Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7 speed cassette - Forum Wereldfietser

7 speed cassette

Is het mogelijk om een 7 speed cassette op een 9 speed wiel/naaf te monteren?

ik ben op zoek naar een redelijk setje wielen voor een toerfiets. mijn voorkeur gaat uit naar een setje met deore naven, maar zover ik weet kan ik daar tegenwoordig alleen 9 speed cassettes op monteren. upgraden van mijn cassette van 7 speed naar 9 speed is volgens de fietswinkel niet mogelijk omdat mijn frame dan breekt.

- Brian
lange link




Moderated: De erg lange link zo geplaatst dat de opmaak niet veranderd.

Volgens mij klopt je vraag niet helemaal Brian. Je wilt upgraden en kunt daarvoor enkel een 9 speed naaf krijgen? Die naaf heeft een bepaalde breedte, met de body erop. Die wordt niet smaller of breder als je er tandwielen opzet.
Dus het kopen van een 9 speed wiel zal dus ongeschikt zijn voor je fietsframe. Of je daar nou 9 tandwieltjes op plaatst of 7 via de hierboven genoemde link.

Jarno,

Bedankt voor je antwoord.

Je hebt mijn vraag correct geinterpreteerd. In eerste instantie wilde ik een fiets upgraden met (onder andere) deore naven, maar die zijn tegenwoordig alleen maar in (8?) 9 speed te verkrijgen.

Ik heb nu een 7 speed cassette, upgraden naar 9 speed zal vanwege het frame niet gaan.

Is er een kwalitatief goed alternatief?

- Brian

Beste Brian,
Het gaat hierbij om twee verschillende dingen: de inbouwbreedte van je naaf, en het aantal tandwielen op een cassette. Als je achter meer tandwielen wilt hebben kan dat op twee manieren: de cassette breder maken, of ieder tandwiel smaller maken/dichter op de volgende plaatsen, zodat de cassette ondanks een extra tandwiel toch niet breder is. Toen Shimano de overstap van 7 naar 8 tandwielen maakte verbreedde het de cassette (de tandwielen bleven elk even breed). Toen Shimano vervolgens van 8 naar 9 ging maakte men de tandwielen dunner en de afstand tot elkaar wat kleiner. Er is hierdoor dus in principe (behalve soms als je bij het kleinste tandwiel 11 tandjes wilt, maar waarom zou je als tourfietser?) geen verschil tusen 8 en 9 speed naven. Verschil is er dus wel tussen 7 en 8 speed: de cassette is bij 8/9 speed breder, en het vervelende gevolg is dat het wiel wat sterker paraplu gespaakt moet worden. Voor de tourfietser die een sterk wiel wil is 7 speed dus eigenlijk aantrekkelijker (21 versnellingen is ruim voldoende in de praktijk.
Uit dit verhaal blijkt al dat een achternaaf het liefst zo breed mogelijk moet zijn. In de loop van de jaren zijn de naven steeds breder geworden, omdat er steeds meer plek gemaakt moet worden voor de steeds bredere tandwiel combinaties (Eerst freewheel, en later cassettes). We zijn zo gegaan van 120 mm en 126 mm naar de huidige standaard van 130 mm voor racefietsen en 135 mm voor atb's (of 145mm en 160 mm voor tandems). Ik weet niet welke inbouwbreedte je frame heeft, maar als het 130 mm is kun je daar dus een racenaaf inzetten met bijvorbeeld 9 versnellingen. Wel is zo'n wiel voor touren niet heel sterk. Zelf zou ik in zo'n geval liever proberen een oudere 130 mm 7 speed naaf te bemachtigen, omdat daar een sterker wiel mee valt te maken.
zie ook www.sheldonbrown.com voor zeer uitgebreide uitleg
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Wim

Daar ben ik niet zo goed van op de hoogte. Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk moet zijn om een losse naaf te bestellen die nog wel geschikt is. En dan daar een geschikte body op gooien. Maar als jij zegt dat het niet echt lukt om een deore naaf met 7 speed te vinden, dan ga ik er toch vanuit dat dit zo is.

