Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waarom zijn alle topmerken in de tour-branch Duits? - Forum Wereldfietser

waarom zijn alle topmerken in de tour-branch Duits?

ik zat laatst wat te kletsen met een Amerikaanse fiets-fanaat en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat alle topmerken v.w.b. onderdelen voor tour-fietsen Duits zijn. Ortlieb, Vaude, Tubus, Schwalbe...
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen internationale hoofdrolspelers uit NL of Denemarken zijn bv? Dit zijn de landen met de meeste fietsen per hoofd van de bevolking (volgens het fietsmuseum in Korea).
Enig idee? Ben benieuwd.
Aaldrik :D

Een gokje: Duitse bedrijven konden toen ze begonnen al een behoorlijk grote markt in eigen land bedienen. Daar zijn ze mee gegroeid. Dan was het voor hun makkelijk om daarna (of tegelijkertijd) naar andere landen uit te breiden. Ik ben niet thuis in de wereld van bedrijfskunde en management, maar het lijkt mij een mogelijkheid.
En ‘Made in Germany’ staat/stond ook altijd voor kwaliteit en deutsche Gründlichkeit.
Ik vind het eigenlijk jammer, dat Garmin niet ook uit Duitsland komt :-)

Omdat de Duitsers voor kwaliteit gaan?
Er zijn ook wel wat duitse frames die misschien hier wat minder bekend zijn, maar ook kwalitatief zich goed kunnen meten met de overige.

Leuke discussie, deze had ik gisteren ook op de Bike Motion met een Duits/Nederlandse fabrikant met wel hele goede fietsen.
Mijn theorie is als volgt:
Voor mijn werk zit ik heel veel in Duitsland. Wat mij dan altijd wel opvalt is dat
de bedoelde modellen die de Duitsers op de markt brengen hebben wel heel veel weg van hun dagelijkse woon/werk verkeerfietsen.
Het trekkingmodel wat ons allen aanspreekt is in principe dus al jaren op de markt. (wel met een andere opbouw) Dus de ervaring is er al lang.

Frappant is da onze Oosterburen mij altijd aanspreken over "het Hollandrad" (wat trouwens booming in Duitsland is), hun ultieme droom is altijd de "Gazelle Orange", echter ze vinden deze veel te duur! Om EUR 799,00 voor een fiets uit te geven....

Dus hun fietsen hier naar toe en onze fietsen naar de oosterburen....

Nederlandse fietsenfabrieken zijn van oudsher "fietsenbouwers". Ze ontwikkelen frames en bouwen de fiets op met onderdelen die voor een belangrijk deel uit het buitenland komen.
Een zeer belangrijk deel van de Nederlandse fietsen was vrij traditioneel. Dergelijke modellen sporen ook niet aan tot innovatie van onderdelen.
Daarnaast werden in Nederland redelijk wat racefietsen gebouwd. Zo licht mogelijk, was daarbij het uitgangangspunt. Duurzaamheid was niet zo belangrijk, want in de echte wedstrijdsport is immers een materiaalman en een volgwagen met reservefietsen aanwezig. Na afloop van de etappe worden de fietsen door de monteur onder handen genomen.
Een belangrijk deel van de ontwikkeling van onderdelen zit nu in Azie. Op de Eurobike (de belangrijkse vakbeurs voor de fietsbranche) staan tientallen bedrijven uit het verre oosten te pronken met slecht een paar onderdeeltjes die zij ontwikkeld hebben.

