Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen: ervaringen? - Forum Wereldfietser

Fietstassen: ervaringen?

Wij staan op het punt om fietstassen (achter en voor) aan te kopen. Onze voorkeur gaat uit naar de duurdere fietstassen van Ortlieb, omwille van hun waterdichtheid en hun stevigheid. Het merk Vaude is moeilijk te vinden in België.

1. Nu vragen we ons af of het de moeite loont om het PLUS-systeem, met QL2 (quick lock) en cordura te nemen, i.p.v het CLASSIC-systeem, met QL1 en polyesterweefsel met tweezijdige coating?

2. Ook stellen we ons de vraag welk model jullie voorkeur geniet? qua toegankelijkheid, gebruik, ... :
1.Back-roller
2.Bike-packer
3.Bike-tourer

Graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt,

Chris & Gino

PS: Andere suggesties zijn altijd welkom

Hallo Chris en Gino,

Het QL1 of het QL2 syteem zijn beide erg goed. Het QL2 is geschikt om beveligingskabels aan te bevestigen. QL1 is daar niet geschitk voor.
De onderhaak van QL2 is wat beter af te stellen van QL1.
Welk systeem je ook kiest, ze zijn beide goed. Kies eerder voor de functionaliteit van de tas die je aanspreekt.
De Bike Tourer is een erg mooie tas, maar zwaar en niet de goedkoopste. De beste tas vind ik persoonlijk de Bike Packer. Maar met de Back Roller is ook niets mis.

Succes met het maken van je keuze!

hoi

Zelf heb ik ook net voor dezelfde keuze gestaan ..
Mijn keuze

Achter ortlieb roller
bovenop de rackpack maatje M ( is te combineren met de rollers, deze kan je dan ook goed vastzetten )
voor ortlieb sportpacker en ultimate stuurtas medium

zelf heb ik voor de plus serie gekozen hoewel de classic serie zeker even sterk, is het niet, sterker is..
polyester is slijtvaster tenopzichte van de cordura's
cordura is plooibaarder t.o.v. polyester
dus polyester is 'breekbaarder' dan cordura,.. en polyester houd het langer vol onder het schuurmachine
de plus serie heeft een geavanceerder hangsysteem
en als bijkomstigheid de plus serie heeft bij de stuurtas en sportpacker een extra mesh om wat kleinigheidjes in te bewaren / nat goed te drogen
Het waterdichtheids kolom licht heel dicht bij elkaar... ze zijn allebei absoluut waterdicht.

De sportpacker heb ik gekozen omdat hij 10 cm hoger is (5liter extra), en met mesh, de stuurtas medium omdat ik het gewicht op mijn stuur probeer te verminderen.. dit wordt dan weer opgepakt door het extra volume in de sportpacker die laag hangt (geen geveerde vork) en laag gewicht is minder belast
De ortlieb backrollerplus omdat die te combineren is met de rackpack, en omdat ik die eventueel makkelijker kan meenemen tevoet
rackpack plus medium .. groot genoeg voor tent en wat extra's, en de plus scheelt wel iets met de polyester uitvoering ( circa 300 gram ) als dat er toe doet...

kwa gewicht moet je het niet echt doen omdat het lage gewicht van de cordura wordt opgevangen door het zwaardere gewicht van het QL-2 systeem

kwa kleur zou ik zeker rood achter pakken (of geel), valt goed op in het verkeer.. en om aftestappen van het kompleet in pak fietsen heb ik de blauwe sportpacker van voor ( dit blauw is een stuk frisser dan het polyester blauw ), een frisse lichtgrijze stuurtas en lichtgrijze rackpack.. maar dat is een kwestie van smaak

dat was mijn theorie

p.s. mijn reispartner koopt hetzelfde maar in polyester versie..... groot gelijk!!

mvg
Om erbij te betrekken, als het meespeelt natuurlijk:
De kleurechtheid van de lichte materialen is niet bepaald groot, de kleurechtheid van de zware materialen is bijzonder goed.
Leon

heb zelf onlangs ook fietstassen gekocht.
de back en frontroller basic van ortlieb (vond ze al duur genoeg dus de plus versie niet overwogen).
Het is van alle uitrusting die ik gekocht heb (tent brander etc) ongeveer het enige waarvan ik zeker weet dat het 100% goed is. (en beter dan bv vaude)

als extra heb ik nog een pack sack van 59 liter (hp340 of zo) die half zo duur is als het back pack rack (of zo van 60 euro) en volgens mij even goed werkt.

een site waar ik bijzonder veel aan gehad heb bij het uitzoeken van materiaal is hiking.nl (google hiking nederlands) en dan de afdeling materiaal en gebruikers ervaringen.
hier staan bijzonderveel ervaringen van gebruikers met de meest uiteenlopende kampeer en hiking onderdelen (helaas geen vakantie/andere fietsen :( )
is voor mij erg nuttig gebleven om me alvast voor te orienteren voordat ikde winkel (zwerfkei/bever) binnenstapte,

excuus, de site die ik bedioel is hiking-site.nl (staat ook vermeld als tip in andere posting)

Eric, qoop, Leon en tegenwind,

Bedankt voor de deskundige en interessante informatie.

