Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Momentsleutel, waardevol of overkill? - Forum Wereldfietser

Momentsleutel, waardevol of overkill?

Om de zoveel tijd loop ik de inbusboutjes van onze fietsen eens na met een setje gewone inbussleuteltjes. Dit aantrekken doe ik dus op het gevoel, met de wetenschap vast is vast. Ik heb gelukkig nog nooit de schroefdraad van busje in het frame kapot gedraaid. Maar toch, het zal je maar gebeuren, nieuwe draad tappen zal niet altijd gaan.
Nu zag ik laats bij onze rijwielhandelaar een kleine momentsleutel met inbus M3,
M4, M5, M6 en torx T25 en T30 in de vitrine liggen van Pro (http://pro-bikegear.com). Deze relatief kleine sleutel heeft een bereik van 3 tot 15 nm, en een maximale afwijking van 4%.
Dat je een cilinderkop van een motor met momentsleutel aantrekt kan ik me voorstellen, maar de boutjes van een fiets?
Nu staat er in de handleiding van mijn fiets voor elk boutje met hoeveel newtonmeter je ze moet aanhalen. Zijn er hier fietsers een momentsleutel gebruiken bij reparatie en onderhoud van hun fiets of vinden jullie dit stuk gereedschap voor een fiets overkill?

Gr. Roger.
Roger schreef:Dat je een cilinderkop van een motor met momentsleutel aantrekt kan ik me voorstellen, maar de boutjes van een fiets?
Nu staat er in de handleiding van mijn fiets voor elk boutje met hoeveel newtonmeter je ze moet aanhalen. Zijn er hier fietsers een momentsleutel gebruiken bij reparatie en onderhoud van hun fiets of vinden jullie dit stuk gereedschap voor een fiets overkill?
Gr. Roger.
Veel knutselaars en hopelijk alle pro's hebben in de loop van jaren proefondervindelijk vastgesteld wat kan en wat niet en hebben ondertussen een ingebouwde momentsleutel met redelijke trefkans. Als je eerste fiets een dure is, je wilt die zelf onderhouden en je hebt geen sleutelervaring dan is een momentsleutel geen gek idee.
Bij de ene bout en moer is het nuttiger dan bij veel andere. Vooral de zadelpenbout is berucht.
Leon (die van het proefondervindelijke, heb er lang over gedaan ..)
Roger schreef:Om de zoveel tijd loop ik de inbusboutjes van onze fietsen eens na met een setje gewone inbussleuteltjes. Dit aantrekken doe ik dus op het gevoel, met de wetenschap vast is vast. Ik heb gelukkig nog nooit de schroefdraad van busje in het frame kapot gedraaid. Maar toch, het zal je maar gebeuren, nieuwe draad tappen zal niet altijd gaan.
Nu zag ik laats bij onze rijwielhandelaar een kleine momentsleutel met inbus M3,
M4, M5, M6 en torx T25 en T30 in de vitrine liggen van Pro (http://pro-bikegear.com). Deze relatief kleine sleutel heeft een bereik van 3 tot 15 nm, en een maximale afwijking van 4%.
Dat je een cilinderkop van een motor met momentsleutel aantrekt kan ik me voorstellen, maar de boutjes van een fiets?
Nu staat er in de handleiding van mijn fiets voor elk boutje met hoeveel newtonmeter je ze moet aanhalen. Zijn er hier fietsers een momentsleutel gebruiken bij reparatie en onderhoud van hun fiets of vinden jullie dit stuk gereedschap voor een fiets overkill?

Gr. Roger.
Dit soort kleine momentsleuteltjes zijn een antwoord op de kritische verbindingen bij carbon onderdelen. Voor een gewone vakantiefiets zijn ze minder relevant.

Crankbouten en trapascups zijn wat kritischer, maar daar heb je een dikkere momentsleutel voor nodig.

Voor alle momentsleutels geldt: wees er zeker van dat je het goede moment hebt opgezocht en ingesteld voor je je hersens en gevoel uitzet ;)

Een leuk budgetalternatief vindt ik deze niet instelbare Ritchey
Afbeelding

Deze Ritchey zal zeker goedkoper zijn als de Pro waar mijn fietsemaker € 69,00 voor vraagt. Maar hij heeft maar één moment namelijk 5 Nm. De zadelpenklem van mijn fiets vraagt 6 Nm en de bouten van de exentrische trapas 15 Nm. Dus als ik hier in investeer lijkt dit budgetalternatief mij niet z'n goed plan.
Gr. Roger.
Roger schreef:..... vinden jullie dit stuk gereedschap voor een fiets overkill?