Het wielrennen speelde in Duitsland tot de opkomst van Didie Thureau nauwelijks een rol.
Vanuit de optiek van de Duitse Gruendlichkeit moest een fiets robust en degelijk zijn. Duitse tourfietsers reden al met bredere banden, toen alle Nederlandse vakantiefietsen nog smalle bandjes hadden. Maar de Duitse eisen gingen verder: fietstassen moesten echt waterdicht zijn, toen Nederlandse fietsers nog genoegen namen met de kleding in plastic zakken in de tas of met regenhoesjes om de tas. De eerste Ortliebs werden in Nederland uitermate sceptisch ontvangen.
Een derailleur is zeer onderhoudsgevoelig en toont diverse bijwerkingen. Nederlandse vakantiefietsers aanvaardden dat altijd, maar voor Herr Rohloff lag dat anders: hij ontwikkelde zijn speed hub. Het lijkt dat men in Duitsland eerder de uitdaging aangaat om een klasse te overtreffen.
sonali schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er geen internationale hoofdrolspelers uit NL of Denemarken zijn bv? Dit zijn de landen met de meeste fietsen per hoofd van de bevolking (volgens het fietsmuseum in Korea).
Dat komt door De wet van de remmende voorsprong, die andere, de Duitsers in dit geval, uitdaagt om het beter te gaan doen (anders verover je natuurlijk ook geen markt). :wink:
sonali schreef:ik zat laatst wat te kletsen met een Amerikaanse fiets-fanaat en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat alle topmerken v.w.b. onderdelen voor tour-fietsen Duits zijn. Ortlieb, Vaude, Tubus, Schwalbe...
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen internationale hoofdrolspelers uit NL of Denemarken zijn bv? Dit zijn de landen met de meeste fietsen per hoofd van de bevolking (volgens het fietsmuseum in Korea).
Enig idee? Ben benieuwd.
Aaldrik :D
de Duitse thuismarkt voor kwaliteitsonderdelen is vele malen groter dan de Nederlandse
Duitsland is een fabricageland, Nederland een handelsland
Duitsland is om de hoek en ze zitten op de zelfde golflengte. dus dat is makkelijk importeren. Al die mooie touronderdelen uit Japan, Frankrijk of de VS kennen we niet, vinden we maar raar, of zijn niet op onze condities toegespitst

Zet een Daf naast een BMW, Audi of Mercedes en je weet het!
Je hoeft niet eens de motorkap te openen.

Kijk naar de luchtvaart historie, niet de Amerikanen of japanners hebben de straalmotor uitgevonden, dat gebeurde in Duitsland.

Zonder German technology stonden de Amerikanen ook niet zo snel op de maan.

Ook zijn Duitse keukens beter......

Als het even kan koop ik een landkaart van Reise Know How ipv de ANWB,
de Duiste kaart is onverwoestbaar en kan met regen ook als tentluifel dienen!

Ook zijn Duitse schnitzels groter, zit er 0,3 ipv 0,2 in je glas en is je rekening kleiner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar ja, hoe komt dat nou?

Mijn gevoel zegt dat in b.v. NL een hoop wordt tegengewerkt.
Wil je iets leuks doen, is er altijd wel een instantie die er tegen is.
Dat negatieve zit blijkbaar in ons systeem.

In Duitsland mag en kan meer. Waar mag je 300 km/h uur op de snelweg rijden??? Waar vind je een circuit als de Nurburgring? Nergens alleen in Duitsland.

Mijn idee dat in Duitsland het vrije denken meer wordt gestimuleerd, het is hun geschiedenis.

Groeten,

John.

In Nederland zijn managers, marketeers en bankiers (tot nog toe) de baas. In Duitsland hebben technici ook nog enige inbreng.
Dat wordt er met de paplepel ingegoten. Als je op TV een Duits programma ziet over techniek, dan gaat het over techniek. Een Nederlands TV-programma over techniek is een spelshow met Tooske. Vroeger had je nog Chriet, maar die heeft daarme wel nerdfactor 10 ingevoerd, en die is er nooit meer uitgegaan.

Alles bij elkaar zijn de Duitsers nu hun techniek aan het vermarkten, de Nederlanders doen het met gadgets, al beginnen ze nu wakker te worden.

En zover ik weet is de Duitse fietsenmarkt groter dan die van NL. Niet omdat de gemiddelde Duitser meer fietst, maar vooral omdat er veel meer Duitsers zijn.

Groet,

Leon

Innovaties ontwikkelen zich altijd samen met de vraag. Vraag een aanbod gaan ALTIJD hand in hand. Soms zie je dat de vraag sturend werkt op het aanbod, soms is dat omgekeerd. Die wisselwerking hangt samen met de volwassenheid van de markt. Een heel jonge markt werkt aanbodgestuurd. Bij de speedhubs is dat goed te zien. Shimano en Roholff bieden dat aan, en wij, de gebruikers hebben dat aanbod te volgen. Ik verwacht niet dat Rohloff of Shimano een duidelijk beeld hebben van hun afnemers. Bij remmen zie je het omgekeerde. Er zijn heel veel heel goede remmen, en de gebruikers maken daarin afgewogen keuzes. De fabrikanten bepalen het profiel van hun markt, en stemmen daar hun aanbod op af.