Onze definitieve keuze wordt mede door jullie bepaald :wink:

Mvg,

Chris & Gino

Toch nog enkele vraagjes van mijn kant:


Ik ben geen doorwinterde wereldfietser; maar iemand die tijdens de vakanties een week of 2 wilt gaan fietsen in Frankrijk, Tsjechië....


Vorig jaar heb ik achtertassen gekocht in de scoutswinkel (http://www.scoutsshop.be)
Ik ben nu aan het twijfelen of ik nieuwe tassen zou kopen voor op de voordrager (of op de achterdrager, waarbij de 'oude' tassen naar voren verhuizen).
Ik ben maar een student, en het geld groeit niet op mijn rug...

Volstaan budgettassen zoals die van olymp sports?

Of zijn tassen zoals die van Ortlieb echt zo ongelooflijk veel beter?
Zo'n roller is echt volstrekt waterdicht, maar misschien lastig als je onderweg iets nodig hebt uit die tas?
En is zo'n bike packer wel volledig waterdicht?
Want als dat niet het geval is kan ik misschien beter goedkopere tassen aanschaffen (agu mc Murdo 335?) en alles nog eens extra in plastic zakjes steken?

graag wat tips

Stino schreef:Ik ben geen doorwinterde wereldfietser; maar iemand die tijdens de vakanties een week of 2 wilt gaan fietsen in Frankrijk, Tsjechië....
Volstaan budgettassen zoals die van olymp sports?
Of zijn tassen zoals die van Ortlieb echt zo ongelooflijk veel beter?
Ja en ja. Op de plaatjes afgaand zie ik best stevige tassen. Ze zullen waarschijnlijk niet helemaal waterdicht zijn en niet zo lang meegaan als dure tassen, maar je hoeft ook niet de wereld rond. Bij slecht weer kun je je spullen altijd deels in vuilniszakken in de tassen doen. En geloof maar dat ook veel luitjes met waterdichte tassen na twee dagen door de regen gefietst te hebben in een hotelletje gaan zitten opdrogen :D
Dus het ligt eraan. Als je zeker weet dat je nog wel een keer of 10 of 15 die twee weken gaat fietsen is het wel een idee om aan de dure tassen te denken, als je dat helemaal niet zo zeker weet dan kun je je geen buil vallen aan de goedkopere.
Groeten, Leon
Dag Stino,

De meeste actieve vakantiefietsers, en zeker ik zelf, zijn begonnen met goedkope materialenAls je maar één keertje gaat fietsen en geen plannen in die richting hebt voor de komende jaren, kun je je inderdaad geen buil vallen aan goedkopere tassen, en de ergernis over die natte slaapzak vanwege toch niet zo netjes in de vuilniszak gestoken er bij nemen, net zoals een valpartij omdat de haakjes van je tassen van je fiets schieten. Alleen... de McMurdo tassen waar je het over hebt zijn nauwelijks goedkoper dan Ortliebs of Vaudes. En zo wordt goedkoop op termijn toch wel heel duurkoop, want Ortliebs zijn inderdaad zeer duurzaam en prettig in het gebruik. De tassen van Ortlieb zijn niet moelijker te openen dan andere, zelfs gemakkelijker.

Je hebt het over het verhuizen van de achtertassen naar voren. Dat zou ik nog maar eens goed bekijken. De meeste achtertassen zijn namelijk te groot om vooraan je fiets te hangen.. als je ze aan je lowrider hangt zouden ze wel eens de grond kunnen raken, en je fiets wordt ook een beetje onhandelbaar als je van die grote volgestouwde tassen in bedwang moet houden met je stuur.

Als je het allemaal nog wil ontdekken en uitproberen, waarom probeer je dan niet eerst eens om tassen te lenen van iemand?

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Dag Stino,

De meeste actieve vakantiefietsers, en zeker ik zelf, zijn begonnen met goedkope materialenAls je maar één keertje gaat fietsen en geen plannen in die richting hebt voor de komende jaren, kun je je inderdaad geen buil vallen aan goedkopere tassen, en de ergernis over die natte slaapzak vanwege toch niet zo netjes in de vuilniszak gestoken er bij nemen, net zoals een valpartij omdat de haakjes van je tassen van je fiets schieten. Alleen... de McMurdo tassen waar je het over hebt zijn nauwelijks goedkoper dan Ortliebs of Vaudes. En zo wordt goedkoop op termijn toch wel heel duurkoop, want Ortliebs zijn inderdaad zeer duurzaam en prettig in het gebruik. De tassen van Ortlieb zijn niet moelijker te openen dan andere, zelfs gemakkelijker.

Je hebt het over het verhuizen van de achtertassen naar voren. Dat zou ik nog maar eens goed bekijken. De meeste achtertassen zijn namelijk te groot om vooraan je fiets te hangen.. als je ze aan je lowrider hangt zouden ze wel eens de grond kunnen raken, en je fiets wordt ook een beetje onhandelbaar als je van die grote volgestouwde tassen in bedwang moet houden met je stuur.

