Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zweden - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zweden

Na de hitte van het fietsen in zuid-europa, willen wij dit jaar ietsje koeler fietsen. We houden van pittige klims, lekkere afdalingen, picknicken bij het water, zwemmen tussendoor, wildkamperen en rust. We hebben in de zomer zo'n ruime 4 weken (ong. 3000 tot 3500 km.), en we dachten aan zweden.
Waar we echter wel een hekel aan hebben zijn muggen. Als het er niet al te veel zijn is het nog wel te doen, maar dag in dag uit alleen maar muggen zie ik niet zitten. En die kleine vliegjes (knutjes ofzo..) steken die ook?

Weet iemand een mooie route? Wie heeft in Zweden gefietst, en wat zijn de ervaringen. Wat was het weer? En in welke periode van het jaar?
Alvast bedankt!!

Ook aan Noorwegen gedacht? Volgens mij meer klimmen dan in Zweden.

Later in het seizoen heb je minder last van muggen, maar ja, het is een gegeven, ze zijn er! Neem een netje mee, dat scheelt in ieder geval, anders word je echt gek van die beesten!

-Wild kamperen, picknicken aan meertjes zijn geen enkel probleem in zweden.
-voor bergen kun je inderdaad beter in noorwegen zijn. kijk maar eens in de atlas.
-muggen heb ik in 3 vakanties maar 1 dag echt last van gehad.
-het weer moet je geluk mee hebben of pech. 2 vakanties van 3 weken veel mooi weer en temp tegen de 30 graden 1 vakantie van 4 weken en 4 weken regen.
misschien kun je daar ook uit concluderen dat je nooit 4 weken naar zweden moet.

ik moet er wel bij zeggen dat hoe verder je naar het noorden gaat hoe meer muggen je tegen gaat komen. zelf ben ik nog niet voorbij de poolcirkel geweest. misschien verklaart dat wel waarom ik er nooit veel tegen ben gekomen.

Bedankt voor de reacties!
Noorwegen lijkt ons ook wel wat! Misschien een combinatie van beide? Al hadden we wel gehoord dat het daar meer regent dan in zweden. Maar ja, daar kan je natuurlijk altijd pech mee hebben.
We zijn drie keer vanuit nederland vertrokken voor een lange fietsvakantie, twee keer met een hittegolf, 1 keer met een week regen. Die ene week is het nog leuk, maar een hele vakantie regen...

En hoe heeft iedereen die in scandinavie fietst (en geen drie weken extra heeft om er ook nog naar toe te fietsen) dat gedaan met vervoer? Vliegtuig en fiets mee?

Tsja, helaas vliegt Transavia niet meer op Oslo, dat was destijds wel makkelijk. Nu kun je met SAS of KLM, geen idee wat hun voorwaarden zijn, maar het zal ongetwijfeld geld kosten.

Laatst hebben we nog een wandeltochtje gemaakt door de Hardangervidda in Noorwegen, foto's staan hier: Noorwegen

Wel iets anders dan fietsen, maar je kunt daar in de buurt ook de beroemde fietsroute fietsen (Rallarvegen), wat erg mooi is. Dan heb je een beetje een beeld! ;)

Ja, ik zat net jullie site te bekijken! Erg leuk om te lezen en zien, de kriebels om de natuur in te gaan komen meer en meer!!
Het verhaal over de galibier en de ventoux... super! jullie hebben het dus gered! haha, wij hebben de ventoux met bepakking gewild, helaas was het al een ruime week zwaar weer in het gebied, en het donderde en stortregende toen wij er waren. Toen vonden we het onverantwoord om de berg op te gaan, nu vinden we onszelf een stel mietjes!! We balen er nog van!!! haha, maar misschien in mei herkansing, ook met bepakking, en (hopelijk) nieuwe fietsen. Daar moeten we ook nog even onderzoek naar doen!
Nogmaals, echt fantastisch jullie site! En bedankt voor alle tips!

