Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Long tail bikes: wie heeft ervaringen mee? - Forum Wereldfietser

Long tail bikes: wie heeft ervaringen mee?

Ik kom ze op US websites regelmatig tegen: long tail bikes. Ik heb hier op het forum gezocht maar niets gevonden...
Deze ziet er geweldig uit, alleen maar een beetje klein voor mij :-)
Afbeelding
Ze moeten in Europa verkrijgbaar zijn want er wordt een model bleekbaar zelfs bij de oosterburen gebouwd.
Is hier iemand die er ervaringen mee heeft? Mee gereden? Zelf een in de berging? Hoe fietst zoiets? Hoe kom je ermee de bocht om?

Nooit mee gefietst. Wel met een tandem, en hoewel dat ietsje anders voelt en stuurt dan een solo, is het verschil ook weer niet zo groot. Ik heb die tandem vaak genoeg solo gefietst, ook op tochten met bagage. Zonder bagage heb je wat minder druk op het achterwiel, en dus blokkkeert je achterwiel wat makkelijker. Maar het ging prima: met een kind op de stoker plaats naar school of zo iets, en dan verder in je eentje verder.
Wim

de fietsfabriek http://www.fietsfabriek.nl/ doet in allerlei vage modellen fiets. Ik meen daar een vergelijkbaar model te zijn tegengekomen.

als je kijkt naar dit soort fietsen kun je ook eens kijken naar de surly bigdummy of een oplossing als van extracycle.

er zijn een aantal mensen die surly producten kunnen leveren in nederland.

Afbeelding

Helaas tot op heden er nog niet mee mogen rijden...

Bas

Hoi!

Hij lijkt een beetje op de fiets van Riese en Müller:
Afbeelding
Bedoelde je die misschien?
http://www.r-m.de/produkte/produktfinde ... al/rohloff

Een echte longtail is het niet. Ik heb die fiets in Bamberg bekeken maar het is echt een loodzware Hummer. Ziet er leuk uit maar is naar mijn mening onpraktisch voor de offroad-reizen waarvoor hij ontwikkeld is.
Die van Surly zijn echter bijzonder gelieft bij onze amerikaanse wereldfietscollega's :-)

Fiets de wereld (binnenkort op een Surly Pugsley),
Whisky

Dit topic zie ik net toevallig langskomen. Ik heb een paar jaar geleden op een vier persoonsfiets gereden. Ook solo, maar het meeste met nog drie rugby maatjes in een uitgelaten bui (vier forse kerels tegelijk een stevige helling af... daar droom ik nog wel eens van, na een avond zwaar tafelen...brrr...!) Als ik die ervaring probeer te vertalen naar het rijgedrag van zo'n verlengde fiets verwacht ik dat je een behoorlijk comfortabele fiets kunt hebben, waar je veel bagage op kwijt kunt. Het gewicht komt dan vooral tussen de wielen te hangen, in plaats van dat je een kwispelende 'staart' krijgt. Je kan je aanhanger dus thuis laten. Nadeel is dat je achterwiel het zwaar krijgt, maar dat is natuurlijk wel op te lossen. Het grootste nadeel voorzie ik in de bochten. Die fiets wil heel graag rechtuit, en je achterwiel spoort meer naar binnen. Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je iets minder voluit door haarspeldbochten kunt. Ik schat in dat de voordelen het winnen van de nadelen.
Andreas schreef:Ik kom ze op US websites regelmatig tegen: long tail bikes.
Is hier iemand die er ervaringen mee heeft? Mee gereden? Zelf een in de berging? Hoe fietst zoiets? Hoe kom je ermee de bocht om?
Ik kom ze hier in Amsterdam veel en regelmatig tegen :lol: zoals al genoemd; de Fietsfabriek, bij mij om de hoek gevestigd. Heb ik er ervaring mee? Met die van de fietsfabriek wel. Ik vind de afmontage minimaal en het gaat allemaal wel, maar om nou te zeggen dat het stevig en robuust is......

Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom je nu zo'n ding zou willen? Ik zal wel onwetend zijn. In tegenstelling tot Ligandi denk ik trouwens dat het je achterwiel juist iets ontziet. En je ja, stuurgedrag zal veranderen, maar of dat alleen maar positief is? Het lijkt me dat het gewicht van je frame toeneemt en dat dit er ook niet stijver op wordt?
Als ik het plaatje zo bekijk, en de plaats van de bagagedrager, dan verschilt het zwaartepunt van mijn achterbagage ten opzichte van het achterwiel ook niet zo heel erg veel met zo'm longtail.
Maar goed, er komt vast wel iemand die me kan vertellen waarom we eigenlijk allemaal met zo'n fiets zouden moeten rijden... :D

Spironski schreef:Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom je nu zo'n ding zou willen? Ik zal wel onwetend zijn. In tegenstelling tot Ligandi denk ik trouwens dat het je achterwiel juist iets ontziet. En je ja, stuurgedrag zal veranderen, maar of dat alleen maar positief is? Het lijkt me dat het gewicht van je frame toeneemt en dat dit er ook niet stijver op wordt?
Als ik het plaatje zo bekijk, en de plaats van de bagagedrager, dan verschilt het zwaartepunt van mijn achterbagage ten opzichte van het achterwiel ook niet zo heel erg veel met zo'm longtail.
Maar goed, er komt vast wel iemand die me kan vertellen waarom we eigenlijk allemaal met zo'n fiets zouden moeten rijden... :D
Naarmate je de achtervork langer maakt verhuis je meer druk naar het voorwiel. Dat kan dat wel hebben, maar het stuurt natuurlijk anders en je achterwiel slipt makkelijker door. Wheelies worden wel moeilijker. Voor een vakantiefiets is een echte longtail onzin, zoveel wil je niet meenemen ;) En een randonneur heeft natuurlijk al langere achtervorken als normaal voor een MTB.

Afbeelding

'longtail'

Hoi Marten,

Met zo een reus van een berijder als Marco wordt ieder fiets tot een 'Longtail' :-)

Fiets de Wereld,
Whisky

whisky schreef:Hoi Marten,

Met zo een reus van een berijder als Marco wordt ieder fiets tot een 'Longtail' :-)

Fiets de Wereld,
Whisky
en een 'Giraffe';)