Additionally, paste this code immediately after the opening tag: demonteren trapas - Forum Wereldfietser

demonteren trapas

Ik heb mijn trapas in de soep gedraaid en probeer hem nu te demonteren. Met het "bottom bracket gereedschap" kreeg ik de linkerkant zonder veel problemen los. Ondanks overvloedig gebruik van WD40 wil de andere kant niet. Heeft de rechterkant wellicht een omgekeerde schroefdraad?

yep......anders zou je de trapas los trappen bij het trappen!

succes,
marco

probeer het bij een fietsmaker, soms zijn ze zuinig met vet en hebben ze het draad in genoeg gesmeerd.. dan kan de bracket loei vast zitten!!
De bracket sleutel in een bankschroef zetten wil ook wel eens helpen, of de sleutel verlengen zodat je een hefboom effect krijg.. paar keer laten 'schrikken' van te voren.. succes

Marco, je antwoord klinkt wel aannemelijk, maar zoals gezegd kreeg ik de linkerkant (die overigens van kunststof is in tegenstelling tot de rechterkant) zonder problemen los. De linkerkant had een normale schroefdraad en draaide dus los in dezelfde draairichting als de normale draairichting van de trapper!! Wat zou dan de reden kunnen zijn om de rechterkant een omgekeerde schroefdraad te geven?

Hallo Gerd,

Anders zou je bij het aandraaien van de "losse" linkerkant, de rechterkant (bracket zelf) weer los kunnen draaien. Dit gebeurt als het laatste stukje kunststof moer om de as geperst wordt. Hij zou dan aan kunnen grijpen en zo de as weer los kunnen draaien.

Groeten,

Marco (de andere)

Bedankt voor jullie reacties.
De trapas inmiddels gedemonteerd en vervangen. De rechterkant heeft inderdaad een tegengestelde schroefdraad (en de linker "kunststof"-kant een normale). Er moest inderdaad een bankschroef en mijn fiets als hefboom aan te pas komen om hem los te krijgen.