Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met Rusland (noordwesten) en Wit-Rusland? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met Rusland (noordwesten) en Wit-Rusland?

Beste medefietsers,

Ik ben aan het plannen voor een fietstocht (geschat 4.0000 kilometer) van 3,5 maand vanuit Polen (Gdansk) via Kaliningrad, Litouwen, een noordwestelijke punt van Witrusland, Letland, Estland, via Narva naar St Petersburg en dan verder naar Helsinki, en vandaar via Turku naar Zweden. Ik heb nog geen reismaatje die gek genoeg is om mee te gaan (iedereen zegt dat ik gek ben om dit te doen) , dus waarschijnlijk ga ik alleen.

Wie heeft er recente ervaring met fietsen in het noordwesten van Wit-Rusland en het stuk Narva langs de kust naar St Petersburg en dan via Vyborg naar Finland?

Het gaat mij met name om informatie omtrent overnachtingsmogelijkheden (kamperen, hotelletjes, "bed and breakfast") en andere belangrijke zaken (douaneproblemen, voor fietsers gesloten grensovergangen) specifiek voor deze gebieden.

Ook tips over kaartmateriaal van Wit-Rusland zijn zeer welkom. Van het Russische gedeelte heb ik al stafkaarten 1: 100.000 en 1:50.000 kunnen kopen in St Petersburg. Maar van Wit-Rusland heb ik alleen een overzichtskaart 1: 750.000. Liefst zou ik wel een iets gedetailleerdere kaart hebben.

Als er medefietsers zijn die me kunnen helpen, heel graag. Reacties mogen ook direct per mail naar slager@planet.nl

Alvast hartelijk dank,

Juuk Slager
Lijkt me een leuke tocht! Ik ben van de zomer naar Wit-Rusland gefietst en toen zei ook iedereen dat ik gek was. :)

De beste kaarten die ik kon vinden zijn deze autoatlasjes, een aparte van elke oblast, schaal 1 : 200 000. Zolang je op verharde wegen blijft, is daar prima mee te fietsen. Voorin zit een overzichtskaartje van de hele oblast op 1 : 1 000 000, achterin zitten kaartjes van de grootste steden en stadjes op 1 : 40 000 - 50 000. De mensen waar ik heen ging, waren helemaal enthousiast over mijn "spionnenkaarten" en wilden ze aan iedereen laten zien. :P Ik heb ze gekocht in een boekwinkel, maar ik heb ze bijv. ook ergens gezien in een wegrestaurantje. Er zijn misschien best nog andere (betere) kaarten, alleen ik heb ze niet gevonden. Ik weet ook niet of deze via internet te verkrijgen zijn.

Wat betreft de douane: ik had van tevoren op de websites van de Wit-Russische en Poolse douane gekeken en de grensovergang waar ik erover ging, stond daar aangegeven als open voor "alle soorten transport". De Poolse kant mocht ik gewoon over op de fiets (al moesten ze wel even bellen om te vragen waar ik dan heen moest, want de voetgangersovergang was dicht), maar aan de Wit-Russische kant hielden ze me tegen, want "een fiets is geen transport". Dus moest ik (dat adviseerde de douanier zelf ook) bij iemand in een auto (of in mijn geval een busje) mee de grens over. Ik heb ook van die douanier begrepen dat dit bij alle grensovergangen van Wit-Rusland zo is. Verder geen problemen bij de douane, het ging zelfs heel vlot en ze waren ook best vriendelijk.

Op het platteland is men totaal niet ingesteld op toeristen, en al helemaal niet wanneer die op de fiets zijn. In stadjes is vaak wel een hotel(letje) te vinden. Verder is er wel hier en daar een "toerbaza" of andere gelegenheid voor toeristen, maar als je niet gericht er naartoe fietst, is de kans dat je die tegenkomt niet zo heel groot. Alleen op toeristische plekken, zoals bijv. in en om Braslav, zijn er meerdere van zulke gelegenheden bij elkaar in de buurt.
Campings heb ik niet gezien (al sluit ik niet uit dat er misschien ergens in Wit-Rusland wel een paar zijn), maar wildkamperen mag. Je moet dan alleen wel rekening houden met eventuele adders of wolven.

