Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Productiefout in Marathon XR van Schwalbe? - Forum Wereldfietser

Productiefout in Marathon XR van Schwalbe?

Ik ben nu 6.500 kilometer onderweg met een MTB waarop 26 inch Marathon XR (draad)banden van 1,90 inch breed zijn gemonteerd. De banden rijden erg goed en ik was er dan ook erg tevreden mee.

De XRs slijten echter ongezond hard aan de zijkant, vlak boven de draad. Voor het eerst had ik hier last van na ongeveer 4.000 kilometer bij de achterband. Het binnenwerk van de band kwam door de scheuren heen naar buiten, vlak boven de rand van de velg. De schade bleek over de hele omtrek van de band te lopen, vlak boven de draad. Het ziet er niet uit als normale slijtage. Het lijkt eerder alsof het rubber uit elkaar valt of loslaat.

Een vervangende XR van dezelfde afmetingen was gelukkig voorhanden, maar die band vertoont nu na nog eens 2.500 kilometer precies hetzelfde probleem. Mijn voorband blijkt nu ook bijna helemaal verrot te zijn vlak boven de draad (na 6.500 kilometer).

Volgens mij doe ik niets raars met de banden: de druk is altijd netjes tussen de 4 en 5 bar. De belasting blijft ook onder de door Schwalbe opgegeven maximumwaarde van 140 kg. Mijn route gaat weliswaar lang niet altijd over verharde wegen, maar Schwalbe zegt zelf dat de XR is "Conceived and built to withstand both extreme loads and terrain."

Dit hoort niet te kunnen bij een band die Schwalbe omschrijft als de meest duurzame op de markt. Tenminste 8.000 kilometer moet je ermee kunnen rijden, zo niet 15.000. De statement op Schwalbe's website dat "The special rubber compound 1A guarantees maximum performance in extreme situations" is gewoon onzin!

Graag hoor ik of iemand dit probleem ook heeft. Onderweg hoorde ik berichten van een productiefout in een bepaalde serie XRs. Weet iemand daar iets over? Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar dan wordt de vraag natuurlijk: hoe kun je die fout van te voren herkennen? Want mijn banden zagen er bij aanschaf piekfijn uit.

Jannes Bolten
Ik zou maar eens goed kijken of je remmen goed afgesteld staan, en/of dat er misschioen iets anders tegen de band aan loopt. Wat je beschrijft lijkt mij een typisch 'aanloopprobleem'.

Groetjes,

Astrid

Was het probleem maar zo simpel; dan had ik mijn bericht niet hoeven plaatsen. Ik heb inderdaad V-brakes, maar die staan goed. Er loopt zeker niets aan.

Dat kan alleen al niet, omdat de scheuren in het rubber grotendeels onder de rand van de velg zitten, bijna tegen de draad van de band aan. Daar kan dus van buiten niets tegenaan schuren. Ook binnen in de velg zitten geen bramen of iets anders scherps, daar heb ik 'm op gecontroleerd.

Het lijkt erop dat Frans van Wittmarschen (zie zijn antwoord van 9 maart 2004 op het bericht met de titel "Schwalbe Marathon") hetzelfde probleem heeft gehad. Ook bij hem lijkt het niet om een "aanloopprobleem" te gaan.

Groet,
Jannes
jdmb schreef:Graag hoor ik of iemand dit probleem ook heeft. Onderweg hoorde ik berichten van een productiefout in een bepaalde serie XRs. Weet iemand daar iets over? Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar dan wordt de vraag natuurlijk: hoe kun je die fout van te voren herkennen? Want mijn banden zagen er bij aanschaf piekfijn uit.

Jannes Bolten
YEP!
Wij deden rond de 15.000km met 28inch 47mm. Dus recentelijk bij een bevriend Amerikaans stel tandemmers een stel 26inch 47mm aangeraden (die reden hier 1e week juni weg voor een rondje door west europa... over asfalt).
Gisteren zijn ze teruggekomen... met andere banden om hun velgen. Beide banden waren na 2500km van de draad gereden. Loopvlak nog uitstekend maar wangen kapot. Lijkt op hetzelfde probleem waar conti 2000 TT de laatste jaren zo'n slechte naam mee opgebouwd heeft.