Als je het allemaal nog wil ontdekken en uitproberen, waarom probeer je dan niet eerst eens om tassen te lenen van iemand?

Groetjes,

Astrid
Dank voor alle tips.

De zakken slepen niet tegen de grond als ik ze vooraan hang.
Nog zeker 20 cm overschot.

Dit jaar ga ik wellicht Vaude voortassen lenen, en dan volgend jaar investeren in Ortlieb Rollerbags voor achteraan.

Veel dank

groeten

Stino

Mijn voorkeur gaat uit naar Ortlieb classic back en front rollers, eventueel met een rackpack M bovenop de achtertassen, en grote rackpacks (een XL en een L) achterop de bagagekar. Ik kies voor de roltassen omdat ze het simpelste zijn, heel gemakkelijk in het gebruik, en volgens sommigen nog weer net dat beetje beter waterdicht. Ik heb gekozen voor de classic serie omdat die goedkoper is, en net een beetje sterker. Het gewichtsverschil is te verwaarlozen. Het is een ijzersterke combinatie. Wij hebben geen auto, en gebruiken ze dus niet alleen voor de vakantie, maar ook al jaren dag in dag uit, om papieren mee naar het werk te nemen, of boodschappen te doen. De kleine frontrollers pasten bovendien precies achterop onder een Bobike kinderzitje. Ik heb laatst alle tassen tegen het licht gehouden en met seamgrip een paar kleine gaatjes dichtgemaakt; zo kunnen ze nog weer jaren mee.
Ook wij zijn begonnen met oude en minder goede tassen, met vuilniszakken erin. Dat gaat best, al geeft het niet de rust van echt goede tassen. Toen we voor het eerst met kinderen op fietsvakantie gingen zijn we ook begonnen langzaamaan wat Ortlieb tassen te kopen: met kinderen kun je je minder problemen veroorloven. De luiers moeten droog blijven, en dat geldt ook voor droge kinderkleren of een kinderslaapzak. Het was in het begin een spectaculair gevoel als je na een dag fietsen door de plensregen een tas met knisperend droge kleding openmaakte.
Zoals Leon ook schreef: ja het kan zonder, en ja ze zijn veel beter. Dat geldt overigens niet alleen voor deze tassen, maar ook voor fietsen of tenten. Omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt betalen moet je elke keer een slimme keus maken en je geld zo rationeel mogelijk inzetten. Voor ons geldt dat ook nog, zeker omdat de omstandigheden met kinderen van jaar tot jaar verschillen. Wij vervangen dus vrij principeel geen dingen die nog min of meer bruikbaar zijn. Als iets op is en we er weer een flink aantal jaren nut van kunnen hebben kijken we wel wat op dat moment het beste (degelijkste/lichtste) op de markt is. Zo begint mijn 30 jaar oude primus nu eindelijk op zijn eind te lopen. Dat is het moment om nu iets moois en moderns te kopen. Tot die tijd heb ik veel plezier gehad van het oude trouwe beestje, gekocht in mijn studentijd, toen ook ik weinig te makken had.
Wim

Na een fietsvakantie naar Parijs heb ik de smaak van het fietsen te
pakken. Daarom wil ik mijn niet-waterdichte (:oops:) fietstassen
vervangen. Ik overweeg ook voor de roller classics van Ortlieb te gaan.
De bike packer lijkt me handiger te openen en sluiten, maar heeft die
alleen een klep ter afdichting? Dan lijkt het rolsysteem mij geschikter
voor absolute waterdichtheid. Op de plaatjes van Ortliebs website kan
ik niet goed zien hoe het in elkaar zit, wie kan hier zijn licht over laten
schijnen?

De classics kwam ik hier en daar voor een erg interessant prijsje tegen.

Bike packer sluit met twee trekkoorden om een soort manchetten dicht te trekken en een klep. Zolang het water van boven komt is dit ook waterdicht. Als de tas erg vol zit is het soms moeilijk om de klep eroverheen te trekken. Ik denk dat de rolsluiting minstens zo gemakkelijk sluit, zoniet makkelijker. Helaas mist de tas met rolsluiting een handig gaasnetje aan de buitenkant. Ik snap niet dat Ortlieb geen rolsluittassen met netjes maakt.

Lisette
Al die dure speciale tassen.....Ik heb gewoon achtertassen van de hema en doe daar vuilniszakken overheen. Wel goed bevestigen voor de wind, ik ben zo door Zuid-Afrika en Tasmanië getrokken.

Ik heb nooit problemen met sluitingen en lekkage, mocht het gaan lekken dan doe ik er gewoon weer nieuwe vuilniszakken overheen.

Nog lichtgewicht ook trouwens!

Volgens mij had Hema laatst fietstassen in de aanbieding,
die leken erg veel op de tassen van Ortlieb (ook PU zeil).