Wat je zou kunnen doen (saai werk) is zelf winkels gaan afbellen in de hoop dat iemand nog zo'n naafje heeft liggen. Het zou me niet verbazen als Snel op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht dat soort spullen nog wel heeft.

Jarno en ik zijn dus tegelijk aan het schrijven geweest.
Het begint er dus mee dat je moet weten hoe breed je frame is/ hoe breed je huidige naaf is. Als dat 130 mm is, dan heeft bijvoorbeeld het Engelse St John Street Cycles (www.sjscycles.com) diverse 130 mm 7 speed Shimano naven. Het is een gerenommerd bedrijf, en ze verzenden door heel de wereld. Vittorio of Snel heeft vast ook nog wel wat liggen.
Is je frame nog smaller, dan begint het wat moeilijker te worden. Er zijn hier en daar nog wel 126 mm 7 speed cassettenaven te krijgen, maar zo'n wiel wordt wel minder stevig, en dus minder geschikt voor het zware touren.
Wim

Idd. Maar ik laat het voor de rest aan jou Willem, lijkt er sterk op dat jij er meer van weet dan ik.

Als de inbouwbreedte op dit moment 130 mm is, wordt de nieuwe naaf (8/9)135 mm. Dit betekent voor elke vorkhelft slechts 2,5 mm uitbuigen.
Het lijkt me sterk dat het frame hierdoor zal breken, tenzij het een erg zwak frame is. Je kunt sowieso even kijken of je dit handmatig met niet al te veel kracht de vorken tot 135 mm uit elkaar kunt duwen.
(Hangt af van de achtervork lengte en stijfheid.)

Groeten,

Marco

Inderdaad. Hier is een beschrijving, als je dan nog durft (en alleen met stalen frames proberen):

http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Maar nogmaals, 7 speed is eigenlijk genoeg, en heeft het voordeel van een sterker wiel/geen gezeur met uitbuigen van je frame. Als je dacht (want ik weet nog steeds niet wat nu echt het probleem is, of wat je zou willen) dat je nieuwe wielen moest hebben omdat de oude versleten zijn, en alleen een 135 mm 8/9 speed naaf kunt krijgen, en dat die niet in je frame (130 mm?) passen, dan zijn daar dus twee oplossingen voor: een oude naaf van 130 mm opscharrelen en daar een wiel van laten maken, of je frame (laten) uitbuigen zodat een 135 mm naaf er wel in past. Als je dacht dat je je met een 7 speed niet meer kunt vertonen of dat 8/9 speed veel voordelen biedt, blijf dan rustig doorfietsen met je oude naaf: 7 speed is prima.
Wim

Willem,

Mijn vriendin heeft een trekkingfiets (met een 7speed cassette), die ik wil upgraden met kwalitatief betere onderdelen. Aangezien ik zelf zeer tevreden ben met de LX onderdelen op mijn Snel en XT op mijn mountainbike, dacht ik deze fiets volledig te upgraden met een Deore groep. Is vrij prijzig, maar de fiets heeft emotiele waarde. Ben dus naar de fietsenwinkel gegaan met de fiets, met als reactie dat Deore niet in 7speed te verkrijgen is en dat een 9 speed niet in het frame gaat passen. Volledig Deore zou dus geen optie meer zijn.

Na dit advies had ik het idee dan alleen maar de wielen te vervangen, met deore naven en hierop een 7-speed casstte te plaatsen, zodat ik de huidige shifters en derailleurs nog gewoon kan gebruiken. Jarno, zegt terecht dat het probleem er dan nog steeds is omdat het nog steeds niet op het frame gaat passen. Het ging me dus niet zozeer om het upgraden van een 7 speed naar een 9 speed cassette.

De vraag die ik (achteraf) eigenlijk had willen stellen was of er een kwalitatief goed alternatief zou zijn voor een wielset met een 7speed cassette, zodat ik de huidige shifters en derailleurs nog kan blijven gebruiken.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken heb je advies opgevolgd om gewoon het frame te meten. Wat denk je? 135 mm!!! Voor de zekerheid de wielen van mijn Snel erop gezet en die passen er zonder problemen op, met cassette en al. Ik begrijp dus niet hoe die fietsenmaker zo met het blote oog heeft kunnen concluderen dat een wiel met Deore naaf en 9 speed cassette er niet op kan passen. Misschien heeft ie deze conclusie getrokken omdat hij een 7speed cassette op mijn achterwiel zag.

