Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke schoenen/helm? - Forum Wereldfietser

Welke schoenen/helm?

Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste posting van dit jaar, daarom iedereen veel fietsplezier gewenst en natuurlijk een gezond jaar. :roll:
Het is de bedoeling dat ik dit jaar mijn fietsuitrusting completer ga maken. Nu overweeg ik fiets/loopschoenen. Die je vast kunt clicken maar waar je ook gewoon (geen afstanden) op kunt lopen. Welke schoenen zijn hiervoor geschikt? Is het handig om eerst de sokken aan te schaffen (Sealskinz) en dan de schoenen te gaan passen? Ik hik ook wel een beetje tegen de hoge prijs van de schoenen aan. Niet zozeer dat ze niet goedkoop zijn, maar ik heb nog nooit met een clicksysteem gefietst. Wat nu als het helemaal niet bevalt? :cry:
En dan de helm. Ik heb op verschillende sites gekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet je op letten, welke helmen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding? Wat is een 'beter' merk?
Ik hoop, zoals meestal wel zo is op het forum, dat meer ervaren fietsers met advies komen. In ieder geval alvast bedankt. :lol:
Marjan1 schreef:Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste posting van dit jaar, daarom iedereen veel fietsplezier gewenst en natuurlijk een gezond jaar. :roll:
Het is de bedoeling dat ik dit jaar mijn fietsuitrusting completer ga maken. Nu overweeg ik fiets/loopschoenen. Die je vast kunt clicken maar waar je ook gewoon (geen afstanden) op kunt lopen. Welke schoenen zijn hiervoor geschikt? Is het handig om eerst de sokken aan te schaffen (Sealskinz) en dan de schoenen te gaan passen? Ik hik ook wel een beetje tegen de hoge prijs van de schoenen aan. Niet zozeer dat ze niet goedkoop zijn, maar ik heb nog nooit met een clicksysteem gefietst. Wat nu als het helemaal niet bevalt? :cry:
Als je de plaatjes er weer afschroeft heb je weer gewone fietsschoenen met een stijve zool, dat is nooit weg. De pedalen kun je altijd weer verkopen.

Belangrijk is dat je rustig gaat (droog) oefenen, en de pedalen heel los zet.
Het origineel (Shimano SPD) is beter dan de Taiwan klonen

En dan de helm. Ik heb op verschillende sites gekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet je op letten, welke helmen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding? Wat is een 'beter' merk?
Ik hoop, zoals meestal wel zo is op het forum, dat meer ervaren fietsers met advies komen. In ieder geval alvast bedankt. :lol:
De bescherming die een helm biedt is minimaal, maar het scheelt een hoop gezeik van betweters. Maar je wordt hier zonder helm beter behandeld door het medeverkeer dan wanneer je je onherkenbaar maakt.

Als een helm lekker zit, echt pas op je hoofd zit zonder losse passtukken die weer loslaten, en de styling je aanstaat is het OK. Meer geld uitgeven mag, maar je koopt alleen meer mode en niet meer veiligheid. Die zit voor alle helmen op hetzelfde minimumniveau als er een CE sticker inzit (Snell is een fractie beter)
Ik deel Marten's scepsis over helmen niet, maar ben het wel met hem eens dat de keurmerken de minimumstandaard aangeven, en dat meer geld uitgeven je niet noodzakelijk meer veiligheid geeft. De beste helm is de helm die goed past, en dat is voor iedereen weer anders.

Ik ben erg tevreden over klikpedalen, en heb me gelukkig door Marten laten overtuigen tweezijdige Shimano pedalen te kopen, en niet die pedalen met aan een kant een kooi en aan een kant klik. Zet ze lekker losjes, en het is helemaal niet eng. Ik ben geen enkele keer gevallen, al geef ik toe dat ik wel twee keer bijna vergeten ben uit te klikken - het ging net goed. Maar dat kan je ook nog makkelijker met toeclips overkomen, en zonder iets kun je van je trappers afschieten, en dat is ook geen feest. Als je staand een helling op gaat omdat het erg steil is kun je als het toch niet meer gaat nog vrij makkelijk uit klikpedalen komen, maar zijn toeclips levensgevaarlijk.