Dick

Lekker nieuws!

Heb zojuist afgelopen vrijdag de door velen geroemde bandjes van Swalbe op onze fietsen laten zetten. Nog wel omgeruild voor de redelijk verse continental 2000banden. We gaan over drie weken weg (7mnd Azie)en dacht nu alles toch wel voor elkaar te hebben. Als ik het nieuws zo volg lijkt het me geen toevalligheid meer dat de banden van Swalbe ons in de steek laten.

Kortom gaat het om een productiefout en zo ja om welke serienummers zou het dan gaan. Een telefoontje aan de heren en dames van Swalbe zal morgen mischien duidelijkheid brengen.

Nog meer mensen met problemen en bandjes van Swalbe. Laat het even horen evenals sinds wanneer je de bezitter bent van deze band.

Groet Bart

jij hebt toch 28 inch Bart?

als ik het goed heb?

Of vergis ik mij?

Dick

Beste Dick,

Nee Dick ik mag me toch echt de trotste bezitter noemen van een Vittorio 26 inch uitvoering. Kost ietsje meer maar dan heb je ook wat!

Bart

Bart Zwiers schreef:Kortom gaat het om een productiefout en zo ja om welke serienummers zou het dan gaan. Een telefoontje aan de heren en dames van Swalbe zal morgen mischien duidelijkheid brengen.
Beste Bart,

Dank voor je bericht. Ik ga woensdag weer op pad en hoop voor die tijd nieuwe bandjes in NL te hebben besteld om af te halen in China. Mocht jij voor die tijd telefonisch nieuws van de mensen van Schwalbe hebben over een probleem in bepaalde serienummers, dan hoor ik het graag op dit forum!

Groet,
Jannes

Nu moet ik er overigens wel bij vermelden dat de Amerikanen nogal wat op de fiets hadden:
Hij weegt 108kg... zij bijna 70 en dan nog rond de vijftig kilo bagage.

Dat gaat allemaal op twee bandjes.

Dick

Hallo,

Dat zijn geen goede berichten 4 dagen voor mijn reis naar de Noordkaap. Ik heb inderdaad ook Schwalbe Marathon XR rond mijn velgen en begin het benauwd te krijgen na het lezen van jullie ervaringen.

Mocht ik terug zijn gekomen op een paar andere banden dan laat ik dat hier zeker nog even weten.

Cheers,
Sebastian

Beste wereldfietsers,

Zoals beloofd heb ik contact gezocht met de heren en dames van Swalbe.

Ook ik begon ongerust te worden z'on drie weken voor vertrek en net verse Swalbe banden om mijn velgen gelegt.

Heb hen gevraagt of men op de hoogte is van problemen met de Swalbe band. Een eerste reactie van hun kant was er een van verbazing gezien ze nog geen enkele klacht hadden ontvangen. Sterker nog er werd mij een persoonlijk kaartje van Frank van Rijn met veel lof over de nieuwe XR uitvoering voor gelezen. Dit werd zo spontaan gedaan dat ik niet het idee heb dat dit een in scene gezetten reactie zou zijn. Uiteindelijk heeft men mij beloofd terug te bellen en het een en ander na te gaan waaronder het lezen van ons forum.

Om een lang verhaal kort te maken kwam het telefoontje van Swalbe. Klachten zijn er nog niet, maar men is niet bang om eventuele productiefouten toe te geven. Waar Swalbe zich wel enigzins aan stoorde was het feit dat er wel klachten zouden bestaan maar dat zij daar persoonlijk niet in gekent worden. Een onderzoek en oplossing van het mogelijke probleem is dan ook niet mogelijk. Dat men zich daar aan stoort begrijp ik eigenlijk ook wel en daarom lijkt het mij ook ene goede stap de teleurstellende bandjes naar Swalbe te versturen. Daar hoef je overigens niet de gehele band voor te versturen maar enkel de versleten delen of stukjes daarvan.

