Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pannenset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pannenset

De schadelijkheid van alu en teflon pannen is een steeds weer opduikend verhaal, maar de wetenschapelijke onderbouwing lijkt te ontbreken.
Ik dacht toch dat zelfs de Alzheimerstichting er niet meer van uit ging dat alu hier invloed had? Nu lijkt het me überhaupt raadzaam om niet teveel aluslijpsel binnen te krijgen, ook al is er op dit moment nog niets bewezen. En dat goedkope alu pannetjes behoorlijk slijpsel afgeven is ook mijn ervaring.

Wat betreft dat Teflon: dat schijnt inderdaad zo stabiel als wat te zijn tot 230 (?)graden, maar daarboven wèl te ontbinden in minder plezierig spul? In elk geval kan je, zeker met een benzinebrander, door oververhitting wel degelijk dat Teflon laten ontbinden. Het is voor mij een reden om voor de koekenpan geen Teflon te nemen (afgezien van het feit dat het makkelijk beschadigt).

Voor kookpannen zou het weer veel minder risico betekenen aangezien je daar meestal water in doet, wat niet heter zal worden dan 100 graden. Maar daar zie ik dan weer geen reden voor een anti aanbaklaag.

Hoe dan ook: ook voor mij de samengestelde pannentjes uit rvs/alu. Sterk, licht, goede warmteverdeling en makkelijk schoon te maken.
Een mogelijkheid is ook om er iets in te leggen, je hebt van die PTFE bakfolie wat een soort inlegbare tefloncoating is.
We zijn best happy met de super goedkope Bo-camp pannetjes, maar het aanbakken in de koekenpan blijft een probleem. Voor EUR 4,- een rol bakfolie gekocht en gaan dat dit jaar proberen, maar misschien heeft een ander al gebruikerservaring...