Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naven - Forum Wereldfietser

Naven

Het forum staat vol met discussies over naafdynamo's, er is echter weinig te vinden over (achter)naven. Als er dan een begin van een discussie ontstaat gaat het vaak tot het moment dat er 'industielager' of 'kogellager' geroepen wordt, waarna geen conclusie volgt. Dus die discussie wil ik graag eens aanslingeren en afmaken.

Reden?:
Afgelopen vakantie het achterwiel kapot gereden, scheur in de velg. Dus een nieuw wiel (laten bouwen). Spaken en nippels zijn eenvoudig gekozen. Velg ben ik ook wel uit. Maar de naaf (36 spk, 135mm, velgrem, Shimano freewheel)? Grofweg twee overwegingen:

1 Spaak ik opnieuw in mijn huidige alu Cannondale achternaaf met industrielagers? Annoying, geen idee of hij fabrique en DT Swiss of Formula is, weet iemand hoe ik dat kan achterhalen?
Na 10.000km geen zichtbare sporen op de naaf. Ik zou de lagers kunnen vervangen voor lichter lopende goed afgedichte varianten (SKF dichtbij bv) om het af te maken, of vervangen afwachten. Grootste risico zit denk ik dan in de flenzen... dit zijn mijn gedachten, en dan....

2 Als ik nieuw zou kopen, wat wordt het dan.
Een 'gewoon goede XT naaf', met de befaamde kogellagers met af fabriek te weinig vet. Of een DT Swiss naaf nemen, met cardridge lagers? En waarom wel, of waarom niet.
Daarnaast wat zijn de andere alternatieven? En buiten de gebaande paden kijkend (bv iets met hoge flensen), gaat aub helemaal los...
Hoewel ik erg veel van mooie techniek hou en dus redelijk opgewonden kan raken van een mooie naaf met industielagers ben ik daar toch een beetje van terug gekomen. Een "gewone" XT-naaf met iets meer vet (makkelijk zelf aan te brengen) is onderweg erg goed te onderhouden en af te stellen. En op dit moment zijn die naven zo goed dat je daar prima de wereld mee kan rondfietsen.
Je kunt hier een technisch of een economisch verhaal over houden. We weten niet wat je hebt, en of dat een beetje behoorlijk is, dus daar valt niet veel over te zeggen. Je hebt blijkbaar industrielagers, dus die lagers kun je voor weinig geld vervangen, en dan kunnen ze weer lang mee. Het kwetsbare onderdeel is vooral het freewheeldeel.
Je kunt ook denken, ach een fatsoenlijke naaf is het geld niet, dus als ik toch geld uitgeef aan een velg, spaken, en arbeid gebruik ik voor de zekerheid ook maar een nieuwe naaf. Dat wordt anders als je het over echt dure naven hebt. De beste volgens velen is die van Phil Wood, maar dan praat je over heel veel geld. Zoveel dat als je er de shifters erbij optelt je net zo duur uit bent als een Rohloff naaf..... Je koopt geen Phil naaf om geld te sparen.
Dat is daarmee ook de reden dat het bij naven voor vakantiefietsen wat mij betreft geloof ik een simpele keus is uit twee. Of je gaat voor wat betaalbaarder, en dan is XT een prima keus, en goedkoper bespaart je bijna niets (LX is geloof ik een tientje goedkoper), of je gaat voor echt beter, luxer etc in de vorm van een Rohloff naaf. De dure cassette naven van Phil of Chris King zijn wat mij betreft economische onzin op een vakantiefiets. Het wordt wat anders als je een audax fiets voor Parijs Brest Parijs wilt hebben, en veel geld hebt. Dan wil je misschien toch liever geen Rohloff maar een derailleur. Dan zijn Phil Wood (ultieme degelijkheid) of Chris King (degelijk en heel licht) het overwegen waard als je niets beters met je geld te doen hebt. Maar duur is dat wel: ik schat ze allebei in de buurt van de 400 euri. Ja heus.
Wim
Torching Vark schreef: 1 Spaak ik opnieuw in mijn huidige alu Cannondale achternaaf met industrielagers? Annoying, geen idee of hij fabrique en DT Swiss of Formula is, weet iemand hoe ik dat kan achterhalen?
Na 10.000km geen zichtbare sporen op de naaf. Ik zou de lagers kunnen vervangen voor lichter lopende goed afgedichte varianten (SKF dichtbij bv) om het af te maken, of vervangen afwachten. Grootste risico zit denk ik dan in de flenzen... dit zijn mijn gedachten, en dan....
grootste risico zit in het freewheel. DT heeft de uitgebreide handleidingen op de site staan, als je naaf daar precies op lijkt is het een DT.
Er is een budgetversie met gewone freewheelpallen die je veel tegenkomt (oa als Magura)
Als het een goede naaf was en nog steeds netjes zet je er een goede velg in dezelfde maat naast en steek je spaken een voor een over.
2 Als ik nieuw zou kopen, wat wordt het dan.
Een 'gewoon goede XT naaf', met de befaamde kogellagers met af fabriek te weinig vet. Of een DT Swiss naaf nemen, met cardridge lagers? En waarom wel, of waarom niet.
Daarnaast wat zijn de andere alternatieven? En buiten de gebaande paden kijkend (bv iets met hoge flensen), gaat aub helemaal los...
XT is prima als je ze netjes afstelt na het wielenbouwen en kost weinig.
DT 240's zijn prima, alleen die kleuren tegenwoordig....
De categorie snoepdoos (White, PW, CK, Royce etc) is vooral mooi
Marco Meijerink schreef:Hoewel ik erg veel van mooie techniek hou en dus redelijk opgewonden kan raken van een mooie naaf met industielagers
Zeker, gelukkig heb ik ook nog een vriendin die dat begrijpt.