Het grote verschil tussen aanbod- en vraagsturing zit in de volumes. Als je met een zeer innovatief product komt, moet die markt nog gemaakt worden. Dit is heel erg aanbodgestuurd. De koper komt op je af, of niet (zie het lijntje over de carbondrive elders, bijvoorbeeld). Die koper is ALTIJD iemand die een probleem heeft dat met de huidige technologie niet, of niet voldoende, opgelost kan worden. En hij heeft daar ook ALTIJD geld voor over als dat probleem opgelost kan worden. Bij vraaggestuurde innovatie ligt dat wat anders, en is vooral een goede verhouding tussen prijs en prestatie van belang. Hier zie je ook vaak dat imago van een product gaat meespelen (Shimano heeft dat heel goed door, met al die verschillende groepen).

En nu waarom je zoveel Duitse fabrikanten ziet die hoog presteren: het lijkt erop dat er op de Duitse markt een hele kleine groep fietsers is die hele hoge eisen stelt aan het materiaal, en die in staat is die vraag helder naar de markt te verwoorden. Vervolgens is er blijkbaar een plek waar het aanbod zich effectief aan die vraag kenbaar kan maken. En dan kom je vrijwel direct uit bij een paar beurzen, en enkele bladen met enthousiaste journalisten die de olie in dit machientje vormen.

In Nederland missen we dit op dit moment. De Nederlandse markt is daar misschien wat te klein voor. Maar dat geeft niets. Nederlanders zijn er vaak goed in om goede ideeën over te nemen, en verder uit te bouwen. Het enige wat wij moeten doen is aan onze industrie duidelijk maken wat wij goede ideeën vinden. Dus ga naar je locale fietsenboer en vraag om waterdichte fietstassen. Als we dat met ons allen doen heeft AGU die over een jaar op de markt. Willen we speedhubs? Ook naar vragen. Dan zal je zien dat het topsegment van de standaardfiets binnenkort ook met speedhubs komt. Daarmee zie je dan ook die prijzen zakken!

We mogen die Duitsers koesteren, omdat ze een infrastructuur hebben waarbinnen fietsinnovaties makkelijk komen bovendrijven. Goed kijken wat komt bovendrijven, en dan zorgen dat onze industrie dat overneemt. Daarmee zal de Nederlandse fiets een topfiets blijven! (voor het middensegment ) :wink:

Dit geldt niet alleen voor fietsonderdelen, maar ook voor veel andere kwalitatief hoogwaardige en gespecialiseerde industriele producten. Duitsland staat (net als Zwitserland) vol met kleine en middelgrote fabrieken en fabriekjes waar heel deskundige technici mooie dingen maken, en waar het management een echte lange termijn visie heeft. Dat is in Duitsland een lange traditie, net zoals wij een eeuwen lange traditie hebben om dat niet te doen. Duitsland is in het recente verleden een deel van de markt voor zulke kwalitatief hoogwaardige producten aan dat andere land met veel goede kleinere en middelgrote fabrieken kwijtgeraakt: Japan. Dat was zeker niet omdat Japan een mindere en goedkopere kwaliteit leverde. Op sommige terreinen is dat verlies definitief geweest (denk aan camerabouw waar bijvoorbeeld Nikon in de jaren zestig superbe kwaliteit combineerde met innovatieve ontwerpen). Op andere terreinen heeft Duitsland zijn positie kunnen behouden, of is het terug gekomen. Het contrast met Engeland is overigens interessant. Ook dat was een land met heel hoogwaardige techniek, en een heel brede economische basis in ontwerp en productie. Daar is zoals bekend weinig van over, juist omdat, denk ik, die kleine en middelgrote niet op de beurs genoteerde bedrijven verdwenen zijn. Kortom, een verklaring moet breder zijn dan alleen de fietsenbranche.
Zoals Marten ook opmerkt, zijn er ook in andere landen zulke leveranciers van goede onderdelen. Specialites TA in Frankrijk is nog altijd super voor (in Frankrijk gemaakte) cranks, trapassen en balhoofdstellen, Stronglight maakt ook mooie balhoofdstellen, en Time maakt mooie pedalen (al weet ik daarvan niet waar ze gemaakt worden). Campagnolo zit nog steeds in Italie, en al maken ze niet meer alles zelf, ze maken ook nog veel wel zelf. In de VS heb je voor de aandrijving en diverse lagers Chris King en Phil Wood - beter is er gewoon niet, en alles Made in the USA. Hetzelfde geldt voor S&S koppelingen. Uit Japan komen niet alleen Shimano onderdelen, ook de mooie spullen van Nitto (sturen, stuurpennen, zadelpennen, dragers en ander klein goed), MKS (traditionele pedalen) en Honjo (spatborden). Wat al deze voorbeelden wel gemeen hebben is dat ze dure producten betreffen aan de bovenkant van de markt. De Duitse producten springen eruit omdat ze niet alleen heel goed zijn, maar ook nog eens erg innovatief (de Japanse zijn vooral ambachtelijk mooie retro spullen...).