Ik heb Shimano schoenen, en die vind ik waardeloos. Ze passen me eigenlijk vrij slecht (te smal), en ze slijten best snel (gelukkig). Maar ik begrijp dat Shimano ze overal verschillend inkoopt zodat je geen peil kunt trekken op de pasvorm.

Wim
Wim schreef:Ik heb Shimano schoenen, en die vind ik waardeloos. Ze passen me eigenlijk vrij slecht (te smal), en ze slijten best snel (gelukkig).
Ik heb ook Shimano-schoenen, omdat die - goodkope type van dat merk - niet te duur waren en mij dus net wél passen.
Voor schoenen kopen geldt simpel: passen, passen en passen.
Leon
Ik fiets al jaren met eenvoudige, lees goedkope, Shimano schoenen met SPD plaatje. Belangrijk is dat ze gewoon goed zitten. Je kunt ze gewoon op de camping en korte stadsuitstapjes aan hebben. Voor langere afstanden zijn ze niet geschikt. Ik heb trouwens voor mijn trekkingfiets gekozen voor enkelvoudige pendalen zodat ik er ook fatsoenlijk zonder fietsschoenen op kan fietsen.
Verder neem ik altijd een goedkope (kan ik hem ev. achterlaten) helm mee, wel met nodige keurmerken. Draag deze op fietsvakantie echter zelden.
Testje helmen: http://www.trekkingbike.com/tbo/trekkin ... 0&subnav=2

Draag zelf geen helm, is alleen nuttig voor kinderen en bij lage snelheden.
Heb Shimano PD-M545 pedalen en Sidi mountainbike schoenen, echt enorm fijn en kan je ook prima op lopen (laast nog van het vliegveld naar de fietsenmaker in Girona, ca 13 km).
Op mijn fiets zitten pedalen die aan de ene kant een clicksysteem hebben en aan de andere kant 'gewoon' zijn. Die werden me destijds aangeraden, volgens mij zijn ze wel van Shimano. Wat ik van de helmen begrijp is dat de goedkopere 'even' goed zijn als de duurdere, als hij maar goed past. En schoenen is dus een kwestie van passen, passen, passen. Moet je ze net als bij wandelschoenen iets ruimer nemen i.v.m. uitzetten van je voeten? :? Bedankt maar weer.
OK. je hoeft dus geen andere pedalen, dat scheelt weer. Ja die schoenen moet je goed passen, en niet te klein kopen. Sidi schoenen zijn erg mooi (zowat het mooiste wat er is denk ik), maar... ze zijn italiaans smal. Bij een helm moet het maar passen. Er is in Nederland welgeteld een model op de markt dat mij past (de Giro XL, vroeger Atlas geheten, voor grote hoofden). Tegelijk is dat ook wel makkelijk: ik hoef niet meer na te denken over de kleur, en of ik deze wel flitsend genoeg vind. Dat van die kleur vond ik eigenlijk wel jammer, want een felle dayglo is wel veiliger dan dit anthraciet.
Wim
Heb op de atb klikkers met schoenen van Shimano. Normale schoenmaat is 42 maar Shimano's vallen klein.Heb ze twee maten groter moeten kopen. ( voor het geval dat je ze online gaat bestellen )

Kijk anders op http://www.futurumshop.nl of http://www.bike2build.nl . Ze willen nog wel eens leuke combi's hebben, schoenen met pedalen dus.

Wat daggie van deze...misstaan ook niet als je er mee een boodschappie doet.

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=16627
Kijk ook onderaan voor hun maattabel.
Wat betreft het verschil tussen goedkope en duurdere helmen: ze zijn allemaal even veilig, alleen hebben duurdere helmen vaak een betere 'doorluchting' van het hoofd. Enig probleem is dat je daar tijdens het passen niets van merkt.
Tip voor het passen van schoenen: doe het liefst laat in de middag en liefst op een warme dag. Je voeten zetten gedurende de dag een beetje uit en bij warm weer meer dan bij koud weer. Dat gebeurt ook tijdens het fietsen.