Voor de duidelijkheid ben ik wel voor de open discussie op het Forum zonder dat Swalbe daar wel of niet van te voeren in gekent is. Dat onderschrijft Swalbe trouwens ook!

Kortom Swalbe is, vanzelfsprekend, mateloos geinterreseerd in de klachten!

Wij zullen uiteindelijk de test zelf uitvoeren en met de verse Swalbe XR vertrekken voor 7 mnd Azie

Groet Bart

In het eerste telefoongesprek mijn zorgen geuit over het feit dat het hier niet meer lijkt op toevalligeheden maar op

Hoi,
Je hebt Schwalbe (met ch) toch zeker naar dit forum verwezen? :D
Met welke Schwalbe heb je trouwens gebeld, de XR-bandenfabriek staat immers niet in Nederland. Handig voor als er nog eens iemand moet bellen.
Groeten, Leon

Na contact te hebben gehad met Anglo Dutch (importeur Schwalbe Nederland), wordt er verteld dat er afgelopen jaar niets is veranderd aan de productie van de XR banden.

Ze zijn wel erg geïnteresseerd in een kapotte band, omdat zij nog nooit een kapotte XR in handen hebben gehad. Men is wel bereid om de boel te verbeteren, mits er onderzoek aan het defect is te verrichten.

Gescheurde banden vallen trouwens onder de garantie. (Maar daar heb je op veel plekken op de wereld weinig aan. :( )

Groeten,

Marco

Over banden kunnen fietsers eeuwig praten. (bekijk dit forum maar eens!). Ook ik doe maar weer eens een duit in het zakje. Het "probleem" met een forum is natuurlijk altijd dat je bij het lezen van alle mogelijk problemen bijna geneigd bent om niet meer op de fiets te stappen. De mensen die absoluut tevreden zijn zijn wat minder geneigd te reageren......ze fietsen liever.
Wat betreft de Marathon XR. Ik heb de afgelopen 5 jaren geen enkel probleem met deze banden gehad. En geloof me......we fietsen er vele duizenden km mee! Het zijn stevige no-nonsense banden die door ons erg moeilijk kapot te krijgen zijn. Maar goed, iedereen fietst/is anders. Onze situatie is: Beiden (man/vrouw) zijn we rond de 69 kilo, we hebben maximaal 15 kilo bagage bij ons (zonder water/eten, met water en eten natuurlijk meer), we rijden over elke weg/pad/track/doorns/struiken/gras wat we tegenkomen.
Mijn ervaring is dat banden (maar ook de gehele fietst) enorm veel meer slijt van veel gewicht. Ga maar na: dat hele gewicht van jezelf plus je bagage gaat van links naar rechts wanneer je zwoegend de berg op gaat. Banden krijgen dan vooral aan de zijkanten een flinke opdonder.

Kortom: een perfecte band voor wereldfietsreizen.
Wat die productiefout betreft.....dat zou dan wel heel recent moeten zijn gebeurd. Van Schwalbe in Duitsland heb ik ook begrepen dat er niets aan het productieproces is veranderd.

Groetjes,
Marco

Jannes,

Kun je het type velg en de velgbreedte geven?

Sommige typen velgen hebben een "scherpere" rand. Dit zou een van de oorzaken kunnen zijn.

Groeten,

Marco

Ik kom zojuist terug van Schiphol waar ik de Amerikanen op hun vlucht naar El Paso heb gezet en lees dus bij terugkomst thuis deze posts.
Jammer.
Want anders had ik nog velgmerk en type kunnen noteren.

Ook wij waren nogal verbaasd door de weinige KM die onze tandemvrienden uit een XR gehaald hadden.

Overigens zou het voor ons geen enkele reden zijn om van merk en type te wisselen.