Noorwegen vond ik mooier dan Zweden. Na een tijdje had ik het met die bossen en lemen half verharde paden wel gezien. Noorwegen is daarintegen erg afwisselend. Zie ook mijn website voor een aantal routes.

http://www.luddo.nl

Met name het florden gebied is erg mooi. Vorig jaar ben ik van Oslo naar Trondheim gefietst (2 weken) en ook het rondje rond Stavanger (2 weken) was erg fraai.

Afbeelding

Veel plezier

groet

Luddo

fietsjunks schreef: Laatst hebben we nog een wandeltochtje gemaakt door de Hardangervidda in Noorwegen, foto's staan hier: Noorwegen
Heel mooie foto's :)
Ik fietste in de lente van 2007 over de Hardangervidda tussen de sneeuwmuren.
Onvergetelijk.

Ik heb zowel in Zweden als Noorwegen gefietst. Qua muggen vond ik het wel meevallen.
Noorwegen vond ik wat spectaculairder dan Zweden.

Voor verslagen en route zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... Zweden.htm
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... rwegen.htm

Volgens mij vliegt RyanAir van Weeze naar Stockholm.
Naar Noorwegen ben ik met de auto naar Noord Denemarken gereden en met de Veerboot overgestoken.

tineke fietst schreef:Bedankt voor de reacties!
Noorwegen lijkt ons ook wel wat! Misschien een combinatie van beide? Al hadden we wel gehoord dat het daar meer regent dan in zweden. Maar ja, daar kan je natuurlijk altijd pech mee hebben.
We zijn drie keer vanuit nederland vertrokken voor een lange fietsvakantie, twee keer met een hittegolf, 1 keer met een week regen. Die ene week is het nog leuk, maar een hele vakantie regen...

En hoe heeft iedereen die in scandinavie fietst (en geen drie weken extra heeft om er ook nog naar toe te fietsen) dat gedaan met vervoer? Vliegtuig
en fiets mee?
Mocht je in het "hoogseizoen" gaan, is de fietsbus van OAD naar Frederikshaven een optie, vandaar kan je de boot naar Gothenburg nemen. Een andere optie is de trein, op de site van de treinreiswinkel kan je meer info hierover vinden.

Voor het klimwerk moet je inderdaad naar Noorwegen. Noorwegen is zeker ruiger maar fietsen in Zweden heeft zeker ook zijn charmes! Vanuit Gothenburg kan je wel een mooie route uitstippelen rond de 2 grote meren in Zweden (Vänermeer en Vätternmeer).

Noorwegen vond ik mooier dan Zweden. Na een tijdje had ik het met die bossen en lemen half verharde paden wel gezien. Noorwegen is daarintegen erg afwisselend.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Noorwegen is ook geaccidenteerder dan Zweden (nogal!).
Over de muggen: ja, die zijn erg! Vooral rond etenstijd, bij windstilte, in de buurt van bosjes en water enzo. Het kan per plek verschillen, soms heb je d'r 10 meter verderop weinig last van. En ja: knutjes zijn nog erger dan steekmuggen. Je ziet ze nauwelijks, maar hun beet kan erger zijn.

Ik ga niet meer zonder mijn "Bite away", een apparaatje dat de steek even verhit waardoor je het "gif" neutraliseert, en de jeuk direct verdwijnt. kan ik zonder meer aanraden!
Probeer eens de mooie "Klarälvsbanan" in de Zweedse provincie Värmland, een 90 km lang fietspad over de oude spoorbaan tussen Karlstad (start bij het meer Kroppkärrssjön ten NO van het centrum) en Hagfors. Volkomen autovrij en dit behoort tot een van de mooiste fietspaden ter wereld (geen grapje). Er is een website: www.klaralvsbanan.se . De naam Klarälven (heldere rivier) is van de grootste rivier van Zweden, welke in Noorwegen ontspringt en in het meer Vänern uitkomt. Vanuit dit meer stroomt de rivier Gota Älv van Trollhättan naar Göteborg. De spoorlijn, opgeheven in 1986, liep min of meer evenwijdig langs de Klarälven.
Hier foto's van de "Klarälvsbanan": www.mijnalbum.nl/Album=ZUMOJE4A
Er zijn mooie campings aanwezig in o.a. Ransäter en Råda, respectievelijk www.storangenscamping.com en www.radastrand.com . Men spreekt Nederlands. Aanbevolen 8) ! Ten noorden van Uddeholm kan men op de weg nr. 62 verder fietsen naar Trysil in Noorwegen. Niet druk en er is een vluchtstrook aanwezig. Van muggen heb ik in de zomer nauwelijks last....
Er is een soort van LF-fiestroutes in Zweden: www.fietsrouteplanner.eu/content/view/110/113 en www.svenska-cykelsallskapet.se/page_1197975708156.html

tineke fietst schreef:Bedankt voor de reacties!

