongelofelijk.

Doe het dus liever omgekeerd en vlieg naar Lhasa, acclimatiseer daar en rijdt dan via de friendship highway (niet onderschatten) naar Nepal of neem de bikkelroute vanaf Kashgar langs de Taklamakan, door het Shan Tan gebergte en over de Axai Chin naar Tibet. De laatste heb ik gereden en het was een fantastische ervaring. Zo extreem kan je haast nergens fietsen. En onderweg dan een bezoek aan Kailash en Lhasa. Echt een fantastische maar beeeeerezware belevenis.

Meer info (roadbook, gps, foto's, tips etc etc) staat op mijn site :)

Fiets de wereld,
Whisky

Dank vor het antwoord.
Ik zou het graag andersom doen, maar vanwege de seizoenen wordt dat een beetje moeilijk, omdat ik eind juni of begin juli in Nl vertrek. Ik wil op het gemak via Oost Europa, Turkije, Georgië, Armenië, Iran en Pakistan naar India en aan het begin van de lente de Himalaya over naar Centraal Azië.
Misschien een beter idee om vanuit India via de Karakoram naar Centraal Azië te gaan?

Hoi Snorbaarder!

De KK Highway is inderdaad een erg mooi en 'gemakkelijk' alternatief. Ik weet alleen niet of de passen vroeg in het jaar open zijn (je fiets moet met het laatste stuk met de bus).
Quirin en Freerk kunnen je zeker meer vertellen, zij hebben vorig jaar de KK gefietst.

Fiets de wereld,
Whisky

De Kunjerabpas tussen Pakistan en China is open vanaf 1 mei t/m 31 oktober (soms wat later)
Op het forum is het verslag van Lars te vinden die vanuit Nepal naar Tibet wilde fietsen. is niet gelukt dus.


Bernadette

(was 5 maanden in Pakistan in 2008)