Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roest op een Koga ?!? - Forum Wereldfietser

Roest op een Koga ?!?

Gisteravond even een stukje gereden met de Koga Worldtraveller. Kwam onverwacht in een hoosbui terecht. Door- en doornat thuis. Fiets in de schuur. Douchen. Warme koffie.
Vanmorgen liep ik de schuur in en tot m'n verbazing zag ik dat de ketting van Koga Worldtraveller, alsmede een van de kransjes van de cassette flink onder de roest zaten!.
Die Worldtraveller is nu een week of zes oud. Met de rit van gisteravond meegerekend heeft 'ie nu precies veertien kilometer gereden.
En nu al roesten?
Ik geloofde m'n ogen niet.
Van een zo dure fiets als de Koga mag je toch op z'n minst verwachten dat er een roestvrije ketting wordt gebruikt. En de Shimano XT-cassette hoort toch ook roestvrij te zijn. Zeker na slechts zo'n kort leventje.
Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt?

Eric.
Dag Eric,

Geen enkel stukje onbeschermd ijzer is roestvrij. Dat je ketting en je bladen roesten op je nieuwe fiets is een teken dat de zaak nog niet ingevet is. Dat lijkt me ook niet zo prettig fietsen. Dus het devies is: als de wiedeweerga een goed smeermiddel op je ketting en kransjes spuiten, voor het roest begint in te vreten. Ik zou ook maar even controleren of de andere delen van je fiets wél zijn ingevet. Als dat niet zo is kun je bv. over een paar weken of maanden met geen mogelijkheid nog je pedalen van je cranks draaien (aluminium en staal werken op elkaar in).

En ik zou ook maar eens terug gaan naar de leverancier. Het is immers een behoorlijk slordig om een nieuwe fiets af te leveren zonder hem volledig rijklaar te maken...

Groetjes,

Astrid

Roestvrij staal is door de bank genomen minder sterk dan roestend staal, en dus niet automatisch beter. Ik heb laatst mooie nieuwe Sachs/Sedis/Sram kettingen (plus de onvermijdelijke Shimano cassette, plus TA voortandwielen) op onze tandem laten zetten, en na de eerste regenbui zat daar toch ook wat roest op. Overigens niet op de cassette, want die heeft volgens mij de een of andere opppervlakte behandeling gehad (vernikkeld?). Is het roest op het kransje roest van de cassette zelf, of is het roest van de ketting die het roest heeft afgegeven? Gewoon lekker veel vet of olie erop dus, en herhalen na een regenbui.
Wim

Astrid,
Ketting en kransjes zijn wel degelijk ingevet / gesmeerd. Fiets is afgeleverd door Snel Utrecht.

Wim,
Dit heb ik op m'n vorige Koga nooit gehad. Ook niet na harde regenbuien. Een ketting hoort na slechts een bui niet te roesten. En ja, de roest zit op het kransje zelf en is niet 'afgelaten' door de ketting.

Eric.
Hoi Eric,

Dat je fiets is geleverd door een firma met een grote naam wil nog niet zeggen dat er nooit een foutje optreedt.... en het is een reden te meer om fluks naar Snel terug te fietsen en ze het probleem te tonen. Wie weet is er toevallig een verkeerd product op terecht gekomen. En als het inderdaad een productiefoutje is valt het toch nog gewoon onder de garantie???

Astrid
Hallo Eric,
De roest die op het kransje zit kan best van de ketting afkomstig zijn: het kan er gisteren als ijzervijlsel opgekomen zijn en vannacht in lekker vochtige toestand in roest veranderd zijn. Misschien dat het minder is met een (dure) zwaar vernikkelde ketting, maar financieel kun je beter voor hetzelfde geld bijna 3x zo vaak een goedkope verse ketting opleggen, dat is veel beter voor de kransjes en voorbladen.
In ieder geval moet het roesen gekomen zijn doordat het laatste beetje vet gisteren in de regen van de ketting is gespoeld.
Beste manier van onderhoud is de ketting eerst zo ver mogelijk droog to wrijven, dan laten drogen en dan pas smeren.
Groeten, Leon

Het is niet mijn fiets, Leon. Hij was van mijn zoon, die er echter helaas niet op heeft kunnen fietsen. De fiets is al via dit forum (en via Marktplaats) te koop aangeboden. (Zonder resultaat nog steeds. Wie o wie?). Ik heb de ketting er vanavond afgehaald, schoongemaakt, opnieuw gesmeerd en er weer op gelegd. En de kransjes schoongemaakt. De komende dagen eens kijken hoe het zich houdt.

Eric.

Een beetje in de lijn van deze topic: wat smeer je best op je ketting?


Ik gebruik nu Teflon-spray.

Maar ik heb de indruk dat dat er nogal snel afspoelt als je even door een beek moet waden of zo.
Of lijkt dat maar zo?
Na een fietstocht door de ardennen, met onder andere een ferme regenbui, was mijn 2 weken oude ketting vanmorgen ook een beetje verroest...


Bovendien zijn die Teflon-spuitbussen nogal groot om mee te nemen op reis.


Dus mijn vraag: gebruik je best Teflonspray, gewone smeerolie, of nog iets anders?

zelf gebruik ik een flesje teflon-olie van Finish Line. Dry Lube (rode dop) voor gewoon gebruik, het nadeel is één flinke regenbui en het is er af, voordeel is: trekt weinig vuil aan.
In de winter Cross Country Wet (groene dop), blijft beter zitten onder extreem gebruik, is wel weer vetter.
Voordeel van druppel-flesje t.o.v. spuitbus, alleen smering waar het nodig is.

Gideon