Het lopen op schoenen met SPD-plaatjes vind ik tegenvallen. Als het rubber een beetje afgesleten is raakt bij elke stap het plaatje de grond en op een stenige ondergrond loopt dat behoorlijk vervelend. Voor vakanties ben ik toch weer overgestapt op lage bergschoenen in combinatie met downhill pedalen (met pinnetjes).
50er schreef:Heb op de atb klikkers met schoenen van Shimano. Normale schoenmaat is 42 maar Shimano's vallen klein.Heb ze twee maten groter moeten kopen. ( voor het geval dat je ze online gaat bestellen )
Dat varieert per model, sommige schoenen zijn dan misschien te ruim
De spd-schoenen van Lidl zijn verrassend goed. Ze zijn veel goedkoper dan Shimano en bevallen me beter.
Als mountainbiker draag ik natuurlijk altijd een helm en aangezien ik al een paar keer een buiteling heb gemaakt is dat niet voor niets. Op de weg tijdens fietsreizen doe ik het echter nu ook altijd. Dat is vooral sinds ik de kapotte helm en het onbeschadigde hoofd zag van iemand die op een stoeprand was gevallen.
Jan Eleveld schreef:De spd-schoenen van .... zijn ... goed.
Het blijft hardnekkig hé? Schoenen ZIJN niet goed. Wat voor de een een heel fijne schoen is, is voor de ander een blok aan het been flinke pijnen kan veroorzaken.
Leon
Leon schreef:
Jan Eleveld schreef:De spd-schoenen van .... zijn ... goed.
Het blijft hardnekkig hé? Schoenen ZIJN niet goed. Wat voor de een een heel fijne schoen is, is voor de ander een blok aan het been flinke pijnen kan veroorzaken.
Leon
Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Het ligt eraan wat je met goed bedoeld. Als je met goed de pasvorm bedoelt, heb je gelijk. Er is geen generiek goede pasvorm, maar als het gaat om afwerking, slijtvastheid en dergelijk gaat, is het wel mogelijk om te spreken over een generiek goede schoen. Het zou best kunnen dat Jan dat bedoelt: De lidl schoen valt niet uitelkaar en is dus verrassend goed.

Sjirk
Voor de helm:
Hoe meer gaten hoe luchtiger met warm weer.
Ik vind het prettig om een klepje aan mijn helm te hebben. Houd de zon tegen en bij harde regen of sneeuw ook prettig. Je moet niet te diep op je fiets zitten want dan kan het lastig zijn om onder het klepje door te kijken
Het klepje op mijn helm is trouwens makkelijk los te klikken

Groet en succes met het passen van de schoenen
m-gineering schreef: De bescherming die een helm biedt is minimaal, maar het scheelt een hoop gezeik van betweters.
:P Er zijn ook nog de helm-haters die kunnen zeiken. Maar, je hebt gelijk meestal zijn die minder irritant aanwezig :roll:

Tja, ...
  • van leven ga je dood;
    de meeste ongelukken gebeuren in je eigen woning;
    het veiligste vervoermiddel is een schip.
Marjan1 schreef:Ik hik ook wel een beetje tegen de hoge prijs van de schoenen aan.
Dat valt toch wel mee? ong EUR 80,-?

Zelf heb ik deze:Afbeelding
Wat ik zelf erg prettig vindt is de klittenband sluiting bovenop. Met de veters zet je de schoen zo vast als je wil, met de klittenband werk je de veters netjes weg (slingeren die niet rond, om de trapper o.i.d.) en is handig voor even uit de tent naar toilet e.d.

p.s. heb wel even het schuimpje binnenin weggegooid en vervangen door een Hanwag (ofzo) binnenzool. dat loopt een stuk prettiger.