Veel plezier!

Dorenda
hallo Juuk Slager,

ik heb in 2007 ook door Polen, Litouwen, Estland en Letland gefietst tot aan Tallinn.
Voor de Baltische staten heb ik de Bernd & Freitag kaart 1:400.000 gebruikt, die is goed, alle wegen en paden staan erop (ook de grindpaden).

Voor Polen kan ik je zeker dit BOEK aanraden van 374 blz.:

''Polska Niezwykta", schaal 1:300.000 (uitgeverij Przewodnik, ISBN 978-83-7427-208-7)

dat is echt een geschenk uit de hemel: elk pad waar 2x een traktor overheen is gereden staat erop + een berg toeristische info (wel alles in t Pools)

Ik ben via nationaal park Wigierski (NO Polen) naar Litouwen gefietst maar vrienden van me hebben een stukje afgesneden door van Polen via Kaliningrad te fietsen naar Litouwen maar dat is m.i. geen aanrader:
- duur Russisch visum
- Poolse weg hield plotseling op bij Russische grens, de Russen hebben de weg dus niet doorgetrokken
- via de kust-snelweg naar Kaliningrad kan wel, maar ook in Kaliningrad hebben ze alleen maar snelweg gereden (zou niks voor mij zijn)
- wegens 't visum hadden ze een duur toeristenhotel moeten boeken in Kaliningrad-stad

In zowel Polen als de Baltische staten heb ik bij mensen in de tuin gekampeerd, dat ging prima - ook als ik hen niet kon verstaan. Er zijn overigens wel een aantal campings, als je wil mail ik je de adressen door waar ik geweest ben.

MVG Teun
Ik ben in 2004 van Riga naar Lublin gefietst. Van Litouwen, Kaunas via Nitra (schiereiland is erg mooi) door Rusland in. Kaliningrad staat op de Litouwse kaart, is prima fietsbaar. In de stad zelf wel brede drukke wegen en tramrails die 5 - 10 cm boven de weg uitkomen maar verder prima te doen.

Als je de andere kant opgaat zou dat best moeten kunnen. Z-w erin en bijvoorbeeld via de noordwest kust van Kaliningrad rijden en zo de stad vermijden is een m.i. goed te doen route.

Gr Hans
Beste mensen,

Hartelijk dank voor alle nuttige reacties, ook de reacties die ik rechtstreeks per mail krijg.

Ga vooral door met het plaatsen van opmerkingen, want ik heb er veel aan.

Juuk Slager
Dat zou ik graag blijven doen, maar het schrijven door niet-leden staat op de tocht.

En bij dit onderwerp een tip, ik kocht de kaarten van reise-konw-how (Duits bedrijf) die je ook in Nederland kan krijgen. Deze zijn van een relatief nieuw materiaal, zodat deze zonder plakbandverstevigingen op de vouwpunten ook goed blijft. (Scheur- en watervast)

Gr Hans
Als je Kaliningrad wil doen en daarna naar St-Petersburg, dan heb je een dubbel visum nodig. Staat in het Russisch op je visum, kijk dus op je factuur na of daar enkel of dubbel staat.
Chris schreef:Als je Kaliningrad wil doen en daarna naar St-Petersburg, dan heb je een dubbel visum nodig. Staat in het Russisch op je visum, kijk dus op je factuur na of daar enkel of dubbel staat.
Beste Chris,

Dank voor je reactie. Hier was ik al van op de hoogte, dus ik ben druk bezig een uitnodiging voor een businessvisum met double entry te regelen via de Russische fietsersbond.
Ik weet niet wanneer je wil beginnen, maar een double entry visum is volgens mij gewoon te koop in Nederland > http://www.visum.nl/rusland-info.htm

Gr Hans