Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zweden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zweden

Hangfiets schreef:Voor Finland en Denemarken heb ik goede route boekjes gevonden, maar nog niets voor de doorsteek door Zweden.
Mijn vraag is nu: hoe goed zijn de Sverigeleden aangegeven?
Is de weg met een goede kaart en de routeborden goed te volgen?
De Sverigeleden worden overal met rode en groene bordjes bij wegwijzers aangegeven, zelfs nog beter dan onze LF-routes. Hier een voorbeeld, vlakbij ons Zweedse huis in Sunnemo: http://www.mijnalbum.nl/Album=QK6UWHUO
De foto is in 2004 genomen, nu zijn de bordjes verplaatst naar de 13 km westelijker gelegen "Klarälvsbanan", welke in 2006 is geopend.
Ik heb zelfs online Zweedse topografische kaarten, die als snelkoppeling op mijn bureaublad staat. Geen huisje en bospaadje, of ze staan erop! http://www.gis.lst.se/lanskartor/ Klik rechts op Välj län (kies provincie) en dan Välj kommun (kies gemeente). Met + kun je de kaarten van je keuze inzoomen.
Verder bezit ik Motormännens Sverige Vägkartor, uitgave 2008 en compleet van noord tot zuid. Duidelijk genoeg om te fietsen! Te bestellen bij http://www.kartforlaget.se , e-mail: kartforlaget@lm.se
Wij hebben ook in zweden gefietst. Wij hadden het geluk dat we bijna de hele vakantie tussen 23 en 28 graden hadden. Maar 2 dagen regen.
Ik vond Zweden erg mooi. Heel rustig en mooie fiets en kampeer plekken.
Wij zijn van Goteborg naar Stockholm en terug gefietst.
We zijn met de auto naar Denemarken gegaan en hebben in Frederikshaven de boot genomen. Er zitten veel campings langs de kust en wij zijn een aantal campings afgegaan en konden zonder problemen onze auto daar drie weken kwijt.
Ik heb in 2004 deels routes van Sverigeleden gevolgd en deze waren goed bewegwijzerd.
Moeten met behulp van een kaart goed te fietsen zijn. Ook ik heb de kaarten van Kartforlaget gebruikt.
Veel links voor een fietsvakantie in Zweden vind je op mijn site:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... weden.html
Ik heb deze zomer (augustus 2008) ook in Zweden gefietst van Göteborg naar Stockholm. We hebben de Sverigeleden gevolgd. Deze staat werkelijk heel erg goed aangeduid, op misschien 1 of 2 plekjes na op de hele 650km (net buiten Göteborg en bij het binnenkomen van Stockholm). De natuur is prachtig, de Zweden houden heel goed rekening met fietsers op de baan en het weer valt ook wel mee! :).
Wat misschien ook een idee is als je niet zo ver van de Belgische grens woont: In Gent vertrekt er zo goed als elke dag een vrachtschip van DFDS Tor Line geladen met Volvo's en trailers naar Göteborg (zie ook mijn topic bij Fiets & Boot). Wij hebben deze genomen en zijn hier erg tevreden over! Overtocht duurt ongeveer 35u, kostprijs is ongeveer 190 euro per persoon (incl eten, drinken, mooie kajuit), en de fiets mag gratis mee! Misschien toch het overwegen waard, Göteborg ligt ook niet zo heel ver van de Noorse grens.

Mvg!
Sander

oja, van muggen hebben we niet veel last gehad mits gebruik van deet of iets dergelijks als je 's avonds voor de tent zit :D
Afgelopen zomer heb ik vooral in Zweden gefietst, en ook een stuk in noord Noorwegen. Gefietste afstand (met omwegen) was zo'n 2685 km :)
Fiets Traject: Göteborg(SE) - Särna(SE) - Östersund(SE)
Trein Traject: Östersund(SE) - Gällivare(SE)
Fiets traject: Gällivare(SE) - Kaaresuvanto(FI) - Skibotn(NO) - Narvik(NO)

Meestal volgde ik mijn eigen route, maar soms kwam ik op de Sverigeleden terecht. Vaak wilde ik de wat bergachtigere westkant van Zweden fietsen en daar loopt de Sverigeleden niet.

Ik vond het zo mooi en bijzonder om te zien hoe het landschap veranderd van dichte hoge bossen in het zuiden en midden tot lage berkenbosjes tot niets in het noorden!