Dick
Hai, ook ik heb dezelfde problemen gehad met mijn schwalbe marathon xr
Na 5000 km ook doorgesleten op de wangen. 2 stuks...
Zonde want het profiel is nog niet voor de helft versleten.
De voorband is na een dikke 10.000 km ongeveer op de helft en nog steeds goed !
Ook bij mij geen remblokjes oorzaken, heb schijfremmen.
Ik ga schwalbe ook berichten en garantie vragen.
Groetjes Lars

Van de week kwam een afgevaardigde van Anglo Dutch persoonlijk een set kapotte Marathons ophalen. (geen XR). 500 km, zonder bagage 14 dagen, en beide banden zijn uitgedroogd en de hieldraad losgescheurd. De banden liggen nu in duitsland in het lab voor onderzoek.

Het blijkt dat elke serie banden op het eind van de productie een ingrediënt kan missen, en hierdoor sneller kan slijten of uit kan drogen. Dit is niet aan de buitenkant te zien. (laatste restjes rubber uit de mengton.)

Inmiddels wordt de huidige Marathon XR niet meer gemaakt. Over enkele maanden komt er een vernieuwde versie uit en deze is verbeterd op de volgende punten:
- lekbestendigheid
- rolweerstand.

Helaas is er niet aan de wereldfietsers gedacht want dan zou de band op slijtvastheid en sterkte verbeterd moeten zijn.
Dit komt omdat er bij Schwalbe nooit kapotte XR binnen komen.

De nieuwe band is er alleen in vouw-uitvoering, wat de prijs ook niet ten goede komt.

Er blijkt overigens wel een relatie te bestaan tussen scheuren van de zijwand en het velgtype. Het is alleen jammer dat de fabrikanten deze niet bekend maken, omdat "geschikt voor alle velgen" beter verkoopt .

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Jannes,

Kun je het type velg en de velgbreedte geven?

Sommige typen velgen hebben een "scherpere" rand. Dit zou een van de oorzaken kunnen zijn.

Groeten,

Marco
Ik heb de trekking velgen van Rigida/Alesa, type Sputnik, in de 26" inch uitvoering. Specificaties heb ik niet, maar die zijn volgens mij op de website van rigida te vinden.

Jannes

Marco de Wit schreef:Het blijkt dat elke serie banden op het eind van de productie een ingrediënt kan missen, en hierdoor sneller kan slijten of uit kan drogen. Dit is niet aan de buitenkant te zien. (laatste restjes rubber uit de mengton.)
Beste fietsers,

Dank voor alle reacties op mijn alarmerende bericht. Hierbij volgen mijn eigen bevindingen sinds het plaatsen ervan.

Gelukkig waren er in Bishkek nog 2 Marathon XRs voorhanden waar 800 km mee was gefietst (op de fiets van een reisgenoot die zelf al naar NL vertrokken was). Zelfs deze banden vertoonden het begin van dezelfde "desintegratie" boven de draad, maar gelukkig veel minder erg. (Ik wil het voorlopig niet "slijtage" noemen.) Op die banden rij ik nu.

Zelf denk ik inmiddels dat er twee oorzaken kunnen zijn. Mijn fietsenmaker in Amsterdam wees me op de eerste: overmatig remmen in steile afdalingen. De velg wordt te heet en daardoor smelt het rubber van de band. Dit probleem is niet te verhelpen anders dan door niet te remmen (op zich een goed idee :D ). Maw, elke band van elke fabrikant zou hetzelfde probleem moeten kennen bij het fietsen van lange, steile afdalingen.

Omdat het probleem er - tenminste op de plekken met de ernstigste schade - meer uitziet als uitdrogen dan smelten denk ik dat de oorzaak die Marco de Wit hierboven noemde meer waarschijnlijk is.

Maar misschien is het een combinatie van beide. Ik ben geen expert; hopelijk komt Schwalbe erachter en verbeteren ze het productieproces van de nieuwe XR als de oorzaak gebrek aan ingredienten is.

Ik kan me voorstellen dat Schwalbe zich ergert aan dit soort klachten zonder erin gekend te worden. Eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat medewerkers van Schwalbe dit forum in de gaten hielden en ze er zo vanzelf wel lucht van kregen. Zal nog contact met de heren van Anglo Dutch zoeken.

Ben benieuwd naar de nieuwe XRs. Zijn die al verkrijgbaar in NL?

Groeten,
Jannes