Nog altijd geldt:
Meten is weten!

- Brian

Beste Brian,
Misschien een andere fietsenmaker zoeken (probeerde de man heel erg je een nieuwe fiets aan te smeren?). Hoe dan ook, je hebt nu dus de keus uit twee verschillende routes. De eerste is naaf, shifters, derailleur , voortandwielen, ketting etc allemaal 9 speed (dat moet dan allemaal), of alleen een nieuwe 7 speed naaf, en daar een mooi nieuw wiel mee laten maken. Zelf zou ik als de rest van de spullen nog niet versleten is altijd voor dat laatste gaan, omdat het minder kost, en uiteindelijk zelfs een iets sterker wiel oplevert (minder paraplu gespaakt). Shimano levert inderdaad geen 7 speed naven meer, en hetzelfde geldt voorzover ik weet ook voor andere goede fabrikaten. Toch zijn ze nog wel te krijgen. St John Street Cycles (zie eerder bericht) heeft nog wel wat 135 mm 7 speed naven, en hetzelfde schijnt in ons land te gelden voor Vittorio. Die kunnen vast ook een pracht wiel maken. Vittorio schijnt ook nog 7 speed tandemnaven te hebben, en daarmee kun je dus een nog steviger wiel laten maken. Mij lijkt dat interessanter dan alles 9 speed. Er is toch niets zo verschrikkelijk als kapotte spaken, en het komt toch nog best vaak voor.
Een heel simpele oplossing is overigens om een 7 speed cassette met een vulringetje te zetten op een 8/9 speed naaf. Je maakt dan geen gebruik van de voordelen van een 7 speed naaf (steviger), maar je hoeft ook geen nieuwe shifters etc te kopen, en je kunt later altijd nog overstappen op 9 speed. Wat dacht je van dit wiel (XT 40 spaaks): http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 6562729a30
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wim

Ik heb zelf wel eens een paar LX-naven (8/9 speed) omgebouwd naar 7 speed, door de originele freewheelbody te vervangen door een 7 speedbody. Je moet dan wel een paar extra ringetjes aan weerzijden toevoegen om de juiste inbouwbreedte te krijgen. Of juist niet, als je een 135mm naaf wil aanpassen naar 130mm (dan moetje wel een stukje van de as afzagen). Heb voor mijn racefiets een oude 6 speed Exage naar 7 speed omgebouwd met een 135mm (LX) as ingekort naar 130mm.

De eventuele krachten (veranderde) die ontstaan door de ombouw zijn natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik heb tot nu toe geen problemen gehad, en mijn racefiets gebruik ik ook met 32mm banden als crossfiets over grindwegen.

Mogelijkheden zijn er volgens mij wel.

Ik heb een soortgelijk vraagje: momenteel heb ik een 7 speed cassette, en in mijn lichtste verzet fiets ik 1 op 1 (dus achter evenveel tandjes als voor). Ik wil graag een lichter verzet erop monteren. Kan ik dan het beste gewoon een nieuwe 7 speed cassette nemen, met een groter tandwiel als grootste, of kan ik beter een 8 of 9 speed nemen, (en moet je dan naast nieuwe shifters ook een nieuwe derailleur erbij nemen (gesteld dat de 8 of 9 speed uberhaupt in het frame past)?)?

Mijn grote dank voor een zinnig antwoord,
Groetjes, Gerdien

Dat hangt een beetje af van wat je nu als combinatie hebt (28-28t?). 7 speed cassettes van the S kan je krijgen tot 14-32t (HG50-kwaliteit), maar die passen niet op elke body (aldus S), en het kan zijn dat je achterderaileur zo'n groot tandwiel niet aankan (dat kan je lokale fietsenmaker eventueel controleren), en tot 30t in HG70
7 speed is normaal gesproken voldoende, 8 speed is te overwegen, persoonlijk zou ik 9 speed laten schieten voor echt lange tochten (meer slijtage). Nieuwe shifter rechts moet je wel hebben (tenzij je bijv. zon ouderwetse TY22 topshifter hebt), de derailleur moet meestal 8 versnellingen wel aankunnen.