Gr. Roger.

Vraagje #1: Roger, als jij een doosje met pillen krijgt van de arts en er staat op '5 x per dag 1 stuks innemen' dan doe jij dat want die arts heeft er verstand van.
Vraag # 2:Denk jij dat een fietsfabrikant verstand van fietsen heeft?
Vraag # 3:Welk belang heeft een fietsfabrikant bij, door jouw, correct vastgezette boutjes ?
Roadster schreef:
Vraagje #1: Roger, als jij een doosje met pillen krijgt van de arts en er staat op '5 x per dag 1 stuks innemen' dan doe jij dat want die arts heeft er verstand van.
Moet ik wel heeeel ziek zijn! Als het vitaminepillen zijn denk ik
a) hoe heeft de mensheid het al die millenia zonder uitgehouden?
b) zou de artsenbezoeker weer langs geweest zijn?

Fietsen waren er eerder dan momentsleutels ;) Bij een robuuste fiets (dus geen 4.5 kg tourdefrance gevalletje) zijn de meeste verbindingen niet zo kritisch. Ietsje te vast of te los overleeft die wel. En dat is wel handig, want je gaat toch ook geen momentsleutel meeslepen op vakantie?

Voor de fabrikant zijn die opgaves natuurlijk een fijne vorm van garantie. Als je per ongeluk een fiets aan een gorilla verkoopt heb je iets om op terug te vallen

Het kan heel simpel; tellen

Zet de sleutel imbus of steek of wat dan ook op de bout die je los wil hebben.

Onthoudt in welke stand je bent begonnen; sleutel b.v. op 12 uur zetten.

Tel hoeveel slagen je nodig hebt om de bout/moer zodanig los te krijgen dat je het over kan nemen met de hand.

Verricht je werkzaamheden.

Draai daarna de bout/moer weer aan met de hand totdat dat niet meer gaat.

Vanaf dat punt weer net zoveel slagen vast zetten met de sleutel als dat je daarstraks hebt los gedraaid.

Je zult nooit exact op het moment zitten, maar je komt bij benadering wel in de buurt, en zeker onderweg is dit een aardige om bij benadering de dingen in de buurt van het juiste moment te brengen.

Kost niks aan geld en aan gewicht wat je mee sleept

Een oude fietsenman zei eens tegen me toen ik een beginnend sleutellaar was: een kwartslag voor dat het zaakje breekt stop je met aandraaien :lol:
Dat heeft wat bouten gekost

Haike schreef:Onthoudt in welke stand je bent begonnen; sleutel b.v. op 12 uur zetten.
Tel hoeveel slagen je nodig hebt om de bout/moer zodanig los te krijgen dat je het over kan nemen met de hand.
Verricht je werkzaamheden.
Draai daarna de bout/moer weer aan met de hand totdat dat niet meer gaat.
Vanaf dat punt weer net zoveel slagen vast zetten met de sleutel als dat je daarstraks hebt los gedraaid.
Leuke theorie en klopt theoretisch ook nog. Maar het lijkt me nog onbetrouwbaarder dan kilo's trekkracht schatten die je met de hand uitoefent. Over gecorrodeerde, beschadigde en iets verbogen verbindingen en verbindingen waarbij het verschil tussen vast en los heel klein is zullen we het maar niet hebben.
Leon

Leon schreef:
Haike schreef:Onthoudt in welke stand je bent begonnen; sleutel b.v. op 12 uur zetten.
Tel hoeveel slagen je nodig hebt om de bout/moer zodanig los te krijgen dat je het over kan nemen met de hand.
Verricht je werkzaamheden.
Draai daarna de bout/moer weer aan met de hand totdat dat niet meer gaat.
Vanaf dat punt weer net zoveel slagen vast zetten met de sleutel als dat je daarstraks hebt los gedraaid.
Leuke theorie en klopt theoretisch ook nog. Maar het lijkt me nog onbetrouwbaarder dan kilo's trekkracht schatten die je met de hand uitoefent. Over gecorrodeerde, beschadigde en iets verbogen verbindingen en verbindingen waarbij het verschil tussen vast en los heel klein is zullen we het maar niet hebben.
Leon
Leon,

Er staat ook bij benadering....... niet dat dit de ultieme manier is om op het juiste moment uit te komen. Want daar hoeven we het inderdaad niet over te hebben...

