Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Baja California Mexico - Forum Wereldfietser

Fietsen in Baja California Mexico

Ha wereldfietsers,

Paul en ik gaan in december/januari 2,5 week fietsen in Baja California. Nu hebben we net een berichtje gepost op een forum van Baja, met een paar vragen over overnachtingsmogelijkheden. Heel veel reacties gekregen, alleen niet op onze vraag... Merendeel van de forumbezoekers raad het ons ten zeerste af om op de Highway 1 te fietsen, de doorgaande route van noord naar zuid Baja. De weg zou veel te smal zijn, zodat er geen ruimte is om ons te passeren als er twee auto's (vrachtwagens) elkaar tegemoet rijden. We zijn gek, brengen onszelf en belangrijker nog anderen, in levensgevaar als we deze trip ondernemen.

Tja. Onze eerste reactie, en die van een aantal andere forumbezoekers, is dat de auto achter ons dan dus even moet wachten voordat deze ons voorbij kan. We hebben ook al ervaringen gelezen van fietsers die fietsen in Baja prachtig vonden, de hw 1 druk maar wel te doen. Waar mogelijk vermijden we de highway en zoeken we dirt roads op. Dat kan (helaas) niet overal.

Kortom, we zijn op zoek naar ervaringen van wereldfietsers in dit deel van Mexico. Is de highway 1 echt zo erg??

En dan nog - weet iemand of er overnachtingsmogelijkheden zijn tussen Ciudad Constitucion en La Paz?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groet,
Nadine :roll:
Hoi Nadine, groetjes vanuit de Baja!

Nou, ik kan je geruststellen, gewoon lekker op de nummer 1 fietsen! Je moet wel erg weinig bagage bij je hebben en schokbestendig zijn, wil je een andere weg nemen... (of als het geregent heeft, heb je een duikerspak nodig...)

En ja, de weg is smal en zeker tot aan El Rosario best wel druk (tussen net buiten Colonet en Lazaro Cardenas heb je een halve meter rechts van de witte streep), maar daarna is het gewoon goed te doen, echt niet overdreven veel verkeer. En de weggebruikers, zeker de vrachtwagen-chauffeurs, zijn de beste van de wereld! Geen centje pijn, geen moment het idee gehad dat we ooit in de moeilijkheden zouden raken. Ze wachten gewoon achter je als er veel verkeer is, ze toeteren als ze voorbij zijn (niet naast je gelukkig), zwaaien, lachen en duimen in de lucht, echt geweldig. Dus je niet gek laten maken, gewoon doen.
Maar wel alle vrachtwagen-chauffeurs die je tegen komt goeiedag zeggen , dan houden we ze te vriend :D

Wij zitten nu in Loreto, en gaan morgen richting Ciudad. Ik ben er nog niet achter of er accommodatie is vanaf daar naar La Paz, maar ik laat het je zsm weten.
Maar wild kamperen is goed te doen, gewoon een plekkie tussen de cactussen zoeken.

Mocht je meer info nodig hebben, mail even naar info@tour.tk en ik zal je zsm terugmailen (want best wel veel wifi hier).
Maar je kunt ook even op onze site kijken voor afstanden, overnachtingen enzovoorts.
Groetjes,
Sonya en Aaldrik
Hoi Nadine,

nou, ik kan je mededelen dat er inderdaad geen overnachtingsmogelijkheden zijn tussen Ciudad Constitution en La Paz. Er zij drie kleine dorpjes (Santa Rita, Las Pocitas en El Cien), met wat winkeltjes en restaurantjes, waar je eventueel zou kunnen kamperen. Maar het meest geschikte is gewoon een rustig plekkie opzoeken voor de tent, dat is wat wij gedaan hebben.
Tussen Loreto en Ciudad Insurgentes kun je nog overnachten op een camping in de buurt van Lugiu, daarna is er tot CI ook niets meer dan woestenij... In CI is een hotel, maar geen camping, in CC beide.
Een aantal motorrijders ontmoet die offroad gingen... 20-30 kilometer per uur op onverharde wegen, niet echt aan te rdaen voor de fiets..

Groetjes en veel plezier,
Aaldrik vanuit La Paz
Fietsen op deze weg moet ik echt afraden. Onze ervaring dateert weliswaar van 1995 maar de situatie is waarschijnlijk niet beter geworden, al zijn er natuurlijk altijd mensen die geen last hebben gehad. We moesten onze reis na een ongeluk 100 km ten noorden van La Paz afbreken. De weg was 's ochtends om 9 uur zeer rustig maar toch wist een vrachtauto ons van de weg af te rijden, zonder dat er een tegenligger in het spel was. Een uitstekend bord raakte de hand van één van ons en een botbreuk betekende een onderbreking van onze fietsreis van meer dan 2 maanden.
De wegen in Mexico zijn gewoon levensgevaarlijk, vooral door de vele dronken truckers. Dit was overigens de tweede keer dat een vrachtauto ons raakte in Mexico.
Hoi Nadine,

was wel benieuwd hoe het jullie nu bevallen is in Baja...

Groetjes,
Aaldrik