De stap van onderdelen naar fietsen omvat echter een heel ander argument. Immers, de Duitse fietsen waar we het op dit forum over hebben zijn meestal niet de fietsen die al dit supermooie dure spul in zich verenigen, maar toch vooral slimme en erg buikbare combinaties van onderdelen uit het Verre Oosten. Het bijzondere van een fiets van Fahradmanufaktur of Stevens is niet dat ze bijvoorbeeld soms Magura remmen gebruiken, maar dat ze zinnige combinaties van onderdelen hebben, waar je in het gebruik wat aan hebt, en dat voor een leuke prijs. Wat vakantiefietsers aanspreekt is dat het (althans in een aantal gevallen) gebruiksfietsen zijn, met spatborden, goede dragers, goede verlichting etc. Maar omdat Duitsland niet plat is, moet een gebruiksfiets daar licht zijn, en flink wat versnellingen hebben. Kortom, het moet zoals hierboven al betoogd werd, een soort vakantiefiets zijn.

Vergelijk dat met de situatie waar een Nederlandse fietsenbouwer in zit. De traditionele Gazelle Primeur (etc) was en is een ideale fiets voor het Nederlandse gebruik. Korte afstanden in vlak terrein, ook bij slecht weer. Iedereen had zo'n fiets. Helaas zijn ze bijna onverslijtbaar. In de jaren zeventig raakte de markt verzadigd, en moest er iets nieuws komen. De "racefiets" was de eerste innovatie. toen de vouwfiets/fiets met kleine wieltjes, toen kwam de mtb, en toen de hybride. Vervolgens kwam er de hybride met vering etc, en nu is er de electrobike. Het probleem is dat juist doordat de markt in Nederland zo groot is, iedereen weliswaar vind dat hij of zij een fiets moet hebben, maar dat het merendeel die fietsen helemaal niet echt gebruikt. De echte gebruikers verzuipen in de massa geautomobiliseerde poseurs voor wie de fiets een life style artikel is dat vooral aspiraties en identificatie uitdrukt. Het zijn fietsen om op zondag mee naar het pannekoekenhuis te fietsen. Dat liet natuurlijk wel een gat in de markt voor echte fietsen, en dat is het gat waarin aanvankelijk Koga dook, en later, toen Koga ontdekte dat de poseurs ook een leuke markt vormen, Santos. Omdat het toch ook image artikelen zijn, is de marge lekker hoog. De concurrentie is gering, en de fietsenbranche heeft nog steeds een hoog kartelgehalte. Maar zoals de prijstheorie leert, geen enkel kartel is onkwetsbaar tegen buitenstaanders - zie daar de komst van de Duitse merken. In dat verband vroeg ik me af of er wel winkels zijn waar bijvoorbeeld Stevens fietsen worden verkocht naast Batavus, Gazelle etc. Of willen die merken niet aan je leveren als je ook Stevens etc verkoopt?
Wim

Dit geldt niet alleen voor fietsonderdelen, maar ook voor veel andere kwalitatief hoogwaardige en gespecialiseerde (industriele)producten
Ligt toch ook een beetje aan de volksaard, ben ik bang. In Nederland ontwaar ik toch vaak een houding van: "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg", en het mag vooral niet al te duur zijn. Handelsgeest?

Maar ook op mijn terrein zie ik het: op openingen komen mensen hier vanwege de gratis drankjes, in Duitsland praten ze over de tentoonstelling (oké, beetje gechargeerd :wink: ). Er is en museum voor moderne kunst in München dat in z'n ééntje een groter aankoop-budget heeft dan alle Nederlandse musea bij elkaar. En zo kan ik nog even doorgaan... Moeten we het over voedsel hebben?