Daar komt bij dat je het in combinatie kan doen met wat jij schrijft:
Kilo's trekkracht schatten met de hand, kom je een heel eind lijkt me zo.
Je kan ook nog naar de fietsenmaker gaan het daar op het juiste moment laten zetten en dan met een vaste sleutel voelen hoe vast "vast" is, om het sneller in je vingers te krijgen

Niet gelezen? bij benadering? :wink:
Roadster schreef:
Roger schreef:..... vinden jullie dit stuk gereedschap voor een fiets overkill?

Gr. Roger.

Vraagje #1: Roger, als jij een doosje met pillen krijgt van de arts en er staat op '5 x per dag 1 stuks innemen' dan doe jij dat want die arts heeft er verstand van.
Vraag # 2:Denk jij dat een fietsfabrikant verstand van fietsen heeft?
Vraag # 3:Welk belang heeft een fietsfabrikant bij, door jouw, correct vastgezette boutjes ?
Antwoord 1:
Hangt er vanaf voor welke aandoening ik deze medicatie krijg. Stel mijn bijnieren functioneren niet meer en ik krijg 5x per dag 3 mg Hydrocortiidworxson voorgeschreven. Ik kan me voorstellen dat ik eens ga kijken naar de werkzame stof die hier in zit zoals glucocorrohloffticoïde. Ook zou ik eens een forum afstruinen van een patiëntenvereniging van mensen met dezelfde ziekte, dit omdat ik veel waarde hecht aan ervaringsdeskundige. En wie weet, misschien kies ik uiteindelijk voor 3x per dag 3,5 mg Hydrocortikogason, of als mijn verzekering het niet vergoed 2x per dag Hydrocortiunionson.
Antwoord 2:
De ene meer, de ander minder.
Antwoord 3:
Ik denk dat de rijwielfabriekanten die fietsen in elkaar zetten voor het grote publiek zoals Bataves en Gazelle het niet veel uitmaakt of ik mijn boutjes wel of niet correct vastzet.
Maar de kleinere fietsbouwers die uitsluitend voor de bovenkant van het segment produceren zullen hier wel belang bij hebben. Immers deze toch vaak kleinere producenten hechten veel meer belang bij tevreden klanten die voor een positieve mond tot mond reclame zorgen. Van de meer gepassioneerde klanten moeten zij het immers hebben.
Groetjes, Roger.
m-gineering schreef:
Roadster schreef:
Vraagje #1: Roger, als jij een doosje met pillen krijgt van de arts en er staat op '5 x per dag 1 stuks innemen' dan doe jij dat want die arts heeft er verstand van.
Moet ik wel heeeel ziek zijn! Als het vitaminepillen zijn denk ik
a) hoe heeft de mensheid het al die millenia zonder uitgehouden?
b) zou de artsenbezoeker weer langs geweest zijn?

Fietsen waren er eerder dan momentsleutels ;) Bij een robuuste fiets (dus geen 4.5 kg tourdefrance gevalletje) zijn de meeste verbindingen niet zo kritisch. Ietsje te vast of te los overleeft die wel. En dat is wel handig, want je gaat toch ook geen momentsleutel meeslepen op vakantie?

