Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een lekke band na het vliegen - Forum Wereldfietser

een lekke band na het vliegen

Na het vleigen met de fiets in het bagageruim van een groot vliegtuig, waren beide banden lek.

Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt?

in het vervolg zal ik de banden voor het vliegen leeg laten lopen.

van Piet

http://www.libbennl
Je moet je banden altijd leeg laten lopen voor het inchecken van je fiets op de luchthaven. Wat waren het voor gaatjes in de band? Kan er sprake zijn van moedwilligheid?
Weet je zeker dat ze lek waren en niet gewoon leeg? Laat je ze niet zelf leeglopen dan doet het personeel op de luchthaven het wel voor je... jammer genoeg. :(
Inderdaad moet je de fietsbanden leeg laten lopen vóór de boarding. Ik heb al 57 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord. Maar één keer heb ik de banden vergeten; het was een lange vlucht en ook niet rechtstreeks: Schiphol–Parijs Orly met een KLM DC-9, shuttlebus, Parijs Ch. de Gaulle–Boston met een TWA Boeing 707, Boston–Washington National Airport (tegenover het Pentagon, niet Dulles) met een Delta Boeing 727. De harde banden waren nog heel bij aankomst in Washington! Niks geen fietsdoos gebruikt, want de fiets ging gewoon "naakt" het toestel in. Wel kreeg ik vlak voor The White House een lekke band, dat ik morgen een nieuwe moest kopen. De scheur in de binnenband was meer dan 10 cm lang.... Nieuwe band had een autoventiel! Geen grapje, het gebeurde op 1 april 1974.
Raar dat je van het luchthavenpersoneel je banden leeg moet laten lopen.
Waarom willen ze dat? Is toch natuurkunde voor 15 jarigen.
Stel dat alle luchtdruk uit het laadruim van het vliegtuig zou zijn verdwenen, dat daar een druk van 0 bar zou heersen, lager kan niet, dan zou er toch maar maximaal 1 bar meer druk op de binnenkant van de band staan? Daar kunnen die fietsvakantiebanden toch wel tegen? Bovendien is het daar koud.
Als je tijdens een hittegolf heftig remmend een Alp af komt scheuren loopt door de wrijvingswarmte tussen remblok en velg de druk in de band wel wat hoger op.
Opmerkelijk dat dit item steeds weer terug komt.
Zit er misschien iets anders achter? Waarom moet dat?

niko
nikopaul schreef:Raar dat je van het luchthavenpersoneel je banden leeg moet laten lopen.
Waarom willen ze dat? Is toch natuurkunde voor 15 jarigen.
Stel dat alle luchtdruk uit het laadruim van het vliegtuig zou zijn verdwenen, dat daar een druk van 0 bar zou heersen, lager kan niet, dan zou er toch maar maximaal 1 bar meer druk op de binnenkant van de band staan? Daar kunnen die fietsvakantiebanden toch wel tegen? Bovendien is het daar koud.
Als je tijdens een hittegolf heftig remmend een Alp af komt scheuren loopt door de wrijvingswarmte tussen remblok en velg de druk in de band wel wat hoger op.
Opmerkelijk dat dit item steeds weer terug komt.
Zit er misschien iets anders achter? Waarom moet dat?

niko
Arbo regels: de fiets mag niet terugstuiteren als ze er mee gooien
nikopaul schreef:Raar dat je van het luchthavenpersoneel je banden leeg moet laten lopen.
Waarom willen ze dat? Is toch natuurkunde voor 15 jarigen.
Zit er misschien iets anders achter? Waarom moet dat?
De kans dat een band knapt is klein, maar niet helemaal nul. Als je wel eens een band van 5 bar hebt horen knallen in een kleine ruimte dan weet dat dit de sfeer in de cabine en de cockpit niet ten goede zou komen.
Met 2 bar zouden ze wel tevreden kunnen zijn natuurlijk, maar dan verwacht je wel erg veel van luchthavenpersoneel.
Leon
Als de druk eraf is, is voldoende. Als je de band helemaal leeg laat dan loopt de buitenband van de velg af als je de fiets verder rolt.