Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zit het fietsen ons in de genen? - Forum Wereldfietser

Zit het fietsen ons in de genen?

In de laatste WF las ik een stukje van Koert Schouten over of het fietsen ons in de genen zou kunnen zitten. Zijn conclusie is van niet maar ik vind zijn steekproef nogal klein, namelijk alleen zijn familie. :lol:

Bij deze het voorstel om de steekproef wat groter te maken.
Ik wilde hier een poll van maken maar blijkbaar heb ik geen rechten voor. Dan maar zo.

De vraag is (als je kinderen hebt), zijn dat dan ook (wereld)fietsers of gaan ze liever naar de biercamping op Terschelling?

Om met mijzelf te beginnen. Ik heb een zoon en een dochter. Tot nu toe gingen ze mee op (Cycletours) fietsvakantie. Mijn dochter is één jaar niet mee geweest maar toe is ze met vrienden van Baflo naar Annecy gefietst. Dus een score voor wel in de genen.

Dat brengt de stand van wel/niet in de genen op 1- 1 ( als we Koert meetellen)

Mijn moeder fietst niet, mijn vader fietst niet, van mijn drie zussen twee, en ondergetekende waarschijnlijk wel het fanatiekst, hoewel de anderen ook wel us een keertje een vakantie op de fiets hebben gedaan, maar niet hebben geïnvesteerd in een reisfiets of zo...

Dus niet erfelijk lijkt me zo.... :lol:

Mijn progenituur is nog te klein om al conclusies te trekken, maar toch... toen we deze zomer bij Conques kwamen, en ik mijn oudste (7 jaar, maar de kleinste muis van zijn school) zei dat hij op zijn fietsje zo zonder versnellingen best met mama te voet mee ging, was dat genoeg om hem in een Vlaamse colère naar boven te doen fietsen :-) ... misschien heb ik hiermee een genetische afwijking geactiveerd 8) .

Als ik dan naar de antecedenten kijk : niks... niemand heeft ooit aanstalten gemaakt om op een fiets te kruipen, laat staan daarmee naar verre landen te willen fietsen.

mijn vader fietst, mijn broer ook en ikke natuurlijk, bij ons zit het dus in de genen :D

Ik denk dat ik het vakantiefietsen ook geërfd heb.
Beide ouders (75+) fietsen nog steeds, zo'n 7000km per jaar in binnen- en buitenland. Versleten heupen ten spijt, het fietsen moet hoe dan ook doorgaan.
Als jong volwassene begreep ik er niks van :? , nu wel! :D

Als fietsen in de genen zou kunnen zitten ben ik een voorstander van genetische manipulatie, lijkt me heerlijk zo'n 50% minder auto's op de weg. (niet omdat ik ook automobilist ben en me erger aan files, heb niet eens een rijbewijs) In mijn familie ben ik echter de enige die aktief fietst. Dus, tenzij ik een mutant ben, is het fietsen wat mij betreft niet genetisch bepaald

Mijn ouders (80+) fietsen ook nog, wel met elektrische trapondersteuning...
Fietsen was wel een noodzakelijk kwaad, geld voor een auto was er vroeger niet.
Op vakantie naar familie op de fiets, naar een scoutingkamp op de fiets.
Naar school op de fiets, naar het werk op de fiets, op vakantie op de fiets.
Fietsen, fietsen, fietsen. Ik kom er niet vanaf.
Stoppen met roken was eenvoudiger!

Bij ons zit in de genen om in principe alles anders te doen dan ouders!
Dus mijn fietsende pa en ma werden niet geimiteerd. Echter nu ma alleen nog voor haar dagelijks dingen fietst (pas 60) en pa in verpleegtehuis zit, fiets ik (jongste dochter) er lustig op los! Reizen doen/deden ze beide heel graag.
Mijn broers hebben weinig met fietsvakanties.