Voor de fabrikant zijn die opgaves natuurlijk een fijne vorm van garantie. Als je per ongeluk een fiets aan een gorilla verkoopt heb je iets om op terug te vallen
De overweging een momentsleutel aan te schaffen is voor als ik thuis de boel eens wil nalopen, niet voor mee te nemen op reis :wink:

Haike schreef:Niet gelezen? bij benadering? :wink:
Tuurlijk wel, maar ik vond jouw benadering geen goede tip. (in blokletters: je kunt er vet mee in de fout gaan)
Leon

Leon schreef:
Haike schreef:Niet gelezen? bij benadering? :wink:
Tuurlijk wel, maar ik vond jouw benadering geen goede tip. (in blokletters: je kunt er vet mee in de fout gaan)
Leon
Ik ben er nog nooit vet mee de fout ingegaan, mag jij me vertellen hoe dat moet. Daar komt bij dat ik wel mee heb gemaakt dat je ook met een momentsleutel een probleem kan hebben.
Wel de sleutel op het goede moment hebben staan, maar nog voor dat dat bereikt werd, brak de boel af.
Niks is zeker in het leven.... :lol:

om op je eerste vraag te antwoorden, ik vind het overkill :lol:

je kan ook gewoon de regel: *vast is vast* als uitgangspunt nemen,
blijkt het betreffende boutje te snel los te komen, dan moet hij iets vaster.

simpel maar efficient toch? :twisted:

groetjes
frank

Hangfiets schreef:Volgende week bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... entsleutel
Vanaf 42nm... leuk voor je auto, overkill voor je fiets waarbij de momenten een factor 10 lager zijn.

Hangfiets schreef:Volgende week bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... entsleutel
Deze aanbieding van de Lidl is niet geschikt voor het onderhoud van een fiets.
Tenminste ik kan aan mijn rijwiel geen boutje ontdekken dat je met 42 nM moet aantrekken.
De meeste kracht die je op mijn fiets moet uitoefenen is 15 nM voor de twee bouten van de excentrische trapas. Bovendien vraag ik me af wat de max. afwijking van z'n Lidl sleutel is. Bij Pro is die 4%.
Gr. Roger.

Roger schreef:
Hangfiets schreef:Volgende week bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... entsleutel
Deze aanbieding van de Lidl is niet geschikt voor het onderhoud van een fiets.
Tenminste ik kan aan mijn rijwiel geen boutje ontdekken dat je met 42 nM moet aantrekken.
De meeste kracht die je op mijn fiets moet uitoefenen is 15 nM voor de twee bouten van de excentrische trapas. Bovendien vraag ik me af wat de max. afwijking van z'n Lidl sleutel is. Bij Pro is die 4%.
Gr. Roger.
trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm

m-gineering schreef:
Roger schreef:
Hangfiets schreef:Volgende week bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... entsleutel
Deze aanbieding van de Lidl is niet geschikt voor het onderhoud van een fiets.
Tenminste ik kan aan mijn rijwiel geen boutje ontdekken dat je met 42 nM moet aantrekken.
De meeste kracht die je op mijn fiets moet uitoefenen is 15 nM voor de twee bouten van de excentrische trapas. Bovendien vraag ik me af wat de max. afwijking van z'n Lidl sleutel is. Bij Pro is die 4%.
Gr. Roger.
trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm
En de afwijking van die dingen, daar zullen wij het maar niet over hebben.

m-gineering schreef:
Roger schreef:
Hangfiets schreef:Volgende week bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... entsleutel
Deze aanbieding van de Lidl is niet geschikt voor het onderhoud van een fiets.
Tenminste ik kan aan mijn rijwiel geen boutje ontdekken dat je met 42 nM moet aantrekken.
De meeste kracht die je op mijn fiets moet uitoefenen is 15 nM voor de twee bouten van de excentrische trapas. Bovendien vraag ik me af wat de max. afwijking van z'n Lidl sleutel is. Bij Pro is die 4%.
Gr. Roger.
trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm
Toch mooi he, dit forum, heb ik weer wat bij geleerd :wink:.
Bedankt.
Maar dit neemt weg, dat de meeste boutjes die op mijn fiets zitten die je onder de 42 nM moet aan trekken. Dus deze Lidl steutel blijft mijn inziens geen goede keuze gezien zijn bereik en misschien ook wel gezien zijn kwaliteit.
Maar dit is alleen een gevoel wat ik niet hard kan maken.
Overigens, waar zit de centrale bout freehub?
Tevens vraag ik me af, is het niet zo, dat juist bij de kleindere aanhaalmomenten, zeg maar tussen de 3 Nm en 15 Nm, een momentsleutel zinvol is, omdat je juist hier snel overheen gaat en een boutje, moertje of busje in het frame kapot draaid?
Groetjes, Roger