Vooral het eerste deel vanaf Göteborg tot Östersund was de warmte soms niet om uit te houden maar ook regelmatig regen gehad. Vooral later in de middag en avond rukten er onweersbuien op. Overigens maakte het dit wel avontuurlijk.
De reis boven de poolcirkel was heerlijk koel maar daar wel meer permanentere bewolking. In Noorwegen kreeg ik weer meer te maken met uiterst druilerige sferen en 's middags/'s avonds begon het te regenen. Maar ook daar kon het erg mooi weer zijn! :)

Vooral in het midden en noorden van Zweden had ik regelmatig last van dazen en in het noorden alleen muggen. Al rijdende (v.a. ong. 12km/h) heb je van de muggen geen last, maar wanneer je ergens wilt gaan zitten dan weten ze je te vinden. Ook je behoefte doen in de bosjes (vooral poepen) is soms een crime. Met kamperen hield ik het gaas van m'n tent altijd dicht maar moest soms toch 's avonds voor het slapen gaan in actie komen.
Buiten je tent een warme hap eten was ook niet altijd even plezierig. Ze zoeken de warmte van de pan op en ontdekken dat dit te heet is en vallen dood op je gekookte maaltijd. Ik had eigenlijk geen vlees hoeven te kopen! :P
In het noorden had ik ook te maken met knutjes, kleine beestjes waarvan je niet zou verwachten dat die zo irritant zouden kunnen zijn! Vooral na regen was het 'the dance of the knut's'.
In het begin van mijn reis was ik nog te eigenwijs
om deed te gebruiken. Ik vind het tenslotte een vies chemisch product. Maar later kon ik gewoon niet anders want werd er regelmatig gek van.

Maar verder vind ik Zweden het ultieme vakantieland, als je de rustige weggetjes weet te vinden. Uitgestrekte bossen, meertjes, en uitgestekte wegen.

De wegen waren niet altijd fietsvriendelijk. Vooral de dikke rode lijnen en zeker de groene wegen op de kaart mijden! Dit geld vooral voor zuid en midden Zweden. In het noorden is het allemaal rustiger. De drukke E45 in het zuiden is in het noorden een gewone weg geworden. Toch ben ik wel een keer 's nachts op pad geweest om de 'drukte' tussen Gällivare en Kiruna te omzeilen!
In het zuiden en midden zijn veel neven wegen, gravel wagen door het bos of weilanden. Heerlijk genieten! :D
In het noorden ontbreken die wegen, naar mijn weten, wel. Daar rijd je op asfalt. Ik had wel tot twee keer toe dat er een weg opnieuw gecontrueerd werd en reed samen met de andere auto's over grof gruis en puin.

Van de zomer ga ik weer, wellicht naar Finland, het land van de 1000 muggen, oh nee, meren. :wink:
Wat muggen betreft in Zweden => de beste periode is de muggen voor zijn. Wil zeggen dat je ten laatste rond 21 juni in Zweden moet weg zijn, liefst nog vroeger.

Velen zeggen dat vanaf begin augustus de meeste muggen weg zijn, in theorie kan dit waar zijn, de praktijk zal ieder jaar verschillen. Komt nog bij dat in augustus de dagen aanzienlijk korter zijn dan eind mei / begin juni.

Ik had het zekere voor het onzekere genomen en ben rond half mei Zweden binnengefietst en 10 juni ben ik hoog boven de poolcirkel Zweden uitgefietst. Ik had in Noord-Zweden gemiddeld meer dan 25 graden en ik ben in gans Zweden géén enkele mug tegengekomen. Niets. Noppes. Ik kon zalig dicht langs de meren wandelen en genieten. Iets dat je in b.v. Jokkmokk in de maand juli nooit mag doen, dan word je gewoon opgegeten door de muggen.
Trein Traject: Östersund(SE) - Gällivare(SE)
Mocht je fiets gewoon mee in de trein?
whave schreef:
Trein Traject: Östersund(SE) - Gällivare(SE)
Mocht je fiets gewoon mee in de trein?
Officieel kunnen geen fietsen mee met de Zweedse SJ (Statens Järnvägar = staatsspoorwegen), maar het is me een keer gelukt als je een kaartje Resgods (bagage) koopt, kon ik zonder probleem m'n fiets in tåget (trein) zetten. Het gebeurde op station Göteborg Central, met bestemming Borås en later weer terug.

Heja sköna Sverige!
whave schreef:
Trein Traject: Östersund(SE) - Gällivare(SE)
Mocht je fiets gewoon mee in de trein?
Ja, dat is een van de weinige trajecten dat je fiets mee mag (als er plaats is wat ze niet van te voren kunnen zeggen).
Nou was dit wel wat behelpen hoor. Mijn fiets stond zeg maar in de bestuurders cabine, samen met alle tassen. Dit ging een hele tijd goed...totdat de trein van richting veranderde in Arvidsjaur. Toen moest alles weer naar het andere eind van de trein.
Het is wat heisa maar je komt er wel!
Hallo,

Ik heb vorig jaar augustus in Zweden gefietst en geen last van muggen gehad. Route was 1000 km van Nykoping naar Mora, Stockholm en weer naar Nykoping. Vooral de omgeving van Mora is mooi en wat heuvelachtiger. Zuidwesten is verder wel vrij monotoom landschap moet je wel van houden. Veel campings gaan overigens al 1 september dicht.

Groet
Fietsen in Spanje!
http://www.vakantiereizenspanje.nl/them ... ma=Fietsen