Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Test:Mar. XR, andere Rohloff greep, MT60 waterdichte schoen - Forum Wereldfietser

Test:Mar. XR, andere Rohloff greep, MT60 waterdichte schoen

Soms fiets je en soms werk je :lol: Ook al ben ik aan het fietsen in Patagonie, soms besteed ik tijd aan mijn ander 'hobby' de website.

Ik heb wat tests op http://www.vakantiefietser.nl gezet:

Schwalbe Marathon Extreme
Vernieuwde Schwalbe Marathon XR
Een andere Rohloff draaigreep
Waterdichte Shimano MT60 schoenen
Garmin Nuvi 550
En een vergelijkende test van thermosbidons
Eric Schuijt schreef:Ik heb wat tests op vakantiefietser.nl {knip}
En een vergelijkende test van thermosbidons
Op die site:
Afbeelding
Het is duidelijk dat de Elites twee keer zo lang de tenperatuur behouden als de eenvoudige bidon. Dat is al iets.
Je zou voor de grap eens een RVS thermosfles in dit grafiekje moeten opnemen :D Dat maakt pas echt verschil.
Leon
Eric,

Dank je voor het delen van je ervaringen. Leuk om te lezen.

En veel plezier in Patagonie. Is het daar ook wit met kerst?
Leon schreef:
Eric Schuijt schreef:Ik heb wat tests op vakantiefietser.nl {knip}
En een vergelijkende test van thermosbidons
Op die site:
Afbeelding
Het is duidelijk dat de Elites twee keer zo lang de tenperatuur behouden als de eenvoudige bidon.
?????

Ik zie alleen dat het helpt om er heet water in te gooien, maar dat de bidon geen donder uitmaakt. Schuif de lage lijnen naar rechts en ze overlappen elkaar
De test van de bidons gaan we ook nog eens andersom doen. Dus om te zien hoe lang water koud blijft. Leon, ik zal Karin vragen om eens een RVS-thermosfles erbij te doen.
Eric Schuijt schreef:De test van de bidons gaan we ook nog eens andersom doen. Dus om te zien hoe lang water koud blijft.
Dat is een overbodig onderzoek waarbij je bovendien de handicap hebt dat je temperatuurverschil klein is.
Aan je wobbelende grafieken te zien heb je soms toch al een probleem om de temperaturen consistent te meten.
Het best zou zijn om een digitale themometer met een superdun draadje in de fles te hangen.
Maar anders: met eenzelfde snelheid vanuit de waterkoker inschenken, in eenzelfde type bidonhouder ophangen vanwege geleiding, op kamertemperatuur, niet in de zon, vóór het meten schudden (in de praktijk schudt de fles ook, maar dat is lastiger in de praktijk te brengen) na een uur de dop eraf en bij elke fles even lang open laten, even lang roeren met de thermometer voor het aflezen en dan weer een uur wachten. Als je dezelfde volgorde van flessen aanhoudt kun je gemakkelijk alles tegelijk doen.
En Marten heeft gelijk: het is niet duidelijk waarom de Nalgene zo laag start, de fout die je daarbij gemaakt zou kunnen (!) hebben maakt dat de resultaten van de hele test afhankelijk zijn van één meting. Daarom is het beter de flessen eerst om te spoelen met kokend water zodat de metingen zo hoog mogelijk beginnen. Meet dan na ca. 5 minuten je eerste meetpunt en schuif naderhand de grafieken horizontaal over elkaar. Nog beter is om de zaak te lineariseren dmv een logaritme zodat je ziet dat het afkoelingsproces een exponentieel verlopend proces is en je alle data in het eindresultaat kunt betrekken. Dat laatste wil ik wel voor je regelen als je me de t.z.t. ruwe data mailt.
Eric Schuijt schreef:Leon, ik zal Karin vragen om eens een RVS-thermosfles erbij te doen.
Dank voor het overnemen van de tip. Ik ben benieuwd.
Groet,
Leon
Ik heb wat onwetenschappelijke ervaring met koud water in bidons. Ik was heel erg teleurgesteld in de Polar bottle. Niet alleen lekt het kreng, maar het water blijft niet erg koel. In een gewone zilverkleurige alu Sigg bidon (dus niet eens de thermo versie die er vroeger was) blijft het water veel langer koud. Echt koud blijft het water alleen voor lange tijd in onze Shira rvs thermosfles. Bij die rvs thermosflessen zijn overigens ook grote kwaliteitsverschillen. In deze Shira blijft het hete water voor de koffie of de thee veel langer heet dan bij de goedkopere no-name die we eerst hadden. Je kunt probleemloos 's avonds na het eten koken heet water in de thermosfles doen om de volgende ochtend thee of koffie mee te maken. Zo ben je weer wat eerder weg.
Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van Marten en Leon over de metingen. Als er iets is wat deze grafieken suggereren is dat als je het beter meet er niet of nauwelijks verschil is tussen deze bidons. De verschillen met metalen bidons en thermosflessen die ik uit de losse pols kon waarnemen waren al veel groter.
Wim
Wim schreef:Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van Marten en Leon over de metingen. Als er iets is wat deze grafieken suggereren is dat als je het beter meet er niet of nauwelijks verschil is tussen deze bidons.
Ik kan toch niet onderdrukken dat het blauwe lijntje in het begin steiler lijkt dan de andere drie. Maar omdat ik "lijken" erg onwqetenschappelijk vind heb ik een langer verhaal geschreven :D
Leon
Je hebt gelijk dat er wel iets verschilt lijkt te zijn tussen de curves. De afstand tussen de bovenste en de onderste is bij 5 uur duidelijk wel wat groter dan bij het begin. Maar veel is het niet, vergeleken bij een echte thermosfles. Het zou me evenmin verbazen als de gewone Sigg bidon die ik noemde het beter doet dan de beste van deze plastic thermobidons. Hij deed het in elk geval veel beter dan de Polarbottle.
Wim
Geweldig die reacties op een geheel niet wetenschappelijke test:-)

Heerlijk om al die kritieken te lezen waarbij jullie allemaal gelijk hebben. Voor ons was het leuk om eens te zien of het echt nou veel uitmaakte. Niet zo heel veel als je de grafiejes ziet.Maar let even op het begin van de grafiek: het kokende water (100 graden) staat er niet in. Dus we zijn wel gelijk begonnen. Maar om lay-out technische redenen, heb ik dat minder interessante stukje weggelaten.

Ik gebruik de Elite bidons al een tijd en wat ik fijn vind is dat ik na drie uur fietsen nog een redelijk koud flesje water heb. Subjectief gezien isoleert de Elite bidon voor mij voldoende. En als het een placebo-effect is, so be it :oops:

Karin heeft ook nog het werkelijk volume van fietstassen gemeten> Wat in de folder staat, klopt nl. niet altijd. Maar dat moet ik nog uitwerken.

En zoals alles dat wij testen, onze mening is subjectief en meer gebasseerd op de praktijk dan op een wetenschappelijke manier getest onder gecontroleerde laboratorium omstandigheden.

Oh ja, eergisteren moesten we op de grens van Chili en Argentinie een rivier doorwaden (foto komt nog op mijn site), en toen bleken de MT60 schoenen niet waterdicht te zijn. Het water kwam nl. tot de knieen :cry:

Eric