Marco, in welke zin ben je terug gekomen van industrielagers? Als ik op de DT Swiss site kijk is het vervangen van industrielagers ook niet zo erg lastig. Ik zou mijn eigen naaf eens volledig uit elkaar moeten halen, nog nooit gedaan.

Ik heb naar exploded views van verschillende lagers (LX/XT/240) zitten kijken. Wat me opvalt is dat de plaatsing van de linker lager (freewheel kant). Bij de DT 240 zit deze in het naafhuis, bij de LX/XT in het freewheel. Bij de DT belast je de as sterk lijkt me (die gaat vrij door de freewheel heen), bij de lx/xt belast je de freewheel aansluiting (draaiende verbinding). Ik meen bij de DT 370 zelfs drie lagers te zien (statisch overbepaald?) Wat denken jullie hiervan?

Voordeel van de XT naaf is wel de eenvoud en flexibiliteit van het systeem.

De ONYX is nagenoeg hetzelfde als mijn naaf. Mijn naaf heeft geen schroefdraad op de as, en geen verdikking aan de rechterzijde van de freewheelflens. Dus tenzij iemand nu roept: "oh ja, oud model" ga ik er vanuit dat het hem niet is.
m-gineering schreef:grootste risico zit in het freewheel.
And how could I have missed that?
m-gineering schreef:steek je spaken een voor een over
D'r zitten nu 2mm plain spaken in. Met een nieuwe velg lijkt het me beter het goed te doen en double/triple butted te kiezen, anders goede oplossing.

P.s. Marten, noem je bewust de DT Swiss 370 niet?
Torching Vark schreef:
m-gineering schreef:steek je spaken een voor een over
D'r zitten nu 2mm plain spaken in. Met een nieuwe velg lijkt het me beter het goed te doen en double/triple butted te kiezen, anders goede oplossing.
telefoonpalen vervangen door 14-15 spaken is altijd een strak plan

P.s. Marten, noem je bewust de DT Swiss 370 niet?
Dat is toch de budgetversie? Die hebben een standaard freewheel ipv de DT ratel. Keurige naaf (net nog een zootje 'Magura's' gekocht voor whênàg) maar niet iets wat je normaal boven XT zou prefereren in een vakantiefiets.

Zilveren 240's komen hier wel eens langs, en die zijn altijd perfect