Verder kan je misschien nog een kleiner tandwiel voor monteren, of beide.

Gerdien schreef:Ik heb een soortgelijk vraagje: momenteel heb ik een 7 speed cassette, en in mijn lichtste verzet fiets ik 1 op 1 (dus achter evenveel tandjes als voor). Ik wil graag een lichter verzet erop monteren. Kan ik dan het beste gewoon een nieuwe 7 speed cassette nemen, met een groter tandwiel als grootste, of kan ik beter een 8 of 9 speed nemen, (en moet je dan naast nieuwe shifters ook een nieuwe derailleur erbij nemen (gesteld dat de 8 of 9 speed uberhaupt in het frame past)?)?
Mijn grote dank voor een zinnig antwoord,
Groetjes, Gerdien
Afhankelijk van het cranckstel wat er nu op zit kun je ook overwegen een nieuw cranckstel te kopen. Het Shimano Alivio Cranckstel heeft een vertanding van 22-32-42 en dat biedt bij mijn 7-speed vakantiefiets veel comfort op de steile hellingen. De prijs is bovendien aangenaam laag.
Enig nadeel is dat mijn zwaarste verzet nu 42x13 is, maar als het harder gaat dan 35 km/u en ik heb bagage bij me, dan ga ik echt niet meer meetrappen.
Leon

Bedankt voor jullie reacties!
Aankomende week zal ik eens een bezoekje brengen aan de fietswinkel :D .

Gerdien

1 op 1 is wat weinig om gemene heuvels op te komen met bagage. Ik weet niet wat je kleinste voortandwiel is, maar in principe kun je achter een 7 speed cassette monteren met 34 tanden als grootste kransje. Shimano levert zulke cassettes niet meer standaard, maar je fietsenmaker kan het zo maken uit losse kransjes. 8/9 speed helpt je niets, want ook daar is het grootste kransje 34 t. Het enige voordeel van meer kransjes is dat je in kleinere stappen kunt schakelen. Het nadeel is nieuwe dure spullen kopen, en toch wel wat meer slijtage. Voor de vakantiefietser is 7 speed ruim voldoende. Je cassette (plus ketting) vervangen is meestal de goedkoopste oplossing, zeker als het ding toch al (bijna) aan vervanging toe was. Verder heb je meestal niets nodig: elke redelijke mtb derailleur moet met 34 t raad weten.
Heb je een road derailleur (zou kunnen, als je lichtste verzet maar 1 op 1 is), en een road triple crankset, dan wordt het wat moeilijker. Je derailleur kan dan misschien geen erg veel grotere achtertandwielen aan (hangt af van het type). Je moet dan misschien een derailleur met een langere arm hebben, en misschien ook een nieuwe crankset of op zijn minst een kleiner kleinste voortandwiel. Is je crankstel een standaard Shimano racetype met 130/74 mm steek, dan kun je de kleinste ring (vaak 30 tandjes of nog meer) vervangen door een kleinere ring van Specialites TA (24 tands is dan het kleinste), en dat helpt flink. Of je derailleurs dat aankunnen is niet zeker (sommige wel, andere niet).
Peter White geeft uitgebreide informatie op zijn site:
http://www.peterwhitecycles.com/

In het algemeen worden veel fietsen afgeleverd met onvoldoende licht verzet voor vakantiegebruik. Wij zijn geen Lance Amsrstrong,
Wim
Kijk eens op WWW.ROSEVERSAND.DE zij hebben een shimano service center.

Hallo,
Bedankt voor de info.
Ja, gek is het eigenlijk he, dat ze op tourfietsen meestal geen lichter verzet monteren. Ik heb mijn fiets vorig jaar 2e hands gekocht, en ik ben er deze zomer mee naar Rome gegaan. Op zich ging het wel, maar na de alpen wist ik toch wel heel zeker dat ik er voor m'n volgende vakantie andere tandwieltjes op wilde zetten :lol: !
Het gaat inderdaad een 7 speed met 34 t worden.
Gerdien