En hoe heeft iedereen die in scandinavie fietst (en geen drie weken extra heeft om er ook nog naar toe te fietsen) dat gedaan met vervoer? Vliegtuig en fiets mee?
Wat dacht je van de auto.
Je rijd naar Denemarken (8 á 9 uur rijden) daar parkeer je de auto, gaat met fiets en al de boot op en stapt weer af in Noorwegen langs de kust.
Je fiets daar rond en zorg dat je weer over een week of 2 á 3 weer terug bent bij een haven waar een boot vertrekt richting jou startpunt.
De auto is het meest practische en het meest flexibel. Je kan gaan wanneer jij wilt als het weer 30+mm regen per dag is en de voorspellingen zijn al niet veel beter dan ben je zo weer thuis, hellaas wel met een kater.

En wat dacht je van de trein? Dat is goed voor het milieu, en geeft ook nog eens het echte reisgevoel. Ik ben laatst voor het werk naar Kopenhagen geweest, en de trein bleek het goedkoopst en net zo snel. Ik heb het nu even niet uitgezocht, maar ik kan me niet voorstellen dat je de fiets niet makkelijk mee zou kunnen nemen. Vanuit Kopenhagen kun je naar het noorden fietsen (het is een prachtige kust, met onder andere het beroemde Louisiana museum voor moderne kunst) en dan de ferry naar Zweden nemen, maar je kunt dit stukje vast ook met de trein doen.
Wim

@ Wim:
Kan je iets uitvoeriger zijn? Kan je dan ook uit Groningen vertrekken, hoe lang duurt het, moet je overstappen, en wat zijn de kosten? Wij willen binnenkort naar een vriendin in Kopenhagen, vandaar... :) .

Ja juist omdat het uit Groningen was ging het zo makkelijk. Kaartje via de Treinreiswinkel (NS wil deze route over Leer niet kennen). Kortom, van Groningen naar Leer, daarvandaan de trein naar Hamburg, en daarvandaan op de trein naar Kopenhagen. Althans, zo ging het bij mij, maar veel hangt af van de tijd dat je wilt reizen. Ik moest redelijk vroeg weg, en was om ik geloof een uur of 5 in Kopenhagen. Leuk is natuurlijk ook het stuk waar de trein op de boot gaat, en je een tijdje op dek kunt zitten. Je moet het maar bij de treinreiswinkel vragen. In dit geval was het goedkoper en veel leuker dan het vliegtuig (en net zo snel).
Kopenhagen is erg mooi, maar stervens duur.
Wim

Kopenhagen is erg mooi, maar stervens duur.
Dank Wim, we gaan er naar informeren. Kopenhagen is inderdaad leuk, goede herinneringen aan. Het was toch altijd al duur, maar daar heeft die crisis blijkbaar niets aan veranderd... :?

Zo recent was ik er nu ook weer niet. Ik heb geen idee hoe de Deense Kroon het nu doet. Het probleem was natuurlijk dat ze buiten de Euro gebleven zijn, tegen een veel te hoge koers. Het Britse Pond zat in dezelfde positie, maar heeft de laatste tijd veel aan waarde verloren. Dat zou voor de Denen ook goed zijn.
Wim

En voor ons is het ook goed! :wink:

En denk aan IJsland. Volgens mij moet je daar nú heen!

Ja die munt was natuurlijk ook veel te duur. Maar nu hij goedkoper is geworden is voor hen import wel een heel stuk duurder. Dat is de straf voor zoveel onverantwoordelijk gedrag.
Wim