Ik ben bang dat de markt voor top-producten in Nederland erg klein is.

Hee,

Dit allemaal riekt me een beetje te veel naar het ophemelen van de Duitse markt. Net of alles uit Duitsland komt. Ik was in 1994 werkzzam voor Specialized (het eerste bedrijf dat mountainbikes in grote aantallen op de markt bracht). Ik weet dat bedrijven als Gazelle en Batavus te laat in de mountainbikemarkt zijn gestapt vanwege te veel conservativiteit en de boot misten. Behalve merken als Specialized hebben Trek en Cannondale ook prachtige fietsen. Uit Holland? Vittorio, Snel, Van Herwerden, Avaghon ....
Enne Giant. Toch? Wat te denken van de mooie Nederlandse tentjes?

Rutger

Rutger schreef:Hee,

Dit allemaal riekt me een beetje te veel naar het ophemelen van de Duitse markt. Net of alles uit Duitsland komt. Ik was in 1994 werkzzam voor Specialized (het eerste bedrijf dat mountainbikes in grote aantallen op de markt bracht). Ik weet dat bedrijven als Gazelle en Batavus te laat in de mountainbikemarkt zijn gestapt vanwege te veel conservativiteit en de boot misten. Behalve merken als Specialized hebben Trek en Cannondale ook prachtige fietsen. Uit Holland? Vittorio, Snel, Van Herwerden, Avaghon ....
Enne Giant. Toch? Wat te denken van de mooie Nederlandse tentjes?

Rutger
Beste Rutger,

Er worden in Nederland prachtige fietsen op maat gemaakt, maar wat zit er op mijn Snel Sahara? Magura remmen, Tubus dragers, Schwalbe banden en Vaude tassen

Geen Rohloff Bert? Hmmm.... ook Duits ;)

Vredestein, Spanninga, Agu. Veel verder kom ik niet als het om fietsonderdelen uit Nederland gaat. Eerlijk gezegd houdt het me ook niet zo bezig. Binnenkort maak ik weer een fietsreis en deze keer heb ik bijna geen Duits produkt bij me. Cannondale fiets met onderdelen van Shimano, Coda, Mavic, DT, Ritchey. De bagage gaat in een BOB. Het enig Duitse zijn de banden, een stuurtas en de handvaten.

Zijn SRAM en Magura trouwens Duits?

Jan Eleveld schreef:Vredestein, Spanninga, Agu. Veel verder kom ik niet als het om fietsonderdelen uit Nederland gaat. Eerlijk gezegd houdt het me ook niet zo bezig. Binnenkort maak ik weer een fietsreis en deze keer heb ik bijna geen Duits produkt bij me. Cannondale fiets met onderdelen van Shimano, Coda, Mavic, DT, Ritchey. De bagage gaat in een BOB. Het enig Duitse zijn de banden, een stuurtas en de handvaten.

Zijn SRAM en Magura trouwens Duits?
Vredestein was ooit een Nederlands bedrijf. Agu Holding brengt niet alleen eigen producten op de markt, maar is ook importeur van tal van fietsaccessoires

Kan Agu niet eens kwaliteits waterdichte fietstassen gaan maken tegen een concurrerende prijs? Ik wil ze dan wel testen.

Eh nog altijd plezier van mijn Karrimortassen uit het jaar 1996. Toen ze nog echt goede tassen hadden. Maar ik ja ik dwaal af richting Nieuw_Zeeland

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Jan Eleveld schreef:Vredestein, Spanninga, Agu. Veel verder kom ik niet als het om fietsonderdelen uit Nederland gaat

Er is ook niet veel: Lepper, de Woerd,ligfietsbouwers zoals M5, nog wat klein metaal die dragers en spatborden maken, beetje High-End (wielen, remmen) , Maar de grens vervaagt. Zo worden er allerlei nederlandse bedrijven verkocht (Vredenstein naar Rusland, maar de banden kwamen toch al uit thailand oid) en kopen Nederlanders buitenlandse bedrijven (3T, Dugast)
Zijn SRAM en Magura trouwens Duits?
Sram is amerikaans, maar hebben oa Sachs en Sedis opgekocht

Magura (MAGenwirth in Bad URAch) houdt de productie nog lekker thuis

fietsjunks schreef:Geen Rohloff Bert? Hmmm.... ook Duits ;)
Leider nicht, aber vielleicht in Zukunft!